{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Ladang sayur setiap daerah

Posted: 03 Apr 2014 12:31 PM PDT

Oleh MAZNAH MOHD. ARSAD
utusanjohor@utusan.com.my

ISMAIL MOHAMAD

JOHOR BAHRU 3 April - Kerajaan negeri telah mengenal pasti tanah terbiar seluas 17,854.93 hektar di kesemua 10 daerah di negeri ini yang tidak diusahakan dengan tanaman kekal mahupun kontan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Ismail Mohamad berkata, daripada jumlah tersebut daerah Kota Tinggi mencatatkan jumlah paling banyak iaitu 5,855.96 hektar, diikuti Mersing sebanyak (4,042.85 hektar), Kluang (1,716.72 hektar), Batu Pahat (1,661.04 hektar) dan Segamat (1,484.02 hektar).

Menurutnya, tanah terbiar tersebut melibatkan 8,070 bilangan lot, yang mana sebahagian tanah terbiar tersebut adalah milik individu yang mungkin telah meninggal dunia.

Kerajaan mengenal pasti tanah tersebut untuk memajukan tanah-tanah itu dengan tanaman yang boleh menampung keperluan makanan bukan sahaja untuk daerah berkenaan tetapi diyakini mampu menampung keperluan negeri ini dan negara amnya.

Bagi menjayakan program ini pada dasarnya Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin bersetuju dengan rancangan melantik Jabatan Pertanian sebagai orang tengah dengan mendapat kerjasama daripada penghulu atau wakil rakyat untuk mendapatkan maklumat terperinci berhubung status tanah tersebut," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ismail yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Bukit Serampang berkata, kerajaan mempunyai perancangan rapi untuk membangunkan tanah tersebut dengan menyasarkan setiap daerah ditetapkan dengan lima jenis sayuran melalui lima jenis teknologi penanaman secara fertigasi yang telah diamalkan di negeri ini secara mentor-mentee.

Sebagai contoh, katanya, fertigasi lada, sayuran kontan, tamato, timun, bendi, terung, pihaknya akan mensasarkan 30 hingga 40 pengusaha melalui program tanah terbiar.

Menurutnya, bagi memastikan program ini berjaya, pihaknya akan memberi keutamaan terhadap pengusaha yang mempunyai modal dan pekerja serta berminat dalam bidang pertanian.

Kerajaan juga menggalakkan koperasi dan pertubuhan peladang unit atau kawasan untuk terlibat dalam program yang bertujuan membantu kerajaan dalam menghasilkan keluaran makanan bagi setiap daerah," katanya.

Kontraktor PPR Sungai Melana perlu dikenakan tindakan

Posted: 03 Apr 2014 12:31 PM PDT

JOHOR BAHRU 3 April - Kerajaan negeri digesa untuk mengambil tindakan tegas terhadap kontraktor Program Perumahan Rakyat (PPR) Sungai Melana di sini yang gagal menyiapkan perumahan tersebut pada masa ditetapkan.

Projek pembinaan PPR berkenaan di atas tanah seluas 7.6 hektar, bermula pada tahun 2010 dan sepatutnya siap pertengahan tahun lalu, melibatkan 1,170 unit rumah di tiga blok kediaman setinggi 12 tingkat.

Ahli Parlimen Pulai, Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata, PPR Sungai Melana kendalian Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) adalah antara dua PPR yang dibina dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Rinting.

Beliau berkata, tindakan kontraktor yang langsung tidak berwibawa serta tidak berkelayakan kerana gagal menyiapkan PPR yang dianggarkan bernilai RM140 juta boleh menjejaskan usaha kerjaaan ke arah setinggan sifar.

Sebagai Ahli Parlimen Pulai, saya amat kesal kerana kontraktor langsung tidak memaklumkan tentang perkembangan pembinaan PPR ini yang saya fikir amat penting bagi memindahkan penduduk setinggan dalam kawasan DUN Pengkalan Rinting.

Kediaman PPR tiga bilik itu lengkap dengan lif serta kemudahan awam lain boleh menempatkan kira-kira 5,000 penduduk," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Nur Jazlan berkata, seharusnya SPNB dan kontraktor PPR berkenaan memaklumkan sebarang perkembangan termasuklah sekiranya terdapat berlaku sebarang kelewatan dalam pembinaan projek tersebut.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat