{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: MukaDepan


Wajib lulus BI

Posted: 13 Sep 2011 12:24 PM PDT

KUALA LUMPUR: Mata pelajaran Bahasa Inggeris akan dijadikan syarat baru wajib lulus bagi melayakkan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) menerima sijil penuh tidak lama lagi, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

abikhsan

Agreed.... but sistem pelajaran dan kelayakan serta kualiti guru Bahasa Inggeris perlu ditingkatkan.... Pernah dengar cikgu Bahasa Inggeris mengajar di sekolah rendah dan menengah... tak sanggup den..... tunggang langgang bunyinya....!!!!

matt

pada pendapat saya,tidak payah lah,nak buat macam 2,tengokla KL sekarang,kebanyakan di sini dgn org malaysia pun nak speaking,ckp nk pelihara bahasa malaysia,tp sekarang lebih banyak org mengunakan bahasa english

Shaw

Kata tidak pernah dijajah..kenapa nak agungkan Bahasa penjajah.

frank

Setuju..ramai ibu bapa skg bercakap dengan anak mereka yang baru berumur 1 tahun dengan harapan
anak mereka pandai bercakap bahasa engris

okababe

Memang sepatutnya Kementerian Pendidikan Malaysia mewajibkan kelulusan dalam BI utk semua peringkat, bukan SPM sahaja. Pengalaman suami saya yang berkomunikasi dalam BI dengan mahasiswa Malaysia amat memeranjatkan. Mahasiswa tersebut tidak dapat berkomunikasi dalam BI, sebaliknya ayah mahasiswa tersebut yang menjawab pertanyaan suami saya. Jadi, seperti Grogag kata isu BI sudah sepatutnya diperkenalkan 50 thn lalu. Semoga polisi Kementerian Pendidikan Malaysia tidak berubah setiap kali Menteri Pendidikan berubah. Fikirkanlah masa depan negara...

khairul

Perlu difikirkan pelajar luar bandar.pelajar melayu sendiri tidak menguasai bahasa ibunda dgn baik apatah lg bahaa asing.kemana nanti hala tuju bangsa melayu.semakin ramailah yang tidak mempunyai pekerjaan walaupun segelintirnya terlalu berjaya.

khairul

Perlu difikirkan pelajar luar bandar.pelajar melayu sendiri tidak menguasai bahasa ibunda dgn baik apatah lg bahaa asing.kemana nanti hala tuju bangsa melayu.semakin ramailah yang tidak mempunyai pekerjaan walaupun segelintirnya terlalu berjaya.

sharil hassan

Yang penting adalah semangat untuk menimba ilmu. Kalo tujuan belajar semata-mata untuk kerjaya, tak banyak membantu diri sendiri apatah lagi untuk membantu orang lain. kepada tukang komen, semak bahasa anda sama ada dalam bahasa inggeris atau melayu. Tak perlu tiba-tiba nak jadi mat saleh malaysia.

Mysara Ibrahim

setuju. tapi kalau boleh buat secara berperingkat. Kita mesti ambil kira juga anak-anak di pedalaman, orang asli yang rendah penguasan bahasa inggerisnya. mereka tak boleh disamakan dengan anak-anak dibandar.

firda

agree with Grogag...

burn66

setuju sangat,kita mahu warga malaysia warga yang berilmu agar berdiri sama tinggi dengan negara maju

supporter

Very true. Different minister, Different policies, students and teachers suffer. ministers, try to be a teacher for a year first then u'll know how your policies have made them suffer!

shah

Saya tak setuju BI diwajibkan lulus. Banyak sangat pindaan atau pengubahsuaian daslam sistem pelajaran kita ni, sekejap sains dan matematik dalam BI, sekejap bahasa Arab, sekejap J-Qaf yang pening adalah anak-anak kita tak kurang juga guru dan ibubapa.Tolong fikirkan semula

Chot

If we foresee that the policy will change again along with new ministership in the future, then don't implement this. Our kids & teachers already suffering & will continue to suffer.

Rickie Sano

sepatutnya perkara ini diperkenalkan dari dulu lagi..jika polisi ini ditetapkan 50 tahun yg lepas,pelajar sekarang mesti tidak menghadapi masalah...kesian dgn pelajar skrg kerana terpaksa berdepan dengan macam2 polisi baru..bila lain menteri,lain pula polisi yang diperkenalkan

isha

bahasa kebangsaan pun masih lagi tidak difahami dengan betul.

nick79

Setuju sangat, ramai graduan tak fasih bahasa Enggeris. satu kaedah yang lebih sistematik.

Grogag

It was suppose to be implementted 50 years ago. Different minister will try different policies. The kids will suffer

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat