{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda palong - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda palong - Google Blog Search


Blog Felda: <b>Felda palong</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Nov 2012 12:00 AM PST


Mahkamah tolak tuntutan peneroka <b>FELDA Palong</b> 8 : The <b>...</b>

Posted: 08 Nov 2012 08:41 PM PST

Kuala Lumpur, 9 Nov:  Seramai 566 peneroka Felda Palong 8 telah memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Seremban pada 2009 untuk menuntut gantirugi kerana mendakwa berlaku penipuan dan penyelewengan dalam proses tender terbuka yangdikendalikan oleh Felda berhubung penjualan kayu-kayu getah mereka.

Peneroka-peneroka ini juga mendakwa bahawa mereka telah menandatangani BorangPersetujuan untuk menerima harga kayu getah berikutan tekanan, desakan sertarepresentasi oleh pihak Felda.

Asas tuntutan peneroka-peneroka adalah kononnya harga kayu getah yang diterimaoleh Felda melalui tender terbuka adalah terlalu rendah berbanding harga yangditawarkan oleh beberapa pihak lain.

Perbicaraan penuh telah berlangsung selama dua (2) hari di hadapan Yang ArifHakim Dato' Rosnaini Saub, Hakim Mahkamah Tinggi Seremban.

Pada 8 Oktober 2012,peguam Plaintif telah memanggil seramai lima (5) orang saksi di kalanganpeneroka-peneroka Palong 7, Palong 8 dan Palong 9 untuk memberi keterangan dimahkamah dan pihak Plaintif menutup kes mereka pada hari itu. Pada 9 Oktober2012 pula, pihak Felda memanggil empat (4) orang saksi yang terdiri daripadaPengurus FELDA Palong 8, Jabatan Tadbiran serta kontraktor untuk memberiketerangan bagi pihak Felda.

Setelah mempertimbangkan hujahan-hujahan serta otoriti-otoriti yang dikemukakanoleh kedua-dua pihak peguam, pada 7 November 2012, jam 4.00 petang, MahkamahTinggi Seremban telah memutuskan bahawa tuntutan kesemua 566 orang penerokaFelda Palong 8 ditolak dengan kos sebanyak RM5,000 perlu dibayar kepada Felda.

Di antara alasan-alasan yang diberi oleh hakim adalah peguam peneroka-penerokagagal untuk membuktikan wujudnya elemen frod atau penipuan di pihak Felda,mereka juga gagal untuk mengemukakan bukti bahawa terdapat syarikat lain yangmenawarkan harga kayu yang lebih tinggi serta gagal mengemukakan bukti berhubunggantirugi yang dituntut. Proses tender yang dilaksanakan oleh pihak Felda jugaternyata telus dan mengikut prosedur yang ditetapkan.

Pihak Felda diwakili oleh Encik Karlos Israphil Bendlin dan Cik Siti AisyahMustapha dari Tetuan Wan M Amin & Karlos, manakala peneroka-peneroka diwakilioleh Encik Adnan bin Seman @Abdullah dari Tetuan Adnan Sharida & Associates.
Sumber : Jabatan Pembangunan Komuniti & Koordinasi, Wisma FELDA. – BERNAMA

Category: Bahasa Malaysia News

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat