{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda chini timur - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda chini timur - Google Blog Search


Blog Felda: <b>felda chini timur</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST


BLOG UMMI: <b>FELDA CHINI TIMUR</b> 1~ PAHANG

Posted: 07 Feb 2012 04:57 PM PST

Alhamdulillah
Pada hari Sabtu 4hb Februari 2012, ummi berkonvoi sebanyak 2 buah kereta ke Felda Chini Timur Pahang.Kami ke sana kerana memenuhi undangan walimah sepupu ummi pada 5hb Februari 2012.Perjalanan ummi kali ini banyak disertai dengan hujan air mata.Entahlah...... apabila melibatkan banyak hati yang perlu dijaga pasti akan ada yang terluka.Rasanya tak perlulah ummi coretkan segalanya di sini.
Kami bertolak lebih kurang jam 10.00 pagi.Kami singgah di Ulu Yam rumah adik ayah.Kami tiba di Felda Chini lebih kurang jam 8.30 malam.Perjalanan melalui kawasan berbukit amat memenatkan.Mujur bukan ummi yang memandu..
Di sana ummi terpaksa mencari tempat bermalam memandangkan hero- hero ummi serta ditambah dengan anak saudara ummi yang juga lasak.Bimbang merosakkan barang- barang.setelah puas meronda akhirnya kami mendapat tempat di Homestay Kak Tam, agak terpencil namun agak selesa untuk kami menumpang tidur.Dengan harga semalam RM80 rasanya agak berbaloi.Yang kurang berbaloinya layanan 'lelaki' yang menerima kami pada malam itu.Kami dilayan bagaikan kami menumpang secara percuma.Hmmmmm manusia... manusia!!!!!!
Keesokannya seawal 7.30 pagi ummi dan ayah ke rumah maknjang ummi.Sekadar membantu mana yang terdaya.Anak- anak ummi tinggalkan di homestay bersama adik- adik ummi.Emak ummi bermalam di rumah maknjang ummi.Setelah itu kami kembali ke homestay menyiapkan anak- anak juga mengemaskan barang- barang.
Kami semua tiba di rumah kenduri jam 11.00 pagi.Kami membantu sekadar yang mampu.Yang seronoknya di sini masih diamalkan budaya gotong royong.Ada satu ketika lauk pauk tidak mencukupi, ummi lihat jiran tetangga yang bertungkus lumus menyediakan lauk tambahan.Mereka semua sangat akhrab seperti saudara mara.Seronoknya kalau di Bukit Minyak ni masih lagi ada amalan bergotong royong...........Mungkin ada tetapi tak sama seperti budaya di Felda Chini.
Kami bertolak pulang pada pukul 5.00 petang dan kami tiba di rumah pada jam 2.00 pagi 6hb Februari 2012.Satu perjalanan yang amat memenatkan.Perjalanan kali ini memang satu perjalanan yang penuh dengan 'hujan air mata'.
** sangat sukar sekiranya kita perlu menjaga hati banyak pihak.Pasti tidak terjaga dan pastinya ada yang terluka.Allah Ya Allah ummi sangat letih.Moga terus diberikan kekuatan untuk ummi bertahan.**

Leave a Reply

Raja Alias

G. Musang

J. Bahru

Terengganu

A. Setar