{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda keratong - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda keratong - Google Blog Search


Blog Felda: <b>felda keratong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Sep 2012 12:00 AM PDT

Semasa saya menjadi ahli Panel kepada Majlis Dialog di Felda Keratong 3 petang semalam, satu persoalan yang ditimbulkan ialah berhubung dengan ladang peneroka yang diurus oleh Felda.

Peneroka yang bertanya memulakan soalannya dengan mengatakan bahawa Felda telah memberikan Penyata Hutangnya sebanyak lebihkurang RM100,000.00. Dia bertanya bolehkah dia rampas tanah itu dari Felda kerana apabila dia menemui Pengurus Felda berkenaan Pengurus itu menyatakan bahawa kalau peneroka itu rampas tanah yang diuruskan oleh Felda itu, maka Peneroka itu bukan lagi dianggap sebagai Peneroka dan dia kena keluar dari Rancangan Felda.

Soalan itu dia kemukakan kepada saya untuk jawapan.

Saya mulakan jawapan dengan menyoal balik samada tanah yang nak dirampas itu tanah milik Felda atau milik Peneroka. Peneroka berkenaan menjawab bahawa tanah ladang itu milik beliau. Maka jawapan saya bahawa kalau tanah ladang itu milik Peneroka yang berkenaan itu, tak timbul masalah "rampas"; "Tanah kita, dan kita nak urus sendiri, tak mahu Felda uruskan bagi pihak kita, tidak ada apa-apa masalah? Ambil alih sahajalah dan Felda tidak boleh berbuat apa-apa, dan kepada Pengurus yang mengugut Peneroka itu, saya berpesan supaya tahu hak undang-undang tanah samada dibawah GSA atau pun dibawah Kanun Tanah Negara. Mana ada dalam dunia ini seseorang pemilik tanah yang mahu menguruskan tanahnya sendiri boleh dipecat dan dikeluarkan? Dan saya nyatakan bahawa di Felda Keratong 3 sudah lebih dari 3/4 daripada Peneroka-Peneroka itu telah ambil alih pengurusan tanah ladang mereka sendiri. Peringkat awal memang macam-macam ugutan dibuat oleh Pengurus, tetapi apabila lebih ramai Peneroka yang urus sendiri ladang mereka, Pengurus pula berunding dengan Peneroka-Peneroka supaya mereka menghantarkan buah sawit mereka ke Kilang-Kilang Felda dan tidak kepada Kilang-Kilang swasta."

Peneroka yang bertanya itu adalah dari Felda Keratong 5. Dia memberitahu lagi bahawa hutangnya dengan Felda sudah mencecah RM100,000.00. Dia tanya saya samada hutang itu perlu dibayar atau pun tidak.

Saya telah huraikan mekanisme hutangnya itu, dan setelah dibuat analisis yang telus, didapati sebenarnya bukan beliau yang berhutang dengan Felda tetapi Felda yang berhutang dengan beliau tidak kurang dari RM200,000.00. Saya nasihatkan Peneroka itu supaya dia meminta Kunci Kira-Kira dari Felda, dan didalam Kunci Kira-Kira itu nanti dinyatakan berapakan hutangnya dengan Felda dengan pengiraan yang diodit dan berapa pula pendapatan beliau dalam tempoh yang sama secara berodit.

Selagi itu tidak dibuat tidak ada Peneroka Felda yang berhutang dengan Felda, dan saya memberitahu bahawa Peneroka-Peneroka Felda Palong 4, 5 dan 6 telah memfailkan saman terhadap Felda mengenai lebihan pendapatan yang tidak dikembalikan kepada Peneroka-Peneroka; dan Peneroka-Peneroka Gugusan Keratong boleh juga memfailkan saman terhadap Felda berhubung dengan Kira-Kira Pendapatan dan Hutang ini supaya masalah ini dapat diselesai "once and for all".

Di Felda Keratong 1, saya juga diminta mengulas mengenai pengurusan ladang samada menjadi satu kesalahan kepada Peneroka-Peneroka mengambil alih pengurusan ladang masing-masing yang kini diuruskan oleh Felda.

Peneroka-peneroka kini telah melihat rakan-rakan mereka yang menguruskan ladang masing-masing dengan mengambil alih urusan dari Felda. Pendapatan mereka adalah tinggi tidak kurang dari RM7,000.00 setiap bulan dan tidak menanggung sebarang hutang. Manakala peneroka-peneroka yang menyerahkan urusan ladang kepada Felda hanya memperolehi elaun sara hidup bulanan sebanyak RM1500.00 sebulan (gross) dan menanggung hutang yang meningkat dari masa ke masa diantara RM70,000.00 hingga RM100,000.00 dengan menanggung risiko tanah mereka akan diambil alih oleh Felda jika gagal membayar hutang mereka kerana didalam surat Perjanjian Tambahan yang ditandatangani oleh mereka dengan Felda, Felda berhak memasukkan kaveat keatas tanah peneroka-peneroka.

Sdr Rebin Birham yang berucap sebelum saya telah menerangkan Janji Palong dan Janji Palong ini juga telah menjadi kertas cadangan yang diterima oleh Konvensyen Pakatan Rakyat di Alor Setar Kedah pada 15hb Januari yang lalu. Dan didalam Janji Palong itu, hutang Peneroka Felda akan dihapuskan apakala Pakatan Rakyat memerintah Negara selepas PRU-13 dan bagi mereka yang tanam sendiri akan wujud mekanisme bagaimana mereka juga akan diberikan imbuhan.

Saya menerangkan kepada Peneroka-Peneroka Felda bahawa Pakatan Rakyat tidak memilih warna (bulu) didalam memperjuangkan hak dan kepentingan Peneroka Felda, kami akan perjuangkan hak mereka samada mereka itu ahli PAS, PKR, UMNO ataupun tiada berparti.

Peneroka Felda samada PAS, PKR atau UMNO mempunyai kesamaan hak dan kepentingan dan hak serta kepentingan mereka ini adalah tidak sama dengan kepentingan pimpinan UMNO yang kaya-raya dan menggunakan rakyat untuk kepentingan mereka sendiri, dan untuk itu, semua Peneroka Felda tanpa mengira parti Politik perlu bersatu demi memperjuangkan hak dan kepentingan mereka bersama.

Full content generated by Get Full RSS.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat