{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


Tentera Filipina buru penculik

Posted: 04 Apr 2014 11:39 AM PDT

Gambar fail bertarikh 2 April lalu merakamkan dua lelaki bersenjata yang tidak dikenali berdiri berhampiran pintu di Singamata Reef Resort di Sabah. Seorang pelancong wanita warga China dan seorang pekerja wanita warga Filipina diculik dari resort itu. - REUTERS

MANILA 4 April - Tentera Filipina dikerah ke kawasan terpencil di bahagian selatan negara ini yang disyaki menjadi tempat dua wanita yang menjadi mangsa culik disembunyikan oleh sekumpulan militan dari sebuah resort pelancongan di negeri Sabah, Malaysia, kelamrin.

Kumpulan Abu Sayyaf merupakan suspek utama dalam kejadian culik itu yang melibatkan seorang pelancong dari China dan seorang kakitangan resort warga Filipina, kata jurucakap tentera, Leftenan Kolonel Ramon Zagala.

Beliau berkata, tujuh lelaki bersenjata menaiki sebuah bot laju dipercayai telah membawa dua wanita berkenaan dari resort berkenaan melintasi sempadan maritim menuju ke kawasan terpencil di kepulauan Tawi-Tawi di selatan Filipina.

Yang lebih penting ialah untuk mencari dan menghalang mereka daripada melarikan diri.

Beberapa pasukan tentera laut turut dihantar ke sebuah pulau di sana," katanya.

Menurut Zagala, dua orang tebusan itu dipercayai dibawa ke bandar Simunul yang merupakan kawasan penempatan penduduk Islam yang terletak kira-kira 145 kilometer dari resort tersebut.

Pihak berkuasa Malaysia mengenal pasti kedua-dua mangsa sebagai Gao Huayuan, 29, dari Shanghai dan kakitangan resort, Marcy Dayawan, 40 tahun.

Zagala berkata, penculik disyaki mempunyai kaitan dengan sub komando Abu Sayyaf, Murphy Ambang Ladjia yang pernah terlibat dalam penculikan seramai 21 orang dari Sabah pada 2000.

Seramai 20 orang tebusan itu merupakan pelancong Eropah dan beberapa negara lain yang ditahan selama lima bulan sebelum dibebaskan, manakala tebusan terakhir ditahan sehingga 2003.

Kumpulan Abu Sayyaf yang dikatakan mempunyai beberapa ratus anggota bersenjata turut dipersalahkan atas kejadian serangan terburuk di Filipina termasuk serangan bom dan penculikan yang sering menjadikan pelancong sebagai sasaran.- AFP

Wanita Indonesia terlepas hukuman pancung

Posted: 04 Apr 2014 11:39 AM PDT

Kakak ipar Satinah Jumadi Ahmad menunjukkan gambar Satinah yang berdepan hukuman pancung setelah didapati bersalah membunuh isteri majikannya di Arab Saudi. - AGENSI

JAKARTA 4 April - Kerajaan Indonesia menyumbang sebanyak Riyal 3 juta daripada keseluruhan Riyal 7 juta (RM6 juta) sebagai wang diyat (pengganti darah) untuk menyelamatkan nyawa seorang rakyatnya, Satinah Jumadi Ahmad yang berdepan hukuman pancung di Arab Saudi atas kesalahan membunuh isteri majikannya dan mencuri wang majikannya.

Satinah yang bekerja sebagai pembantu rumah, sebelum ini dijatuhkan hukuman mati oleh sebuah mahkamah di Arab Saudi selepas didapati salah membunuh isteri majikannya.

Wang diyat itu dituntut oleh keluarga majikannya sebagai syarat untuk membebaskan Satinah daripada hukuman pancung selepas dia didapati bersalah membunuh dan mencuri sejumlah Riyal 37,970 (RM34,000) daripada majikannya pada Julai 2007.

Bagaimanapun, sehingga petang semalam yang merupakan tarikh akhir pembayaran diyat itu, wakil kerajaan Indonesia masih belum tiba di Gaseem, Arab Saudi untuk membuat pembayaran.

Diharapkan tidak ada perubahan pada terma-terma tuntutan," kata Menteri Koordinasi Politik, Hukum dan Keselamatan, Djoko Suyanto seperti dilaporkan media tempatan hari ini.

Daripada jumlah Riyal 7 juta itu, Djoko berkata, kerajaan melalui Kementerian Luar menyumbang sebanyak Riyal 3 juta (RM2.6 juta) sementara baki Riyal 4 juta (RM3.4 juta) diperoleh daripada sumbangan pelbagai pihak.

Menurut Djoko, wakil kerajaan Arab Saudi telah menghulurkan bantuan selepas Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono menulis surat kepada Raja Arab Saudi, Raja Abdullah memohon bantuan supaya membebaskan Satinah.

Pada awalnya, wang diyat yang dituntut daripada Satinah ialah sebanyak Riyal 15 juta (RM13 juta) iaitu pada 2011, namun jumlah itu dikurangkan kepada Riyal 10 juta (RM8.7 juta) pada tahun berikutnya, sebelum akhirnya ditetapkan kepada Riyal 7 juta.

Perbicaraan kes Satinah ditangguhkan sebanyak tiga kali sebelum mahkamah tinggi Arab Saudi pada Ogis 2011 menjatuhkan hukuman mati ke atas pembantu rumah berusia 41 tahun itu, yang berasal dari Semarang, Jawa Tengah.

Kes yang dihadapi Satinah merupakan kes terbaru melibatkan pekerja Indonesia yang berhadapan hukuman mati di Arab Saudi. - UTUSAN

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat