{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


'Tidak bolehkah saya bersuara?'

Posted:

'Tidak bolehkah saya bersuara?'

'Tidak bolehkah saya bersuara?'

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

MENTERI Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said (gambar) menegaskan bahawa beliau berhak menyuarakan rasa tidak puas hati terhadap cara pengendalian Jawatankuasa Tatatertib Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) berkaitan insiden 'Terowong Larkin'.

Beliau berkata, sebagai Menteri Besar Terengganu, beliau tidak boleh berdiam diri demi pembangunan sukan bola sepak negeri itu.

"Ini kerana kerajaan negeri bertanggungjawab mengeluarkan peruntukan bagi menanggung keperluan pengurusan persatuan dan pemain bola sepak di Terengganu.

"Yang tanggung belanja pasukan bola sepak negeri ialah kerajaan negeri. Jadi, bila kerajaan negeri keluar belanja, saya bertindak bagi pihak kerajaan dan adakah saya tak berhak berkata-kata?" tegasnya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan program Projek Perintis Terengganu Open Wi-fi di Lapangan Terbang Sultan Mahmud di Kuala Terengganu semalam.

Beliau turut mempersoalkan: "Adakah FAM mampu beri sumbangan mencukupi kepada persatuan bola sepak (FA) negeri? Apakah demokrasi diamalkan FAM sampai orang tak boleh tegur?

"FAM juga milik rakyat Malaysia. Apa yang saya buat ini adalah hak rakyat dan ramai nak tahu apa perkembangan dan kebaikan.

"Ini yang tegur tak boleh dan apa pun tak boleh, bukan eksklusif dia pun. Kalau tak nak orang tegur, jadi macam inilah bola sepak Malaysia, masih terkial-kial lagi berbanding Korea dan Jepun yang pernah setaraf dengan kita dulu."

Ahmad memberitahu, beliau tetap tidak berganjak daripada kenyataan awalnya sebelum ini dan masih mempersoalkan kredibiliti jawatankuasa berkenaan dalam membuat keputusan berhubung isu tersebut.

"Sekarang kenyataannya bercanggah, dulu kata bukan alasan keselamatan sebab berdasarkan peruntukan Perkara 16 Undang-Undang FAM iaitu memutuskan perlawanan oleh pengadil atau komisioner pertandingan apabila masalah berlaku di padang.

"Tapi ini (insiden 'Terowong Larkin') berlaku di luar padang, pengadil perlawanan dan komisioner tak ada ketika itu, sebab itulah saya sebut dulu, takkan kita bodoh sangat nak tarik diri," ujarnya.

Menurut Ahmad, beliau mengeluarkan kenyataannya sebelum ini setelah mendapat laporan lengkap daripada pihak pengurusan T-Team mengenai apa yang berlaku di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Johor pada 1 Februari lalu.

"Kita serah pada FAM buat keputusan dan rakyat akan menilai, sekarang baru dia orang bising, mentang-mentang saya tak tahu. Kalau saya pegang jawatan (Presiden Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu - PBSNT), saya tak boleh bercakap, kena pecat dan gantung pula.

"Sebab itulah saya duduk di luar (bukan Presiden PBSNT), senang dan boleh bercakap, takkan nak pecat dan gantung saya. Bila orang cakap tak boleh dan tak ada hak, (sedangkan) rakyat ada hak," ujarnya.

'Tiba masa Abu Bakar berehat'

Posted:

'Tiba masa Abu Bakar berehat'

'Tiba masa Abu Bakar berehat'

Oleh SAHLIZAH MOHAMED
sahlizah.mohamed@kosmo.com.my

"KALAU beliau bertanggungjawab, dia perlu berundur." Itu reaksi penyelaras kepada salah satu laman sesawang penyokong pasukan Perak, yob- 4ever.com, Syed Hishamudin Syed Hisham ketika diminta mengulas sentuhan ketua juru- latih Perak, Abu Bakar Fadzim yang dilihat kurang berpengalaman membimbing The Bos Gaurus.

Menurut Syed Hishamudin, pada awal pelantikan Abu Bakar, ramai yang tertanya-tanya akan kebolehan jurulatih berusia 43 tahun, sama ada mampu atau tidak untuk menjulang Perak musim ini.

"Apabila orang sudah bertanya, ini bermakna mereka tidak berapa yakin dengan kebolehan Abu Bakar. Ia terbukti apabila sehingga kini sudah sampai ke separuh musim, masih belum ada apa-apa tindakan.

"Peminat sudah mula mempersoalkan perkara itu dan nampak Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA) tidak menjalankan tugas.

"Contohnya pada perlawanan menentang Selangor, Perak tiada pencapaian. Bagi saya, PAFA peru bersedia untuk berdepan dengan semua ini," kata Syed Hishamudin ketika ditemui di pejabat Kosmo! di Ipoh semalam.

Tambahnya, PAFA seharusnya menetapkan satu tempoh masa untuk mengukur sejauh mana pencapaian yang direkodkan Abu Bakar berbanding menyerahkan tanggungjawab kepadanya untuk tempoh satu musim.

"Bila beri tempoh sampai satu musim, risikonya kita akan turun liga dan bila sudah jadi demikian, sukar untuk kita mendaki semula.

"Tolonglah, beliau harus direhatkan. Pasukan Kedah dulu pernah berbuat demikian bila melihat tiada sebarang pencapaian yang positif.

"Rehatkan beliau bukan bermaksud pecat. Cuba beri peluang kepada orang lain untuk ambil alih," ujarnya.

Menurut Syed Hishamudin, selepas mengharungi 11 perlawanan liga, Abu Bakar dilihat seolah-olah sudah kering idea terutama membabitkan taktikal.

"Beliau daripada (jurulatih skuad) Piala Presiden Perak). Dua tahun lepas, beliau berjaya melonjakkan Perak sebagai juara dan pada tahun lalu sebagai naib juara sebelum diberi kepercayaan untuk membimbing skuad Liga Super tahun ini.

"Kalau kita lihat, Liga Super dan Piala Presiden jauh berbeza. Apabila jurulatih daripada skuad Piala Presiden menjadi jurulatih untuk Liga Super, caranya sudah berbeza.

Syed Hishamudin turut berpendapat bahawa jawatan penaung PAFA yang kini digalas oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir perlu diambil alih oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

"Untuk tempoh terdekat, rombakan presiden (PAFA) tidak perlu tetapi jurulatih amat perlu. Saya bercakap untuk kebaikan pembangunan bola sepak Perak.

"Apa yang dilakukan oleh penyokong bukan untuk merosakkan atau memburukkan PAFA tetapi sebab kami sayangkan Perak.

"Penyokong sudah tidak tahan melihat prestasi Perak dan daripada pengamatan pihak luar, mereka melihat seolah- olah pengurusan PAFA gagal," katanya.

Wan Zack tetap milik Kelantan

Posted:

Wan Zack tetap milik Kelantan

Wan Zack tetap milik Kelantan

Oleh YATIMIN ABDULLAH
sukan@kosmo.com.my


WAN ZACK (kiri) hadir pada sesi latihan skuad Kelantan di Kota Bharu minggu lalu.


"TEMPOH pendaftaran pemain masih panjang dan akan berakhir 23 April ini, jadi tidak timbul soal mengapa Kelantan belum mendaftarkan Wan Zack Haikal (Wan Noor)."

Demikian tegas Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Kelantan (KAFA), Azman Ibrahim ketika diminta mengulas mengenai isu melibatkan pendaftaran Wan Zack yang menjadi topik perbualan utama dalam kalangan pemerhati bola sepak tempatan terutama peminat serta penyokong setia The Red Warriors.

Azman berkata, Wan Zack sudah sah menjadi milik Kelantan selepas mengikat kontrak selama tiga tahun.

Menurutnya, KAFA tidak mahu mengambil risiko dengan membuat keputusan mendaftarkan Wan Zack memandangkan dia masih belum pulih sepenuhnya daripada kecederaan.

"Kami perlu meneliti pelbagai aspek sebelum membuat keputusan berhubung perkara ini. Lagipun jadual perpindahan pemain untuk kali kedua ini masih belum tamat.

"Pada saya, tiada apa yang perlu disensasikan, Kita baru saja mendaftarkan dua pemain untuk kuota tempatan iaitu Mohd. Fitri Omar serta Brenden Gan dan mengikut syarat, hanya tiga pemain dibenarkan.

"Kita ada satu lagi slot untuk diisi, namun KAFA perlu mengeluarkan seorang pemain yang sedia ada dalam pasukan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita sejurus tamat perlawanan Liga Super antara Kelantan dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu kelmarin.

Terdahulu, keputusan KAFA untuk tidak mendaftarkan Wan Zack telah mencetuskan pelbagai persoalan, sama ada dia akan menyarung jersi Kelantan atau sebaliknya.

Semuanya bermula apabila Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengesahkan bahawa KAFA hanya mendaftarkan Brendan yang baru mendapat kerakyatan Malaysia serta Fitri yang berhijrah daripada ATM.

Dalam perkembangan lain, Azman turut mengesahkan bahawa dua pemain Kelantan, Famirul Asyraf Sayuti dan Muhammad Aizat Jaini sedang menjalani sesi pemilihan bersama Perak.

"Jika Perak berminat dengan salah seorang daripada pemain terbabit, KAFA bersedia melepaskan mereka," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat