{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Awanama

Berita Harian: MukaDepan


2 pindaan baru SBPA

Posted: 27 Dec 2011 11:40 AM PST

PUTRAJAYA: Kemelut antara Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dan Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) berhubung pelaksanaan Skim Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) tahun depan berjaya diselesaikan semalam apabila kedua-dua pihak bersetuju membuat dua pindaan baru.

Omar berkata, pada pertemuan yang ada kalanya 'panas' itu, JPA turut bersetuju mengkaji semula beberapa peruntukan mengikut SBPA yang dianggap berbeza dengan apa yang dirundingkan sebelum ini

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

bob

terima kasih kepada CUEPACS kerana terus berusaha membantu penjawat awam terutama di peringkat pelaksanaan. Semoga usaha begini akan diteruskan

Waniee Syah

Pihak CUEPACS tolong bincangkan dgn JPA berkaitan dengan sistem 'bracket' didalam penetapan gaji yg dilihat tidak adil dengan kakitangan senior.

Ayah ja

semua rezeki masing2 diberikan allah... cuma harap Qpek jengok2lah nasib 41 (selain guru) yang selalu terpinggir dalam perhatian Qpek. Budaya belajar akan terhakis jika PA yang rendah dinaikan gred tanpa melihat peringkat pendidikan.

C come

Apapun kita harus bersyukur.Segala yang baik datang dari Allah yang kurang adalah kelemahan diri sendiri.Yang penting kerja sehabis baik ganjaran tidak semestinya wang ringgit dan pangkat yang penting bahagia dunia dan akhirat

pegawai sistem maklumat (PTM)

Sebagai PTM saya rasa kecewa yang amat sangat pada JPA kerana tidak mempedulikan kami PTM seluruh Malaysia yang mana tiada tahap kenaikan pangkat untuk kami dan satu lagi teknologi Maklumat diletakkan di bawah Khidmat Pengurusan sepatutnya teknologi maklumat di asingkan sebagai sebuah jabatan barulah sahut akan gesaan Perdana Menteri dan KSN ke arah Perkhidmatan Awam yang berteknologi maklumat dan sistem penyampaian kepada orang ramai lebih cepat dan berkesan. Saya sangat berharap agar CUEPACS dapat membawa perkara ini kepada JPA secepat mungkin. TK.

pesara

Bagaimana pesara dapat ke seperti mana orang lain dapat. hargai lah jasa kami

Rakyat biasa

Setuju dgn rakyat berwawasan. Kakitgn kjaan jgn asyik x puas hati dgn gaji aje.. Kualiti perkhidmatan kpd rakyat perlu diutamakan. Jgn kerja sambil lewa, gaji nk tinggi, pangkat nak naik, kerja patut 8 jam tp byk masa ponteng pg minum n buat kerja luar.. Jgn lah asyik merintih minta kjaan bela nasib hangpa aja, rakyat lain susah gak..

Jasni Bin Hassan

kami kakitangan kerajaan dibawahan harap pihak Jpa dapat berlaku adil berkenaan markah nalai perstasi dan juga kenaikan gaji,kami juga tidak bersetuju tentang kenaikan gaji kumpulan atasan yang terlalu besar kenaikannya sedangkan mereka sudah diberikan oleh keraajan banyak kemudahan harap pihak jpa & keraajan dapat memfahaminya,kami bersetuju apa yng dikatakan oleh Persdient Cuepacs

intan shaheera

tahniah kepada semua pihak yang bertungkus lumus perjuangkan nasib kakitangan awam..sy bangga jadi rakyat malaysia..=)

jiran

Setuju;
selain itu apa cadangan CUEPACS kpd JPA terhadap PA kategori PELAKSANA yg memilik diploma dan Ijazah serta berpengalaman dlm kerja tp jawatan masih ditakuk lama? kenapa GURU boleh mendapat kelebihan itu tp PA tidak?..manusia yg buat semua tu juga kan? kalau ada skim khas pun jd lah sekurang-kurangnya tidak sia-sailah membuang masa belajar..

bie_1987

yer...saya setuju...kalau nak naikkan gaji...bg lah semua dapat merasa...ni ada yg naik dan ada yg tak naik...tidak ada keadilan mcm itu...

rkyat mlysia

sy skong CUEPACS..
hidup CUEPACS..

ROZLAN AHMAD

yang penting struktur gaji bukannya exit policy kalau malas kerja buang ajelah.

ED1

Q-pek minta kaji elaun sabah sarawak & KOLA... SELARAS KAN PADA KADAR YG BERPATUTAN MEMANDANGKAN HARGA BARANGAN KEPERLUAN MENINGKAT

warga FT

Cuepacs kena pastikan golongan yang ada sijil/diploma tidak beri taraf gaji SPM. Apa lah salah JPA dapat upgred macam skim J. Kelulusan adalah sama.

warga 1m'sia

setuju dgn rakyat berwawasan.....kita asyik nk gaji tinggi mcm swasta...tp bila kerajaan tuntun komitment lebih skit dr kita....knp harus kita menggelabah????...tepuk dada tanya...apa sumbangan kita pd kerajaan...dan....setimbal xsumbangan kita dgn gaji/upanh yang kita dpt....terus terang...rata2 kakitgn awam terlalu di manjakan tapi bkn semua...ikhlas dari saya yang dulunya kakitgn swasta tapi sekarang Alhamdulillah rezeki di dgn gomen....jurang cara bekerja terlalu jauhhhhhhhhhh...

hamir

sbpa bagus..tapi gaji saya yang tidak masuk dg32 dipintas oleh junior walaupun dah masuk dg44 dan senior lebih lapan tahun bergraduat..bengangbetul.

transGS

Contohi swasta terutama bank yang mana mengamalkan siapa bagus dan berkualiti akan naik pangkat dan gaji tidak kira peringkat apa pun jawatannya,bukti telah pun ada dimana kerani jadi pengurus cawangan bank...

Harun bin Yaakob

Tahniah JPA dan CUEPACS kerana berjaya mencapai kata sepakat dalam isu SBPA, pahit-pahit tapi manis...itulah lumrah alam

maska mat lazin maska

kami pembantu pembedahan pergigian U17 n U22 sudah lama menunggu kenaikan gred yang dijanjikan ke gred U19 n U26 atau u27 n U32 perjawatan kami adalah pengambilan spm dan kursus kecekapan selama dua tahun d kolej latihan pergigian pulau pinang. apasalahnya datuk Qpek tolong perjuangkan kenaikan gred kami ini yang sekian lama menanggung penderitaan untuk makluman datuk gred u17 n u22 sungguh mengecewakan kami sebagai PA. 1Malaysia harap maklum datuk Qpek.wassalam.TQ.

mabh

CUEPACS perlu pastikan bahawa kenaikan gaji SBPA adalah antara 7-13 peratus seperti diumunkan PM dalam belanjawan 2011. terima kasih.

adham isuki mal

saya mohon supaya perenggan 33 dan 34 dikaji kerana terdapatnya kekeliruan mengenai gaji. dalam penggan ini dikatakan peagawi diberi satu pergerakan gaji pada tahun ini tapi bila dapat borang opsyen berlainan dengan apa yang diperkatakan.

mabh

CUEPACS perlu pastikan bahawa kenaikan gaji SBPA adalah antara 7-13 peratus seperti diumunkan PM dalam belanjawan 2011. terima kasih.

Rakyat Berwawasan

Kita semua perlu ingat bahawa sbpa adalah transformasi perkhidmatan awam dan bukan pelarasan gaji. Masalah senior-junior sepatutnya tidak timbul kerana ukuran adalah berdasarkan prestasi (performance-based) dan bukan senioriti (time-based).
Prestasi perkhidmatan awam ("prestasi diutamakan") adalah penting untuk memberikan perkhidmatan yg baik kpd rakyat ("rakyat didahulukan"). Exit policy sangat diperlukan utk membersarakan kakitangan yg selalu ponteng dan melayan rakyat sambil lewa.

shaiful

Salam, terima kasih kepada Q-pek kerana masih berjuang untuk golongan pelaksana. sekurang-kurangnya masih ada yang memahami betapa peranan pegawai pelaksana sangat besar berbanding jumlah saraan yang diberikan. kami golongan pelaksana bukanlah mahu kemudahan, elaun dan bonus yang banyak. cukupla sekadar mampu menangani kemelut hidup dan kerjaya.biarpun upah yang tak seberapa, kami mampu mengawal secukup yang ada. yang terbabas da terlanjur tu adat dunia. SBPA ada pro dan kontranya. kami ni ikut saja, walau bertahun keje sama dengan junior, kami tak kisah, sebab kami hnya kumpulan pelaksana. pegawai gred N17 yang tak kemana-mana.asal itu rezeki kami, alhamdulillah, anak isteri kami bahagia.

Sikanamana

sepanjang 35 tahun saya berkhidmat dgn kerajaan banyak jasa CUEPACS dlm memperjuangkan PA bagi mendapat kejayaan yang lebih baik,gaji bonus, kenaikan pangkat,kadar kerja lebih masa,bonus tahunan, faedah bersara dan lain lagi. Tak terfikir bagaimana kerajaan mampu utk memberikan terbaik bagi PA semua.Memliki Ijazah dan Diploma memamg ramai dimiliki oleh PA.JPA mungkin tak dapat memenuhi semuanya. Sumber SPA ada menyatakan ada 10,000 orang yang telah lulus utk masuk Skim 41 tetapi masih belum dapat ditawarkan kerja.

hasdiyan60

tukang masak yang jawatanya dijumudkan kecewa
kerana sudah 20 tahun menyandang tak dapat menimat gered seperti sekarang ni

mohamad haimey

Tranformasi kerajaan 2020 semestinya akan memberi kesan terhadap pembangunan kerjaya, ini lah yang saya anggap antara cabaran yang akan dilalui untuk menjadi M'sia negara maju, kita harus bertanya kepada kita sendiri, kehidupan yang mana nak kita lalui. Semoga Cuepacs terus maju ke hadapan dalam membela nasib semua.

rosridwan

Sbpa tidak adil kepada yang senior; yang dah capai gaji maksimum 5 tahun dan ke atas sama tangga gaji dengan yang baru maksimum.

Afiz

Tahniah cuepacs menjalankan peranan sbg pembela hak kakitangan awam.Walaupun masih banyak isu-isu lain yg perlu diberi perhatian juga.Jangan jadi pak turut.

Zaidis1

Saya puji Dato Omar untuk menjaga kebajikan Pekerja Awam....namun ada yang mencaci.Sekiranya untuk kebaikan , kita sokong...siapa yang akan dapat nikmatnya.....kita juga.

SBPA 2

Terima kasih CUEPACS. Diharap hasil rundingan betul2 membawa kebaikan kpd warga kerja golongan pelaksana. Golongan Pelaksana lah yang turun padang dan lebih memahami perihal kerja berbanding golongan atasan tapi idea mereka selalunya dipandang rendah oleh golongan atasan.Siapa golongan atasan sekiranya tiada pelaksana? Fikir2kan lah.

ariayie

aku sokong omar osman satu2nya org yg berani memperjuangkan nasib kakitangan bawahan...hidup omar hidup q-pex....hidup staf sokongan

uba

CUEPACS masih byk kerja yg kena buat bukan setakat buat pindaan apa yg telah dibuat..bukan setakat nak tambah umur persaraan tp tak memberi manafaat kpd PA tak guna juga..bukan setakat gaji tp bg motivasi sama supaya PA berdaya saing dan maju dlm kerjaya supaya kerajaan tidak ragu-ragu naikkan gaji..selain itu apa cadangan CUEPACS kpd JPA terhadap PA kategori PELAKSANA yg memilik diploma dan Ijazah serta berpengalaman dlm kerja tp jawatan masih ditakuk lama? kenapa GURU boleh mendapat kelebihan itu tp PA tidak?..manusia yg buat semua tu juga kan? kalau ada skim khas pun jd lah sekurang-kurangnya tidak sia-sailah membuang masa belajar..

Full content generated by Get Full RSS.

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar