{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Perbanyak jurubahasa isyarat

Posted: 31 Mar 2014 11:55 PM PDT

Oleh MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
Gambar DJOHAN SHARIN SHAH

TIGA jurubahasa yang berkongsi pengalaman mereka setiap kali siaran Berita di RTM. Dari kiri Tan Lee Bee, Wan Zuraidah dan Khairunnisa Kho.

Peranan mereka jika dilihat menerusi saluran Radio Televisyen Malaysia (RTM) terutamanya menerusi slot waktu perdana ketika siaran berita pukul lapan malam tidaklah sebesar peranan pembaca berita.

Malah, ruangan yang diberikan kepada mereka juga kecil. Satu kotak kecil di sudut penjuru tepi, sambil bermain dengan gerak tangan untuk menyampaikan informasi.

Biarpun kecil, tetapi impak yang diberikan sangat besar. Itulah peranan yang dimainkan oleh jurubahasa isyarat dalam menyampaikan maklumat kepada golongan kelainan upaya (OKU), pekak.

Golongan pekak tiada kekurangan lain selain daripada masalah pendengaran. Malah, daripada segi fizikal, mereka sama seperti manusia normal yang lain. Apatah lagi tahap berfikir juga sama seperti manusia lain.

Kehendak untuk mendapatkan informasi menerusi kaca televisyen, berhibur dan sebagainya sangat ditagih oleh golongan ini. Namun, dek kerana kekurangan tersebut, kehendak mereka seperti tidak dilayan.

Mega baru-baru ini bertemu dengan tiga personaliti jurubahasa isyarat di RTM yang puratanya sudah 20 tahun berkecimpung dalam penggunaan bahasa isyarat.

Perbualan bersama dengan Tan Lee Bee, Khairunnisa Kho dan Wan Zuraidah Abu banyak mendedahkan betapa hausnya golongan tersebut terhadap informasi yang disiarkan melalui media kaca televisyen sama seperti manusia normal yang lain.

Apatah lagi sehingga kini, hanya RTM sahaja yang melaksanakan ruang bahasa isyarat untuk bahagian berita sedangkan stesen lain masih belum melaksanakan khidmat sosial itu.

Wan Zuraidah yang kini berkhidmat di Persekutuan Orang Pekak Malaysia, adalah antara salah seorang jurubahasa isyarat yang sering mendengar keluhan golongan pekak untuk mendapat informasi menerusi kaca televisyen.

Luahan kepada jurubahasa isyarat

Mula berkhidmat sebagai jurubahasa isyarat di RTM pada tahun 1997, Wan Zuraidah sudah cukup dikenali oleh golongan pekak.

Malah, ada sahaja luahan yang diberikan oleh golongan pekak kepadanya dek kerana kecewa dengan sistem informasi yang masih di takuk lama terutama yang melibatkan golongan pekak.

Sebenarnya, bukan berita sahaja yang ditagih oleh golongan pekak ini. Tetapi apa sahaja program yang melibatkan penyampaian informasi yang disiarkan di kaca televisyen juga mahu difahami oleh golongan pekak.

Ada yang mengeluh, terutamanya melibatkan program keagamaan atau motivasi. Mereka mahu melihat program seperti itu, tetapi hanya mampu lihat sahaja. Sebarang informasi daripada program-program ini langsung mereka tidak faham," jelasnya.

Tambahnya lagi, bekerja sebagai jurubahasa isyarat di kaca televisyen memberikannya kesedaran untuk lebih peka terhadap kemahuan golongan pekak.

Ada yang jumpa saya di luar dan mereka kenal saya sebagai jurubahasa isyarat di RTM.

Ada yang meluahkan kepada saya supaya pembaca berita diletakkan di kotak kecil itu dan jurubahasa isyarat yang sepatutnya dibesarkan. Kata mereka, orang lain boleh mendengar, tetapi mereka perlu melihat untuk memahami maklumat yang disampaikan," katanya.

Ada benarnya apa diluahkan oleh golongan pekak itu. Kotak kecil di bahagian penjuru itu terlalu kecil hingga adakalanya menyukarkan golongan pekak untuk melihat isyarat tangan yang disampaikan.

Tambah Wan Zuraidah lagi, kumpulan sasar di kaca televisyen tidak sepatutnya terhad kepada golongan normal sahaja, tetapi juga golongan pekak.

Apa yang disiarkan di televisyen pada mereka adalah salah satu cabang pembelajaran bagi golongan pekak. Jika komunikasi mereka agak terhad di rumah dan di sekolah, maka televisyen menjadi salah satu wadah untuk mereka mendapat maklumat.

Malah, golongan pekak sangat peka sebenarnya terutama melibatkan isu semasa seperti insiden pesawat MAS MH370. Sehingga ketika sidang media yang disiarkan di televisyen, mereka mesej saya di facebook supaya dapat transkrip apa yang dikatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika itu.

Mereka merayu kepada saya minta tolong transkrip apa Perdana Menteri kata ketika itu. Kalau kita meletakkan situasi kita ketika itu, sudah pasti kita tertanya-tanya apa yang diperkatakan oleh Perdana Menteri, kenapa mereka menangis, semuanya menjadi persoalan," jelasnya.

Luahan demikian menunjukkan betapa pentingnya khidmat bahasa isyarat di televisyen. Mungkin masih ramai yang tidak menyedari betapa besarnya impak khidmat sosial itu.

Kalau bercakap mengenai impak, saya mungkin tidak tahu tentang berapa jumlah tontonan golongan pekak. Tetapi, setakat ini, setiap kali saya berjumpa dengan golongan itu, mereka pasti kenal saya.

Malah, jika jurubahasa isyarat terbatuk sekalipun di televisyen, pasti ada di antara mereka yang perasan dan minta kami berehat dan jaga kesihatan. Itu menunjukkan bahawa mereka sememangnya menonton siaran yang melibatkan jurubahasa isyarat," jelasnya.

Luahan demi luahan yang diberikan golongan pekak ini antara salah satu cabaran yang perlu dihadapi. Mahu tidak mahu, mereka perlu mendengar keluhan itu kerana hanya mereka yang mampu memahami dan berkomunikasi dengan golongan pekak.

Golongan pekak sebagai selebriti

Memulakan kerjaya dalam bidang penyiaran sebagai jurubahasa isyarat pada tahun 1996 di RTM, Tan Lee Bee melihat golongan pekak juga mampu berada di kaca televisyen bersama dengan insan normal lain.

Malaysia adalah negara pertama di Asia Tenggara yang menggunakan jurubahasa isyarat dalam siaran berita dan kemudian diikuti oleh negara serantau yang lain.

Tetapi, sehingga kini, khidmat jurubahasa isyarat masih lagi digunakan di stesen televisyen dan bagi saya, sudah tiba masanya kita menggunakan khidmat golongan pekak sendiri," jelasnya.

Tambahnya lagi, dia yakin, langkah yang perlu diambil kini ialah untuk menjadikan golongan pekak tampil di hadapan kaca televisyen.

Untuk permulaan, boleh gunakan golongan pekak sendiri untuk jadi jurubahasa isyarat. Sebab, isyarat yang digunakan oleh golongan pekak lebih sempurna berbanding jurubahasa isyarat.

Jika tidak sekalipun, tampilkan mereka sebagai panel dalam sesebuah program bual bicara. Sebenarnya ada golongan pekak yang mempunyai kerjaya profesional, tetapi tidak dijemput ke hadapan," jelasnya.

Malah, percubaan untuk memanggil golongan pekak sebagai panel membincangkan tentang isu semasa di kaca televisyen sudah dilakukan di negara Amerika Syarikat.

Di Amerika Syarikat contohnya, program bual bicara mereka memang menjemput golongan pekak untuk membincangkan masalah.

Ia bukan satu halangan kerana mereka hanya mempunyai masalah pendengaran. Mereka tidak mempunyai masalah membaca sekiranya diberikan pendidikan daripada awal," ujarnya.

Tambah Lee Bee lagi, peluang-peluang untuk tampil di kaca televisyen terutamanya golongan ini mampu memberi motivasi kepada individu pekak yang lain.

Penampilan di kaca televisyen sebenarnya mampu memberi motivasi terutamanya kepada ibu bapa yang mempunyai anak dengan kelainan upaya ini.

Jadi, tidaklah tertutup minda jika mereka mempunyai anak yang pekak, maka tidaklah mereka berfikiran yang anak mereka tidak boleh pergi lebih jauh.

Sebenarnya ramai golongan pekak yang menjadi pekerja profesional. Jadi sedikit sebanyak, penampilan di kaca televisyen dapat menyuntik motivasi untuk ibu bapa mendidik anak yang pekak sama seperti individu normal yang lain," jelasnya.

Cabaran sebagai jurubahasa isyarat

Posted: 31 Mar 2014 11:55 PM PDT

Wan Zuraidah Abu

Setiap pekerjaan ada cabarannya. Begitu juga dengan jurubahasa isyarat dan cabaran paling utama adalah untuk menguasai bahasa isyarat itu sendiri.

Bagi Wan Zuraidah, cabaran yang dihadapi mereka memang banyak terutamanya dalam proses pemahaman ayat untuk diterjemahkan ke dalam bahasa isyarat.

Kami menterjemah ke dalam bahasa isyarat adalah melalui ayat dan bukannya perkataan. Sekiranya kita ada kelemahan daripada segi pemahaman bahasa, maka ia akan menjadi sukar untuk diterjemah ke bahasa isyarat.

Sama juga dalam menyampaikan bahasa isyarat di kaca televisyen. Sekiranya bahasa yang digunakan sukar difahami, maka proses hendak menterjemah menjadi sukar," jelasnya.

Tambahnya lagi, fokus juga sangat penting dalam menterjemah dan sebab itu, jurubahasa isyarat hanya mampu bertugas selama sejam sahaja.

Bukan sebab penat atau sebagainya. Tetapi, jika kita buat terjemah bahasa isyarat melebihi sejam, fokus akan mula terganggu dan menyebabkan pemahaman ayat jadi sukar untuk diterjemah," jelasnya.

Daripada segi penghargaan pula, jelasnya, golongan pekak sangat menghargai sumbangan yang diberikan oleh jurubahasa isyarat walaupun ada kalanya mereka sendiri tidak memahami apa yang disampaikan.

Bahasa isyarat kita sebagai orang normal jika nak dibandingkan dengan mereka memang jauh berbeza. Mereka sebenarnya lebih menguasai bahasa isyarat kerana itu adalah bahasa ibunda mereka," jelasnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat