{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: MukaDepan


RM1,500 gaji pokok

Posted: 28 Sep 2011 09:40 PM PDT

KUALA LUMPUR: Majlis Perundingan Gaji Negara (MPGN) yang mengadakan perjumpaan pertama di Putrajaya, semalam digesa supaya menetapkan RM1,500 sebagai gaji minimum untuk pekerja di negara ini seiring dengan peningkatan kos sara hidup sekarang.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

JY

terima kasih sgt2 dgn krajaan jika cadangan kenaikan gaji Kakitangan awam ini betul2 di luluskan....kerana pada masa ini Ramai kakitangan awam,yg hidup dlm ksusahan kerana gaji yg rendah....

hulk

itu kalau kerja gomen. kalau kerja swasta pun gaji minimum... bagaimana pulak investor? mmmm.... kena tukar kerja lain la pulak...

bunga

kalu org gomen dpt ape2 heboh 1malyasia..tu belum dpt lg...kalu swasta dpt bonus smpi 14bulan..senyap jer...gaji x naik lg harga dh melmbung..n than..hok komen yg psl staff gomen pemalas tu....cermin2 kan diri...kalu gomen bukan main lg komplen org swasta pun sama gak...perasan perfect....

fadr7myan6

Syukurlah...dah ada cadangan kenaikan...kalau gaji naik indeks dagangan dalam negara pun meningkat sebab rakyat berkemampuan membeli, ekonomi dalam negara pun aktif yg takutnya inflasi..apapun walau gaji naik sekali pun kawalan diri berbelanja itu penting...

syahman

Memang bagus cadangan MTUC itu, tetapi jangan gaji naik, barang-barang lain semua naik jugak.

En.Geo...

Gaji minimum 1500 yg kena cadang saya fikir sesuai tapi perlu mengikut kelulusan dan pengalaman bekerja. Kos sara hidup skg ni terlalu tinggi.Jika kerajaan tak naikkan gaji rakyat akan menderita.Jika rakyat menderita kerajaan juga bertanggungjawab memikirkannya kerana seluruh rakyat di Malaysia yg tercinta ini adalah dibawah tanggungjawab kerajaan untuk mempastikannya hidup makmur dalam perpaduan kearah wawasan 2020. Syukurlah jika cadangan ini mendapat pertimbangan daripada PM kita.

syahman

Memang bagus cadangan MTUC itu, tetapi jangan gaji naik, barang-barang lain semua naik jugak.

tanpa nama berkata

barang / minyak petrol / rumah sewa ....
segalenye la naik....
gaji x naik2 pown....
mengecewakan btol....

En. GMVJV

Gaji memang patut naik utk semua sektor tapi perlu mengikut kelulusan dan pengalaman bekerja.Jika rakyat menderita kerana kos sara hidup semakin tinggi kerajaan juga menderita sakit memikirkannnya kerana tanggungjawab negara Malaysia yang tercinta ini dibawah pimpinan kerajaan.Oleh itu besarlah harapan semua yang bekerja agar dapat ditimbang-timbangkan.

Ekin

Gaji bnyk mne pom lau belanja dr kemampuan pom x cukup.... Jgn salah kerajaan, salah diri sendiri...

azran

cadangan untuk kenaikan gaji tu memang betul sbb kita hidup di kuala lumpur ni mmg taraf sgt tinggi, barang semakin meningkat harga, harga minyak melambung-lambung kita nak pergi kemana2 mesti menggunakan pengangkutan sebab 2 walaupun berkerja sbg despatch skali pun gaji minimum mesti ditetapkan sebagai rm1500

shana

Saya dari sektor perhotelan brharap agar yang berhormat Datuk dapat memantau akan gai pekerja hotel dimana basicnya hanya rm400.00 sebulan. terima kasih

LIYANA BINTI MOHD ALUNG

i support this article. 100% agreee..

sahffuan

kalau macam tu, pastikan gaji orang2 yang dah memang lebih dari RM1500 sebulan sekarang dinaikkan sekurang2nya RM500.00 baru adil.

Mohd Hizer Omar

Saya menyokong kajian semula MTUC berhubung penetapan gaji minimum RM1500.00. Ini adalah kerana gaji dibawah paras RM1000.00 sudah tidak relevan dengan keadaan ekonomi masa kini terutamanya kakitangan awam. Kerajaan perlu menilai semula gaji kakitangan rendah perkhidmatan awam mengikut keadaan ekonomi semasa selari dengan slogan "Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan.

Mis Hafinaz

b'syukur agt kalo gaji pokok di naikkan sebanyak rm1500...sekaligus dpt mmbantu kami dr golongan bawahan krn taraf hdp skrg mkn tinggi...berharap kerjasama dr semua pihak...

yakun aloi

mohon kerajaan kawal dahulu harga barangan keperluan rakyat, lepas tu baru cerita pasal naik gaji...itupun kalo ada menteri yang baca komen ni...kalau..

Nur Iman

Setuju gaji minimum RM1500 sektor awam/swsta seiring dgn sasaran kerajaan Malaysia menuju negara maju.Jika gaji dibawah RM1500,peluang utk meningkatkan ekonomi agak perlahan.Syor menaikkan min gaji ke tngga gaji ini amat baik untuk peningkatan taraf hidup rakyat dan ekonomi negara.

putra syahaqasyah

zaman kmodenan tak ada lagi gji rm 1000 kebawah jadi saya myokong knyataan ini kerana tanpa pekerja kerajaan pasti tidak akan ada pndapatan so btimbang rasalh ma pekerja d malaysia ini

nazatul

saya setuju sangat. Kalau terlaksana, Alhamdulilah, syukur pada tuhan. RM1500 walaupun bagi setengah orang terlalu sedikit, pada saya yang bergaji RM1100 ni amatlah besar untuk tinggal di KL ni. Mana nak bayar duit rumah, pengasuh anak, kereta, barang keperluan rumah + Anak, PTPTN, Api + Air, Minyak kereta, Hutang bank, kirim Mak kt kampung..tp kalau yang xsetuju tu mungkin anda sudah banyak duit kot then janganlah campur aduk ngan barang mahal ke apa. Selesaikan satu-satu dahulu.

AMURE42

Adui yg baru d kaC naik pn belum d taw berapa kenaikan, tunggakan pn belum d bayar addeh.

wanistana

Assalamualaikum,sy setuju dengan penyelarasan gaji tersebut kerana ia dapat mengurangkan bebanan masyarakat di Malaysia ini....Kepada yang xtidak setuju saya ingin nasihatkan kepada anda semua bahawa tiada insan yg sempurna di Malaysia nie jd terima saja aper yg diberi kerana sebelum ini pun anda suka atau tidak tetap juga anda dapat jadi jangan la jadi talam 2 muka dan x habis2 nak salahkan satu sama lain....Sepatutnyer kite bersyukur apa yg diberi kepada kita selama ini....Jadi fikir-fikirkanlah.....

hasry

orang kerajaan pun nak gaji permulaan rm1500 ker? elaun dahla byk lagi nak demand tp kerja tak produktiviti, macam mana negara nak membangun dengan adanye org macam ini...naik gaji pun tak guna lainla swasta gaji rm1500 pun kitorang mana ade elaun macam org kerajaan dan sepatutnya swasta diutamakan!!!!

atnz

alhamdulilah,,syukur kalu dpt gaji pokok sebanyak 2,,, tapi mampukah kita menglangsaikn hutang2 yg ada,mana nk beli rumah,mana yg nk bayar astro,api,air,mknan harian,lauk pauk,, mana yg ada anak ramai 2 cm mna lak ye,,,?

timbul

sy keje kerani je.kelulusan diploma.gaji 750.epf pun xder.lg la kesian huhu

jackyong

setuju sgt2....harap2 krajaan akan meluluskan kenaikan Gaji Rm 1500 utk mringankan lagi beban kakitangan awam....

Zahar Ibrahim

Alhamdulillah, harap RM1500 tu jadi realiti. Terima kasih kerajaan malaysia. Cume harapan sy kepada kerajaan Malaysia, TEGAS & BERINTERGRITI dalam menguatkuasakan undang-undang dlm pengawalan harga barang kawalan. Jgn benarkan perniaga & mahupun penguatkuasa ambil kesempatan. Klu gaji besar mana pun di naikan, tapi harga barang tetap tidak terkawal, ia tetap sama pengertianya. "INFLASI" Mohon kerajaan lebih bijak dalam menangani masalah inflasi. TQ

putra syahaqasyah

yup gji rendah tp brg mahal,,,keja ma krajaan tp gji pkok bru RM 780,,cmpur elaun bru brape ja mna smpai RM 1500..memang adil zaman nak dkat 2020 ni mna ada g gji pkeja lg dbawah rm 1000,,fkir2 lh lau gji menteri pun rm 20,000 masi jg drg rasa x ckup ni kan pkeja besa ja

faiz

gaji naik tak seberapa tapi harga barang naik lagi melambung mcm nak rak pun tak guna....kena balance la...kenaikan gaji dengan kenaikan harga barang....lg geram bila tgk org yg sibuk nak gaji lebih tp keroja malas dan berkira....ada setengah tempat tu keja mcm nak mati gaji 700 ke 800 ratus jer...yg malas tu bole lak dapat 1500 ke 2000.

putra syahaqasyah

yup gji rendah tp brg mahal,,,keja ma krajaan tp gji pkok bru RM 780,,cmpur elaun bru brape ja mna smpai RM 1500..memang adil zaman nak dkat 2020 ni mna ada g gji pkeja lg dbawah rm 1000,,fkir2 lh lau gji menteri pun rm 20,000 masi jg drg rasa x ckup ni kan pkeja besa ja

faiz

gaji naik tak seberapa tapi harga barang naik lagi melambung mcm nak rak pun tak guna....kena balance la...kenaikan gaji dengan kenaikan harga barang....lg geram bila tgk org yg sibuk nak gaji lebih tp keroja malas dan berkira....ada setengah tempat tu keja mcm nak mati gaji 700 ke 800 ratus jer...yg malas tu bole lak dapat 1500 ke 2000.

muhammad firdaus al fatahm

hai mankarto tak semua pekerja indo kerja binaan gaji rm70 satu hari, ada yg rm 35 satu hari dia orang kerja panas kerja berat kalau makanto nak kerja sy bayar rm 70 hari2 angkat simen 50kg boleh ke,cakap jgn sedap mulut,gaji rm 1500 sgt setuju

anis

jgn ckp sj,bukti takda.sdh bertahun pjwt awam mdgr n mghrp tapi hga hari ini indah kabar dari rupa.kecewa jg akhirnya.

rafidi ramli

salam,cadangan ini mmg disambut baik,tp perlulah adil,walaupun kelulusan sama tetapi risiko kerja amat amat berlainan,contohnya KP17 dan N17,gred sama tetapi risiko kerja adalah jauh bezanya,samalah juga dgn akakitangan kesihatan yang menjalankan kerja kerja pencegahan nyamuk aedes,bahaya racun tak termasuk dlm gaji yang dibayar,minta pemerintah kaji dan kaji sedalam dalamnya dlm pernyataan ini.cetusan hati shj

anis

jgn ckp sj,bukti takda.sdh bertahun pjwt awam mdgr n mghrp tapi hga hari ini indah kabar dari rupa.kecewa jg akhirnya.

JY

terima kasih sgt2 dgn krajaan jika cadangan kenaikan gaji Kakitangan awam ini betul2 di luluskan....kerana pada masa ini Ramai kakitangan awam,yg hidup dlm ksusahan kerana gaji yg rendah....

en.gaji

alhamdulillah setuju sgt2...kini gaji bwh rm1000 mmg xcukup...lagi2 bile dah berkeluarga..pada yang ade diploma @ ijazah 2 jgn nak merungut cari lah kerja yang sepadan dgn cos yg korang ambil..baru gaji tinggi..takkan ade diploma @ ijazah nak mintak keje par memang xguna la diploma@ijazah ko 2...

Concern

Baik, turun harga barang..dari naik gaji..nanti naik gaji..sma jugak barang naik..

Concern

Baik, turun harga barang..dari naik gaji..nanti naik gaji..sma jugak barang naik..

eira

ni btul ke x ni??nth2 diaowg tipu je..diaowg kn ske ambik perhatian dr rakyat ni..erm..hope btul la..klu btul alhamdulillah..kerajaan kne la perihatikn pekerja kelas rendah ni..jgn slalu bg hrpn..

Concern

Baik, turun harga barang..dari naik gaji..nanti naik gaji..sma jugak barang naik..

en.gaji

alhamdulillah setuju sgt2...kini gaji bwh rm1000 mmg xcukup...lagi2 bile dah berkeluarga..pada yang ade diploma @ ijazah 2 jgn nak merungut cari lah kerja yang sepadan dgn cos yg korang ambil..baru gaji tinggi..takkan ade diploma @ ijazah nak mintak keje par memang xguna la diploma@ijazah ko 2...

hasbullah husain

apa yang dirancang cukup baik tiba masa perlaksanaan tak leh buat contoh macam pengawal keselamatan apa dah jadi dgn gaji mereka semua rm1200 atau rm700 ikut zon benda-benda macam ni jng di ajak persatuan perkerja saja tapi majikan sepatutnya di ajak berunding sekali jika persatuan saja yang duduk berbincang jawapanya adalah sama seperti pengawal keselamatan punya cerita

Insan hampa

Skrng saya gaji pokok RM800.00 saja kerja dgn government, ada chance ke nak naik gaji sehingga RM1,500 ni, hope adalah....skrng kos hidup semakin tinggi ditambah lagi dengan charge TAX itu ini....

JY

terima kasih sgt2 dgn krajaan jika cadangan kenaikan gaji Kakitangan awam ini betul2 di luluskan....kerana pada masa ini Ramai kakitangan awam,yg hidup dlm ksusahan kerana gaji yg rendah....

mink

kos sara hidup sekarang mmg tinggi. tapi bos swasta pun kena ikut juga, min gaji pokok tu. if gov staff je mana aci....kami pun nak juga. vote for swasta staff...

سوفيا هسرين

sokong sangat2 jgn kakitangan kerajaan saja yang naik swasta pon mesti naik juga.sekarang nie pon ada kerani gaji pokok 700 sahaja tanpa ada elaun tambahan...saya sokong gaji pokok rm 1500...

Anneld Li

memang patut & wajar, harap2 semua majikan pun akan mengikut tetapan minimum gaji ini, kos hidup makin meningkat, barang-barang keperluan pun naik, kalau setakat gaji RM600 sebulan kami cuma cukup-cukup makan saja, tidak setimpal dengan kerja yang kami lakukan

krol

saya sangat setuju.... gaji rm 1500.00

MAT WAZIR BIN YAHYA

Syukur alhamdulillah....tu gaji untuk kakitangan yang masih berkhidmat....bagimana pulak dengan kakitangan kerajaan yang telah berpencen?..... adakah pencen kami mendapat perhatian....harap-harap kepada yang bekenaan dapat memberi perhatian kepada bekas-bekas anggota ATM yang telah menabur bakti demi keamanan negara yang tercinta.

roslie bin aduhi

Ekoran kos sara hidup yang tinggi pada masa ini menyebabkan rakyat Malaysia berhadapan dengan masalah kewangan yang kritikal bagi menampung perbelanjaan keluarga seharian.Dengan pendapatan yang kecil jika dibandingkan dengan harga barang dan kos-kos keperluan yang lain aadalah tidak seimbang dan bersesuai dengan gaji yang diperolehi.Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab kerajaan menangani masalah yang sedang dihadapi oleh rakyat. Tindakan drastik dan keprihatian kerajaan amatlah penting bagi sentiasa menjamin kebajikan rakyat di negara ini.Saya berharap dengan pembentangan bajet 2012 ini akan memberikan kepuasan kepada semua pihak yang sentiasa menyokong kerajaan untuk terus menerajui negara Malaysia yang tercinta ini

kebenaran rakyat

cadangan tersebut sesuai sgt la dengan keadaan skrg..barang naik..rezeki masing2 so x perlu la nk kutuk mengutuk.. gov ke swasta ke semuanya sama.. klo xde org2 gov malaysia blh lumpuh dan klo xde swasta malaysia blh kena strok..jd anda semua pikir2la utk kebaikan bkn nk hentam gov ke swasta ke k!!!

azroy

baguslah gaji maksimum naik RM1500..setuju sangat....kerana kalau dengan gaji sekarang nie mcm mna nak hidup dan macam mna nak beli umah...harga umah sekarang dah melambung naik tp gaji tetap sama jugak...

Abang Aji BP

Saya sokong....tapi mestilah berpandukan kepada kelayakan/kelulusan/sijil.Nanti lagi ramailah terutamanya lelaki tak nak belajar..kerana dengan sijil UPSR aja boleh dapat RM1500.Bila punya motor dan handpohone aja dah lagak dunia ana yang punya.Masa muda tak nak belajar....tapi nak gaji besar.Lepak sana sana sini, jadi mat rempit dan enjoy tak ingat dunia. Bila dah kahwin....gaji kecil. Salahkan kerajaan pulak.Sendiri mau ingat beb!

Hjh Mime Hj. Ahim

setuju sangat2 mmndgkn kos sara hidup yg smakin mningkat dan keprluan yg smkin mndesak

kobey1980@yahoo.com.my

jgn telalu percaya ckp diorag ni. Hampeh semuanye. Dr dulu lg ckp nk naik gaji. Lepas tu senyap je.

don

harap jadi kenyataan..

hafiz

hrp2 apa yg d cdgkn adalh,,,,,,,,,,,,,so,,,,,,,,sma2lh kae tgk 7/10 ne

don

harap jadi kenyataan..

ruaimi tawid

bagi pendapat saya seharusnya diselaraskan gaji 1500 itu untuk kakitangan sawsta dan kerjaan. swasta pun perlu diberi perhatian terutamanya pekerja bawahan. berilah keadialan kepada pekerja bawahan swasta juga. ini asyik-asyik kerajaan saja. tumpuan juga seharusnya kepada pekerja swasta. kerana yang menjana ekonomi malaysia adalah pekerja swasta.

chy

alhamdulillah jika naik tp mst peniaga pn turut menaik kan hrg brg..klo cm tu smp bile2 la gaji x pnh cukup..

Sarawakien

gaji pokok + elaun yg diterima sihingga ke hari ini memang tak cukup. tambah lagi sekarang harga barang byk dah naik. nak bayar sewa rumah, byr kereta, susu anak & mcm2 lagi lah. ahli keluarga pun bertambah. Pening kepala dibuatnya! kalau RM1500 menjadi kenyataan, baru lah lega sikit. (MPGN)semoga berjaya & semoga pembentangan bajet yg akan datang mengkhabarkan berita gembira buat seluruh pekerja & rakyat MALAYSIA. Trimakasih trimakasih trimakasih..

mr.bakekang

saya sgt2 berse7 ngan kenaikan gaji minima rm1500 n harap ia adalah kenyataan..

satu enam satu

Kenaikan gaji memang perlu, tapi itu adalah bukan perkara utama. Perkara utama ialah 1. Turunkan harga barang keperluan seharian. 2. Turunkan BLR utk pinjaman perumahan, banyak bank makan duit rakyat dengan cara ini.

AKUMELINDA

AKU SOKONG 100% PELAKSAAAN GAJI MINIMA RM1500 KERANA KUASA BERBELANJA RAKYAT MAMPU UNTUK MENJADIKAN SEBUAH NEGARA BEPENDAPATAN TINGGI.JIKA KUASA BELI RAKYAT RENDAH,NEGARA AKAN LAMBAT MEMBANGUN..DISAMPING PELAKSAAN GAJI MINIMA,PENGAWALAN HARGA BARANGAN JUGA PATUT DIAMBILKIRA DAN PENTING OLEH PIHAK KERAJAAN..

sani ahmad

hidup kena ikut kemampuan. kalau pendapatan tidak cukup hendak dijadikan alasan untuk kenaikan gaji, RM5,000 pun tak cukup.. pandai-pandailah merancang dan budget dengan apa yang kita dapat. kalau mampu pakai kancil jgn la berangan nak beli mavy pulak

Balqish Batrisya

Cdgn ini adalh 1 lgkh yg sgt baik bagi membantu meningkatkan ekonomi bagi pendapatan golongan berpendapatan rendah, bilangan isi rumah yg ramai dan ditambah pula dgn kos sara hidup yg semakin meningkt,....ia satu cadangan yg sgt baik.....dan diharapkan kadar gaji minimum rm1500 diselarasakan utk smua sektor.....

pejuang

setuju sangat kenaikan gaji Rm 1500.....Dan di harapkan pihak kerajaan memantau penjawat awam yang suka sangat nk jdi boss....lepas tu menghina lagi penjawat awam yang berpangkat rendah.....ingat pangkat rendah ini hina sangat ker??

ahlam maw taw

Alhamdulillah atas perkhabaran ini, tapi.... apa kata gomernt? apa cer? stuju ka? apa details utk gaji pokok rm1500 utk jwtn apa?

sani

kalau gaji min RM1500.00, tak yah ler fikir nak belajar tinggi-tinggi..bila kerja koman2 dah dapat RM1500.00....kalau ada degree pun pulus minus lebih dalam 700-800 jer

guest

aku rasa x mgkn gaji minimum tue rm1500..terlalu byk kenaikan sgt..ikut peratus lah sng contoh gaji rm1500..klau 10% ada kenaikan rm150..itu sebulan..kita ada brapa juta pekerta awam dan swasta....

Iam Amran

dulu dicadangkan RM 900.00 dan sekarang dicadangkan RM 1500.00 pula, masih belum ada perlasanaan.

man

kalau gaji minima RM1,500.00 tu jadi kenyataan alhamdullilah syukur kerana kos sara hidup baik dibandar atau di kampung sekarang sudah meningkat apatah lagi bagi kakitangan kerajaan yang mempunyai anak-anak yang bersekolah di ipta di semananjung yang tak dapat tajaan sekurang-kurangnya kuranglah beban sikit kerajaan patut pikirkan itu sebab sebesar mana gaji kita orang pun kita tetap tidak akan kaya.gaji itu adalah keperluan menampung kehidupan seharian saja.

jack yong

cadangan kenaikan gaji sebanyak rm 1500 ini memang patut di berikan kepada semua kakitangan kerajaan mahupun swasta kerana gaji yang kami trima skrg ne memang x cukup langsung....jdi di harapkan cadangan kenaikan gaji ini di tunaikan oleh kerajaan demi menanggung kehidupan harian kami sbgi penjawat awam dn swasta....

mohamad rezan b. maleki

Berharap supaya pihak kerajaan dapat menaikan gaji dulu sebelum menghebahkan perkara tersebut kepada orang ramai.

marco

cadangan elok tapi jgn gaji naik brg pun naik..nanti kenaikan tu x beri apa2 kesan.rm1500 minimum..amik contoh pekerja gov pembantu rendah am rm1500.gaji asal 700.yang lain2 atas2 mesti ikut naik..kalau engineer skrg bsic rm2200 x 2 4400

mohd zulkifli bin ghazali

sangat setuju kerana kos sara hidup kini sudah meningkat diharap kenaikan rm1500 gaji pokok diluluskan dengan segera..... dan mengkaji semula elaun rumah yang relevan pada zaman milenium ini kerana elaun rm180 tidak relevan pada ketika ini harap pihak kerajaan barisan nasional memahami masalah rakyat jelata dan baru rakyat didahulukan pencapaian diutamakan 1 malaysia.....

AHMAD AMIR YOUB BAHARI

Allhamdullillah, sekiranya gaji minimum RM1500 yang dicadangkan dan dipersetujui oleh kerajaan, maka kita semua yang makan gaji patut bersyukur. Walau apa pun yang dibuat oleh kerajaan, kita kena kaji dari segenap sudut. Saya berpendapat apa saja yang dibuat oleh karajaan adalah demi kebaikan rakyat dan negara. Sekiranya kerajaan kita mampu, pasti itu yang kita dapat dan sekiranya tak mampu memadailah dan bersyukur dengan apa yang kita dapat. Bak kata pepatah "ukur baju dibadan sendiri" dan berbelanja mengikut keperluan bukan keinginan. Pendek kata, jangan berhutang...

jack yong

cadangan kenaikan gaji sebanyak rm 1500 ini memang patut di berikan kepada semua kakitangan kerajaan mahupun swasta kerana gaji yang kami trima skrg ne memang x cukup langsung....jdi di harapkan cadangan kenaikan gaji ini di tunaikan oleh kerajaan demi menanggung kehidupan harian kami sbgi penjawat awam dn swasta....

jack yong

cadangan kenaikan gaji sebanyak rm 1500 ini memang patut di berikan kepada semua kakitangan kerajaan mahupun swasta kerana gaji yang kami trima skrg ne memang x cukup langsung....jdi di harapkan cadangan kenaikan gaji ini di tunaikan oleh kerajaan demi menanggung kehidupan harian kami sbgi penjawat awam dn swasta....

yany

setuju. pertama sekali ucapan terima kasih kepada pihak kerajaaan dengan berita gembira ini.Untuk menetapkan penyelarasan gaji kalau boleh hendaklah berdasarkan kelayakan akedemik dan pengamalan kerja contoh yg bekerja yang ada master nak juga pengerakan gaji yang ok sikit agak berbeza sikit sbb belajar pun bertungkus lumus untuk senang dimasa hadapan. kemudian dari segi gred penjawat awam sebab yang kumpulan Pengurusan dan Profesional yang gred 41 pun kumpulan pmp kalau kat kl kos tinggi bukan kl ja sebelah utara pun kos barang dan meningkat cthnya susu baby cepat sungguh naik harga yg lain-lain lagi. harap pertimbangan. Terima kasih

sulaiman bin md.lamin

sepatutnya kadar gaji pokok rm 1500 sudah dilaksanakan 10 tahun yang lepas

Najih

Tak payah nak cakap pasal gaji minimum ni, kalau dah besar gaji pun mereka sedut duit rakyat betul2.. gaji kalau dah naik, tax pun mengejar last2 gaji besar kat payslip aja, tapi bila terima sama dengan orang yang gaji minimum,ha3.. dasar kerajaan memang hebat

yany

setuju. pertama sekali ucapan terima kasih kepada pihak kerajaaan dengan berita gembira ini.Untuk menetapkan penyelarasan gaji kalau boleh hendaklah berdasarkan kelayakan akedemik dan pengamalan kerja contoh yg bekerja yang ada master nak juga pengerakan gaji yang ok sikit agak berbeza sikit sbb belajar pun bertungkus lumus untuk senang dimasa hadapan. kemudian dari segi gred penjawat awam sebab yang kumpulan Pengurusan dan Profesional yang gred 41 pun kumpulan pmp kalau kat kl kos tinggi bukan kl ja sebelah utara pun kos barang dan meningkat cthnya susu baby cepat sungguh naik harga yg lain-lain lagi. harap pertimbangan. Terima kasih

abang

Kalau nak naik gaji, jangan dihebohkan nanti kenaikan tidak bermakna. Paling bagus, buat seperti kenaikan pangkat atau gred jawatan, lagipun rakyat kita semakin berpendidikan tinggi. Adalah diharapkan perlarasan dibuat melalui pekeliling bukannya dalam berita. Sebagai contoh Jawatan kerani naikkan dari SPM ke Sijil atau Diploma.

Al

sy yg ada diploma keje kerani bank gaji rm1300 tolak epf socso tggal rm1150 tggl kl pula terpaksa melalui kehidupan perit dgn gaji sedikit ada kerajaan ambil kisah ttg permasalahan rakyat mcm sy ni?sy sgt bersyukurlah jika ditetapkan rm1500 sedikit sebyak mengurangkan beban sy.

Abd Kitut

Sangat setuju gaji minimum RM 1500.00, dan lebih tinggi seterusnya mengikut kelayakkan/kelulusan akedemik atau pengalaman. Banyak yang ada kelulusan Ijazah dan Master bekerja swasta tetapi masih lagi penolong pegawai. Harap diluluskan dengan segera.

ZAID IKHWAN

SETUJU SANGAT2 BAGI MINIMA GAJI RM1500.00 LEBIH-LEBIH LAGI YANG DAH BERKELUARGA

Abdul Ghaffar Husain

Tinggal di kawasan bandar dengan pendapatan 1500rm masih belum mencukupi jika mempunyai anak ramai sebaliknya cukup bagi mereka yg hidup di kawasan luar bandar terutama mereka yg memiliki tanah sendiri.Fikirlah sejak harga barang2 melambung tinggi, naik mendadak sejak beberapa tahun kebelakangan ini menyebabkan kos sara hidup pun tinggi.Mana mungkin cukup bagi mereka yg hidup di kawasan yg sentiasa memerlukan wang.

idazul98

memang patut bg gj 1500rm minimum memandangkan taraf hidup skarang semakin meningkat....sokong 100%

RamboJr

cadangan kenaikan gaji tu memang sesuai sangat lah.. coz taraf hidup skrg pun mningkat.. lagi pun rm 1500 tu baru gaji pokok.. klau ditambah dgn +++ lagi.. lagilah banyak kan? alhamdulillah. jaganlah lagi ada yang merasa masih kurang@tak cukup.. bersyukurlah slalu..

En. Semut

gaji belum naik, dan belum confirm naik, tapi barang dah naik dulu... hampeh betul...

INSAN

setuju sgt2..cth tempat saya bekerja sekarang ada ke patut gaji masih ditakuk lama operator gaji RM480 -RM500..gilo ke apa..kilang jepun kat shah alam...tinggal kat shah alam kos gila tinggi..TQ

Mohd Adnan Ramli

bagaimana pula dengan pekerja di luar bandar?
adakah majikan akan tetapkan gaji minimun sedangkan kos sara hidup rendah.
kdg2 kewangan syarikat perlu diambil kira sekali...apa yang saya suarakan adalah upah yang setimpal dengan kerja.sekian.

Mohd Alauddin Bin Zaibun

Assalam, gaji minimum rm1500 nie bermula ngan despatch, kalo pekerja tue kerani mungkin jadi rm1800, ketua kerani mungkin naik rm 2100, seterusnyer hingga la pegawai tadbir. dan tak termasuk elaun lagi. Bagus tindakan nie perlu dipersetujui.

wan where riedwan

setuju sangat dengan kenaikan gaji minimum rm1500 kerana pekerja bukan shj mpunyai kelayakan serendah spm utk mjawat jawatan kerana ada yg mpunyai dip dan ijz sedangkan bkerja jwtn spm dan gaji pun taraf spm.

lagi 1 tgk juga dari segi kerja mcm contoh kerani dan pembantu penyelidik gaji sama byk sedangkan kerani kerja lbh slmat berbanding dgn pem pyelidik yang mana ada yg terlibat sepenuhnya dgn bhn seperti kimia dan risiko tinggi..disamping itu juga kenapa pem pyelidik tidak mdapat elaun kritikal sdg kn kerja yg begitu brisiko,manakala pegawai atasan pula yg dpt sdg kn peg hnya myemak dan menandatangan shj kerja yg dibuat oleh pem pyelidik

bonus pun 1 hal juga yg mn jwtn tggi mdapat lbh tggi dan yg kecil mdapat sekecilnya.buatlah sama rata cotoh seribu seorang baru adil ni x yg gaji bsr dpt stgh gaji rm2000 mnkala gaji kecil dpt stgh gaji rm 500

harap dapat pertimbangan yang sewajarnya

sky

harap semua pihak jgn salah paham rm1500.00 ni hanya tuk gred rendah saje conth spm/sjil layak ar 1500.00 kalu diploma/digree 1500.00keats bg pmr/upsr rm1000.00kebwh,,lagi pun skrg ni pekerja masih ada yg menerima gaji 450.00 sebulan apa yg mrk mampu belanje,kerajaan kene bg info pda rakyat dgn tepat,bg mrk2 yg ditanggung oleh sykt/kerajaan elaun mrk dptlah dikurangkn sedikit bg menampung pemberian gji pada pekerja ni,lgi pun mrk ni dh dpt byk keistimewaan,harap kerajaan dpt menilai sedalamnye,krn pemberian gaji kepada jaga yg dinaikn baru2 ni masih lgi tidak dpt pada sesetgh jaga,hrp kerajaan dpt membantu semua pekerja dlm semua sektor,,amin...

jefrizain

syukur la dpt gak naik......mcm kami org pencen ni..mcm mana plk...

Wan

setuju sgt2 gaji naik rm1500, susah untuk individu khususnya dalam hal pembelian rumah, gaji sikit dan xlepas nk buat loan perumahan.

mankarto

Kita baru nak sibuk perlaksanaan gaji minimum RM 1500.00 yang belum tentu lagi terlaksana, Mat Indon yang kerja kontrak buat rumah(yg tak ada kemahiran - kuli kong) dah lama pun dapat gaji minimum RM 70.00 sehari @ RM1820 sebulan....kita nak kerja ada aircond tapi gaji RM 700.00 saja.

sky

harap semua pihak jgn salah paham rm1500.00 ni hanya tuk gred rendah saje conth spm/sjil layak ar 1500.00 kalu diploma/digree 1500.00keats bg pmr/upsr rm1000.00kebwh,,lagi pun skrg ni pekerja masih ada yg menerima gaji 450.00 sebulan apa yg mrk mampu belanje,kerajaan kene bg info pda rakyat dgn tepat,bg mrk2 yg ditanggung oleh sykt/kerajaan elaun mrk dptlah dikurangkn sedikit bg menampung pemberian gji pada pekerja ni,lgi pun mrk ni dh dpt byk keistimewaan,harap kerajaan dpt menilai sedalamnye,krn pemberian gaji kepada jaga yg dinaikn baru2 ni masih lgi tidak dpt pada sesetgh jaga,hrp kerajaan dpt membantu semua pekerja dlm semua sektor,,amin...

Nora

setuju gaji minimum RM1,500-00 dan biar selaras bagi sektor kerajaan mahupun sektor swasta.

eila

baguss sagt pasal sekrg nie klu diploma pon dia bg gaji rm900 atau rm1000, dgn alasan takder pengalaman,,,

Abdul Ismail Rabil

Gaji naik bagus, tapi kalau harga barang tidak dikawal, sama juga..... nilai nampak tinggitapi sebenarnya makin menyusahkan.

kiambang hitam

setuju & xberapa nak setuju...... akhir'y nanti cume penjawat awam jek.. bile dh gaji besar kerek semacam..jawatan pembantu am,kelulusan pmr,tapi kerete vios,honda...kerja plak tak semegah gaji yang diterima.. makin ramai la yg malas sambung blajar lepas ni.. sorry to say..

Azman

kenaikan gaji perlu selaras dgn sumbangan tenaga dn fikiran yang lebih dewasa dri pekerja itu sendiri....kalau suka meminta2 pndptn yg lebih tetapi gemar blk awal, sambil lewa, x hadir mesyuarat n rajin MC..prestasi pn ala kadar sahaja....baik kena fikir 2 kali sebelum nak naikan gaji utk mereka2 seperti ini...tak pasal2 kena sakit jantung dan darah tinggi pula.....fikirkan lah....bukan sya nak menghalang....tapi itulah hakikatnya yang telah belaku skrg....

Jeruk Maman

Kepada yang dok melalut ada diploma, ada ijazah ke Phd tu, kena faham la konsep gaji minima tu. Kalau minimum RM1500, maknanya gaji tukang kebun ke ofis boy, guard ke mesti mula dengan RM1500. Jadi yang belajar tinggi tu mesti akan dianjakkan jauh lebih tinggi daripada yang belajar tak berapa tinggi tu.Lagi satu yang nak hentam kakitangan awam tu kenapa? Sebenarnya hanya 5 peratus sahaja yang suka berbelanja luar kemampuan. Banyak yang hidup susah sehingga terpaksa berhutang dengan bapa angkat kami iaitu Bank Rakyat untuk kelangsungan hidup apabila perbelanjaan wajib melebihi pendapatan. Ada faham ke pihak-pihak yang asyik kutuk govt. servant ni.

lian

hal gaji rm1500 mmg patut direalisasi pada waktu ini kerana kos sara hidup semakin menghimpit golongan berpendapatan rendah. dan tidak hanya mengambil kira kelayakan akademik tetapi juga pengalaman luas dalam bidang kerja yang diceburi. sebabnya adalah bukan semua orang yang berkelayakan akademik mempunyai kemahiran seperti mereka yang telah lama bekerja. kemahiran juga memainkan peranan penting dlm aspek pembangunan negara. jadi harap para majikan d malaysia dapat mempertimbangkan pemberian gaji minimum baru rm1500 :)

wan

sokong sgt...tapi jgn utk org kerja kerajan jak.ok kalau boleh org kerja swasta harus dpt gaji minima rm1500 baru baru betul...sama dpt kan

Zue Zainol

Salam...
Alhamdulillah kalau ianya menjadi kenyataan. Ianya sangat sesuai dengan kehidupan kini yang semua barang serba mahal...kalau gaji minima Rm 500 sebulan...nak makan pun tak cukup...so macam mana nak sara anak isteri....

iwan

setuju bebenor le.tp(ada tpnya)golongan pekerja kena la berikan khidmat setimpal dgn gaji yang diberikan.maksud saya jika gaji dinaikkan,janganlah khidmat yg diberikan ditakuk yang lama.jgnlah nk harapkan org je yg bg kt kita,tp kita pn kena la ada improvement

kiambang

klu gaji minimum rm1500,pjawat awam lepas ni tolong kerjaa dgn berdedikasi..jgn nk suke hati keluar masuk offce..bagi sesetengah org la..w/p basic rm800 tp allowance byk..

hamba allah

alhamdulillah kalau benar naik gaji rm1500,jangan ckp mengikut kelayakan,jd yg akademi rendah xperlu kah menerima gaji rm 1500 sedangakan pekerja bawahan ni lah yg berkerja keras menuruti apa yang di arahkan oleh atasan jadi rm1500 adalah untuk semua agar semua dapat merasai bersama warga malaysia ...saya sokong

adam

gaji pokok? adakah bermakna tidak akan ada lagi elaun atau elaun dikekalkan pada kadar yang ada ketika ini?

bukan tidak setuju perlaksanaan gaji pokok minimum, tetapi biarlah suai padan dengan beban tugas.

kalau PA dapat gaji pokok minimum RM1500. bermakna yang berjawatan lebih tinggi, kenalah dinaikkan dengan nisbah yang sama.

gred 27 misalannya, gaji pokok rm1450. jadi kenaikan itu sewajarnya mempunyai nisbah yang sama. may be gaji pokok yang dicadangkan ialah RM2500 dan ke atas.

sekadar pandangan. sudah tiba dibuat pelarasan gaji. :)

berkenaan kakitangan swasta, ada masalah perlaksanaan. setiap syarikat ada jurang perbezaan skim gaji. terutama yang bekerja dengan syarikat2 besar dan syarikat2 kecil. sudah tentu ianya menyukarkan perlaksanaan gaji minimum tersebut.

kecuali ianya diwakilkan oleh pertubuhan rasmi seperti pertubuhan kawalan keselamatan malaysia. senang nak selaraskan gaji sebab bernaung di bawah pertubuhan yang tepat.

sya

ramai yg taktau bersyukur...

awgku goyang

setuju teramat sangat dengan kenaikan gaji seiring pembangunan negara, degan barang kerperluan harga yang kian naik.sebagai menyahut 1 malaysia, kami 1 malaysia setuju dengan pelarsan kenaikan gaji minimum rm 1500 seluruh negeri di malaysia.

dafi... sdk

semoga tak di ulit mimpi yg indah... jgn indah khabar dari rupa....

Hasidy Harun

Saya berpendapatan, gaji miniman RM1500 ini bergantung kepada kelayakan, pengalaman dan kelulusan. Kita juga perlu melihat perkara ini dari sudut potensi, pendapatan dan modal sesebuah syarikat (Swasta). Jadi, tidak relevanlah gaji minima RM1500 ini diaplikasikan kepada semua syarikat dan mandotori kepada mereka. Jadi, saya berpendapat, gaji minimum ini sesuai untuk mereka yang ada KELAYAKAN AKADEMIK, dan PENGALAMAN, sesuai dengan kerja atau jawatan yang di sandang. TQ

zana

ronyfalris,sy sokong kata2 anda,yg gred tinggi dan berpendapatan tinggi tidak merasa keperitan gred yg rndh ni,dpt anset free,laptop free,kete la,touch n go free n lain2. tak setuju kalo gaji yg dinaikkan 1500 yg gred atasan pun dinaikkan gak. kaya makin kaya. Ada kelulusan diploma degree pun gred 17. 1500 kalo kelulusan spm tkpela, ni yg de dip n degree tkkan 1500 jgk. Baik takyah smbg blaja gitu....

tim

sebut naik gaji cepat ....sekolah tak tinggi pun nak gaji besar? Camna dng org yang bersengkang mata dok belajar nak gaji besar?cermin diri la..........

kerry

Setuju ngan pendpt Lada Rasa Pedas..Gaji naik pun wat pa kalu harga barang mahal. Arini kerajaan naikkan gaji, esok depa naikkan harga barang..pi mai pi mai tang tu..

Tukang Karut

Jangan Harap la, banyak kali dah ni... tak naik juga.

upin

betol betol betolll, gaji pekerja dengan kelulusan SPM kurang dari 1000 contoh kerani baru 800 lebih

bons

bagi saya benda yg baik tuuu saya setuju......tapi org2 yg ada kelulusan tinggi mcm langit tuuu jgnlah asyik kata org yg takder kelulusan .... coz kdg2 org yg kelulusan tak tinggi lebih baik kejanya dari yg tinggi mcm langit tuuu..... akedemik tinggi tapi tak der kemahiran tak guna juga.... ok!!!! so pandai2lah kerajaan mempertimbangkan kenaikan gaji nanti.. yek!!! jgn sampai menyusahkan rakyat dan jgn pula sampai menyusahkan kerajaan dan negara ok!!!!!

Rizal

Bersyukur lh sgt2 seandai y gaji d naik n pada semua wrga kakitangan awam/swsta bekerja lh sebaik mgkin demi negara kita yg tercinta ini..

mie putrajaya

Sepatutnya gaji minimum ni dah dilaksanakan 5 tahun lepas. Sekarang ni kita tengok duit RM dan macam tak ada nilai di pasaran. Keluar duit banyak dapat barang sedikit, maknanya inflasi makin sedikit. Cukai yang dikenakan kerajaan melampau tingginya, itu tak masuk lagi peniaga yang ambil kesempatan cekik darah dengan menaikkan harga barang setiap kali kerajaan tarik subsidi. Contoh harga kereta nasional yang dijual melampau tingginya apabila cukai yang dikenakan serba mak nenek bagi menjaga hayat kereta nasional daripada terus nazak dan berkubur. Akibatnya rakyat marhaen yang terpaksa berkorban. Saya sebagai penjawat awam dengan suami isteri bekerja masih tidak mampu membuat tabungan setiap bulan. Dengan gaji yang diterima habis selepas ditolak hutang piutang dan belanja wajib anak-anak. Jika ada yang beranggapan k'tgn kerajaan suka berhutang untuk bergaya, itu tak berapa tepat kerana berhutang merupakan perkara terpaksa dilakukan apabila kita tiada tabungan, jika berlaku kecemasan, pinjaman peribadi wajib dilakukan. Tanggungjawab kepada ibu bapa, adik beradik, 2,3 bulan sekali nak balik kampung, servis kereta, minyak n tol, mana nak cekau. Orang swasta (tidak semua) masih beruntung jika syarikat mampu masih boleh beri bonus 4 ke 5 bulan, sekurang-kurangnya masih ada tabungan. Tetapi bagi k'tgn awam gred rendah macam kami terasa amat perit dengan kos sara hidup sekarang yang terlalu menghimpit kehidupan. Akhir sekali....pertimbangkan dengan adil..seperti dacing BN tu supaya sentiasa tidak senget. Amin.

ismail

saya setuju dgn cadagan mtuc gaji skrg kurang dr rm2000 bleh dkatakn d bwh tahap kemiskinan brbanding dgn negara membangun oleh itu komitmen dlm menjalankan tugas juga perlu ade potensi,kbyakkan kakitanggan awam mahupun swasta dlm melaksanakn tugas sambil lewa dlm soal siapa layak dpt gaji rm1500 tu x penting ade ijazah skali pun kerje kelongsok x guna jugak..

ayam

kat opis saya tu budak2 kerani,tiap2 hari main facebook,dah tu malas nak buat keja..kalau suruh buat keja membebel semacam,pukul 3.30 dah siap pasang lipstik nak balik.tiap2 bulan makan gaji buta.

e-syam

skong dgn cadangan 2 tp jgnlh naek gaji naek harga barang plak so stuasi still sme

naim

Gaji Minimun rm1500 bagi pekerja awam / pekerja bawahan di Malaysia adalah berpatutan sesuai dengan kos sara hidup yang meningkat buat masa ini.

khaizurah binti muhammad khan

alhamdulilah jika kerajaan beri penjawat awam kenaikan gaji,dapt kita semua bernafas sikit,semoga kerajaan Malaysia akan terus maju ke hadapan

Aimin

RM1500 basic adalah yg langkah bagus..tertakluk pada kelayakan individu..tetapi untuk yg berpengalaman perlu dinaikkan gaji basic selepas 3 bulan percubaan..

leng

RM1500 utk kakitgn kerajaan sahaja kah?Berharap sektor swasta pun mesti diselaraskan.

Aseng Peace

x setuju dengan gaji minimum ne terlalu rendah sepatutnya gaji minimu paling kurang RM2000 kalau setakat Rm1500 jer...cukup tuk bayar bil rumah,makan,utiliti x masuk lagi nak bayar kereta and insurans

pokcik PRA

pokcik raso, x payahlah dinaikkan gaji sebegitu rupo...jgn kerano 1.5 juto org gomen naik gaji, 26 juto rakyat m'sia nak nanggung kenaikkan hargo barang...bg bonos pun dah cukup....

Nasir Hamid

Jumlah gaji pencen perlu dinaikkan juga

fbi

penigkatan gaji perlu setaraf dgn klayakan akademik. kalau RM 1500 sesuaila dr level SPM. kadang2 SPM pun gaji lg tinggi..bergantung pada keadaan ekonomi jugakla. sy rasa takla semua layak dpt minimum RM1500. ikut jenis pekerjaan, pengalaman dan tahap akademik.

Anti XXXX

X sokong sbb rakyat mau ialah kawalan barang keperluan harian d laksanakan dgn berkesan krn gaji naik smpi Rm2000 pun tak guna sebab peniaga akn terus menaikkan harga barangan krn mempunyai alasan kukuh bahawa kos semakin naik..dan adakah di kawasan luar bandar juga layak mendapat gaji mininum ???

tok tua

gaji rm1500 pan aku x mampu lg.hari2 pakai moto,kereta simpam dalam garaj.makan jimat2 je.ns ngn telor je dan megi jugak..yang bawah dari gaji rm1500 x tahu la nk hidup camne...

Rayani Ray

Memang betul, sokong untuk dapat kenaikan gaji tetapi jika yg kelulusan rendah sama rata dengan kelulusan diploma/master/sarjana, mana adil, mesti ada peringkatnya juga.. Kakitangan kerajaan bukan sentiasa dapat bonus 5 bulan gaji seperti pekerja swasta... So, harap ianya akan jadi kenyataan.. Kalau dah PRA dpt basik RM1500, pastinya gred atas dapat basic RM2500 sbb jauh lonjakan untuk PRA , nanti tak hormat mereka pada majikan kerana mereka akan berkata, "gaji aku sama je dengan gaji bos aku, jangan nak lebih2 pula bos ni" Haru biru jadinya... Kena adil dan ikut peringkat yang betul...

Anti X

X sokong sbb rakyat mau ialah kawalan barang keperluan harian d laksanakan dgn berkesan krn gaji naik smpi Rm2000 pun tak guna sebab peniaga akn terus menaikkan harga barangan krn mempunyai alasan kukuh bahawa kos semakin naik..dan adakah di kawasan luar bandar juga layak mendapat gaji mininum ???

mimi

saya setuju..krana kerja2 org sokongan lebih banyak berbanding yang profesional...kekadang mereka sanggup kerja lebih masa untuk siapkan kerja2 yang x akan pernah habis....selain itu untuk elakkan dari di belenggu hutang...spt hutang pendidikan, hutang pinjaman peribadi, serta yuran2 bulanan x lupe juga belanja2 seharian...hopefully kerajaan sedar akan hakikat ini....

mangkuk ayun

apa kata ikut kalayakan akedemik....... atau buat apa yg patut lah , takut kita (rakyat jelata) dapat angan2 jeee......

man

pduli la org nak pnjm byk mana pn..tu hal dia..jgn nak mnyibuk jaga tepi kain org..klu x mau naik gaji sudah,diam ja jgn byk songeh...

lemanss

Alhamdulillah, setuu amat2 gaji minimun rm1500 ke atas. Ini akan banyak membantu golongan yg berpendapatan rendah.wahai org yg brgaji tinggi dan brpendapatan besar, jgn la anggap jwtn rendah ni setimpal dgn gaji rendah jer.. kami pun ada keluarga yg perlu nk diberi makan. kebyakkan pegwai2 brgahi besar di malaysia ini amat sombong dan menindas or brjwtan rendah.. Renung2kan lah..

bumi berpijak

memang patut gaji minimum 1500.00. gaji kena setanding dengan kemajuan baru ada sama maju...jika gaji x anik negara x kan maju....kerana rakyatnya akan banyak bangkrap...x setimpal dengan kos hidup sekarang...

rakyat

sangat setuju dengan peninkgatan kos sara hidup sekarang dan hendaklah direalisasikan dengan tanpa banyak alasan..

bumi berpijak

memang patut gaji minimum 1500.00. gaji kena setanding dengan kemajuan baru ada sama maju...jika gaji x anik negara x kan maju....kerana rakyatnya akan banyak bangkrap...x setimpal dengan kos hidup sekarang...

wat tom

setuju gaji pokok 1500k gaji skrg x cukup..brg mahal..lg2 yg tgl d kawasan luar bandar..brg mahal gila2..

mamat ja'a

Setuju. kenaikan kena pada masanya..

cikma

setuju gaji at least rm1500...

ni ada majikan yg mengomen...untuk pengetahuan, sy pernah bekerja dgn gaji yang xmenentu...dia tak kira kita overtime ke apa, dia akan cmpurkan semua dan akan bagi ckupkan jam kita bekerja untuk bulan tu..kalau ada lebih dari jam tu, baru di kira OT...bayangkan, rm500/month..nak belanja pon takot2 tau...

kalu nak tau sebab apa pekerja datang keje lmbat, kul 10 , 11 pagi baru masuk, sebab majikan la kurang bagi perhatian kt kebajikan pekerja...cuba buat pekerja tu rasa di ambil berat..confirm kui 7 dah terpacak dengan pejabat/bengkel/kedai...

student

pada pendapat saya, gaji hendaklah diberikan setimpal dgn kelulusan dan pengalaman.Gaji pokok RM1500 seharusnya diberikan kepada kakitangan kerajaan dan diutamakan kepada yang telah lama berkhidmat..

suzana5176@yahoo.com

Sangat setuju dengan kenaikan gaji minimum RM1,500. Sekurang-kurangnya dapat membantu beban kewangan oleh kerana kenaikan kos sara hidup dan barang2 keperluan.

jasmin

kalau gaji rm1500 CONTOH LAH. kereta ja RM500(proton saga blm). bayar rumah DBKL RM300 kat situ je dah RM800 k. tolak lagi api,air belanja dapor dan belanja baby dan anak sekolah dan juga belanja papa dan maknya, dekat kampung pulak mak dan ayah serta adik2. sekarang semua barang makan minum,yang kering ke mahu pun yang basah SEMUA SEMAKIN MAHAL......kita fikir-fikir kan lah

haiqal

yang pekerja bengkel 2,nape nk komen xstuju?aduiii..ni isu pkerja gomen derr..n haslam,y not??did u really understand wut is meaning by "minimum"?maksudnye gaji yg paling rendah..so,yg diploma,ijazah ke..master ke..naik la skali gajinye..huu..aku yg brkelulusan ni,ok je?stuju gaji naik!!horeyy! =)

zaleha othman

orang pelajar penat gj sikit saja. tak payah belajar tinggi2. dapat gaji tinggi jugak. takguna dah diploma dgn ijazah skrg ni.

prince jibam

200% setuju. Wahai diatas buka mata dan bukalah minda!

atikah

setuju gaji minima rm1500 dan lebih mengikut kelayakan akademik/pengalaman...

hamba ALLAH

sokong sgt..gji kerani kerajaan basic rm800 lebih nk mkn ape? hrp2 ape yg dikate dikotakan..x kire sektor swasta or kerajaan ,kje cleaner ke kje ape ke.yg pnting gaji minimun rm1500 amat disokong..

Cik Teddy Bashah

alhamdulillah kalo gaji pokok naik rm 1500..:)

pekerja

gaji hendaklah setimpal dengan kelulusan setiap individu.

azif

Malaysia menuju negara berpendapatan tinggi, gaji minima RM1500 memang patut pun.

adil

setuju gaji minimum RM 1500.00 , dan lebih tinggi seterusnya mengikut kelayakkan/kelulusan akedemik atau pengalaman...saya rasa itu maksudnya yang sebenar..adil untuk semua...

sue

saya amat bersetuju dengan cadangan MTUC tersebut memandangkan sekarang ni harga barang2 harian amatlah mahal dan membebankan kakitangan awam yg berpendapatan bawah rm1000. saya amat berharap cadangan MTUC ini disambut baik oleh PM kita.

wanirham

inflasi dan kadar cukai yang tinggi menyebabkan rakyat hidup susah,,,perlukan gaji tinggi untuk hidup di sesebuah bandar,,masalah pokok nie perlu dikawal dulu

zarina

kenaikan gaji perlu selaras dgn sumbangan tenaga dn fikiran pekerja....wahai rakyat malaysia yg budiman, hampir 40% pekerja di jbtn sya suka meminta2 pndptn yg lebih tetapi gemar blk awal, sambil lewa, x hadir mesyuarat n rajin MC..prestasi pn ala kadar menutup kekuatan 60% yg bkerja penuh komited dn ikhlas...kalaulah budaya 40% itu dibuang, bagi gaji lebih pn krjaan sanggup...sape nk gaji besar pi la keje swasta, ape susah~~

nizam

asyik cakap gaji naik. tp xnaik2 pun.baik jgn layan. bikin sakit hati ja.lau naik alhmdllah.

Encik Mario

Berita mengenai kenaikan gaji ni mmg buat smua org mau bg pendapat. Tp bg yg komen ckp penjawat awam skg ramai yg muflis sbb berhutang tu, pikir la sendiri. Diri sendiri yang selera besar, buat pinjaman peribadi melebihi kemampuan. lepas tu gaji dah tinggal ciput mau salahkan kerajaan pula sbb gaji kecik??? sedar la diri, gaji tu biar ikut kelulusan. kalau semua mau gaji besar, bgus x payah belajar tinggi2.

ZAKI

SETUJU SANGAT2,SB DGN TARAF HIDUP TINGGI,HARGA BARANG MAHAL,TERUTAMA KEPADA YG TELAH BERKAHWIN.

kak cik

setuju sangat... 100 %

nizam

asyik cakap gaji naik. tp xnaik2 pun.baik jgn layan. bikin sakit hati ja.lau naik alhmdllah.

adil

setuju gaji minimum RM 1500.00 , dan lebih tinggi seterusnya mengikut kelayakkan/kelulusan akedemik atau pengalaman...saya rasa itu maksudnya yang sebenar..adil untuk semua...

Sheikh Muhammad

kos sara hidup yg begitu memeritkan...makan pun kena catu disebabkan beban nk bayar rumah, keta, pengasuh, sekolah anak n sbgnya... harga rumah plak mmg dh x mampu milik dh...org melayu hanya mampu milik rumah flat je..teres dh x mampu dh... gaji tu mmg patut kerajaan pertimbangkan...satu hal plak bila gaji naik nti...mulala peniaga2 luar tu amik kesempatan naikkan harga barang...mmg x patut...klu mcm ni..sampai bila2 pun hutang xkan selesai...bank pun sama gak, kena caj interes yg tinggi...kata bank islamik..tapi amik riba juga..pinjam rm270k...tapi kena byr balik hmpir rm900K. aduyai...ada ke patut...

petpet pan

benda baik kita kena sokong...dah memang patut...

dafi... sdk

semoga tak di ulit mimpi yg indah... jgn indah khabar dari rupa....

Suraya

Kadar penetapan gaji minimum RM 1,500 sangat disokong sama sekali. Dalam era globalisasi yang makin pesat saya pasti begitu ramai pihak yang memerlukannya terutama sekali bagi mereka yang berpendapatan rendah. Kami rakyat Malaysia menyokong dan berharap agar MPGN dapat membuat pertimbangan yang sewajarnya..

Salampb

Alhamdulillah syukur amat2 dengan cadangan ini...saya amat2 setuju jika ia benar2 belaku...akhirnya terbuka juga hati pemimpin kita untuk bertindak bagi mengubah dan menstruktur semula kadar upah dan gaji kakitangan AWAM dan SWASTA. Sesungguhnya kami kakitangan AWAM dan SWASTA yang berpendapatan rendah ini sudah begitu lama menanti berita ini. Sekurang-kurangnya dapat mengharungi hidup bekeluarga dengan lebih baik di zaman yang seba serbi harga barangan naik..harap pemimpin dapat membantu rakyat dengan seikhlas-ikhlasnya.....maju negara rakyat selesa.

dafi... sdk

semoga tak di ulit mimpi yg indah... jgn indah khabar dari rupa....

Salampb

Alhamdulillah syukur amat2 dengan cadangan ini...saya amat2 setuju jika ia benar2 belaku...akhirnya terbuka juga hati pemimpin kita untuk bertindak bagi mengubah dan menstruktur semula kadar upah dan gaji kakitangan AWAM dan SWASTA. Sesungguhnya kami kakitangan AWAM dan SWASTA yang berpendapatan rendah ini sudah begitu lama menanti berita ini. Sekurang-kurangnya dapat mengharungi hidup bekeluarga dengan lebih baik di zaman yang seba serbi harga barangan naik..harap pemimpin dapat membantu rakyat dengan seikhlas-ikhlasnya.....maju negara rakyat selesa.

Sani969

Setuju dengan pendapat Mohd. Ali. Kalau nak tetapkan gaji minimum biarlah ada kriteria tertentu supaya ia tidak menindas pihak-pihak lain. Kadang saya tengok ramai yang berbelanja tidak mengikut kemampuan masing-masing. Kalau dah gaji ciput, belanjalah ciput juga dan pandai-pandailah buat bajet sendiri supaya tidak membebankan diri sendiri dan orang lain. Pernah tengok kerani di pejabat kerajaan, dah gaji ciput tetapi berlagak mcm pegawai yang gaji ribu-ribu dgn pakai handpone yg mahal-mahal, kereta mewah dsbnya..lepas tu nak salahkan org gaji tak cukup...lu fikirlah sampai bila pun gaji tak akan cukup kalau attitude begini tak diubah..

fandey

kenaikan gaji pokok Rm1500 ada lah satu langkah meningkatkan taraf hdup rakyat.. tetapi.. kenaikan gaji ini juga berkemugkinan besar.. banyak harga barang2 akan naik.. terutamanya minyak dan barang2 keperluan.. apatah lg cukai.. bermakna.. kenaikan gaji pokok yang berkemungkinan sejajar dengan kenaikan harga barang xda ertinya.. kalau gaji meninngkat dan harga barang terkawal.. barula sepadan..

Zainuddin b abd manab

jika tak setuju .bagai nana nak kerja.sedangkan majikan dapat lebih sedangkan pekerja bertungkus lumus nak buat kerja .bagaimana kebajikan pekerja tidak diindahkan.tanpa pekerja sapa plak majikan.

matts

takk stuju la mane ckup rm1500 bnyk bnda nk byar wo..up lg laa

fara

Tindakan yang sangat bijak dalam menangani isu rasuah dan peminjaman along di kalangan mereka yang berpendapatan rendah..

jinggol

Berbaloi sangat,,memudahkan lagi untuk penjawat awam memperolehi/membeli rumah..

Pelayar Bintang

RM1500 utk orang2 yg berkelayakan sijil ke atas...tp bagaimana yg mempunyai pmr & spm??harus di pertimbangkan semula

matts

takk stuju la mane ckup rm1500 bnyk bnda nk byar wo..up lg laa

brian

Buat orang angan-angan....lepas tu kecewa akhirnya.....memang gesaan ini mendapat sambutan...tapi tidak akan berlaku apa yang dikatakan ini.....biasalah...dah nak RRU...

mat radzi sifab

gaji RM1500.00 kategori orang miskin Rm2000.00 ..2 tahun yang lalu ayam RM 6.00 sekilo (harga siling)sekarang RM 9.00 (tembus bumbung dah) kita sedang menuju negara pendapatan tinggi....pendapatan tinggi - harga barang tinggi=pendapatan rendah lah juga....sepatutnya kawal harga barangan keperluan pengguna. tak guna gaji mahal hidup pun mahal...tak guna negara maju...rakyat masih sama miskin....kembalikan kezaman Tun Razak lagi bagus...gula sekilo RM 0.35sen gaji RM165.00 sesaknya sama seperti sekarang RM2000.00 Gula zaman Tun Razak dengan gula zaman Dato seri Najib Razak adalah sama kualitinya yang tak sama adalah harganya.....kita kena cari jalan sistem ekonomi mana yang layak digunakan....

Zainuddin b abd manab

saya stuju dgn cadangan MTUC 95%.sbb dgn gaji skarang apa yang dapat kita beli.

haslam

sy setuju dengan pandangan mohd ali, tak kan semua nak gaji Rm1500, gaji kene le setimpal dengan kelulusan, nak jadi cleaner tak perlu diploma, nak jadi mekanik, yer perlu sijil atau diploma, tapi akhirnye gaji same jugak rm1500, kalo betul la ape yg diura-urakan, kalo gaji minimun mesti rm1500, maknanya kalo cleaner gajinye rm1500, mekanik gajinye perlu lingkungan rm2500, cadangan untuk gaji minum perlulah berpandukan tahap pekerjaan tu, dan juga keadaan ekonomi sekarang, sedar2 lah, kerajaan dah semakin tak da duit skrg ni, kalo asik nak harap bantuan kerajaan, muflis lah jawabnya malaysia yg tercinta ni...

mahusin ali

mmg patut la naik gaji, terutama bagi bahagian penguatkuasa, lps ni kerajaan dapat mencapai 0 rasuah.

Charlie

Walaupun saya bersetuju pada dasarnya tentang idea ini, tapi saya tetap berpendapat bahawa MPGN perlu ada mekanisma yang jelas untuk mempastikan bahawa hanya mereka yang benar2 layak dan patut mendapat faedah ini. Saya faham akan kebimbangan sdra. Mohd Ali, namun pasti ada garis panduan tindakan tatatertib untuk menangani pekerja yang dimaksudkan (bermasalah)..

ijoi

saya sangat setuju klu di naik kan gaji pkok minimum 1500..sepatutnya dh lama kene buat. harapan saya penetapan gaji minimum sebanyak 1500 menjadi...

anak johor

satu cadangan dan perubahan yang bagus. memang sepatutnya dapat gaji banyak tu. kalau ikut pun sebenarnya tidak mencukupi. tetapi haruslah ditekankan juga pada pihak swasta.

penjawat awam..

harap2 menjadi kenyataan...jgn indah khabar dr rupa...barula kita semua sokong kerajaan sekarang.....

anak johor

satu cadangan dan perubahan yang bagus. memang sepatutnya dapat gaji banyak tu. kalau ikut pun sebenarnya tidak mencukupi. tetapi haruslah ditekankan juga pada pihak swasta.

petpet pan

bayar rumah jer dah RM800 kereta RM500 mkn RM500(jimat) kos tu jer dah RM1800 camna nak nabung...???

AVRILL AVESTER

YALAH, PATUTLAH JUGA NAIK GAJI, MCM GAJI N.17 TOK, BAYAR MOTOR , BAYAR RUMAH, MAKANMINUM, GAJI CUKUP2 MKN AJE.KADANG2 TAK CUKUP MKN.LAST2 NAK SIMPAN DUIT DALAM ASN , JADUALNYA DAH TAK KONSISTEN.HARAP KENAIKAN GAJI INI NANTI, MERINGANKAN LAGI BEBANAN SAYA INI.HARAP KENAIKAN GAJI INI DAPAT DILAKSANAKAN SECEPAT MUNGKIN. AMIN

Mohd. Ali

TAK SETUJU. Kena ada kriteria tertentu. Camtu, mereka yang 'mengulor', seminggi 2-3 hari MC, bonus hjg tahun nak, bukan setakat SPM, UPSR pun takde, nak gaji RM 1500? Saya usahakan bengkel. Pekerja ada 4, pokok RM 450 ke RM 600 ikut pengalaman tapi overtime bayar lain. Rajin dapat lebih, mengulor, datang keje 12 tengahari, 4pm dah hilang nak bagi gaji RM 1500, gulung tikar bengkel aku... Rasa ramai majikan rasa begini.

siti

i hope this can be a reality....pihak tertentu hendak la memantau pihak yang ambil kesempatan terhadap gaji pekerja nya.Zaman sekarang duit bagaikan air yang mencurah dengan laju nya,tp gaji yang dibayar oleh majikan hanya sedikit sahaja iaitu tidak mencecah RM1000.00 yang berpendidikan dipoloma dan tidak ada pengalaman bekerja.Kos sara diri sangat tinggi sekarang,buka mata saja nak kene pkai duit...so how the action???

hamba Allah

baru sekarang kerajaan nak sedar! rakyat yang duk di golongan bawah dan pertengahan dah lama menerima keperitannya.

petpet pan

makanan dan keperluan dapur RM500 sbln
bil2 yang berkaitan RM300
rumah RM600
Kereta RM500
itu pun RM1900 jika gaji pokok RM1500 kalau tmasuk elaun ada lah dalam RM2000....sangat2 berterima kasih sekiranya gaji di naikkan...
kos tsebut tak tmasuk yang lain2....

fifi

harap-harap bukan cakap kosong lah ye...kerajaan harus pastikan pekerja di sektor swasta mendapat gaji minimum rm1500.jgn la asyik naikan gaji pekerja kerajaan sahaja.perdana menteri kita harus tegas terhadap majikan di sektor swasta.kerana nasib pekerja yg bekerja di sektor swasta tidak terbela.perdana menteri kita hanya menjaga pekerja di sektor kerajaan sahaja.lindungilah nsb pkrja swasta juga.

mzleeza

Wah bagus la, tak de sijil, tak de spm pun min RM1,500 min gaji. Lepas tu mula masing masing berkejar-kejar ke shopping komplek, membazir makanan dikedai-kedai atau restaurant tanpa rasa "bersalah", pendekata, lagi byk pembaziran yg tak perlu. Takut bila harga atau keperluan diri meningkat takut Kerajaan pula dipersalahkan, walhal semua itu bergantung kepada diri kita sendiri, kalau kita terlalu menonjol dan mudah berbelanja, tidak mustahil byk kedai-kedai atau restaurant, pasaraya mula berkira-kira meletakkan harga yg tinggi dgn pelbagai alasan yg tak masuk akal.

anak sabah

macamana dgn k/tangan gov.@swasta yg telah lama berkhidmat gaji rm1500? tolong2 juga kaji mcmn mahu adjust.

razi

sokong bebenor gaji RM1500...xyah nk buat part2 time ...huh!!!

rosli bin zakaria

patut bagi gaji minimum rm 1500,,,,,,,,,,,

Mohd Saiful

Alhamdulilah...Semoga berjaya..Amin.

firhan zainal

mmg patut pn gj min sebanyak tu, barang dah naik dan macam2 naik..tp mcm mana plak nk kawal barang jngan sampai naik? gj naik barang pun naik juga. sama je la mcm tak naik..

zamri

sebagai kakitangan kerajaan mengharapkan gaji minima rm1500 menjadi kenyataan,disamping kos sara hidup yang tinggi ia juga membabitkan tugasan yang dilakukan tidak berbaloi dengan gaji yang diterima sekarang.memang kena study untuk dapatkan gaji lebih tinggi,sekiranya study tak tinggi tapi tugasan yang dilakukan dengan penuh tanggungjawab&amanah ini yang pihak tertentu kena pandang.kita perlukan kualiti bukan kuantiti,saya yakin mereka di luar sana yang berpendapatan kurang rm800 mengharapkan gaji minima rm1500 dilaksanakan ekoran bebanan kehidupan sekarang.

merida boos

seharus lama dah di buat

cik ani

bagus ni kalo kalau jadi... skrg ni gaji bawah seribu xmampu nak sara kos hidup yg semakin hari semakin naik.. kerajaan kena ambil perhatian isu ni kalau nak memenangi hati rakyat. skrg ni semua brg naik harga.. gas naik, minyak masak & keta naik, semua brg2 asas naik harga mcm mana nak idop..

Wiwie

Dah sah2 kos sara hidup yang begitu tinggi begini, mkn minum suma dah naik, air api, even minyak keta lg, tkkn masih nk fikir2 utk naikkan gaji semua pekerja di Malaysia ni??? Tk kisah la swasta ke kerajaan ke... Adil la pada semua. Tkkn naik gaji pn nk fikir menelan kos berbilion. Abis tu, yg kos nk tggung perbelanjaan berkonsert2 berjelajah2 tu ade pla duit. Tk pla berfikir2 kos perbelanjaan yang dibazirkan kerajaan.

sani 88

adakan penempatan gaji minimun tu hanya utk pekerja sektor swasta saja adalah lebih baik di buat penetapan utk kedua-duanya sekali kerana kos sara hidup begitu tinggi sekali pada masa ini .......

roza

memang patut dinaikkan memandangkan kos kehidupan juga naik.klu yg bekerja jauh dari tempat tinggal mcm yg berlaku di sabah dan sarawak,kos minyak melebihi elaun yg diperolehi,tidak menampung akhirnya kerja asal datang saja...tak bermotivasi langsung,mintak tukar dah 10 thn pun tak dapat-dapat.fikir-fikirkan.

ly

harap dapat apa yg di uar-uarkan......kejutan

entiti.pandai

Kos brng keperluan asas melambung tinggi, dgn gaji yg siput, pengganguran meningkat, mungkin mata wang Malaysia akan jd spt mata wang Indonesia suatu hari nanti, kalau masalah ini, tk di tangani dgn bijak, nk tampung keperluan asas pun tk cukup... malunya kita semua nk jadi rakyat negara maju, jika masalah ini berlanjutan menjelang 2020.

ly

harap dapat apa yg di uar-uarkan......kejutan

roza

memang patut dinaikkan memandangkan kos kehidupan juga naik.klu yg bekerja jauh dari tempat tinggal mcm yg berlaku di sabah dan sarawak,kos minyak melebihi elaun yg diperolehi,tidak menampung akhirnya kerja asal datang saja...tak bermotivasi langsung,mintak tukar dah 10 thn pun tak dapat-dapat.fikir-fikirkan.

tikuse_mondok

yang kerja jadi buruh pun dapat 1500 ker. memang patut jugaklah, biarlah setimpal ngan keadaan ekonomi sekarang...

anak sabah di KL

gaji pokok naik. barang/perkhidmatan lain pun akan naik. kerajaan pasti sentiasa ada jln ' umpama tarik tali'.

fuyooo

...rm1500 jak. skrg kat bintulu sewa rumah paling murah 800 utk single storey. klu beli lagi la..semua main rm350k ke atas. jarang ada yg murah.. klu kerja cuci jamban pn rm1500.. staraf la dgn pekerja yg berkelayakan diploma yg sekrang paling besar pun rm1500 skrg... klu mau menyetarafkan gaji..upgrade la ckit gaji yg berkelayakn ikut peringkat..

suriatimahat

Kakitangan Awam shj ke yang patut diberi gaji minimum rm1500... kakitangang swasta pula???? Dimalaysia ni kakitangan awam sahaja ker yang penting dan kakitangan swasta pula tidak penting... sedangkan tangga gaji pekerja swasta jauh lebih rendah berbanding kakitangan swasta....

Rasyid A

Hrp2 kerajaan dpt bg gj yg minimum kpd pjwt awam skrg memandang kos sarah hdup kian meningkat pa tak lg pgwi yg ramai keluarga sdh tentu kos perbelanjaan agak tinggi.........psl nilh rmi pgwi kerajaan memilih jln pintas sggup brhtng piutang kerana tanggungan yg terlalu tinggi garah2 gj x mencukupi....

mona

utk graduate ok kot... semacam satu ketidakadilan plak kalo spm leavers same gaji nye ngn dip or cert holders.... hargai lah sikit org yg sambung blajo ni... blajo bukan free2..

anak sabahan

bagus juga naik gaji....tapi bagus juga yang kerja swasta minimum rm1500...sekarang kos smua naik...

mtuc semua gempaq tapi kerajaan xlayan pun

iela alieya

kami sebagai pekerja sangat setuju gaji minimun 1500 sebulan.

Rasyid A

Hrp2 kerajaan dpt bg gj yg minimum kpd pjwt awam skrg memandang kos sarah hdup kian meningkat pa tak lg pgwi yg ramai keluarga sdh tentu kos perbelanjaan agak tinggi.........psl nilh rmi pgwi kerajaan memilih jln pintas sggup brhtng piutang kerana tanggungan yg terlalu tinggi gara2 gj x mencukupi....

padzil

gaji minimum bukan satu penyelesaian. yang penting kuat kuasa akta kawalan harga barang keperluan, peniaga jangan naik harga barangan sewenangnya. kalau gaji minimum berapa sekalipun, jika harga barang turut melonjak sewenangnya tanpa pemantauan / kawalan pihak berkenaan, sampai bila pun tak pernah cukup.

waty Penang

pendapat saya, mmg patut gaji dinaikkan..dgn keadaan taraf hidup yg tinggi..harga barang yang naik..tak kira bandar atau desa..kos perbelanjaan tetap spt rumah, knderaan, makanan, keperluan anak pun dah melebih RM 1000..belum lagi lain2 kos sampingan...pemimpin fikir2kanlah keadaan rakyat skrg...

syazrina abu bakar

setuju...

Rasyid A

Hrp2 kerajaan dpt bg gj yg minimum kpd pjwt awam skrg memandang kos sarah hdup kian meningkat pa tak lg pgwi yg ramai keluarga sdh tentu kos perbelanjaan agak tinggi.........psl nilh rmi pgwi kerajaan memilih jln pintas sggup brhtng piutang kerana tanggungan yg terlalu tinggi garah2 gj x mencukupi....

BeeBull

Satu cadangan yang baik. Akan lebih bermakna jika harga barangan dan perkhidmatan dapat diturunkan atau dikekalkan. Diharapkan dapat diluluskan/dilaksanakan dengan jayanya serta mendapat sokongan daripada pihak berkenaan (TIADA LAGI ALASAN KEKANGAN KEWANGAN).

Rasyid A

Hrp2 kerajaan dpt bg gj yg minimum kpd pjwt awam skrg memandang kos sarah hdup kian meningkat pa tak lg pgwi yg ramai keluarga sdh tentu kos perbelanjaan agak tinggi.........psl nilh rmi pgwi kerajaan memilih jln pintas sggup brhtng piutang kerana tanggungan yg terlalu tinggi garah2 gj x mencukupi....

sunset lover

meh aku tolong kira, bayar rumah @ rm 540 sebulan, Bayar kereta (kancil je... @ rm 298 sebulan), Gaji pengasuh anak @ rm 550 sebulan(3 orang), sekolah anak @ rm 100 sebulan x 2 orang, bil letrik dan air @ rm 60, minyak kereta rm 200, belanja dapur (bajet habis dah ni) @ rm 300, bajet telefon prepaid @ rm 30, astro aku nak potong (bukan ade masa nak tengok pun, dahlah mahal bayar bulan), internet (bajet) @ rm 40, belanja beliau @ rm 150, belanja rumah, dan pelbagai.... hmmm, dah negatif gaji aku..... so amacam? btw, gaji aku (k/t gomen @ basic rm 1169.75 sebulan)

Rasyid A

Hrp2 kerajaan dpt bg gj yg minimum kpd pjwt awam skrg memandang kos sarah hdup kian meningkat pa tak lg pgwi yg ramai keluarga sdh tentu kos perbelanjaan agak tinggi.........psl nilh rmi pgwi kerajaan memilih jln pintas sggup brhtng piutang kerana tanggungan yg terlalu tinggi garah2 gj x mencukupi....

jey

harap2 jangan sekadar cadangan...
jika ingin menjadi negara maju, pendapatan pekerja pun harus sama maju....

pokke ija bintik

kepada semua yang memberi komen, yang berharap. hadapilah realiti kjaan xkan luluskan kalo 1500 ni. sehingga ari ni ramai kakitangan awam muflis, hutang. bukannya kjaan xtau, negara tetap x berubah selagi........................................................

hidayu

syukur la kalau gaji naik...memandangkan keperluan harian pun semakin hari semakin naik..harap dgn kenaikan ini dapat membantu golongan yang berpendapatan rendah

RocknRoll

Penetapan adalah memang sejajar dengan ekonomi era sekarang tetapi ianya juga bergantung kepada kualiti kemahiran dan pengalaman individu. jikalau semua demand gaji tetap minimum 1500,lebih baik kerja kedai kopi saja. sbb itulah,pengalaman,kemahiran serta qualification adalah perlu di ambil kira. bagi kakitangan awam,sememangnya di persetujui kerana bagi gred rendah,gaji terlalu kecil berbanding pekerjaan lain di luar. kita martabat negara,mengaplikasikan urusan2 kjaan perlu di bayar setimpal dengan arus ekonomi yang semakin tidak menentu.

sha904

salam...hemm lain org lain la masalahnye....yg pnting kena pndai bajet sndiri duit perbelanjaan tu...memg patut pn kerajaan naikkn pn....skg ni,ramai yg kerani ade diploma,tp gaji x naik2....

kalau benar berlaku kerajaan skrg akan selamat

mama 3'h

alhamdulillah..harap jd kenyataan..tak sanggup nak lihat kenaikan kos sara hidup yg makin meninggi..harap dpt melegakan hati byk pihak terutama golongan kumpulan sokongan...

Tnie

Diakui taraf hidup kini smkin tggi. Jika gaji min ditetapkan RM1500, semakan gaji utk stiap gred jg perlu dilakukan. RM1500 sbg gj min adalah hampir menyamai gj permulaan pegawai yg memiliki diploma. Tmbhn pula beban kerja antara gred rndh & pegawai sgtla berbeza.

sabahan

mmg patut gaji naik skarg..setipal la ngan kenaikan kos iup skarg nie...terutama kat bandar tawau ni...keja ngan pihak swasta dapat gaji minimum pon 4-500 gaji permulaan....huhuhu....

kipas senandung

alhamdulillah..kalau benar lah yang dikatakan...bersyukur alhamdulillah banyak-banyak....terima kasih.

memang wajar gaji pokok RM1500

mama

hutang 2500, gaji 1500..tak dak gunanya gaji naik.

bunga layu di tasik madu

harap gaji pokok 1500 ini menjadi kenyataan..harap pihak kerajaan mengambil serius perkara ini..terima kasih

dom

Ok lh kalau gaji minimum 1500. Macam mane dengan elaun dikekalkan ke atau pun ditambah? Silap2 kena tarik atau dikurangkan.kalau dikurangkan maknanya tak de beza naik atau pun tak gaji.

emus

harap di percepatkan proses gagi baru rm1500 bermula thn hadapan 2012..takperlu di kaji lagi../keadan semasa kos amat tinggi ramai org melayu masih tak mampu beli rumah di bandar krn kos harga ke setengah juta..bila gaji Rm1500 ini tak di laksanakan maka org melayu duduk kampung..

kuan

X tahu laa nak cakaap, ape2 ajeee,target tiap2 tahun naik,gaji duk mcm tuuuu,bonus pun x dak,ckp menipu,maksiat,pecah rumah blambak, fikir2lahhh...........

han

kena dengor bajet 2012 lah kek g 07 oktober nie kalu dop silap..

Arnilaxwon

Saya lebih suka kalau harga barang ikut turun. Dengan itu hidup akan lebih selesa.

sondihon

Entah la kalau-kalau syarikat dapat jana cukup pendapatan atau keuntungan untuk membayar gaji pekerja. Buat bisnes ni bukannya senang. Nampak sahaja ok tapi ada yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.

sumiati binti suratin

sepatutyerr dari dulu pihak tertentu memikirkan permasalahan ini. dengan sara hidup yang tinggi,kos barangan yang mahal,memang memerlukan perbelanjaan yang banyak. apa pun,bertindaklah awal,kerana rakyat juga membantu dalam menaikkan pendapatan negara...jangan jadi majikan yang mementingkan diri,dikerah kesana sini,tapi gaji seciput jerrr....

tokmat

jgn haraplah nak merasa gaji minimum rm1500, ntah bila nak dapat banyak tu...

Mahadi Abu Bakar

Sudah jadi fenomena biasa bila barang naik minta gaji naik ataupun bila gaji naik barang naik... keadaan ini dah jadi trend.. Pernah tak gaji naik barang tak naik?.. Kerajaan perlu ambil inisiatif dan kreatif agar bila gaji naik barang tak naik.. baru lah kita akan nikmati kenaikan yang kita perolehi... Saya setuju sangat-sangat saranan Datuk Salleh Majid agar kerajaan meniru cara Pasaraya Maidin mengawal kesan kenaikan barangan... Semoga Datuk sehat dan terus memberikan ide-ide bagi menstabilkan ekonomi Malaysia.

rynna sya

Kalau kerani jer tk leh naik gaji la byk tu? hbs tu nk bg berapa? 400/500?? kerani tk perlu makan,tpt tinggal?? cakap ikut kepentingan sendiri jer korang nie..

shanul

Semoga cadangan ini dilaksanakn secepat yg mungkin,jgn sekadar khabar angin,sy harap cadangan ini bukan sahaja untk kakitngan awam,pekerja swasta pon inginkn gaji pokok di selaraskn,maklum la hidup di bandar ni semua barang keperluan amat tggiselras dengan tujuan kerajaan untuk meningkat kn taraf hidup rakyat yg di ketegorikan sebgai miskin tegar di bandar.sy menyokong sangat2 cadangan ini.

dadak

mmg pun patut....kos hidup mmg dah meningkat.....

jang

saya rasa memang patut untuk miminimumkan gaji sampai Rm1500 tapi kena tahu bahawa gaji ini untuk semua bahagian ke tidak,nanati benyak yang tak ada tenaga mahir mengeluh.Adakah setiap jawatan tidak kira kecil atau rendah dapat gaji ini...bagi saya sekarang sudah ada gaji pokok yang kira boleh jugak ,hanya kerajaan kena naikkan 15% penambahan gaji untuk SETIAP SEKTOR.Agak susah kalau hanya kata gaji pokok Rm1500.nanti ada yang tidak puas hati...fikir-fikrkan....tq

naaf

kalau yg bergaji kecik dinaikkan..sgt setuju..tp kalau yg gaji besar jugak dinaikkan sama byk..tak brp setuju..cam sama jer la..tak da perubahan hidup..yg miskin tetap miskin yg kaya lagi kaya..

biak 2e

memang patut kalau gaji dapat naik ke RM1500 tapi jangan utk k/tangan awam sahaja, kakitangan swasta nak kena tengok juger coz kalau nak lihat kakitangan awam paling banyak kemudahan berbanding kakitangan swasta. kan matlamatnya sama meningkatkan ekonomi negara .....

awanghitam

idup kerajaan Derrrr

amira aziz

Bagaikan bulan jatuh k riba.. berharap.. rezeki menyebelahi kite semua..

amira aziz

Bagaikan bulan jatuh k riba.. berharap.. rezeki menyebelahi kite semua..

DALIES ROVITO CIANO

Kerajaan kenalah bersikap adil dalam membentuk negara yang sedang membangun ini....peka kepada pegerakan semasa....fikirkan masalah perkerja yang sama-sama mendokong impian kerajaan. Kerajaan kena faham tentang perkara ini.....jika tiada mereka negara kita tidak akan mencapai apa yang diimpikan.......

DALIES ROVITO CIANO

Kerajaan kenalah bersikap adil dalam membentuk negara yang sedang membangun ini....peka kepada pegerakan semasa....fikirkan masalah perkerja yang sama-sama mendokong impian kerajaan. Kerajaan kena faham tentang perkara ini.....jika tiada mereka negara kita tidak akan mencapai apa yang diimpikan.......

en Horatio Caine

hurmmm berdoalah untuk yang kaki tangan kerajaan, yang swasta juga sama.. minimum 1500 hurm batang gaji jerk tuh jgn die konbert sekali dgn benda lain dah cuepac lah udah udah lah mintak bonus tuh cube minta kenaikan elaun perumahan, tuh ada ke elaun perumahan rm180 bg kakitangan awam.

karipap

kos sara hidup di Sabah sangat tinggi....ikan basung pun harga naik sampai Rm12/kilo....suda la keja kompani gaji sekitar RM6OO ja...matai la

hamba Allah

memang patut & setuju sgt2...dah kos sara hidup tinggi,,,bila dah beli keta,dah x blh nak beli rumah coz potongan dah melebihi... kenalah pilih salah 1...harap2 ia menjadi kenyataan..AMIN

fairuz sudin

klu gaji minimum RM1,500, executive punyer gaji mesti min RM3k..

nana

bagus juga kalau gaji minimum rm1500.. pekerja swasta mcm sy gaji takat cukup2 jer...rm750 mn blh hidup zaman sekarang. moga gaji pekerja swasta dapat diselaraskan seperti gaji pekerja kerajaan.

mariah omar

sepatutnya dari dulu lagi kakaitangan awam khasnya kumpulan C (sokongan) kebawah. memanglah cita rasa macam-macam itulah sebabnya berhutang. kalau tak berhutang tak merasa.kalau dah pendapatan tak sebanyak mana ditambah pula anak ramai mana nak cukup. fikirkanlah.

Arthur

saya amat bersetuju dan amat berharap gaji minimum ini dapat dilaksanakan dengan secepat yg mungkin. saya bgi pihak penjawat awam mahupun pekerja swasta yg bergaji kurang dari 1500 amat mengharapkan berita menggembirakan dari pihak kerajaan, khususnya PM kita yg tercinta.

mi

syukur lau naek.. negara lain bperang xde keje

Arnilaxwon

Saya lebih suka kalau harga barang ikut turun. Dengan itu hidup akan lebih selesa.

bun

saya bekerja swasta guna ijazah kepujian pun gaji pokok 1900 je...kalau adanya perubahan gaji macam ni macam mana dengan gaji org2 swasta yg senasib saya ni?sape yg kerja kerajaan guna ijazah masyuklaaaa...kalau ade gaji minimum bertambah naik la gaji pekerja awam yg berpendidikan tinggi...hmmmm..

siti

mmg patut pun gaji minimum 1500.tp mcm ner pulak dgn company swasta??ad company yg membayar gaji pekerja berpelajaran diploma hanya dpt gaji tidak melebihi 1k.....mcm ner 2?????tolong la ambil tindakan dengan segera...

Mohd Bohari mat Zain

kita kena fikir naik gaji pun kalau barang melambung tak ada guna juga yang untung lintah darat

amie

syukur.....gaji naik kualiti keja pun hrus mntp jga....bkn mkin gji tnggi Q keja mkin menjunam......x halal tu

Mogana

saya bersetuju dengan pencadangan kenaikan gaji minimum sebanyak RM1500 tetapi saya juga mencadangkan agar kakitangan kerajaan yang bertugas sebagai petugas kaunter diberikan elaun menduduki kaunter seperti elaun yang diberikan kepada kakitangan kerajaan yang bertugas di bawah bahagian kewangan..Cabaran yang paling tinggi apabila berhadapan dengan public yang bersifat pemarah dan bermacam macam lagi.....saya terpaksa buat ot untuk menampung keluarga saya kerana gaji hakiki tidak mencukupi...

yanie hashim

saya bersetuju dengan cadangan supaya gaji pokok ditetapkan kepada 1500. hal ini kerana kos sara hidup di bandar-bandar besar adalah sgt tgi..dan memerlukan wang yg banyk.. jadi jika gji minimum ditetapkan ini akan menguragkan bebanan seseorg..wlupun hanya sedikit is tetap membantu

yanie hashim

saya besetuju dengan cadangan supaya gaji pokok ditetapkan kepada 1500. hal ini kerana kos sara hidup di bandar-bandar besar adalah sgt tgi..dan memerlukan wang yg banyk.. jadi jika gji minimum ditetapkan ini akan menguragkan bebanan seseorg..wlupun hanya sedikit is tetap membantu

Saif

Perlu syarikat swasta dan kedai2 runcit serta kedai makan dulu dinaikkan gaji rm800 ke atas. Lebih baik tambahkan peluang pekerjaan daripada naikkan gaji besar. Kesian tengok ahli-ahli keluarga kita yang belum dapat pekerjaan.

azhar hashim

setuju...walaupun nampak seperti ikut kerajaan negeri selangor yg akan beri gaji minimum 1500 mulai jan 2012

emod

kalau minima 1500, waaa bagus tu. hafsham.

Arthur

saya amat bersetuju dan amat berharap gaji minimum ini dapat dilaksanakan dengan secepat yg mungkin. saya bgi pihak penjawat awam mahupun pekerja swasta yg bergaji kurang dari 1500 amat mengharapkan berita menggembirakan dari pihak kerajaan, khususnya PM kita yg tercinta.

suzi

penetapan ini amat wajar. saraan hidup sja melebihi m500.00 gaji sahaja untuk menampung kos hidupan seharian. bagaimana kami ingin menabung sedangkan perbelajaan isi rumah melebihi pendapatan sebulan.

Aj

Kakitangan awam atau swasta harus mendapat gaji minimum ini memandangkan kos sara hidup sekarang meningkat walaupun suami isteri bekerjaya. Jadi, Sabah & Swk juga harus menerima gaji minimum tersebut memandangkan pendapatan terlalu rendah & tak setimpal dgn kos sara hidup sekarang. Mangsanya bila kos hidup tinggi org yg bpendapatan rendah menjadi mangsa. Saya sokong sangat2. Sepatutnya kerajaan harus bantu rakyat sendiri dengan lebih hebat seperti negara luar.

mohd rock

1500 adalah selaras dengan keperluan sekarang, antara perkara yang perlu diberiperhatian dan kosnya mendadak naik adalah barangan dapur dan persekolahan

rosle jaffar

dengan sara hidup yang tinggi sekarang, pihak berkenaan harus mempertimbangkan permohonan MTUC demi kesejahteraan hidup rakyat yang berjawatan kategori sokongan.

ween

setuju dengan usaha kerajaan menaikkan gaji minimum pekerja rm1500. Harap bila gaji da naik, harga barang kena la kawal. Jgn ikut naik sekali sudah.

shah

dh dpt gaji rm1500 nnt jgn la plak mengada2 nk wat pinjaman tinggi2, pastu ngadu xcukup duit lg..

mail

kalau ini jadi kenyataan alhamdulillah baru lah Negara kita boleh jadi Negara maju dan boleh lah bersaing dgn negara maju lain. Kerana Pegawai-Pegawai kerajaan yg banyak buat hutang

fahmi

jefri E :: nape di ulit mimpi lak ? kalo tak dpt anda bangkang kalo dpt ? anda happy gk kan ? nape kita tak cube je dlu minta .. nape perlu letakkan kan pemikiran negatif? menuju negara maju tp pemikiran jgn mundur tak seiring nanti :D

mtuc sy sebagai kakitangan kerajaan menghargai usaha anda memandang kepayahan kami ... thanks

nor

saya amat bersetuju dengan cadangan pihak (MPGN) ini kerana taraf hidup pada masa sekarang amat tinggi.

minangsepakat

Setuju sangat krn kos menampung hidup sekarang terlalu tinggi. Harap2 menjadi kenyataan bukan hanya cakap2 kosong aje.

jay2

kalau betul alhamdulilah,...jgn cuma angan2 taik ayam nk fight utk kenaikan tu,harus d lakukan hingga ke akar umbi utk gesaan tsebut dan rakyat akan menyokong 200%

mr lee

elok la...skrg ni bkn org miskin tegar je, miskin bndar pn dah rmai

lada rasa pedas

budak pun makin malas belajar.. sekarang pucuk paku dua ringgit seikat...lepas ini boleh sampai rm5 seikat...balik2 macam tu juga susah.. pelajar makin malas belajar..takde sijil pun dah dapat gaji macam ada diploma..pekerja ada ijazah pun baru rm2000 mula. kesian makcik kat kampung..ape ape pun bukan gaji perlu dinaikkan tetapi harga barang dan kos sara hidup perlu diturunkan..cari jalan supaya harga barang dan pebelanjaaan kehidupan di tetapkan pada harga yang sesuai,

Pul

Kalau mcm tu tak payah la sekolah tinggi2..bagus2

ronyfalris

saya rasalah yang komen lebih2 pasal berbelanja ikut kemampuan adalah org yang tergolong dalam orng yang berpendapatan tinggi...dia tak merasa peritnya bergaji kecik...semua nak kena bayar....org besar-besar tak perlu nak bayar bil-bil utiliti...semua ditanggung....

mad min

bg yg ada diploma, ijazah, master, phd mesti gaji pd gred tersendiri.. kecuali bg yg mohon jawatan yg xde kelulusan tu...

oden golak

bagus2 tp macam mana dengan orang miskin tidak ada masalah ke nanti

norhisarudy bin haza

DAPAT MEMANG BERSYUKUR... SEMOGA KEPUTUSAN DIBUAT ADIL DAN SAKSAMA

anak sarawak

memangg patut pun gaji minimum rm1500.kos hidup skrng tak setimpal dgn gaji yg kita gred n1 dapat.tak cukup makan..itu yg membuatkan banyak k/tangan awam mengalami keberhutangan yg serius.

wawa

agak2 yang keje swasta dapat merasa ke gaji rm1500??

Bagimana dgn k/tangan awam mesti nak juak naik gaji spt kami d bandaraya Miri, Sarawak dgn kos sara hidup yg amattinggi spt sewa sahaja dh RM200 mcm mana nak tampung & dgn harga barang keperluan semasa yg amat tinggi....

sharra

bagus lagi cepat lagi bagus..rezeki...amin

Ishak BP

Sangat setuju....cuma orang kita ni suka berbelanja melebihi pendapatan.Sebab tu sampai bila pun tidak pernah cukup.Dengar aja nak naik gaji, macam-macam angan-angan dibayangkan....nak tukar tu, nak beli ni....hutang sana, hutang sini. Lebih malang lagi kalau ada kad kredit.So, fikir-fikirlah. Berbelanjalah ikut kemampuan.....

khalijah

bagus... memudahkan

Jefri E

diulit mimpi 15thn lagi...

nurjissa noyu

sgt setuju jika gaji pokok dinaikkan..perbelajaan dari sehari ke sehari makin bertambah..

???? ?????

Harap menjadi kenyataan bukan ngomong kosong sahaja memang patut Era Globalisasi Gaji Minimum RM1500.

darren

ya....dengan peningkatan keperluan barang,memang patut gaji minimun di tetapkan.Ada majikan yang mendapat keuntungan tetapi gaji pekerja kurang daripada satu ribu,pada hal kalau bukan daripada usaha pekerja macam mana syarikat mendapat keuntungan terutamanya syarikat swasta.di minta kerajaan memantau syarikat swasta termasuk akademi memandu...memperolehi pendapatan lebih tapi gaji perkerja pengajar pemandu kurang dari seribu

bob

x payah dapat diploma boleh dapat gaji pokok rm1500.... bagus2...

hanoza miyagi

kami berharap sangat dengan gaji minimum ni sebab dgn keperluan di malaysia sangat tinggi skg..

nizam

Bgaimmana goment ??

Arond Razmie Bin Rajik

saya amat sangat bersetuju dengan menetapkan gaji pokok RM 1500 minimum. ini bukan sahaja dapat membantu para pekerja dengan kos perbelanjaan pada masa ini yang begitu tinggi, tetapi dapat juga memberi motivasi yang tinggi terhadap pekerja itu sendiri untuk lebih berusaha dan berkerja lebih keras. Dan ini juga dapat membantu dimana kebanyakan pekerja berhenti disebabkan gaji yang terlalu rendah khasnya dibeberapa sektor swasta khasnya.

fared

kerajaan saja ke atau kedua2 sekali...so kalau camtu...kerani biasa pon 1500??

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar