{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda sungai tengi - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda sungai tengi - Google Blog Search


fariz musa: <b>Felda</b> Plantation organisasi haram ?????

Posted: 01 Mar 2011 11:17 PM PST

PAS dakwa Felda Plantation organisasi haram

Penampilan pertama kali NGO PAS dalam kempen pilihan raya kecil DUN Kerdau - Persatuan Anak Felda Kebangsaan (ANAK) - menggemparkan apabila mendakwa Felda Plantation yang mengawal 367,710 hektar ladang merupakan organisasi haram.

Presidennya, Mazlan Aliman mendakwa, pemilikannya itu bertentangan dengan Akta Penempatan Berkelompok (GSA) 1960 yang didakwa menetapkan pemilikan hanya oleh individu dan koperasi sahaja.

NONEBeliau yang juga ahli jawatankuasa PAS pusat mendakwa, perkara itu disebut dalam Seksyen 7(2) dan Seksyen 11(1).

"Adakah perdana menteri membaca hansard parlimen bertarikh 27 April 1960 dan apa isi ucapan bapa beliau ketika membentangkan penggubalan akta GSA 1960?

"Adakah perdana menteri tahu bahawa Felda Plantation adalah penempatan haram yang bertentangan dengan akta GSA yang mana status pemilikan hanya (untuk) individu, seksyen 7(2) dan koperasi, seksyen 11(1) sahaja?" katanya.

Mazlan yang juga ketua penerangan PAS Johor membuat dakwaan itu dalam sidang media harian PAS di markas induk parti itu di Kerdau pagi ini.

Berbeza dengan Sime Darby, IOI

Hadir sama Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ahli jawantakuasa pusat parti itu Dr Dzulkefly Ahmad.

Ditanya tentang tindakan ANAK, Mazlan berkata, pihaknya kini dalam proses membawa kes itu ke mahkamah dan mengkaji kuasa kerajaan negeri terbabit bagi mengambil semula tanah tersebut daripada Felda Plantation.

NONEBeliau percaya pengambilan semula tanah itu boleh dilakukan, seperti yang sedang diusahakan kerajaan Pakatan Rakyat Selangor di Felda Sungai Tengi di Hulu Selangor.

Mazlan juga menjelaskan, dalam persefahaman PAS, PKR dan DAP dalam "Buku Jingga", Pakatan berhasrat mengambil alih Felda Plantation, tindakan yang didakwa sejajar dengan ucapan Tun Razak untuk menyusun semula masyarakat dan membasmi kemiskinan.

Katanya, keluasan lebih suku juta hektar tanah agensi kerajaan itu boleh diagih kepadakira-kira 79,000 generasi kedua Felda bagi meningkatkan taraf hidup berbanding pemberian dividen tahunan sebanyak 14 peratus yang bernilai antara RM100 hingga RM200 sahaja.

"Adakah perdana menteri tahu 45,000 peserta Felda Plantation termasuk anak-anak tempatan sedang menderita gaji yang rendah, diperlaku seperti hamba dan kebajikan mereka yang diabaikan?" katanya.

Menurutnya keadaan itu jauh berbeza dengan nasib pekerja syarikat perladangan lain seperti Sime Darby dan IOI.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat