{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: MukaDepan


Siapa Mat Indera

Posted: 07 Sep 2011 06:14 PM PDT

SIAPA sebenar Ahmad Indera atau Mat Indera? Persoalan ini mencetuskan polemik selepas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu mendakwa Mat Indera yang mengetuai serangan komunis di Balai Polis Bukit Kepong, 61 tahun lalu, sebagai pejuang kemerdekaan.

Berita lanjut dapatkan akhbar Berita Harian hari ini.

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

Albert J

Setiap org ada pendapat yg tersendiri, utk rujukan kta bole rujuk kpd pakar sejarah msia.
Kpd pihak yg berkenaan, sila update subjek sejarah utk negeri sabah, agar anak2 sabah tau sejarah sabah..tq

jimmy

mat indera sebenar adalah atuk mat sabu

Makbal Hj Engatan

Andai kata Allah SWA berikan saya kuasa paling ajaib, saya akan bunuh dan hapuskan barang sesiapa yang coba menghidupkan dan menyokong perjuangan kominis. Mereka ini tak boleh hidup di bumi Malaysia yang aman damai ini. Bukan saja mereka bahkan waris dan keturunan mereka ini juga patut dihapuskan sepenuhnya dimuka bumi ini.

harris

mat indera orang indonesia yg terbuang.

jomo3man

Mat Indera tu ialah Mat Sabu kwang kwang

Abdul Halim

Mat Indera adalah salah seorang pejuang kemerdekaan. Cubalah tanya orang tua di Johor mengenai Mat Indera. Semuanya mengatakan Mat Indera adalah seorang pejuang yang menentang penjajahan british. Adakah melawan british dianggap sebagai pengganas? Teknik yang sama digunakan oleh Amerika dan Britain pada zaman sekarang dengan melabelkan mujahidin sebagai pengganas.

zakiko

sejarah tidak akan berubah... tetapi tafsiran org yg selalu berubah... kalau nak tau kebaikan mad indera tanyalah kaum keluarga dari keturunanya... kalau nak tau keburukan ia tanyalah musuh keturunanya... mudah cakap nak tau baik seseorang tanya membernya... nak tau buruk tanya musuhnya... nak tau umno tanya penyokong umno... nak tau buruk pas tanya tv3 utusan malaysia... nak tau buruk umno kenabanyak mengadap internet.. org kg yg tiada kemampuan memiliki internet tiada berita keburukan umno hanya keburukan pas dan seangkatanya melalui tv3 dan gengnya....

MatBlack

Selepas lapan tahun buku yang mengisahkan Mat Indera mendapat pengiktirafan sebagai Wira daripada kerajaan Negeri Johor,kini Menteri Besar Johor menidakkannya pula selepas Mat Sabu yang membaca buku itu dan menyatakan apa yang dibacanya ketika berucap di Gelugor P.Pinang.Janganlah kerana Mat Sabu adalah dari parti pembangkang yang membuat ucapan seperti itu telah diserang oleh pelbagai pihak.Tujuannya untuk mengangkat pejuang pejuang kemerdekaan yang terlepas pandang oleh pemerintah dan telah dilabelkan sebagai pengkhianat oleh penjajah British bagi sesiapa yang menentangnya.Saya juga Pesara Tentera merasakan masih banyak yang perlu diperbetulkan dalam pentadbiran negara yang mengamalkan apa yang ditinggal oleh penjajah

Husin Bin Othman

Saya suka nak maklumkan/minta sikit daripada kerajaan kita supaya jadikan Sejarah matapelajaran diwajibkan dan diberi lebih penekanan kepada pelajar-pelajar khasnya dan rakyat generasi baru masakini amnya meskipun ia bukanlah matapelajaran WAJIB LULUS dalam PMR/SPM dan lain-lain peperiksaan yang ada di Malaysia ini sebab kita tidak pernah mengalami peristiwa-peristiwa besar di negara sendiri seperti keadaan pendudukan Jepun dahulu. Malah daripada sejarah/sirahlah kita kenal Nabi kita.
Kata Arwah Mak saya Mat Indra dan geng dia tu memang komunis dan pengganas. Mak saya berasal dari Muar dan memang ada sedara mara saya yang terbunuh dalam peristiwa Balai Polis Bukit Kepong itu. Mat Indra memang tidak berurat perut bila ada anggota polis yang berlindung dibawah jambatan dirodok-rodok dengan benet hingga terkorban juga.
Dan Mat Syabu manusia yang tidak sedar diri itu sepatutnya dihalau sahaja dari Malaysia atau sekurang-kurangnya simpan dia kat Kem Kemunting 'bang' 3-4 tahun.

linda

Dari buku memoir abdullah cd (bhgian ke 2):

Dalam Muka surat 112 - 120, Abdullah CD ada menulis siapa Mat Indera. Menurut beliau, Mat Indera adalah Ketua Rejimen Komunis Melayu Johor

shahidan hashim

..bagus juga Mat Sabu keluarkan kenyataan yang mengharu-birukan negara sekarang. Sekurang-kurangnya peritiwa Bukit Kepong timbul semula boleh lah adanya pendebatan dan waris-waris berkenaan peritiwa tersbut timbul semula, dan diharapkan mendapat pembelaan sewajarnya. Terbaru wajah seorang tragedi Bukit Kepong siap dengan pakaian seragam terpapar di surat khabar. Mangsa yang terbunuh dalam peritiwa tersebut, Al-fatihah. Persoalannya adakah sebarang sumbangan dari pihak British kepada mangsa-mangsa selama penjajahan negara tersebut?.

nurul hati darwis

Mat Indera adalah pejuang sebenar yang melawan kerajaan British

sintalo

Banyak versi pasal mat indera nie.. melaui blog2 yang banyak cerita pasal beliau antaranya http://lanailestari.blogspot.com/2009/05/lagenda-mat-indera.html
Terpulang kepada pandangan masing-masing.. Namun kita harus bersyukur kerana Kemerdekaan yang kita kecapi suatu anugerah yg sangat bermakna... Kemakmuran, Kemesraan Kegituan, Kesatuan dan Kesinambungan semua kaum itulah keunikan Malaysia.. KeranaMu Malaysia.

romzi

Sejarah adalah apa yg telah berlaku...ia tidak boleh diubah tp hanya boleh dilupakan.Penulisan sejarah pula berdasarkan persepsi pengkaji & penulis itu sendiri serta bukti yg mereka ada.Sesuatu peristiwa yg berlaku mungkin mempunyai sudut pandang yang berbeza antara seorang individu dgn individu yg lain.tidak mungkin seorang itu mengetahui semua apa yg berlaku...saya bagikan satu contoh mudah utk kita fikir...Dalam satu perlawanan bola sepak yg diadakan di dlm sebuah stadium yg luas..apa yg berlaku ditengah padang mungkin kita tahu semuanya..tp bolehkah kita mengetahui semua yg berlaku di tempat duduk penonton? Begitu juga dalam polemik isu mat indera..kita tidak boleh menafikan apa yg berlaku dari sudut pandang yg lain...jd,para pengkaji sejarah teruskn buat kajian tanpa dipengaruhi oleh unsur politik & buatlah pencerahan...

Nur idayu azlan

xfhm dgn fahaman mat sabu sjer nk memutar belit fakta sejarah.

mamat

adakah mat indra itu adallah bapa angkat kepada Mat sabu?

Amiruu Kun

mat sabu nie xtaw ke pkm tu kejam..setaraf pol pot..
nak cover balik,dye suh saman laa krajaan british..tulaa manusia xnak mengaku kesalahan..sampah politik macam nie ptt jd kuli bkn ketua..

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat