{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Adnan: Bersatu tangkis tohmahan

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

Oleh SALEHUDIN MAT RASAD
utusanpahang@utusan.com.my

Shahiruddin Ab. Moin (kanan) menyampaikan cenderamata kepada Adnan Yaakob selepas majlis perjumpaan dengan pemimpin UMNO Bahagian Raub di Raub, kelmarin. - UTUSAN/SALEHUDIN MAT RASAD

RAUB 30 Mac - Pemimpin dan ahli UMNO di semua peringkat perlu bergerak secara bersepadu bagi menangkis serangan berterusan pembangkang yang ternyata menguji kredibiliti kerajaan dan parti.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, dakyah itu jika tidak ditangani dengan berkesan akan membentuk persepsi negatif kepada parti sekali gus meracuni pemikiran rakyat khususnya generasi muda.

"Selain itu, pemimpin UMNO juga perlu menonjolkan watak sebenar yang mesra rakyat, pemurah dan sentiasa prihatin dengan keperluan rakyat melibatkan pelbagai perkara.

"Pendekatan sebegini oleh pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN) sebenarnya sangat dibimbangi pihak pembangkang kerana mereka lebih banyak beretorik dalam membentuk persepsi negatif, katanya ketika berucap dalam majlis perjumpaan dengan pemimpin UMNO Bahagian Raub di Bangunan UMNO Raub di sini semalam.

Yang turut hadir, Ketua UMNO Bahagian Raub merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Dong, Datuk Shahiruddin Ab. Moin.

Tegasnya, sejak dua pilihan raya umum lalu pembangkang telah melakukan pelbagai serangan kepada UMNO dan BN walaupun bertentangan dengan fakta sebenar.

"Justeru, ahli UMNO perlu menguasai dan mendominasi laman siber bagi menyebarkan maklumat yang betul kepada rakyat di samping menjawab fitnah pembangkang," katanya.

Di samping itu, ujarnya, strategi lain berupa pendekatan mesra dan prihatin terhadap masalah rakyat di peringkat akar umbi adalah nadi kepada jaminan sokongan berterusan terhadap kerajaan.

Tambah beliau, UMNO berkeupayaan untuk mematahkan serangan lawan yang ghairah memburukkan kerajaan jika ahli yang ramai di bahagian serta cawangan bergerak dalam satu pasukan.

"Menguasai sepenuhnya teknologi maklumat dan media sosial juga adalah satu keperluan kerana bahan yang disebarkan melalui laman maya mempengaruhi pola politik negara," katanya.

Pelajar tingkatan lima Semsas derita kanser kelenjar tahap tiga

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

Wan Azlan Wan Salleh melihat kesan jahitan pada badan Wan Saiful Zulhairi Wan Affandi yang menghidap kanser kelenjar tahap tiga ketika berkunjung di rumahnya di Felda Bukit Kuantan, baru-baru ini. - UTUSAN/SYAH HAIRIZAL KAMALUL ARIFIN

KUANTAN 30 Mac - "Saya terima semua ini sebagai takdir, ujar Wan Saiful Zulhairi Wan Affandi, 17, dengan linangan air mata apabila demam dan batuk yang disangka sekadar alahan biasa disahkan sebagai kanser pada 13 Februari lalu.

Pelajar Sekolah Menengah Sains Sultan Ahmad Shah (Semsas) yang gemar bermain kriket ini terpaksa menangguhkan minat dan tumpuannya kepada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kerana kini perlu berulang-alik mendapatkan rawatan di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini.

Anak kedua daripada tiga adik-beradik ini ketika ditemui di rumah neneknya di Felda Bukit Kuantan di sini kelmarin, masih kelihatan tidak begitu bermaya dan seakan-akan bingung dengan penyakit yang dihidapinya.

"Apabila diberitahu oleh ibu tentang penyakit sebenar yang saya hidapi, memang saya tergamam, namun sokongan keluarga dan semua yang ada di sekeliling saya telah menolak salah tanggapan saya itu," kata Saiful yang bercita-cita menjadi jurutera.

Sebelum itu, keluarga pelajar tersebut menerima kunjungan Badan Kebajikan Kemanusiaan Islam Seluruh Semenanjung (BaKKISS) yang diketuai Yang Dipertuanya, Wan Azlan Wan Salleh.

Sementara itu ibu Wan Saiful, Zalina Muhammad, 42, berkata, tidak sampai dua minggu dari hari pertama Saiful dimasukkan ke wad pada 1 Februari lalu, doktor mengesahkan anaknya itu sebenarnya menghidap kanser kelenjar tahap tiga.

"Doktor ada beritahu saya yang Saiful bernasib baik kerana penyakitnya berjaya dikesan lebih awal. Jika tidak, kanser akan mula menyerang bahagian paru-paru dan saya bersyukur kerana penjelasan itu mengurangkan sedikit kerisauan saya," katanya.

Tambahnya lagi, pada awal bulan ini, pembedahan memasukkan laluan tiub kimoterapi telah dibuat sebagai persediaan awal untuk rawatan kemoterapi yang kini dilakukan sekerap dua minggu sekali.

Kata Zalina, kini tugas menghantar dan mengambil anak keduanya itu dilakukan sepenuhnya oleh beliau kerana suami, Wan Apandi Wan Mustafa, 45, perlu mengurus anak-anak di Perak selain bekerja.

"Saya tidak bekerja, hanya suami bekerja, buat masa ini segala perbelanjaan mengurus Saiful kami usahakan sendiri. Kami amat berharap sekiranya bebanan kami dapat diringankan dengan sumbangan daripada mana-mana pihak yang sudi membantu, ujarnya.

Sementara itu, Wan Azlan berkata, pihaknya berjanji akan cuba memanjangkan perkara ini kepada pengetahuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Pusat Zakat Negeri Pahang untuk tindakan selanjutnya.

"Seperti juga ibu kepada Saiful, kami juga mengalu-alukan sebarang bentuk bantuan daripada mana-mana pihak yang boleh meringankan beban yang ditanggung keluarga ini," ujar Wan Azlan.

Bantu suburkan seni silat warisan Melayu

Posted: 30 Mar 2014 11:55 AM PDT

Zakaria Uteh (kiri) menyampaikan Selempang Seri Setia Laksamana Kehormat PSGLM kepada Ahmad Nazlan Idris di Jerantut, kelmarin. - UTUSAN/HARIS FADILAH AHMAD

JERANTUT 30 Mac - Pihak sekolah diminta menubuhkan persatuan silat bagi membantu menyuburkan aktiviti seni mempertahankan diri warisan orang Melayu dalam kalangan generasi muda.

Ahli Parlimen Jerantut, Ahmad Nazlan Idris berkata, selain itu, pencak silat yang merupakan khazanah negara mempunyai peranan besar dalam membentuk jati diri pelajar.

"Walaupun perubahan zaman menyaksikan manusia obses dengan senjata canggih, tetapi seni pencak silat lebih sinonim untuk pembinaan akhlak dan menyuburkan jati diri Melayu yang dipusakai sejak turun-temurun.

"Kemahiran pencak silat bukan untuk bertempur dan menunjukkan kehebatan, tetapi warisan ini lebih dominan untuk menaikkan imej orang Melayu yang suatu ketika dahulu disegani bangsa dan pedagang lain di seluruh dunia," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program persembahan Persatuan Silat Gayung Laksamana Malaysia (PSGLM), di sini semalam.

Yang hadir sama Pengerusi PSGLM, Zakaria Uteh. Sempena majlis berkenaan, Ahmad Nazlan dianugerahkan Selempang Seri Setia Laksamana Kehormat PSGLM yang disampaikan oleh Zakaria.

Menurut beliau, kaum lain juga wajar mempelajari pencak silat kerana seni mempertahankan diri itu boleh menjadi elemen perpaduan nasional.

"Silat merupakan pergerakan yang lengkap pada zahir dan batin dan merupakan seni tempur bela diri yang cukup sempurna serta boleh dijadikan kegiatan untuk memenuhi masa lapang," ujarnya.

Ahmad Nazlan yang juga Ketua UMNO Bahagian Jerantut berkata, pejabat Ahli Parlimen Jerantut akan memberi sumbangan RM400 kepada sekolah rendah dan sekolah menengah daerah ini yang menubuhkan dan mengaktifkan persatuan silat sebagai kegiatan kokurikulum.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat