{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Warga INTI ringan tulang

Posted:

Warga INTI ringan tulang

Warga INTI ringan tulang


PASUKAN bola baling Inti IU menyusun batu-bata untuk dijadikan dinding rumah seorang penerima bantuan.


PELBAGAI cara boleh dilakukan untuk membantu golongan yang memerlukan. Sekumpulan 20 pelajar dan warga kerja Inti International University (Inti IU), Nilai, Negeri Sembilan, baru-baru ini memilih untuk membantu membaiki dan membina semula kediaman keluarga yang berpendapatan rendah.

Mereka yang terpilih ialah rumah Hassam Mogot dan Sapparuddin Abd. Hamid dari perkampungan Orang Asli Bukit Bangkong, Sungai Pelek, Selangor.

Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan pertama yang disertai Naib Presiden, Perkhidmatan Pelajar, Inti IU, Dr. Sia Ah Hiok yang membantu mengecat rumah milik Hassam dan isterinya, Gipah Noor.

Kumpulan kedua pula disertai pasukan bola baling Inti IU dengan tugasan membaiki rumah Sapparuddin. Walaupun tidak mempunyai pengalaman dalam pembinaan, kumpulan tersebut berjaya menggantikan dinding lama bahagian ruang tamu kediaman tersebut. Dinding kayu itu diganti dengan batu-bata.

Ketua pasukan bola baling, Go Kah Hou nyata gembira apabila usahanya memaparkan aktiviti itu di laman Facebook mendapat sambutan daripada semua ahli pasukan bola baling.

"Saya tidak sangka semua ahli pasukan bola baling sanggup turun padang melakukan kerja-kerja yang tidak pernah mereka lakukan sebelum ini.

"Kami berjaya membancuh simen dan menyusun batu-batu, meskipun tidak mempunyai pengalaman. Usaha ini sangat berbaloi dan kami sangat gembira kerana dapat membantu golongan yang memerlukan," katanya.


WALAUPUN tanpa pengalaman membina rumah, ia bukan penghalang untuk para pelajar menghulurkan bantuan.


Dalam pada itu, Ah Hiok turut gembira dengan sokongan para sukarelawan yang sanggup meluangkan masa dan tenaga dalam menjayakan program berkenaan.

"Usaha mereka merupakan kesinambungan daripada projek kami yang terdahulu. Diharapkan ia dapat diteruskan pada masa depan.

"Sebelum ini, para pelajar turut menganjurkan malam amal dan berjaya mengumpul dana sebanyak RM6,000.

"Dana tersebut diserahkan kepada Living Hope Malaysia yang kemudiannya menyalurkannya kepada pusat sumber khusus untuk anak-anak Orang Asli di Kampung Gebok dan Kampung Kedat di Mantin, Negeri Sembilan," kata Ah Hiok.

Ford menghargai alam

Posted:

Ford menghargai alam

Ford menghargai alam


FORD menunaikan tanggungjawab sosial dengan menyumbangkan RM150,000 untuk pelbagai pertubuhan bagi menjalankan projek pemuliharaan alam sekitar.


SYARIKAT pemotoran, Ford Motor Company mengumumkan pemenang grogram Geran Pemuliharaan dan Alam Sekitar 2012 di Malaysia dengan menerima RM150,000 pada pertengahan Disember lalu.

Pemberian geran itu membolehkan pihak penerima melaksanakan program hijau masing-masing.

"Program ini merupakan salah satu daripada cara Ford berusaha memulihara alam sekitar dan meningkatkan kualiti kehidupan masyarakat di tempat kami beroperasi," ujar Pengurus Serantau Asia Pasifik, Bahagian Operasi Eksport dan Pertumbuhan, David Westerman.

Tambahnya, ciri paling menarik mengenai program tersebut adalah ia secara tidak langsung dapat menyatukan semua pihak yang terdiri daripada kakitangan Ford, pelanggan dan kumpulan masyarakat.

Dana geran yang diberi akan digunakan dalam projek sebenar dan positif terhadap alam sekitar sekali gus dapat meningkatkan kualiti hidup masyarakat.

Sebuah panel juri bebas ditubuhkan bagi menentukan penerima geran tersebut. Antara ahlinya ialah Pengarah Pemuliharaan WWF-Malaysia, Dr. Sundari Ramakrishna, Pengurus Besar Wild Asia, Gonthong Lourdesamy dan Pengarah Bahagian Perhutanan dan Alam Sekitar di Institut Penyelidikan Hutan Malaysia (FRIM), Dr. Ismail Harun.

Wakil daripada Ford pula ialah Pengurus Jualan Kebangsaan, R. Veemala.

Program Geran Pemuliharaan dan Alam Sekitar dilancarkan pada peringkat global pada tahun 1983. Ford telah menyampaikan geran berjumlah lebih AS$2 juta (RM6.09 juta) kepada pelbagai projek alam sekitar di 60 buah negara.

Negara-negara yang pernah mendapat manfaat tersebut selain Malaysia ialah Carribean, Puerta Rico dan juga negara-negara yang berada di rantau Asia Pasifik, Amerika Tengah serta Asia Barat.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat