{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda trolak - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda trolak - Google Blog Search


"Tuntutlah ilmu hingga ke liang lahad": 46 MRSM guna program Tutor <b>...</b>

Posted: 07 Mar 2011 07:07 AM PST


Muhyiddin Yassin bersama (dari kiri) Ibrahim Ahmad, Fareed Abd. Ghani, Idris Jusoh, Fadillah Yusof, Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin, Suriah Abdul Rahman dan Abdul Wahab Abdullah pada majlis pelancaran Tutor iLMS di Putrajaya, semalam.



PUTRAJAYA 4 Mac - Empat Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan sebuah Institut Kemahiran Mara (IKM) dijadikan projek perintis bagi pelaksanaan program e-pembelajaran dikenali sebagai Sistem Pengurusan Pembelajaran Pintar Tutor (Tutor iLMS)

MRSM berkenaan adalah di Merbok, Kedah; Felda Trolak, Perak; Kota Putra, Besut, Terengganu dan Pekan, Pahang serta IKM Sungai Petani, Kedah.

Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (Mara), Datuk Seri Idris Jusoh berkata, projek perintis itu dilaksanakan di lima pusat pembelajaran berkenaan sejak Ogos tahun lalu dan dijadual dilaksanakan di kesemua MRSM dan IKM mulai tahun depan.

"Kita beri tempoh enam bulan kepada pelajar untuk melihat keberkesanan pelaksanaan Tutor iLMS dan saya percaya ia dapat dilaksanakan menjelang tahun depan.

"Berdasarkan maklum balas, setakat ini kami dapati 92 peratus pelajar ingin menggunakan semula aplikasi berkenaan kerana ia mampu memendekkan tempoh pembelajaran," katanya selepas menghadiri majlis pelancaran Tutor iLMS di sini hari ini.

Majlis disempurnakan Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Idris berkata, kebanyakan pelajar memberikan reaksi bahawa pembelajaran Tutor iLMS lebih menyeronokkan, selain tidak terikat dengan pembelajaran dalam waktu sekolah

Menurutnya lagi, selepas projek perintis itu dilaksanakan, aplikasi tersebut akan digunakan di 46 buah MRSM seluruh negara.

Tutor iLMS yang dibangunkan oleh MIMOS Bhd. (MIMOS) adalah aplikasi perisian pembelajaran pintar yang mampu menyediakan kaedah pembelajaran lebih berkesan kepada seseorang pelajar berdasarkan profil dan personaliti sebenar mereka serta kaedah lebih mudah difahami melalui elemen multimedia terkini.

Pada majlis sama, Muhyiddin turut menyaksikan pertukaran dokumen Perjanjian Pelesenan antara MIMOS dan Perfisio Solutions serta pertukaran dokumen memorandum persefahaman antara Mara dan MIMOS.

Melalui perjanjian itu, Mara bertanggungjawab memperkasakan proses pengajaran dan pembelajaran serta menyediakan isi kandungan Tutor iLMS manakala Perfisio Solutions adalah ejen pemasarannya.

Sementara itu, Pengerusi Eksekutif Kumpulan Utusan, Tan Sri Mohamed Hashim Ahmad Makaruddin berkata, Tutor iLMS berkemampuan melebarkan teknik pembelajaran melalui nota dalam talian dan soalan latih tubi.

Beliau menambah, ia menawarkan satu lagi pengalaman baru dalam bidang pembelajaran yang lebih menyeronokkan selaras dengan kemampuan dan kecenderungan minat seseorang pelajar.

"Projek Tutor iLMS merupakan satu lagi inovasi dalam cabang perniagaan online Kumpulan Utusan melalui bidang e-pembelajaran.

"Kumpulan Utusan telah berkecimpung dalam e-pembelajaran sejak 2001 melalui Portal Pendidikan Utusan manakala Perfisio Solutions berpengalaman menerajui Tutor Online sejak 2007," katanya.

Beliau menambah, projek Tutor iLMS signifikan buat Kumpulan Utusan kerana buat pertama kali berpeluang bekerjasama dengan MIMOS yang membangunkan teknologi itu dan Mara dalam usaha meningkatkan mutu dan taraf pembelajaran di negara ini.

Katanya, komponen-komponen pembelajaran yang ditawarkan oleh Kumpulan Utusan melalui sisipanPendidikan Utusan MalaysiaAkhbar Dalam Pembelajaran (ADaP), e-Lab serta Portal Pendidikan Utusan, tutor.com.my telah banyak membantu para pelajar dan guru meningkatkan tahap pencapaian dalam pelajaran dan menjadi bahan rujukan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Maktab Rendah Sains Mara <b>FELDA Trolak</b>, MRSM FELDA (MARA Junior <b>...</b>

Posted: 04 Jan 2011 06:00 AM PST

Home » Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) in Perak

URGENT VACANCIES: Service Desk Analyst (RM2800 - RM4500) in Petaling Jaya, Selangor

Contact details of Maktab Rendah Sains Mara FELDA Trolak, MRSM FELDA (MARA Junior Science College FELDA Trolak), Sungkai, Perak from Majlis Amanah Rakyat (MARA) website.

Maktab Rendah Sains Mara FELDA Trolak
Feldajaya Utara,
35600 Sungkai,
Perak,
Malaysia.

Tel: 05-4388499/201/206
Fax: 05-4388599

Email: mrsmfelda@mail.mara.gov.my
Website: http://www.mrsmkm.edu.my/felda/

Related information:

  1. Maktab Rendah Sains MARA Gerik, MRSM Gerik (MARA Junior Science College Gerik)
  2. Maktab Rendah Sains MARA Taiping, MRSM Taiping (MARA Junior Science College Taiping)
  3. Maktab Rendah Sains MARA Lenggong, MRSM Lenggong (MARA Junior Science College Lenggong)
  4. Maktab Rendah Sains Mara Pengkalan Hulu, MRSM Pengkalan Hulu (MARA Junior Science College Pengkalan Hulu)
  5. Maktab Rendah Sains Mara Pasir Salak, MRSM Pasir Salak (MARA Junior Science College Pasir Salak)
Finding difficulties in getting your dream job? Then you should try JobsFinder!

You didn't find what you are looking for? Then try MalaysiaCentral.com Google search below:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat