{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: MukaDepan


Utama murid miskin

Posted: 26 Aug 2011 12:05 PM PDT

KUALA LUMPUR: Lebih ramai murid cemerlang daripada keluarga miskin dan kawasan luar bandar berpeluang memasuki Sekolah Berasrama Penuh (SBP) apabila Kementerian Pelajaran melonggarkan syarat untuk kemasukan bagi 2012.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

Rosli

Sangat setuju, anak-anak guru yang mendapat keputusan yang cemerlang, secara automatik mendapat tempat di SBP. hanya guru yang benar-benar tahu betapa pentingnya menuntut ilmu, susah senang dan pahit maung dalam perjuangan.... Kalau dalam profesional lain, mmereka lebih mementingkan material dari keikhlasan dalam menuntut ilmu.

usop

satu langkah yang bijak. MRSM telah memulakan langkah ini kira-kira 5 tahun yang lalu. Jika diteliti sebenarnya pelajar ini mampu bersaing dengan pelajar cemerlang jika mereka diberi peluang yang sewajarnya. Mereka sebenarnya mampu dpt 5A pada peringkat UPSR jika dibantu dari segenap segi terutama sekaqli dari segi bantuan kewangan dan nasihat,

Muhammad Shafiq

Pada pendapat saya,isu ini sudah patutnya diselesaikan sebab tujuan utama penubuhan SBP pada awalnya adalah untuk para pelajar miskin luar bandar yang cemerlang..sepatutnya itulah yang sudah dilakukan sejak dahulu lagi.Demi kebaikan pelajar2 miskin ini juga,pihak bertanggungjawab perlu memastikn kos perbelanjaan pelajar miskin ini minimum agar tak terbeban mereka dan capai objektif untuk bantu mereka yang miskin.

annacomel

SBP tidak macam dulu-dulu...RAMAI pelajar saya tidak mahu masuk SPB kerana yuran disana mahal.(katanya) di sekolah harian pun boleh berjaya..tiada beza pun...

syed

sepatutnya sudah lama di laksanakan.murid miskin luar bandar kena usaha 200% untuk sama dengan murid bandar yang serba lengkap dan kaya.kasihanilah mereka ini..tapi perlu wujud kuota 70/30 sebagai contoh supaya mereka yang dari luar bandar boleh sama-sama dengan rakan mereka dari bandar.

ashari

Bagus. Tujuan asal SBAP adalah memang untuk anak luar bandar. Bukan anak-anak Datuk dan org kaya.

Earl. j

Saya sgt setuju dgn perkembangan baru ini. Kepd Zainuddin dan Juki John...jgn terrlalu memandang rendah org miskin..atau sekolah biasa. ada sekolah biasa yg jumlah pelajar 50 org ke atas/kelas tp ramai jga yg dpt cemerlang seklh luar bandar lg tu... Saya juga besetuju bahawa klu anak2 guru dpt kputusan cemerlang, seharusnya mereka la yg diberi peluang kerana ibu bapa mereka lbh menyedari kepentingan pddkn dan org yg bertanggungjawab terhdp pendidikan=Hadiah kepada guru. Amalkan lah konsep pendemokrasian pendidikan.

zainuddin

kalau macam tu samalah taraf sbp dan smk. Di smk biasa pun ramai pelajar 3A UPSR. Boleh utamakan pelajar luar bandar tetapi biarlah pelajar cemerlang,3A UPSR biasa aje

Juki John

Masalahnya katSBP tu ialah byak sangat kutipan wang,mampukah keluarga miskin nak tanggung.Mcm2 bayaran perlu dibayar kepada PIBG, ada untuk kem motivasi dll,soalan guru kat situ tak mampu nak beri motivasi kpd murid mereka kah? Fikir-fikirkanlah..

DINO

KETELUSAN DALAM PEMILIHAN HARUS DIUTAMAKAN AGAR MURID MISKIN YANG BERDAYA MAJU TIDAK TERUS TERPINGGIR.BERSEH , CEKAP DAN AMANAH.

Che Seman bin Che Wok

cakap tak serupa bikin. kita diluar bandar bila nak berurusan dengan org dalam bandar kena guna kabel sebab dari datuk nenek kami dulupun org bandar telah mendominasikan pemikiran dan cara penyelesaiannya sebegini.

Suhaimi

Kalau guru dapat penghargaan dengan anak cemerlang dapat kemasukan automatik ke SBP. Agaknya pekerja Pejabat Tanah dapat penghargaan dengan dapat tanah? Pegawai JPJ dapat penghargaan cukai jalan percuma? Semuanya mengharap untuk dihargai?

sharif

cakap je anak miskin luar bandar anak orang kaya dekat bandar pun boleh dapat janji ada cable

aiman_tong

siapa yg lebih priority. murid miskin ke anak cikgu? fikir2 kan lah. tp klau ade lbihan tmpt ape slahnye anak cikgu dimsukn.

NORHAYATI

Bagaimana dengan anak guru yang mendapat 5A UPSR DAN 8 A ..sewajarnya mendapat tempat secara automatik sebagai penghargaan terhadap ibu bapa mereka sebagai warga kementerian pelajaran .

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar