{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Berita Harian: MukaDepan

Posted by Tanpa Nama

Berita Harian: MukaDepan


Pelajar asing disaring

Posted: 18 Dec 2011 10:54 AM PST

KUALA LUMPUR: Mulai tahun depan Malaysia akan memperkenalkan sistem tapisan bagi menyaring kemasukan pelajar asing ke institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan bagi menangani masalah kebanjiran pelajar asing 'palsu' terutama warga Afrika yang semakin berleluasa kebelakangan ini.

Di AS dan UK, hanya mereka yang sudah mendapat pengesahan tempat dari sesebuah universiti atau kolej akan diberikan visa pelajar untuk menyambung pengajian. - Tan Sri Mahmood Adam, Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN)

Komen Anda

Terima kasih diatas penyertaan anda. Berita Harian berhak untuk tidak memaparkan sebarang komen yang menyentuh isu-isu sensitif dan yang berbentuk iklan komersil. Alamat IP anda akan direkodkan dan mungkin digunakan untuk menghalang penghantaran komen seterusnya jika melanggar peraturan yang ditetapkan.

Senarai komen

addy

ni baru kebanjiran pelajar pendatang asing, macam mana dengan masalah kebanjiran masalah PATI??khususnya di Sabah yg makin bertambah....

azmin

rasa pelajar dari arab/iran etc pun kena check... makin menjadi gak.. cer perati

ida

sepatutnye lagi dulu pendatang luar disaring...mmemang banyak mendatangkan keburukan dari kebaikan...tapi kerajaan suka tanggung risiko dahulu....dah teruk,camne jadinye

mel

lembut sangat..sebab tu mereka pijak kepala..salah negara kita juga...layan lembut sgt

isman

Kita fikir boleh untung dengan kehadiran pelajar asing tetapi banyak kerugian yang kena tanggung, jenayah meningkat,keldai dadah,pelacuran,anak gadis remaja kita rosak akhlak kerana menjadikan pak hitam ni teman lelaki mereka...bala pun boleh menimpa jika maksiat menjadi biasa di negara yang kita cintai ini...sedih..sedih

Paknik

Haram terus kemasukan pelajar asing dari negara seperti Afrika mulai tahun depan

Milam

Kalau masyarakat dan rakyat telah muak...apalagi yang ditunggu kerajaan..amendlah undang-undang yang mana patut.

neo

kenapalah pihak berkuasa xambil tindakan dari dulu lagi.

Anuaer

Bukan gagak hitam Afrika je yg rosakkan negara, pendatang dari China dan India juga penuh di negara. Mereka pula menyamar sebagai rakyat Malaysia. Dekat Bukit Bintang penuh dengan pendatang China. Lelaki keje tempat komputer/handphone dan pompuan plak keje tempat urut/pelacuran. Cubalah jalan ke sana, berlambak giler. Lama2 dah duduk Msia, minta jadi warganegara plak konon birth cert hilang sedangkan pendatang haram. Pendatang India pun sama. Kalo kerajaan nak dapat sokongan rakyat, kenalah ambik tindakan kat isu ni. Pendatang2 ini jugak mengambil peluang pekerjaan rakyat asing. KL ni makin lama makin menjadi pusat pendatang haram terkemuka di Asia.

BagutDotCom

Ramai Lagi Warga Kulit Hitam :
Kawasan Bukit Jalil,Batu 3 Padang Jawa,Desa Damansara,Damansara Damai,Kepong,laluan LRT /Komuter,Kena Siasat warga negara asing di Mlaysia,Lambakan Indonesia,Myamar,Nepal,Cina-Cina,India-India,Bangladesh,Pakistan,dll Harap Maklum KDN...

roshayati ibrahim

Cerita lama ayam dengan telur yang manakah datang dahulu ayamnya kah atau telurnya kah.. kah kah kah

sony

Menteri KPT letak jawatan jee..tak leh harap..
Masalah ini dah lama berlaku tapi disebabkan org2 bawahnya ada kepentingan nak dpt duit lebih dgn membbenarkan awang2 ghitam ini

jasna tajol

aku x faham betul la ngan kerajaan malaysia nih, benda dah teruk baru nk sibuk2 bt tu la ni la...dr awal x nak amik tndakan...sakit hati aku dgr brita psl pndatang asing nih, ari2 masuk paper masuk tv.....

Asmadisapie

kemasukan Pelajar asing ke Malaysia amat perlu melalui Tapisan keselamatan agar mereka2 tak menyalahgunakan keistimewaan sebagai Pelajar di negara ini,dan menandatangani surat dari IPTA jika membuat kesalahan boleh di Ambil tindakan utk dibuang sekolah...IPTA,perlu ambil tindakan kepada yg bersalah...keranan bukan suma warga Afrika sama..

Rahimah Abdul Rahim

Sewajarnya kerajaan mengambil langkah drastik membenteras wargaasing yang menggunakan visa pelajar tetapi tidak masuk ke mana-mana IPT tetapi menggunakan kemudahan itu atas alasan visa pelajar lebih murah untuk membolehkan mereka bekerja di Malaysia

idah

sepatutnya benda ni dah dilaksanakan sejak mula2 dasar membuka pintu kemasukan pelajar asing lg, sekarang dah terhantuk baru kerajaan nak tengadah, melayu keturunan afrika dah berlambak lahir di malaysia

sengal tak ada otak

dah banyak kerosakkan awang hitam ni buat,bukan ada kualiti dan membantu pun awang hitam ni masuk malaysia.. harap keraajaan ketatkan syarat kemasukan dan pemantuan di kawasan yang menjadi koloni mereka

Insaf

Sudah terantuk baru tengadah?..Salah siapa?. Siapa yg buat dasar, siapa yg luluskan permit?...siapa & siapa???... tepuk dada jawab sendiri.. Bumi Melayu dah dipenuhi bangsa asing, hartanah pula dimiliki bangsa asing. Dasar apa lagi selepas ini supaya lebih ramai orang asing masuk ke Tanah Melayu ini?

mas

ish ish...dah jadi macam nie baru nk amek tindakan. Thats okey at least kite sedar and plg penting tindakan ini tidak hanya melepaskan batuk ditangga. Buat sampai hbs dan sebaik mungkin. Juga perlu amek tindakan terhadap IPT yg hnya tutup mata terhadap kes-kes sesorang student tue

aslyy

pihak yang bertanggung jawab haruslah meletakkan syarat2 yg ketat kemasukkan pelajar asing bagi mengelakkan jenayah dan aktiviti tidak bermoral yg di bawa oleh pelajar asing..jangan jadikan negara/negeri kita sebagai tempat untuk tumpuan pelajar asing bagi melakukan jenayah dan pelacuran..renung2kan laaa

shahrul

sama macam PATI (indonesia, bangladesh, nepal dll, walaupun boleh dikatakan setiap hari ada tangkapan, tp jumlah depa makin bertambah .... aku terpk .. mungkinkah ada tali barut di perbatasan,tak kira laaa mereka ini pegawai kerajaan, penduduk setempat atau ejen, jika ada ... adalah WAJIB mereka dibanteras dahulu ....

kerabat

minta pihak imigresen menyerbu kawasan TAMAN SENTOSA KELANG,kerana ramai geng awang hitam di sana..tq

che mansor (chot)

kerajaan patut bertindak dulu lagi,jangan terlalu berlembut dengan pendatang asing ni,sekarang ni mangkin ramai pendatang asing kat bumi bertuah ni.

Hjh. Nurma

Kerajaan, cepat buat sesuatu,kalau tidak..
mencemarkan Malaysia...

salwana binti ismail

Baguslah kerajaan dah sedar tentang masalah yang mereka bawa,tolonglah bertindak dengan tegas agar negara kita tidak dicemari dengan budaya kotor mereka, apatah lagi ramai anak gadis melayu yang akan terperangkap dengan budak-budak hitam ini.

wak

nama nya pun pendatang haram mmg ler semua kerja2 yg dilakukan mereka kerja2 haram belaka..yg menyedihkan kebanjiran mereka mcm ombak sunami dah seolah2 pehak penguatkuasa membutakan mata jer..nak tunggu sampai dia org buat satu negeri nigeria disini dulu dulu baru terkial2 nak benteras, maut kita dibuatnya nanti...

MY

...buatlah tapisan dgn cara meletakkan syarat penguasaan Bahasa Melayu terlebih dahulu seperti yg dibuat jika kita nak sambung ..kalau ke luar negara kita WAJIB ambil ujian spt Bahasa Inggeris dgn skor IEL TS 6.5 dan tempoh laku hanya 3 thn shj..mencengah lebih baik dari merawat :)

rosnany binti tarin

Fenomena pelajar asing dinegara kita menyebabkan pelajar tempatan kurang 'selesa' ditempat sendiri.

suraya

baguslah kalau kerajaan amik langkah ni. risau jugak dengan kebanjiran puak2 "asing" ni. sepatutnya dah dibuat dari dulu lagi...

man_lekuk

banyak kolej terbabit dengan masalah ini. daftarkan pelajar untuk hasil mereka. kemudian tidak memantau pelajar mereka.

mona

china = pelacur/GRO
afrika = dadah/penipuan internet
arab = dadah/pemalsuan dokumen

lebih malang jika pihak ipts/kolej juga menjadi tali barutmereka dan boleh dianggap pengkhianat negara dgn mengeluarkan surat tawaran belqjar palsu utk menyokong visa/permit pelajar selepas dibutakan dengan wang ringgit

harap pihak berkuasa lebih alert dengan setiap kali kemasukan pelajar baru..

Suzin Mohd Sali

kalau cari keuntungan sahaja dan keselamatan negara diabaikan ini lah akibatnya. Cuba kita fikirkan dan cari dimana punca nya. Salah satu sebabnya ialah campur tangan pihak yang berkepentingan...............

atikahsyazana

Kementerian pengajian tinggi hanya pentingkan pelaburan pelajaran dan tidak mengkaji dan menilai kesan buruk serta ancaman keselamatan seperti dadah, jenayah dan masalah sosial yang begitu ketara kebelakanagan ini. Lebih baik mereka tidak benarkan payah masuk ke Malaysia.

kamarudin

Datang ke sini untuk jadi penyangat dan penjenayah. Kerajan patut bertindak awal lagi.

Azaxzaxa Sdn Bhd

kebanyakan datang untuk lacurkan diri

Full content generated by Get Full RSS.

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar