{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda jengka - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda jengka - Google Blog Search


Blog Jengka: di <b>felda jengka</b> 15 - Google Blog Search

Posted: 23 Jan 2013 03:23 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2013 01:06 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 16 - Google Blog Search

Posted: 17 Dec 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 21 - Google Blog Search

Posted: 17 Dec 2012 03:13 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 12 - Google Blog Search

Posted: 04 Dec 2012 11:25 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 12</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Oct 2012 01:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 12</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Sep 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

KERENGGA: <b>Felda</b> Gawat: BN Tumbang <b>di</b> Pahang, Johor dan <b>...</b>

Posted: 25 Sep 2012 05:50 AM PDT

Pilihanraya 1999 diadakan dalam suasana politik negara panas pasca pemecatan Dato' Seri Anwar Ibrahim pada 2 September 1998. Pilihanraya yang diadakan setahun berikutnya iaitu 29 November 1999 ternyata memberi kesan besar kepada undi BN khususnya di kerusi-kerusi Melayu.
Pahang negeri yang sejuk suam politiknya dikejutkan dengan kemenangan Barisan Alternatif di 8 kerusi dun, iaitu 6 PAS, 1 DAP dan 1 KeAdiLan. Daripada 8 kerusi dun tersebut, 5 daripadanya adalah kawasan Felda iaitu dun Jengka, Paya Besar, Tahan, Guai dan Chini. Dun Jengka yang dimenangi Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man, sepenuhnya Felda. Dun Paya Besar hampir separuh pengundi Felda, Dun Tahan sekitar 30 peratus pengundi Felda di dua buah rancangan Felda dan Chini juga lebih 50 peratus kawasan Felda.
Penulis mengikuti dekat perubahan di dun Jengka. Daripada 10 pusat pengundian, PAS memenangi enam daripadanya iaitu peti undi Jengka 11,15,17,18, 19 dan Bandar Jengka. Di Peti undi Jengka 14, 16, 20 dan 21, Pas kalah, tetapi saluran dua ada yang menang dan peningkatan undi juga naik mendadak. Di peti undi Felda Jengka 16, cula yang dibuat selepas pilihanraya menunjukkan hampir setiap rumah peneroka ada pengundi PAS. Samada ibu-bapa, anak atau menantu. Hatta di rumah pemimpin-pemimpin utama UMNO cawangan pun ada pengundi PAS dikalangan anak dan menantu peneroka.
Formula yang sama berlaku dihampir setiap dun yang dimenangi oleh Barisan Alternatif ketika itu. Bermakna, kawasan Felda dimenangi oleh undi anak muda yang membuat perubahan. Majoriti generasi kedua dan ketiga Felda ini tinggal di luar khususnya Lembah Klang, Seremban, Seberang Perai dan Johor Bahru. Gelombang reformasi di Lembah Klang telah dibawa balik ke kampung dan perubahan telah berlaku. Oleh itu, sejarah terbukti, Felda boleh berubah!
Dalam pilihanraya 2008, PAS kalah di dun Jengka, tetapi saluran dua dan tiga menang di 9 daripada 13 peti undi anak muda ini. Ini mengambarkan masa depan di kawasan Felda ini cerah. Ini berlaku ditengah gelombang Tsunami 2008 yang tidak disedari oleh pengundi Melayu dan luar bandar. Pasca 2008, kehangatan politik negara lebih besar dan luas kesannya berbanding Reformasi 1999.
Formula kemenangan BA di 5 daripada 8 dun BA di Pahang akan kembali berlaku pada pilihanraya ke-13 ini. Malah ia akan meluas ke Johor dan Negeri Sembilan yang menjadi kubu UMNO. Setidaknya ada dua faktor besar akan mempengaruhi perubahan ini. Pertamanya gelombang panas 'perubahan pasca Tsunami 2008' akan dibawa balik oleh pengundi luar Felda. Jika Reformasi 1999 hanya di Kuala Lumpur, tetapi Tsunami 2008 telah merubah Johor dan Negeri Sembilan dengan kemenangan beberapa dun.
Ditambah dengan kecamukan isu FGV mutakhir ini yang diperhatikan oleh pengundi muda melalui FB dan media baru. Keduanya faktor ketuaan saluran satu yang akan mengakibatkan berkurangan pengundi tetap BN. Di Felda Bukit Besar, Kulai, jumlah peneroka 450 orang lebih kurang.
Yang berbaki masih hidup sekitar 60 orang. Kebanyakan Felda di Johor seperti Bukit Ramun, Taib Andak, Tenggaruh dan lain-lain, jumlah peneroka hanya tinggal sekitar 25 peratus sahaja. Bakinya meninggal dunia. Begitu juga Felda-felda di Pahang dan Negeri Sembilan, peneroka sudah ramai meninggal dunia. Maka pengundi generasi kedua, ketiga dan keempat akan membentuk lebih 75 peratus undi. Lebih besar daripada pengundi peneroka yang berbaki.
Hal inilah yang akan menggugat BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Jika Felda di Pahang boleh berubah pada pilihanraya 1999, kenapa tidak hal yang sama akan berlaku di Johor dan Negeri Sembilan pada pilihanraya kali ini, kerana faktor yang sama sedang melanda kawasan Felda hari ini. Malah lebih besar lagi. Di Pahang, hanya parlimen Kuantan dan Indera Mahkota sahaja tidak ada Felda. Baki 11 parlimen lagi mempunyai Felda yang banyak termasuk Pekan yang diwakili Perdana Menteri. Dua dun dalam parlimen Pekan pernah dimenangi PAS iaitu Kuala Pahang dan Chini. Dalam isu FGV, peneroka teramai yang menolak pinjaman dipaksakan untuk membeli saham ialah daripada Jengka dan Chini. Dalam kes sama Felda berkait isu penipuan gred sawit pun ramainya daripada Chini.
Inilah beberapa gambaran umum dan khusus berkait kawasan Felda untuk pilihanraya yang akan datang. Sebelum ini, analisis politik di ketiga negeri ini akan meletakkan Felda sebagai aset tetap BN dan menjadi penyebab Pakatan Rakyat sukar memenangi negeri tersebut. Tetapi jika formula kemenangan B.A di Pahang 1999 ini diambil kira, maka BN bukan sekadar boleh tergugat di tiga negeri ini, silap hari bulan pengundi Felda akan menjadi sebab tumbangnya BN di Pahang, Negeri Sembilan dan Johor. Harus diingat, pengundi di Felda majoritinya bukan lagi peneroka, tetapi generasi kedua dan ketiga.
Pengerusi ANAK di Lembah Klang.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 12</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 11:08 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Mohamad Taufek Abd Ghani: <b>Jengka 12 di</b> mana?

Posted: 06 Aug 2012 01:11 AM PDT


JENGKA 12 - Pemilik lapan rumah di Blok M dan N Felda Jengka 12 meminta pihak berwajib menyelesaikan krisis air dihadapi mereka berikutan keadaan semakin teruk setiap kali tiba bulan Ramadan.
Penduduk, Syarifah Fatimah Syed Abu Bakar, 66, berkata, kedudukan rumah mereka di kawasan tanah tinggi dijadikan alasan punca air paip sukar sampai ke kediaman mereka.
"Bukan tahun ini sahaja, malah keadaan itu berlaku sejak awal kemasukan ke tanah rancangan dahulu. Namun sehingga kini masih belum ada penyelesaian.
"Kami menghadapi masalah ini sejak sekian lama. Namun setiap kali Ramadan tiba, masalah air didapati semakin teruk hingga menyukarkan penduduk menjalankan urusan harian," katanya.
Dia berkata, air hanya dapat ditadah sekitar jam 12 tengah malam dan berhenti sekitar dua jam kemudian.
Menurutnya, lebih menyakitkan hati apabila bil air diterimanya lebih mahal berbanding penduduk kawasan lain.
"Bil air sekitar RM20 ke RM30 sebulan, sedangkan rumah yang menerima air 24 jam tanpa henti cuma membayar RM4 hingga RM6 sebulan. Ia tidak sepatutnya berlaku kerana saya duduk bersendirian," katanya.
Abdul Molok Abdul Gani, 65, berkata, dia mengambil pelbagai inisiatif untuk mengatasi masalah itu termasuk membina tiga tangki dengan setiap satunya berharga RM320 dan memasang pam penggalak.
"Namun, itu semua tidak dapat menyelesaikan masalah air ini khususnya apabila tiba musim perayaan atau cuti panjang," katanya.
Malah katanya, penduduk sudah beberapa kali membuat aduan kepada pihak atasan berhubung masalah tersebut, malahan perkata itu pernah disiarkan di sebuah rancangan televisyen.
"Kesudahannya, mereka datang menjalankan kerja baik pulih. Namun hanya bertahan untuk seketika kerana masalah ini berulang semula tidak lama selepas itu.
"Malah, mereka juga ada membina tangki dan pam penggalak. Namun saya dapati tangki dan pam itu seperti tidak berfungsi. Pembinaannya merupakan satu bentuk pembaziran," katanya.
Mohd Farid Mohd Marzuki, 26, pula berkata, setiap kali dia dan adik-beradik lain pulang ke kampung, mereka akan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan bekalan air.
"Kami pernah mandi dan menggunakan air di surau kerana air di rumah tidak mencukupi walaupun ditadah semalaman," katanya.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 12</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 12</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 12</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Jun 2012 11:08 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 21 - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2012 03:38 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 28 May 2012 03:22 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Apr 2012 03:31 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2012 03:20 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Feb 2012 12:28 PM PST

URL Sumber Asal :-

<b>Felda Jengka</b> Bayar Peneroka Melalui Bank Elak Samun

Posted: 22 Jan 2012 02:00 AM PST

TEMERLOH – Sistem pembayaran hasil pendapatan kepada peneroka Felda Wilayah Jengka secara tunai yang diamalkan selama ini akan ditukar kepada penggunaan bank secara berperingkat mulai tahun ini.

Pengurus Besar Felda Wilayah Jengka, Saari Din berkata, langkah tersebut dilakukan sebagai usaha mencegah kejadian jenayah di kalangan peneroka di felda terbabit.

"Pembayaran hasil pendapatan kepada para peneroka Felda Wilayah Jengka akan dibuat melalui bank bagi mengelak risiko jenayah.

"Peneroka Felda sering menjadi sasaran penjenayah yang beranggapan warga Felda memiliki wang tunai yang banyak selepas bayaran pendapatan bulanan," katanya di sini.

Saari berkata, Bank Simpanan Nasional, Maybank dan Agro Bank telah menyatakan komitmen mereka untuk menempatkan mesin juruwang automatik (ATM) di kawasan tumpuan peneroka bagi menjayakan usaha tersebut.

Mengulas lanjut, katanya, wang tunai yang beredar di sesebuah rancangan berjumlah antara RM1 juta hingga RM1.3 pada setiap setiap pusingan bayaran.

Jelas beliau, keadaan itu menyebabkan para peneroka berisiko terhadap jenayah pecah rumah dan samun.

Justeru, katanya, buat permulaan sebuah mesin ATM akan ditempatkan di stesen minyak Petronas Felda Jengka 21 dalam tempoh terdekat ini bagi memudahkan peneroka mengeluarkan wang.

Berita Berkaitan:

Full content generated by Get Full RSS.

Anak Muda <b>Felda Jengka</b> 24 menongkak arus... - The Spirit of Lubok <b>...</b>

Posted: 28 Dec 2011 03:53 PM PST


Saya benar-benar terperanjat apabila melihat begitu ramai anak-anak muda dari Felda Jengka 24 mengisi ruang tamu rumah Azrul, Ketua AMK PKR Ranting Felda Jengka 24 malam tadi.

Saya tidak sangka memandangkan bahawa Ranting PKR di Rancangan ini baru sahaja ditubuhkan belum lagi berusia 2 minggu.

Saya sampai di kedai Sdr Ramli Lin jam 8.45 malam untuk menunaikan jemputan memberikan taklimat PACABA kepada anggota-anggota PKR Ranting Felda Jengka 24.

Secara selamba sahaja Sdr Ramli, Ketua Ranting, memberitahu bahawa anak-anak muda ingin menyumbang tenaga semasa PRU-13 nanti, kalau boleh Sdr Haji datanglah beri sedikit taklimat mengenai PACABA, dia akan cuba aturkan satu perjumpaan anak-anak muda. Itulah pesanan beliau melalui Pn Anita Karim, Setiausaha PKR Cabang Kuala Krau.

Apabila saya, Kak Hendon, Khalid, Fuad dan Saibul Jahar sampai di rumah Azrul, hanya Azrul dan adiknya ada di rumah, Ramli baru sampai.

Saya tanya Azrul samada perjumpaan malam tu jadi atau tidak. Dan dia jawab, Insya Allah jadi. Sekejap lagi ramailah ni, katanya.

Betul, hanya dalam tempoh 10 minit, tiba-tiba ruang tamu yang agak luas di rumah itu sudah dipenuhi oleh anak-anak muda. Ada 2 orang dari Kg Bukit Nikmat yang berdekatan turut hadir.

Ramli mengatakan bahawa satu perkembangan hebat berlaku di Kg Bukit Nikmat, jualan Suara Keadilan dan Harakah meningkat berpuluh kali ganda di Bukit Nikmat.

Saya memberikan taklimat ringkas mengenai PACABA dengan tugas-tugas PA, CA dan BA (Polling Agent, Counting Agent dan Barung Agent) dan tugas-tugas Sukarelawan. PACABA juga akan bertugas sebagai Sukarelawan kerana mereka bertugas pada hari pemilihan sahaja.

Setelah taklimat itu, 6 orang dari anak muda itu menawarkan diri untuk menjadi PACABA dan 6 orang lagi akan melengkapkan nama masing-masing manakala yang lainnya akan menjadi Sukarelawan.

Pada majlis taklimat itu, Sdr Ramli menyerahkan 7 lagi borang keanggotaan PKR menjadikan setakat ini seramai 51 orang yang sudah berdaftar sebagai anggota, dan Ramli menyatakan ada 3 borang lagi ada ditangannya dan beliau akan pergi ke Kuala Krau pada 30hb Disember 2011, sempena Majlis Ceramah yang akan diadakan di Felda Jenderak Utara nanti.

Sdr Azrul, Ketua AMK Ranting itu, menyatakan bahawa lebih ramai lagi anak-anak muda dari Rancangan itu akan menyertai PKR, dan beliau berharap satu Majlis lain dapat diadakan bagi mengalu-alukan keanggotaan mereka nanti.

Sdr Ramli memberitahu bahawa puak-puak UMNO di peringkat Cawangan dan Bahagian telah mendatangi anggota-anggota baru PKR itu merayu kepada mereka supaya kembali semula kepada UMNO.

Dan satu berita yang belum difahami implikasinya ialah Pengurus Felda Rancangan Felda Jengka 24 telah ditukarkan dari rancangan itu ke tempat lain sehari selepas Ranting PKR Felda Jengka 24 itu ditubuhkan.

Anak-anak muda dari Felda Jengka 13, Jengka 21 dan Jengka 25 telah menghubungi pimpinan PKR Ranting Felda Jengka 24 untuk penubuhan ranting-ranting PKR di rancangan masing-masing.

Full content generated by Get Full RSS.

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Full content generated by Get Full RSS.

Lihatlah Seperti Burung...: Krisis Air <b>di Jengka</b> Makin Kritikal

Posted: 07 Aug 2012 09:52 PM PDT

Kali nie aku nak citer pasal krisis air di jengka. Sejak aku kecik ~ kanak² dendang hinggalah dewasa ini masalah air di jengka masih belum selesai. Maksud aku Jengka 16.

Setiapkali balik bercuti mesti air takder! Tambah tensen kalau musim perayaan atau kenduri-kendara. Pernah jugak ada penduduk kenduri kahwin tapi air paip takder. Nak salahkan sapa??

Nak salahkan Pakatan Rakyat yg baru memerintah Selangor setahun jagung? At least berbelas tahun aku duduk Selangor ni takder plak air kat rumah aku kering, sampai takleh mandi dan kena mandi sungai.

Kalau ada pun gangguan air akan diberitahu awal dan tu cuma sehari kerana kerja baik pulih. Boleh bilang dengan jari sejak aku duduk di Cyberjaya, Seri Kembangan, dan sekarang Kajang berapa kali masalah air yg dialami.

TAPI Jengka 16? Sejak aku kecik lagi sudah menghadapi masalah air, hampir setiap minggu. Sampai terpaksa mandi sungai.........penuhlah sungai tu dgn orang ramai...mandi-manda dan membasuh mcm dalam filem hitam putih zaman dulu.

Masa kecik memang enjoy mandi sungai. Masa sekarang nak suka kebenda kalau kat rumah nak masak dan basuh kain pun payah? Basuh tangan nak makan nasi pun siksa.

Syukurlah kat rumah abah aku ada kolah besar yg mampu menampung bekalan air utk beberapa tempoh. Mcm mana rumah yg tiada, atau keluarga besar yg tak mampu menampung air berhari²? Bukankah menyusahkan?

Persoalannyer disini, janganlah asyik citer pasal krisis air di Selangor, jujurlah! Ceritakan jugak masalah air ditempat yg diperintah BN, contohnyer Jengka 16 ni. Yg berpuluh tahun BN pegang!

Selepas membaca Sinar Harian dan komen facebook dibawah taulah kami, rupanyer bukan Jengka 16 saja yg mengalami masalah air malah Jengka 12 pun sama, serta beberapa felda Pahang yg turut mengalami masalah yg sama.

Nasihat utk pemerintah dan media yg berat sebelah, "Janganlah jadi bodoh sombong", sibuk bercerita tentang rumah org lain bocor dan uzur, sedangkan rumah sendiri berlompang sana-sini dan tunggu masa runtuh.

Setidaknyer PR baru saja memerintah Selangor, krisis air di Selangor sengaja diperbesarkan dan diada²kan, mengapa tidak ceritakan krisis air ketika berpuluh tahun masa BN memerintah dulu? Dan mengapa krisis air ditempat lain yg confirm diperintah oleh BN seperti di Jengka ni didiamkan sahaja??

Sedarkah mereka kami rakyat yg melalui masalah ini sedari kecik sangat² bosan dan meluat dgn sikap hipokrit pemerintah yg kononnyer menjaga kebajikan rakyat??

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

JENGKA 12 - Pemilik lapan rumah di Blok M dan N Felda Jengka 12 meminta pihak berwajib menyelesaikan krisis air dihadapi mereka berikutan keadaan semakin teruk setiap kali tiba bulan Ramadan.

Penduduk, Syarifah Fatimah Syed Abu Bakar, 66, berkata, kedudukan rumah mereka di kawasan tanah tinggi dijadikan alasan punca air paip sukar sampai ke kediaman mereka.

"Bukan tahun ini sahaja, malah keadaan itu berlaku sejak awal kemasukan ke tanah rancangan dahulu. Namun sehingga kini masih belum ada penyelesaian.

"Kami menghadapi masalah ini sejak sekian lama. Namun setiap kali Ramadan tiba, masalah air didapati semakin teruk hingga menyukarkan penduduk menjalankan urusan harian," katanya.

Dia berkata, air hanya dapat ditadah sekitar jam 12 tengah malam dan berhenti sekitar dua jam kemudian.
Menurutnya, lebih menyakitkan hati apabila bil air diterimanya lebih mahal berbanding penduduk kawasan lain.

"Bil air sekitar RM20 ke RM30 sebulan, sedangkan rumah yang menerima air 24 jam tanpa henti cuma membayar RM4 hingga RM6 sebulan. Ia tidak sepatutnya berlaku kerana saya duduk bersendirian," katanya.

Abdul Molok Abdul Gani, 65, berkata, dia mengambil pelbagai inisiatif untuk mengatasi masalah itu termasuk membina tiga tangki dengan setiap satunya berharga RM320 dan memasang pam penggalak.
"Namun, itu semua tidak dapat menyelesaikan masalah air ini khususnya apabila tiba musim perayaan atau cuti panjang," katanya.

Malah katanya, penduduk sudah beberapa kali membuat aduan kepada pihak atasan berhubung masalah tersebut, malahan perkata itu pernah disiarkan di sebuah rancangan televisyen.

"Kesudahannya, mereka datang menjalankan kerja baik pulih. Namun hanya bertahan untuk seketika kerana masalah ini berulang semula tidak lama selepas itu.

"Malah, mereka juga ada membina tangki dan pam penggalak. Namun saya dapati tangki dan pam itu seperti tidak berfungsi. Pembinaannya merupakan satu bentuk pembaziran," katanya.

Mohd Farid Mohd Marzuki, 26, pula berkata, setiap kali dia dan adik-beradik lain pulang ke kampung, mereka akan menghadapi kesukaran untuk mendapatkan bekalan air.

"Kami pernah mandi dan menggunakan air di surau kerana air di rumah tidak mencukupi walaupun ditadah semalaman," katanya.

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 26 Nov 2012 03:15 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 02:23 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Oct 2012 04:01 AM PDT

URL Sumber Asal :-

DAHSYAT! - Motosikal terbang <b>di Felda Jengka</b> (GAMBAR) - ! TAO <b>...</b>

Posted: 18 Oct 2012 06:00 PM PDT

TAOTAUAJER - Mengemparkan apabila motosikal terbang di Felda Jengka 4. Penduduk tempat tersebut digemparkan dengan kejadian motosikal terbang dan tersangkut di atas atap garaj salah sebuah rumah milik peneroka tanah rancangan terbabit, petang kelmarin.
Motosikal terbabit yang dinaiki tiga remaja berusia 16 tahun itu dikatakan terbabas sebaik sahaja keluar dari satu simpang kerana gagal mengawal brek lalu merempuh atap garaj rumah milik Ramlah Seman, 55, yang berada dalam kedudukan kira-kira tiga meter lebih rendah dari jalan tersebut.
Ramlah berkata, ketika kejadian, dia dan anak serta cucunya sedang berehat di dapur rumahnya.
"Tiba-tiba saya terdengar satu dentuman kuat seakan-akan bunyi guruh namun tidak mengesyaki apa-apa.
"Tidak lama kemudian saya mendengar riuh rendah di luar rumah memanggil nama saya dan memberitahu ada motosikal tersangkut di atap garaj rumah saya," katanya.
Sebaik sahaja keluar rumah, Ramlah memberitahu, orang ramai sedang berkerumun di hadapan rumahnya menyaksikan kejadian yang belum pernah terjadi sepanjang tinggal di tanah rancangan terbabit.
"Saya meminta jiran-jiran untuk menurunkan dua orang remaja yang tercampak di atas atap rumah saya," katanya yang memberitahu jiran-jiran turut membantu menurunkan motosikal tersebut dari bumbung rumahnya.
Suaminya, Mat Yusuf Noh, 66, berkata, kejadian yang berlaku sekitar jam 4.30 petang itu menyebabkan sebahagian atap garaj rumahnya rosak.
"Kejadian ini sebenarnya bukan kejadian pertama menimpa keluarga saya di mana sebelum ini, rumah ini pernah dilanggar sebuah kereta yang terbabas di simpang di hadapan rumah saya ini.
"Sebahagian dinding batu roboh, namun bernasib baik kerana secara kebetulan, tiada kereta diletakkan di bawah garaj tersebut," katanya.
Penunggang motosikal terbabit, Muhammad Fikri Saridan, 16, yang patah kaki dan tangan, sempat terjun dari motosikal tersebut sebelum tercampak ke atas atap.
Sinar Harian dimaklumkan, dua rakan sebaya Muhammad Fikri yang membonceng motosikal tersebut turut tercampak ke atas atap.
Salah seorangnya patah tangan dan masih di rawat di Hospital Jengka manakala seorang lagi cedera ringan.
TAOTAUAJER : Dahsyat sungguh kemalangan tersebut sehinggakan motosikal terbang ke atas bumbung rumah. Tetiba teringat cerita kelakar Seniman Bujang Lapuk tah macamana moto tetiba ada atas bumbung pelik jugakkan ada juga kejadian lebih kurang serupa macam tu. - Koleksi Aneh

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 18 - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2012 03:23 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 23 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Sep 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 20 Jul 2012 03:02 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 16 Jun 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 03:10 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 20 May 2012 03:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 10 - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 03:04 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Felda</b>: <b>felda jengka</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2012 11:13 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]3) FELDA Dahlia Jengka 3 4) FELDA Kemboja Jengka 4 5) FELDA Kekwa Jengka 5 6) FELDA Keembong Jengka 6 7) FELDA Kenanga Jengka 7 8) FELDA Kesidang Jengka 8 9) FELDA Kesumba Jengka 9 10)FELDA Mawar Jengka 10 11) FELDA Melati Jengka 11 ... Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4. Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 03:18 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2012 03:11 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2012 03:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2012 01:02 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Feb 2012 12:47 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Feb 2012 02:03 AM PST

URL Sumber Asal :-

Gerakan Selamatkan <b>Felda di Jengka</b>, Khamis ini

Posted: 06 Dec 2011 12:36 AM PST

KUALA LUMPUR, 6 Dis: Orang ramai khususnya warga Felda sekali lagi diajak ke program pelancaran 'Gerakan Selamatkan Felda' peringkat kebangsaan pada 8 Disember ini, di perkarangan Masjid Lama Bandar Jengka, Pahang.

Menurut Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman, program itu bertujuan memberi penerangan kepada warga Felda mengenai penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke dalam Bursa Saham Malaysia (BSKL).

Penyenaraian itu akan menyebabkan 360,000 hektar tanah dicagar kepada FGVH bermula Januari tahun hadapan.

Pakar ekonomi, Dr Rosli Yaakob dan Pengerusi Badan Bertindak Peserta Felcra (Bapa), Razman Zakaria dijangka memberikan penerangan mengikut pengalaman masing-masing.

"Program ini akan bermula dengan solat Maghrib dan solat hajat yang akan dipimpin oleh Ketua Penerangan PAS Pusat yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man disusuli dengan sesi penerangan," kata beliau kepada Harakahdaily.

Program itu akan diteruskan ke Kolej Universiti Islam Zulkifli Ahmad (KUISZM) di Taman Melewar pada 10 Disember dan ke Segamat pada 11 Disember dan akan bergerak ke negeri-negeri lain.

Selain itu, Mazlan turut memberitahu, pada 20 Disember pula, Anak akan mengetuai kira-kira 30 peneroka Felda di seluruh negara untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri mendesak jawatan Tan Sri Isa Samad sebagai Pengerusi Felda dan Datuk Sabri Ahmad sebagai Pengarah Urusan FGVH dilucutkan.

Ia rentetan daripada kempen mansuhkan Isa yang mengumpul tandatangan bantahan peneroka Felda terhadap Isa yang dilancarkan 18 Oktober lalu.

"Dalam memorandum kepada Datuk Seri Najib Razak, kita mendesak Isa dan Sabri digugurkan daripada jawatan masing-masing serta mendesak kerajaan membatalkan cadangan penyenaraian FGVH," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Tegas Mazlan lagi, sekiranya tiada sebarang tindakan daripada Najib, Anak akan mendapatkan perintah mahkamah agar melarang Felda melakukan penyenaraian itu.

Ianya akan dilakukan sebelum mesyuarat agung luar biasa Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang dijangka pada 5 Januari tahun hadapan.

"Kita telah berbincang dengan pihak peguam mengenai tindakan mahkamah ini dan jika tak ada respon dariapda Perdana Menteri, kita akan abil tindakan mahkamahlah kerana penyenaraian ini melibatkan cagaran aset peneroka," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Full content generated by Get Full RSS.

Wangsa Setia: MEMANG TAK MUSTAHIL BAGI TUAN IBRAHIM

Posted: 27 Jan 2012 05:16 AM PST

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata apa yang mustahil di zaman Barisan Nasional (BN), tidak semestinya mustahil di zaman Pakatan Rakyat (PR) terutama masalah tanah. Memang benarlah apa yang dikatakan oleh Pesuruhjaya PAS Pahang itu. 

Ketika BN memerintah pun, Datuk Tuan Ibrahim dapat membuktikan bahawa sesuatu yang mustahil dilakukan terhadap tanah hak milik peneroka Felda boleh berubah jadi tidak mustahil hasil kebijaksanaan PR dan PAS mengambil kesempatan atas kesempitan.

Jika diikutkan syarat hak milik tanah oleh seseorang peneroka Felda, mereka tidak boleh menjual atau memindahkan nama kepada pihak lain, kecuali kepada waris terdekat. Mustahil peneroka boleh menjual tanah ladang mereka seluas 10 ekar dan tapak rumah seluas suku ekar kepada pihak lain.

Tapi atas semangat Datuk Tuan Ibrahim bahawa yang mustahil itu boleh direalisasikan, maka tergadailah hak seorang peneroka di Felda Jengka 13 ke atas tanah ladang, tapak rumah beserta rumahnya sekali dengan harga hanya RM80,000. Perkara ini terdedah ketika kempen Pilihanraya Kecil DUN Kerdau, Pahang pada Mac 2011. Boleh baca di SINI.

Apa yang mustahil menjadi tidak mustahil kerana peneroka itu diikat dengan satu perjanjian dengan peguam, dan membelakangkan syarat yang dikenakan oleh Felda dan Kerajaan Negeri kepada peneroka berkenaan. Peguam itu menerima pula bayaran sebanyak RM10,000 yang dipotong daripada bayaran RM80,000 itu. Maka peneroka malang itu hanya menerima RM70,000 bagi 10 ekar ladang sawitnya yang mengeluarkan hasil, serta rumah dan tapak rumah suku ekarnya di tanah rancangan Felda berkenaan.

Dulu peneroka itu memikirkan mustahil beliau boleh menjual tanah rancangan Felda yang disertainya sejak lebih 20 tahun, tetapi kemustahilan itu direalitikan oleh Datuk Tuan Ibrahim ketika peneroka itu dihimpit masalah kewangan dan mencari jalan untuk keluar dari masalahnya. Atas nama isterinya, Datuk Tuan Ibrahim membeli tanah peneroka malang itu. Maka tidak ada yang mustahil bagi PR, biarpun ketika BN masih memerintah.

Jika ditakdirkan PR memerintah negara nanti, apakah mustahil lagi jika seluruh tanah peneroka Felda bertukar tangan kepada pemimpin-pemimpin pakatan itu yang sudah lama menunggu masa untuk menguasai sesuatu yang diidam-idamkan selama ini? Mereka bukan sekadar mengidamkan Putrajaya. Menawan Putrajaya itu hanya simbolik kepada usaha mereka yang lebih besar – menyambar apa sahaja peluang yang mustahil dilakukan di zaman BN memerintah, tetapi bakal tidak mustahil lagi apabila pakatan pembangkang menguasai negara.

Maka tergelaklah saya membaca beberapa ungkapan Datuk Tuan Ibrahim seperti diperbesarkan Harakah hari ini : 

"Segalanya bermula dengan niat dan kesungguhan, dengan niat dan kesungguhan, barulah jalan baru akan ditempohi dan dicari sehingga mencapai hasrat yang diinginkan. Jika tanpa niat dan kesungguhan, mustahil kini manusia dapat menikmati kemudahan kapal terbang dan juga menjelajah ke bulan," 

KOMEN SAYA – Niatnya untuk membeli tanah peneroka Felda Jengka 13 itu dengan harga yang cukup murah dan mengelak daripada terikat dengan syarat pemilikan tanah Felda, dan niatnya itu tertunai hasil kesungguhan mengikat peneroka itu dengan satu perjanjian dengan pihak peguam. Maka terbanglah peneroka itu dari tanah dan rumahnya, tapi hajat nak menjelajah bulan tak juga kesampaian dengan berbekalkan wang RM70,000. Kasihan. 

Kata Tuan Ibrahim lagi : "…janji azam, niat ikhlas dan keyakinan PAS dan Pakatan Rakyat untuk menyediakan lot-lot rumah kepada rakyat yang belum mempunyai rumah dan menyelesaikan masalah tanah yang telah diusahakan puluhan tahun belum mendapat hak milik di Pahang bukan lahir dari angan-angan atau dibuat tanpa asas, tetapi setelah hasil kajian mendalam oleh pelbagai pihak". 

KOMEN SAYA – maka lot rumah peneroka di Jengka 13 itu bertukar tangan kepada isteri Tuan Ibrahim, begitu juga tanah 10 ekar yang telah diusahakannya selama berpuluh tahun. Itulah hasil kajian mendalam PAS Pahang bagaimana mahu menukar hak milik tanah peneroka. Kasihan. 

Banyak lagi gurauan Tuan Ibrahim boleh dibaca dan dimomokkan di SINI.

Tuan Ibrahim juga menyokong Anwar Ibrahim menyaman Utusan Malaysia RM50 juta, sebagai tindakan yang menurutnya tepat bagi mempertahankan maruah yang sering diperkotak-katikkan di dada akhbar terbabit dan mempertahankan maruah diri yang "telah dirosakkan dan diaibkan sebegitu rupa".

Tuan Ibrahim pula bila lagi nak ambil langkah yang sama terhadap Utusan? Bukankah dia juga ada kata nak saman Utusan kerana memainkan isu tanah peneroka di Felda Jengka 13 ini menjelang pembuangan undi di Kerdau dulu? Hingga kini beliau masih membisu.

Full content generated by Get Full RSS.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 10</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

AMKNS: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 09:16 PM PDT

Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

RAKYAT MARHAEN: Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka 10</b>, 11 dan 16 juga <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2012 05:16 AM PDT


(Masalah ini bukan  di Jengka 7 dan 12 sahaja tetapi Jengka 10, 11 dan 16 juga tiada air)

JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.

Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.

Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.

Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.

"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.

Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.

Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.

Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, mesalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.

Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.

Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.

Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.

Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa berseruju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.

Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 2 - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 2</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Oct 2012 01:23 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2012 01:40 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 11 - Google Blog Search

Posted: 14 Sep 2012 03:21 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 11</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jul 2012 03:17 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 7 - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 11:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 11:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 11:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2012 11:22 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 16 - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 07:40 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 11:41 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 11:34 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kembara Jalur Lebar <b>di Felda Jengka</b> 23, Pahang | Kembara Pusat <b>...</b>

Posted: 06 Apr 2012 08:51 AM PDT

Lokasi Program : Perkarangan Pusat Jalur Lebar Komuniti Felda Jengka 23
Tarikh & Masa : 06-04-12 | 9.30pg – 5.30ptg
Jumlah Pengunjung : 227 orang

Agensi_Agensi :

AADK
Poliklinik Kesihatan Jengka 22
Kemas
TM Point
Easy RHB Bank
Giat Mara Jengka
Klinik Cure & Care
JPAM

Aktiviti & Pertandingan :

Gubahan Bunga
Masakan
Solekan
Pent
Mewarna
Typing Test

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  pagi )

YB Tuan Syed Ibrahim Bin Syed Ahmad
ADUN Kerdau

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  petang/penutup )

YB Dato' Haji  Ismail Bin Haji Mohamed Said
Parlimen Kuala Krau

En. Nazaruddin Bin Abu Bakar
Wakil TM sns

En. Aziin Bin Abdullah
Penolong Pengurus Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Haji Hassan Bin Taha

* foto kembara jalur lebar Felda Jengka 23

Tauke ayam rugi RM2 juta <b>JENGKA 11</b> - Seorang penternak ayam <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2012 09:35 AM PDT

Tauke ayam rugi RM2 juta

JENGKA 11 - Seorang penternak ayam hanya mampu tersandar melihatkan satu daripada empat reban ayam miliknya yang terletak di Jalan Felda Jengka 11, di sini, terbakar semalam, menyebabkannya kerugian lebih RM2 juta.

Penternak terbabit, Habib Yusuf, 36, berkata, ketika kejadian dia berada di bandar Jengka.

Menurutnya, dia dimaklumkan ladang ternakannya terbakar melalui seorang pekerja yang menghubunginya kira-kira jam 1.24 petang, semalam.

"Apabila saya sampai ke ladang, saya lihat orang ramai berkerumun di situ sambil menjerit meminta seseorang membuat panggilan kepada bomba," katanya yang enggan gambarnya dirakam.

Api cepat merebak

Habib berkata, api marak terlalu cepat menyebabkan dia tidak dapat berbuat apa-apa melainkan membiarkan rebannya dijilat api.

Katanya, selain reban, turut rentung kira-kira 65,000 anak ayam yang baru sahaja diletakkan dalam reban terbabit empat hari lalu.

"Api marak terlalu cepat dan saya percaya kejadian ini berpunca daripada litar pintas, tambahan reban ini mempunyai banyak bahan mudah terbakar, memudahkan api merebak," katanya.

Menurutnya, dia reda dengan kejadian itu walaupun terpaksa menanggung kerugian jutaan ringgit.

Nampak asap berkepul-kepul

Sementara itu, seorang pekerja yang enggan dikenali berkata, ketika kejadian, semua pekerja sedang berehat di rumah yang disediakan di kawasan berdekatan.

Katanya, salah seorang daripada mereka kemudiannya ternampak asap berkepul-kepul keluar dari reban ayam berkenaan.

"Kami semua keluar ke tempat kejadian dan berusaha memadamkan api menggunakan air yang diangkut dengan baldi," katanya.

Ketua Balai Bomba Bandar Jengka, Mohd Shaffie Abdul Rahman berkata, pihaknya menerima panggilan kira-kira jam 1.35 petang.

Menurutnya, dua jentera bersama  sembilan anggota dikerahkan untuk mengawal kebakaran tersebut dan api berjaya dikawal dalam masa 15 minit.

"Setakat ini punca kebakaran masih belum dapat dikenal pasti dan pihak kami masih lagi melakukan siasatan," katanya kepada Sinar Harian.



power from http://www.wangolds.com
tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan di http://www.wangolds.com. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan
power by wangolds.com

http://www.sinarharian.com.my/edisi/paha...bled=false

Bukan 7, 12 tetapi <b>Jengka</b> 10, <b>11</b> dan 16 juga tiada air

Posted: 27 Aug 2012 07:57 PM PDT


Harakahdaily,  27 Ogos 2012 
JENGKA: Masalah ketiadaan air di Jengka 7 dan 12 pada hari raya baru-baru ini juga berlaku di Jengka 10, 11 dan 16.
Demikian beritahu seorang pembaca Harakahdaily melalui emailnya hari ini.
Beliau memberikan maklum balas itu hasil laporan Harakahdaily hari ini berdasarkan laporan khas yang dibuat oleh sebuah akhbar harian.
Dalam laporan itu, Sinar Harian melaporkan, penduduk Jengka 7 dan 12 sentiasa sahaja menghadapi masalah ketiadaan air pada setiap sambutan hari raya.
"Ini berlaku semenjak kami mula menetap di Felda tahun 70an," kata Khairi Muzakir dalam emailnya kepada Harakahdaily.
Menurut beliau, "kerajaan yang ada buat tak tahu je."
Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan, penduduk beberapa kawasan di Temerloh termasuk taman perumahan juga menghadapi masalah ketiadaan bekalan air bersih.
Ia bukan sahaja berlaku semasa hari raya bahkan pada hari-hari lain juga.
Sebelum ini, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin berkata, masalah air di Kelantan akan diselesaikan jika BN memerintah negeri itu.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib juga berkata, ia akan menyelesaikan masalah air di Kelantan jika BN diberikan mandat.
Sehubungan itu, ramai antara mangsa masalah air di Pahang ini meminta Najib menyelesaikan masalah air di Pahang ini sebelum sibuk memperkatakan masalah di negeri lain yang mempunyai masalah sendiri.
Ini kerana, Pahang dikatakan mempunyai sumber air yang banyak iaitu Sungai Pahang yang terpanjang di Malaysia itu.
Pihak BN pula sedang melobi agar kerajaan negeri Selangor meluluskan projek Langat 2, iaitu projek penyaluran air sungai Pahang ke Selangor melalui terowong dan sungai buatan manusia.
Namun kerajaan negeri Selangor tidak berapa bersetuju kerana ia melibatkan kos yang terlalu tinggi.
Jika dilaksanakan, kerajaan negeri yakin, tarif air akan dinaikkan di Selangor dan bakal membebankan rakyat.

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 13 Dec 2012 01:56 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Nov 2012 01:18 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 15 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 23 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 21 - Google Blog Search

Posted: 08 Oct 2012 03:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Sep 2012 03:30 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 21</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Sep 2012 03:16 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 25 - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 01:32 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kembara Jalur Lebar <b>di Felda Jengka 25</b>, Pahang | Kembara Pusat <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2012 03:20 AM PDT

Lokasi Program : Perkarangan Pusat Jalur Lebar Komuniti Felda Jengka 25
Tarikh & Masa : 09-04-2012 | 9.00pg – 5.00ptg
Jumlah Pengunjung : 218 orang
Ahli Baru Mendaftar : 3 orang

Agensi : Jabatan Kebajikan Masyarakat | Klinik Kesihatan Jengka 25 | KEMAS | TM Point | Easy RHB Bank | Giat Mara Jengka

Aktiviti & Pertandingan : Kuiz | Mewarna Online | Cari Harta Karun | Menaip Pantas | Puding | Make Up | Buku Resepi | Cabutan Bertuah

Senarai VIP :

En. Riduan Bin Zaaba
Ketua Pemuda UMNO Kuala Krau
En. Nazaruddin Bin Abu Bakar
Wakil Telekom Malaysia (TM sns)
En. Zolkifli Bin Soik
Pengurus Felda Jengka 25
Ustaz Jamal Bin Jaafar

* foto aktiviti dan majlis perasmian kembara jalur lebar felda jengka 25

UMNO Online - Syed Ibra&#39; Proaktif Aktiviti Kemasyarakatan, DiSukai <b>...</b>

Posted: 23 Feb 2011 04:37 PM PST

Kategori PRK Kerdau

Syed Ibra' Proaktif Aktiviti Kemasyarakatan, DiSukai Belia, Peneroka Felda

KUALA KRAU 23 Feb. – Golongan belia dan peneroka di tiga tanah rancangan Felda dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Kerdau yakin calon Barisan Nasional (BN), Syed Ibrahim Syed Ahmad mampu menggalas tanggungjawab sebagai wakil rakyat di kawasan itu.

Keyakinan itu berasaskan kepada pengetahuan luas beliau dalam bidang agama dan sikap proaktifnya dalam aktiviti kemasyarakatan di kawasan tersebut.

Pengerusi Majlis Belia Felda Malaysia (MBFM) Jengka, Mohd. Nasaruddin Mohd. Nasir berkata, Syed Ibrahim mampu menarik golongan muda untuk menyokong BN pada pilihan raya akan datang.

"Generasi baru Felda yang pernah mendengar ceramah motivasi daripada Syed Ibrahim sangat teruja dengan pemilihan itu dan menganggapnya sebagai sangat tepat.

"Syed Ibrahim memiliki ciri-ciri kepemimpinan, bertanggungjawab dan sering mengadakan ceramah keagamaan kepada pelajar dan masyarakat," jelas beliau ketika mengulas pemilihan Syed Ibrahim sebagai calon BN bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Kerdau, semalam.

Pengumuman calon BN untuk PRK pada 6 Mac ini dilakukan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Pengerusi Majlis Belia Felda Jengka 22, Mohd. Shukri Hashim, 28, turut menyifatkan Syed Ibrahim sebagai individu terbaik yang dapat ditonjolkan dalam DUN itu.

"Selaku pemimpin belia di rancangan ini saya akan sentiasa bersama calon BN supaya dapat memberi perhatian yang baik terhadap pengundi," katanya.

Bagi seorang peneroka, Omar Ali Yaakob, 64, faktor calon yang digemari pengundi dapat memastikan majoriti undi yang diperoleh lebih besar berbanding Pilihan Raya Umum ke-12.

Seorang ahli Gerakan Persatuan Wanita (GPW) Jengka 22, Zuraida Ishak, 38, menyambut baik pemilihan Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Krau itu sebagai calon BN.

Menurutnya, Syed Ibrahim yang juga Pegawai Khas Agama kepada Menteri Besar Pahang merupakan seorang yang berpengetahuan luas dalam bidang agama, mudah mesra, ikhlas dan komited terhadap tugas.

Seorang peneroka Felda Jengka 25, Md. Nasir Ahmad, 49, memberitahu, pemilihan Syed Ibrahim sangat tepat malah, menepati suara akar umbi yang memerlukan beliau sebagai wakil rakyat kawasan itu.

"Peneroka Felda Jengka 25 yang rata-rata menyokong UMNO tiada masalah menyokong Syed Ibrahim bagi memastikan undi tertinggi diperoleh pemimpin UMNO," katanya.

Berita Bertarikh Pada 8:37 AM

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kembara Jalur Lebar <b>di Felda Jengka 25</b>, Pahang | Kembara Pusat <b>...</b>

Posted: 09 Apr 2012 03:20 AM PDT

Lokasi Program : Perkarangan Pusat Jalur Lebar Komuniti Felda Jengka 25
Tarikh & Masa : 09-04-2012 | 9.00pg – 5.00ptg
Jumlah Pengunjung : 218 orang
Ahli Baru Mendaftar : 3 orang

Agensi : Jabatan Kebajikan Masyarakat | Klinik Kesihatan Jengka 25 | KEMAS | TM Point | Easy RHB Bank | Giat Mara Jengka

Aktiviti & Pertandingan : Kuiz | Mewarna Online | Cari Harta Karun | Menaip Pantas | Puding | Make Up | Buku Resepi | Cabutan Bertuah

Senarai VIP :

En. Riduan Bin Zaaba
Ketua Pemuda UMNO Kuala Krau
En. Nazaruddin Bin Abu Bakar
Wakil Telekom Malaysia (TM sns)
En. Zolkifli Bin Soik
Pengurus Felda Jengka 25
Ustaz Jamal Bin Jaafar

* foto aktiviti dan majlis perasmian kembara jalur lebar felda jengka 25

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jun 2012 01:37 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2012 01:02 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 16 - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2012 07:22 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 07:51 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka terbabit dari Felda Jengka 3, 4, 5, 6, 8, 9 , 12 dan 13, diwakili peguam Sivarasa Rasiah akan memfailkan saman tersebut di Mahkamah Tinggi Temerloh pagi ini. Pengerusi Biro Felda Kebangsaan dan Orang Asal ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Mar 2012 03:47 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Sep 2011 07:28 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 9 - Google Blog Search

Posted: 24 Jun 2011 09:31 PM PDT

TEMERLOH: Seramai 711 peneroka dari kawasan Felda Jengka, Pahang akan memfailkan saman terhadap Felda, menuntut ganti rugi sebanyak RM344 juta berikutan penipuan dan pecah amanah yang dilakukan agensi itu.

Peneroka terbabit dari Felda Jengka 3, 4, 5, 6, 8, 9 , 12 dan 13,  diwakili peguam Sivarasa Rasiah akan memfailkan saman tersebut di Mahkamah Tinggi Temerloh pagi ini.

Pengerusi Biro Felda Kebangsaan dan Orang Asal KEADILAN, Suhaimi Said berkata, saman itu berhubung penipuan Kadar Perahan Gred Kelapa Sawit (KPG) yang diterima mereka sejak 15 tahun lalu.

Menurut Suhaimi, peneroka terbabit menerima KPG yang rendah dari nilai sebenar iaitu antara 17 hingga 18 peratus.

Beliau berkata, peneroka berkenaan sepatutnya memperoleh KPG yang lebih tinggi sehingga boleh mencapai ke tahap 32 peratus.

Setiap 1 peratus KPG dianggar bernilai RM40.

Sekiranya jumlah itu dikira sejak 10 tahun lalu, kata Suhaimi, setiap peneroka terbabit mengalami kerugian tidak kurang RM100,000.

"Kerugian yang ditanggung peneroka dalam tempoh 10 tahun tidak kurang 1,000 sebulan.

"Ini tidak termasuk kes buah kelapa sawit yang dibuang oleh kilang Felda dengan alasan buah kelapa sawit yang mereka hantar mengkal dan muda. Tetapi apabila dihantar ke makmal, ia boleh mencapai 21 hingga 22 peratus KPG," kata Suhaimi.

Suhaimi berkata, saman tersebut sebagai peringatan kepada Felda kerana lebih banyak saman akan menyusul, ekoran keengganan agensi itu untuk berunding dengan peneroka.

Tambah beliau, selain isu KPG, Felda kini berdepan ratusan saman peneroka berikutan kegagalan agensi itu membayar wang tabung tanam semula kepada sebahagian 25,000 peneroka Felda yang mengusahakan tanaman mereka sendiri.

"Berdasarkan siri lawatan kita ke seluruh negara, dalam isu KPG dan dana tabung tanam semula, sekiranya Felda masih enggan berunding, beratus saman akan dikemukan peneroka kepada Felda," ujarnya.

Pada 14 Jun lalu, Mahkamah Tinggi Kota Bharu mengarahkan Felda membayar RM1.2 juta kepada peneroka Felda Kemahang 1 dan 2, selepas gagal membayar semula wang caruman yang disimpan peneroka di bawah tabung wang tanam semula yang diurus agensi itu.

Pada Ogos tahun lalu, Mahkamah Persekutuan mengarahkan Felda membayar 354 peneroka Kemahang 3, Kelantan sebanyak RM11 juta kerana menipu peneroka berhubung isu KPG.

Sebelum ini, Felda Serting dan Gugusan Raja Alias di Negeri Sembilan juga memfailkan saman sebanyak RM200 juta ke atas lembaga tanah berkenaan dalam isu yang sama.Pada 12 Jun tahun lalu pula 654 peneroka Gugusan Felda Maokil, Labis memfailkan saman terhadap Felda bagi menuntut ganti rugi lebih RM80 juta.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=15344

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 18 Jun 2011 12:00 AM PDT

JENGKA

Gugusan Jengka merupakan gugusan FELDA terbesar di Malaysia yang terletak di negeri Pahang Darul Makmur. Gugusan Jengka juga dikenali sebagai Segitiga Jengka kerana kedudukannya meliputi tiga daerah iaitu Temerloh, Jerantut dan Maran. Dengan adanya tanah rancangan-tanah rancangan FELDA ini, maka muncul sebuah bandar baru yang dikuasai oleh masyarakat Melayu seratus peratus iaitu Bandar Pusat Jengka.

Bandar Jengka adalah satu inspirasi bekas perdana menteri Malaysia yang kedua Tun Abdul Razak untuk mengujudkan satu bandar 100 peratus orang melayu.Tapi kini Bandar Jengka tidak lagi dimonopoli oleh orang melayu sahaja,kerana di kawasan Jengka 15 terdapat satu deret kedai telah ditembusi oleh peniaga bukan melayu.

Gugusan Jengka terdiri daripada 25 buah rancangan FELDA yang menjadi pengeluar kelapa sawit dan getah. Terdapat 25 kawasan penempatan di Jengka yang dinamakan dengan nombor 1 hingga 25. Di samping nombor yang diberikan berdasarkan kawasan yang lebih awal dibuka, Jengka-jengka tersebut juga diberikan nama mengikut nama bunga.

Pemilihan nama bunga juga adalah mengikut abjad bagi mengenalpasti kawasan yang lebih awal dibuka. Oleh itu satu-satu Jengka itu dinamakan sebagai Jengka 1 (Anggerik),Jengka 2 (Cempaka), Jengka 3 (Dahlia), Jengka 4 (Kemboja), Jengka 5 (Kekwa), Jengka 6 (Keembong), Jengka 7 (Kenanga), Jengka 8 (Kesidang), Jengka 9 (Kesumba), Jengka 10 (Mawar), Jengka 11 (Melati), Jengka 12 (Melor),Jengka 13 (Putri Malu), Jengka 14 (Bunga Raya), Jengka 15 (Semarak), Jengka 16 (Sena), Jengka 17(Seri Pagi), Jengka 18 (Seroja), Jengka 19 (Siantan), Jengka 20 (Tanjung), Jengka 21 (Teratai), Jengka 22 (Terkis), Jengka 23 (Tonkin), Jengka 24 dan Jengka 25. Jengka yang pertama dibuka ialah Jengka 1 manakala Jengka yang terakhir dibuka ialah Jengka 25. Di dalam kawasan jengka juga terdapat Tanah Rancangan Felda yang tidak menggunakan nama Jengka, kerana ia di tubuhkan lebih dahulu dari Jengka itu sendiri. Antaranya Felda Kampong Awah (1963), Felda Ulu Jempol (1965) dan Felda Sungai Nerek (1967).

Ada juga di kalangan penduduk Jengka membuat jenaka dengan mengatakan terdapat Jengka 26. Jengka 26 yang dimaksudkan ialah Kampus UITM Cawangan Pahang yang berkeluasan 1000 ekar yang terletak di Bandar Pusat Jengka (Kini dikenali sebagai Bandar Jengka).

Secara umumnya nama Jengka diambil daripada sebatang sungai yang mengalir di dalam kawasan Jengka iaitu Sungai Jengka. Terdapat dua versi yang menceritakan asal usul nama 'Jengka' iaitu:

Versi Pertama - Diceritakan oleh orang-orang tua, bahawa terdapat sepasang suami isteri Orang Asli yang tinggal di sebuah teratak berhampiran dengan sebatang sungai yang mengalir deras. Si suami memang bijak memburu, setiap hari beliau akan keluar berburu di hutan. Setelah lewat senja barulah ia pulang ke pondok dengan membawa hasil buruan.

Manakala si isteri pula, sambil menunggu kepulangan suaminya, bertenun kainlah sepanjang hari. Adapun alat yang digunakan oleh isterinya dipanggil jangka . Entah bagaimana pada suatu hari jatuhlah jangka itu ke dalam air, menangislah si isteri sehingga kepulangan suaminya. Mencarilah si suami apabila pulang, namun tidak menjumpainya, dan akhirnya ia dinamakan Sungai Jengka berdasarkan peristiwa ini.

Versi Kedua - Adapun pada suatu hari, seorang perempuan asli telah terkena kerasukan yang amat teruk. Dia langsung tidak boleh menjejak tanah. Lantaran tok batin tempat tersebut berusaha untuk mengubatinya. Maka, dalam tafsirannya pesakit tadi perlu di bawa ke sebatang sungai tidak bernama untuk dimandikan. Lantaran itu, sebatang sungai yang mengalir deras telah dipilih di tengah rimba. Apabila mencecahnya kaki pesakit tadi ke air, ternampaklah orang ramai satu kelibat di dalam air. Maka berkatalah orang ramai "Jin ke tu?". Kononnya dari sinilah Jengka mendapat nama.

P/S: Sekiranya anda ingin menambah artikel ini dan ingin menyampaikan pandangan dan teguran, boleh membuat demikian dengan memberi komen dibawah. Terima Kasih...

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full content generated by Get Full RSS.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2012 01:56 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Felda</b>: <b>felda jengka</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2012 01:56 AM PST

TEMERLOH – Sistem pembayaran hasil pendapatan kepada peneroka Felda Wilayah Jengka secara tunai yang diamalkan selama ini akan ditukar kepada penggunaan bank secara berperingkat mulai tahun ini.

Pengurus Besar Felda Wilayah Jengka, Saari Din berkata, langkah tersebut dilakukan sebagai usaha mencegah kejadian jenayah di kalangan peneroka di felda terbabit.

"Pembayaran hasil pendapatan kepada para peneroka Felda Wilayah Jengka akan dibuat melalui bank bagi mengelak risiko jenayah.

"Peneroka Felda sering menjadi sasaran penjenayah yang beranggapan warga Felda memiliki wang tunai yang banyak selepas bayaran pendapatan bulanan," katanya di sini.

Saari berkata, Bank Simpanan Nasional, Maybank dan Agro Bank telah menyatakan komitmen mereka untuk menempatkan mesin juruwang automatik (ATM) di kawasan tumpuan peneroka bagi menjayakan usaha tersebut.

Mengulas lanjut, katanya, wang tunai yang beredar di sesebuah rancangan berjumlah antara RM1 juta hingga RM1.3 pada setiap setiap pusingan bayaran.

Jelas beliau, keadaan itu menyebabkan para peneroka berisiko terhadap jenayah pecah rumah dan samun.

Justeru, katanya, buat permulaan sebuah mesin ATM akan ditempatkan di stesen minyak Petronas Felda Jengka 21 dalam tempoh terdekat ini bagi memudahkan peneroka mengeluarkan wang.

Full content generated by Get Full RSS.

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Mar 2012 05:42 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 16</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2012 01:56 AM PST

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Felda</b>: <b>felda jengka</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jan 2012 01:56 AM PST

TEMERLOH – Sistem pembayaran hasil pendapatan kepada peneroka Felda Wilayah Jengka secara tunai yang diamalkan selama ini akan ditukar kepada penggunaan bank secara berperingkat mulai tahun ini.

Pengurus Besar Felda Wilayah Jengka, Saari Din berkata, langkah tersebut dilakukan sebagai usaha mencegah kejadian jenayah di kalangan peneroka di felda terbabit.

"Pembayaran hasil pendapatan kepada para peneroka Felda Wilayah Jengka akan dibuat melalui bank bagi mengelak risiko jenayah.

"Peneroka Felda sering menjadi sasaran penjenayah yang beranggapan warga Felda memiliki wang tunai yang banyak selepas bayaran pendapatan bulanan," katanya di sini.

Saari berkata, Bank Simpanan Nasional, Maybank dan Agro Bank telah menyatakan komitmen mereka untuk menempatkan mesin juruwang automatik (ATM) di kawasan tumpuan peneroka bagi menjayakan usaha tersebut.

Mengulas lanjut, katanya, wang tunai yang beredar di sesebuah rancangan berjumlah antara RM1 juta hingga RM1.3 pada setiap setiap pusingan bayaran.

Jelas beliau, keadaan itu menyebabkan para peneroka berisiko terhadap jenayah pecah rumah dan samun.

Justeru, katanya, buat permulaan sebuah mesin ATM akan ditempatkan di stesen minyak Petronas Felda Jengka 21 dalam tempoh terdekat ini bagi memudahkan peneroka mengeluarkan wang.

BLOG PAHANG: 06 <b>di</b> kampung awah - Google Blog Search

Posted: 16 Feb 2012 11:07 AM PST

URL Sumber Asal :-

Malaysia Zoom » Kualiti jalan <b>Kampung Awah</b> ke Bandar Tun Razak <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2012 03:05 PM PST

You are here: Home / Wilayah / Kualiti jalan Kampung Awah ke Bandar Tun Razak teruk

Saudara Pengarang,KUALITI jalan raya, bekalan air bersih dan pendidikan merupakan antara perkara utama yang diberi perhatian oleh kerajaan dalam memastikan rakyat menikmati kehidupan lebih baik.

Namun, tidak semua perkara itu dapat ditunaikan kerana terdapat beberapa masalah tertentu yang perlu diberi perhatian tidak kira oleh pemimpin setempat, wakil rakyat dan kerajaan.

Apa yang ingin saya bangkitkan adalah kualiti jalan raya dari Simpang Kampung Awah menghala ke Bandar Tun Abdul Razak Jengka hingga Simpang Felda Jengka 8.

Laluan itu penting kerana kakitangan kerajaan termasuk pegawai Felda, guru, pelajar dan pensyarah berulang alik menggunakannya ke destinasi masing-masing.

Saya sebagai penduduk jati dan anak peneroka Felda Wilayah Jengka merumuskan bahawa kerajaan Persekutuan dan negeri tidak serius menunaikan tanggungjawab membina sebuah rangkaian jalan raya yang baik di kawasan itu.

Jalan utama Kampung Awah ke Bandar Tun Abdul Razak Jengka 8 sangat penting untuk dinaik taraf kerana sejajar dengan kedudukannya sebagai jalan utama ke Jerantut dan Maran.

Daripada perbualan di kedai-kedai kopi, kebanyakan mereka sudah bosan dengan kualiti jalan yang teruk seolah-olah berada di sebuah negara miskin yang baru merdeka.

Kualiti jalan di Felda Jengka 15, Jengka 16 dan Kampung Awah sempit, berlubang serta tidak lurus sekali gus mengundang bahaya kepada pengguna jalan raya.

Saya harap pihak berwajib khususnya wakil rakyat memandang serius perkara itu memandangkan Bandar Tun Razak Jengka menjadi tumpuan bukan sahaja penduduk tempatan, tetapi juga pelancong domestik serta asing yang ingin meninjau kehidupan peneroka di situ.

PENEROKA PRIHATIN

Bandar Tun Razak, Jengka

Dipetik dari Utusan Malaysia

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jul 2012 01:10 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 25</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Jul 2012 01:29 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 6 - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 22 - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 22</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jul 2012 07:31 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 7 - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2012 11:23 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 25 May 2012 11:26 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 11:13 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2012 11:22 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 16 - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2012 07:40 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog <b>Jengka</b>: <b>di felda jengka</b> 4 - Google Blog Search

Posted: 27 Mar 2012 11:53 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Mar 2012 03:33 PM PST

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2012 08:01 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Sep 2011 03:15 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Peneroka <b>Felda Jengka 4</b> Tidak Terpengaruh dengan Diayah UMNO

Posted: 17 Jun 2011 07:11 PM PDT

Pagi semalam sebelum peneroka-peneroka Felda Jengka 4 sedang bersedia untuk ke Mahkamah Tinggi Temerloh, mereka telah ternampak banner yang tergantung dengan mesej jijik mengatakan bahawa peneroka-peneroka yang saman Felda hanya menjadi alat, mereka hanya dapat kuah sedangkan peguam-peguam dapat daging.
Banner itu juga menyebut bahawa peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 sampai ke hari ini masih belum mendapat wang tuntutan mereka yang diperintahkan oleh Mahkamah.
Inilah kebebalan UMNO yang melampau. Mereka membaca pembohongan didalam Majalah Felda yang menaburkan pembohongan dan penipuan.
Didalam salah satu keluaran Majalah itu ditulis bahawa peneroka-peneroka membayar RM5,000.00 seorang bagi melantik peguam. Majalah itu menyatakan bahawa peguam-peguam itu datang ke rancangan-rancangan Felda dengan kereta mewah dan menginap di Hotel 5 Bintang.
Bahkan didalam Majlah itu digambarkan seorang peguam sedang berada di showroom kereta BMW untuk membeli kereta mewah itu hasil dari bayaran dari peneroka-peneroka.
Alangkah dangkal Felda membuat tuduhan yang begitu jijik.
Kenapa mereka tidak bertanya kepada peneroka-peneroka yang terlibat memfailkan saman terhadap Felda itu?
Setiap seorang itu hanya mengeluarkan belanja RM50.00. RM50.00 itulah untuk menyediakan dokumen-dokumen untuk difailkan di Mahkamah, dengan RM50.00 itulah juga digunakan untuk berpuluh temujanji dengan peneroka-peneroka, RM50.00 itulah untuk menyediakan perbicaraan di Mahkamah, RM50.00 itulah untuk menghadiri puluhan kali siri perbicaraan di Mahkamah, di Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Orang UMNO telah dibodoh dan diperbodohkan oleh Felda yang membuat fitnah jijik ini.
Namun, peneroka-peneroka Felda tidak terpengaruh fitnah-fitnah dari UMNO dan Felda ini. Setelah selesai proses pemfailan saman terhadap Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam, Biro Masyarakat Felda PKR telah mengadakan ceramah di Felda Jengka 4.
Bukan sahaja peneroka-peneroka Felda Jengka 4 hadir beramai-ramai bahkan mereka yang hadir itu yang masih belum menuntut dan menyaman Felda turut mengambil Borang Waran Bertindak untuk turut menyaman Felda. Lebih dari 100 Borang Waran Bertindak telah diambil oleh peneroka-peneroka Jengka 4.
Mereka diberikan tempoh selama 3 bulan untuk menyerahkan Borang Waran To Act itu untuk ikut serta dengan seramai 711 peneroka-peneroka yang telah pun menyaman Felda pada 17hb June di Mahkamah Tinggi Temerloh.
Sesungguhnya, peneroka-peneroka Felda Kemahang 3 di Kelantan sudah pun menerima bayaran dari Felda berjumlah RM11 juta. UMNO dan Felda hanya nak menipu diri sendiri dan peneroka-peneroka yang bebal itu.
Peneroka-peneroka yang menuntut di Kemahang 3 itu sudah pun mendapat bayaran masing-masing; dan peneroka-peneroka yang bebal itu masih berkhayal, dan dikhayalkan oleh pembohongan UMNO dan Felda.
Setiap dari 711 orang peneroka Felda yang menyaman Felda di Mahkamah Tinggi Temerloh semalam menyaman Felda sebanyak RM450,000.00 setiap seorang. Bayaran guaman yang terlibat hanyalah RM50.00.
Apabila mereka berjaya didalam tuntutan ini nanti, mereka akan mendapat faedahnya, mereka menuntut apa yang hak kepada mereka, mereka telah ditipu oleh Felda selama tidak kurang dari 15 tahun.
Peneroka-peneroka yang bebal akan menggigit jari. Peneroka Felda Jengka 4 tidak terpengaruh dengan diayah UMNO dan Felda dan mereka tetap bersemangat mempertahankan tindakan mereka menyaman Felda.

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2011 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

~aNiSss~ - mY sToRy - mY diArY -: Senarai <b>FELDA di Jengka</b>

Posted: 08 Nov 2011 08:01 AM PST

info from facebook Orang Jengka..agak menarik..and elok la jugak utk aku sebagai rakyat jengka perlu amik tau pasal ni...hehe...
1) FELDA Anggerik Jengka 1
2) FELDA Cempaka Jengka 2
3) FELDA Dahlia Jengka 3
4) FELDA Kemboja Jengka 4
5) FELDA Kekwa Jengka 5
6) FELDA Keembong Jengka 6
7) FELDA Kenanga Jengka 7
8) FELDA Kesidang Jengka 8
9) FELDA Kesumba Jengka 9
10)FELDA Mawar Jengka 10
11)FELDA Melati Jengka 11
12)FELDA Melor Jengka 12
13)FELDA Puteri Malu Jengka 13
14)FELDA Raya Jengka 14
15)FELDA Semarak Jengka 15
16)FELDA Sena Jengka 16
17)FELDA Seri Pagi Jengka 17
18)FELDA Seroja Jengka 18
19)FELDA Siantan Jengka 19
20)FELDA Tanjung Jengka 20
21)FELDA Teratai Jengka 21
22)FELDA Terkis Jengka 22
23)FELDA Tonkin Jengka 23
24)FELDA Jengka 24
25)FELDA Jengka 25

FELDA Yang Tidak Menggunakan Nama Jengka
1) FELDA Ulu Jempol
2) FELDA Kampung Awah
3) FELDA Sungai Tekam
4) FELDA Sungai Nerek
5) FELDA Kota Gelanggi

Blog Jengka: <b>di felda jengka 4</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Sep 2011 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

365 Peneroka <b>Felda</b> Pahang Tuntut Ganti Rugi RM200 Juta at <b>...</b>

Posted: 29 Sep 2011 08:04 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Peneroka yang mengemukakan saman ini terdiri daripada mereka yang tinggal di Felda Jengka 1, Felda Jengka 2, Felda Jengka 3, Felda Jengka 4, Felda Jengka 5, Felda Jengka 6, Felda Jengka 7, Felda Jengka 10, Felda ...

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 06 May 2012 11:41 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Blog Jengka: <b>di felda jengka 7</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Apr 2012 11:34 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Kembara Jalur Lebar <b>di Felda Jengka</b> 23, Pahang | Kembara Pusat <b>...</b>

Posted: 06 Apr 2012 08:51 AM PDT

Lokasi Program : Perkarangan Pusat Jalur Lebar Komuniti Felda Jengka 23
Tarikh & Masa : 06-04-12 | 9.30pg – 5.30ptg
Jumlah Pengunjung : 227 orang

Agensi_Agensi :

AADK
Poliklinik Kesihatan Jengka 22
Kemas
TM Point
Easy RHB Bank
Giat Mara Jengka
Klinik Cure & Care
JPAM

Aktiviti & Pertandingan :

Gubahan Bunga
Masakan
Solekan
Pent
Mewarna
Typing Test

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  pagi )

YB Tuan Syed Ibrahim Bin Syed Ahmad
ADUN Kerdau

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

Senarai VIP | Majlis Perasmian (  petang/penutup )

YB Dato' Haji  Ismail Bin Haji Mohamed Said
Parlimen Kuala Krau

En. Nazaruddin Bin Abu Bakar
Wakil TM sns

En. Aziin Bin Abdullah
Penolong Pengurus Felda Jengka 23

Ustaz Ismail Bin Awang Mat Salleh
Pengerusi Gabungan Sek. Agama Rakyat Wilayah Jengka

En. Saari Bin Ismail
Bendahari JKKR Felda Jengka 23

Haji Hassan Bin Taha

* foto kembara jalur lebar Felda Jengka 23

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar