{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda jengka - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda jengka - Google Blog Search


<b>FELDA JENGKA</b> 19: Utusan Online - Luar Negara

Posted: 08 May 2011 07:09 PM PDT

PAP digesa berubah, WP jangan besar diri

PAP digesa berubah, WP jangan besar diri

Daripada MOHAMAD FIKRI ROSLY
pengarang@utusan.com.my

SINGAPURA 8 Mei - Kehidupan rakyat Singapura pada hari pertama selepas pilihan raya umum, kembali kepada norma biasa iaitu kesibukan mengejar masa.

Parti Tindakan Rakyat (PAP) hari ini kembali berkuasa selepas keputusan penuh Pilihan Raya Umum ke-16 selesai diumumkan kira-kira pukul 3 pagi tadi menyaksikan parti itu membentuk kerajaan dengan 81 kerusi Parlimen.

Bagi Rosman Said, 43, kemenangan PAP adalah bukti parti itu masih lagi relevan dengan rakyat Singapura dan kesinambungan pemerintahan adalah perkara yang baik untuk sesebuah negara.

"Saya harap PAP akan lebih prihatin kepada masalah yang dihadapi rakyat dengan turun padang lebih kerap," katanya ketika ditemui di Hougang di sini hari ini.

Menurutnya, kemenangan pembangkang melalui Parti Pekerja (WP) mempertahankan SMC Hougang dan merampas GRC Aljunied diharap dapat menjadi 'check and balance' di dalam Parlimen.

Seorang penduduk, Mala, 30, yang menetap di GRC 'panas' itu pula menyifatkan kemenangan WP sudah dijangka tetapi parti itu tidak boleh berlagak kerana banyak yang perlu dibuktikan.

"Sebelum ini PAP buat kerja juga di sini. Malah mereka turut bantu saya mendapatkan kediaman sebelum pilihan raya umum," kata jururawat yang mendapat kerakyatan tiga tahun lalu dan mengundi buat kali pertama semalam.

Dia yang bermastautin di Singapura sejak 11 tahun lalu berkata, isu setempat bukan penyebab PAP kehilangan Aljunied tetapi mungkin disebabkan beberapa isu nasional.

Seorang usahawan teknologi maklumat, Dexter Wong, 35, berpendapat pencapaian WP sebagai satu peningkatan namun tidak membawa apa-apa makna sehinggalah lebih ramai pembangkang di Parlimen.

"Dari satu sudut ia perkara baik namun selagi tidak mencecah satu pertiga daripada kerusi Parlimen, belum cukup bagus dari sudut demokrasi," katanya turut mengundi kali pertama di GRC Marine Parade yang sebelum ini dimenangi PAP semasa hari penamaan calon lagi.

Abdul Rahman Ahmad, 46, pula berpendapat, mungkin ramai yang meragui kemenangan PAP tetapi keputusan adalah muktamad dan pemerintah diharap menukar pendekatan mereka.

"Kemenangan mereka adalah pilihan yang dibuat rakyat sendiri, jadi janganlah merungut. Saya pasti mereka (PAP) juga tahu, zaman sekarang tidak sama seperti dulu," katanya.

Menurutnya, perubahan penting kerana George Yeo (Menteri Luar) sendiri mengakui wujud kemarahan kepada PAP dan Perdana Menteri, Lee Hsien Loong, juga berjanji memberi yang terbaik. - UTUSAN

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat