Utusan Online - Rencana
Posted by Tanpa Nama
Utusan Online - Rencana |
Posted: 16 Apr 2014 11:14 AM PDT Oleh Dr. Khairul Anuar Kamarudin RANG Undang-Undang Cukai Barang dan Perkhidmatan diluluskan di Dewan Rakyat pada 7 April lalu dan akan mula dilaksanakan mulai 1 April 2015. Tinjauan di laman-laman sosial mendapati ramai rakyat Malaysia tidak memahami kepentingan melaksanakan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan implikasi sebenar pelaksanaannya. Antara salah faham ialah GST adalah satu cukai baru yang akan menyebabkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan secara mendadak dan mengakibatkan peningkatan kos sara hidup rakyat. Ada juga yang beranggapan GST hanyalah satu instrumen kerajaan untuk memungut cukai baru bagi menggantikan kehilangan pendapatan negara akibat cadangan pengurangan cukai syarikat pada masa akan datang. Pengenalan GST juga dianggap sebagai satu langkah untuk mengikut trend semasa memandangkan sudah lebih 160 negara mengguna-pakai GST dan ini dilaksanakan tanpa kajian mendalam tentang beban yang ditanggung oleh rakyat. Tanggapan negatif tentang GST ini timbul kerana kurang pemahaman tentang bidang percukaian, perakaunan sektor awam dan asas ekonomi. Ini diburukkan lagi dengan momokan segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkan maklumat separuh benar kepada masyarakat berkaitan implikasi GST terhadap kos sara hidup. BENARKAH GST CUKAI BARU? GST sememangnya adalah cukai yang baru diperkenalkan di Malaysia. Namun begitu pelaksanaannya menyebabkan dua jenis cukai lain dimansuhkan. Pada masa ini, cukai dikenakan kepada barangan dan perkhidmatan melalui dua akta iaitu Cukai Jualan 1972 (Akta 64) dan Cukai Perkhidmatan 1975 (Akta 151), yang mana kedua-duanya dipungut oleh Kastam. Rata-rata masyarakat tidak membincangkan tentang implikasi apabila kedua-dua cukai jualan dan cukai perkhidmatan ini dimansuhkan, tetapi lebih fokus kepada melihat kesan satu hala GST terhadap kos barangan dan perkhidmatan. Cukai jualan (10%) umumnya dikenakan ke atas barangan yang dikilangkan di Malaysia atau diimport, dan dibayar oleh pengeluar atau pengimport yang mempunyai hasil tahunan RM100,000 ke atas. Cukai ini diserap ke dalam harga barangan yang dijual kepada pengguna. Manakala cukai perkhidmatan (6%) dikenakan ke atas perkhidmatan khas seperti perkhidmatan hotel (lebih dari 25 bilik), insurans, telekomunikasi, khidmat profesional akauntan, peguam, jurutera dan arkitek, outlet makanan dan minuman dan lain-lain lagi. Cukai perkhidmatan yang dikenakan kepada pengguna jelas dinyatakan di dalam bil atau resit bayaran, berbeza dengan cukai jualan yang tersembunyi dan tidak disedari oleh pengguna. Secara tepatnya, rakyat Malaysia membayar cukai yang lebih tinggi di dalam sistem sedia ada. Pertukaran kepada model GST Malaysia, bukan sahaja perlu untuk mentransformasi sistem cukai negara ke arah yang lebih adil, malah ia perlu kerana sistem sedia ada yang bersifat 'single-tier' sangat terdedah kepada risiko pelarian cukai yang merugikan negara. ADAKAH GST MENYEBABKAN KENAIKAN HARGA? Penggunaan sistem cukai GST bagi menggantikan cukai jualan dan cukai perkhidmatan berupaya menangani masalah cukai bertindan yang mana akan mengurangkan beban cukai pengguna. Contoh jelas diterangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa pembentangan Bajet 2014 di mana jika pengguna membeli minuman berkarbonat di restoran, mereka akan dikenakan cukai bertindan iaitu, cukai jualan yang diserap ke dalam harga minuman serta cukai perkhidmatan yang tertera di atas resit jualan. Dengan GST, masalah seperti ini tidak berlaku kerana pengguna akan hanya dikenakan satu jenis cukai sahaja. Harga barangan akan menjadi lebih murah akibat pemansuhan cukai bertindan ini. Bagi barangan dan perkhidmatan yang tidak dikenakan cukai jualan dan cukai perkhidmatan sebelum ini, kenaikan harga barangan akan berlaku. Namun begitu, kerajaan mewartakan sejumlah barang dan perkhidmatan yang dikecualikan GST. Ia termasuk makanan barangan asas seperti beras, gula, garam, tepung, minyak masak dan lain-lain lagi. Justeru, boleh disimpulkan akan ada barangan dan perkhidmatan yang naik, turun dan tidak berubah. Secara amnya, kesan berikut boleh dirumuskan. Oleh itu tidak adil untuk kita merumuskan GST akan mengakibatkan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan. ADAKAH GST LANGKAH TERGESA-GESA? Anggapan bahawa langkah memperkenalkan GST oleh kerajaan adalah tergesa-gesa adalah salah sama sekali. Menyedari akan kepentingan dan manfaat GST, kerajaan telah mengumumkan cadangannya semasa belanjawan 2005, namun pelaksanaannya telah ditangguhkan. Dalam melaksanakan GST, kerajaan menubuhkan Panel Penilai Cukai (Tax Review Panel) yang dianggotai oleh pakar-pakar percukaian dari sektor awam dan swasta. Panel ini menjalankan kajian meliputi pelbagai aspek GST dan undang-undang antaranya ialah Goods and Services Tax 1985 (New Zealand), Value Added Tax Act 1994, (United Kingdom), Goods and Services Tax 1991 (Kanada), dan Value Added Tax Act 1992 (Thailand). Hasil kajian mendapati bahawa GST akan menjana ekonomi negara yang lebih mapan dengan peningkatan nilai eksport sebanyak 0.5% disebabkan harga barangan eksport akan jadi lebih kompetitif dan murah. Kadar keluaran dalam negara kasar (KDNK) dijangka naik sekitar 0.3%. ADAKAH GST ABAIKAN RAKYAT? Peningkatan defisit dalam belanjawan negara setiap tahun adalah perkara yang membimbangkan. Sekiranya ia tidak dikawal, ekonomi negara akan merudum dan kehidupan selesa yang dinikmati oleh rakyat pada masa ini akan terjejas. Justeru itu, GST yang bersifat multi-tier dan dengan skop cukai yang luas akan menjadi sumber baru pendapatan negara. Namun begitu, ini tidak bermakna rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah akan terbeban dengan cukai ini. Bagi menjaga kebajikan rakyat, seiring dengan pengenalan GST, kerajaan memperkenalkan beberapa langkah utama. Antaranya bantuan RM300 akan diberikan secara one-off kepada penerima isi rumah BR1M. Lebih menarik lagi, kadar cukai pendapatan individu akan dikurangkan satu hingga tiga mata peratusan. Ini menyebabkan pendapatan boleh guna akan meningkat dan dijangka seramai 300,000 orang tidak perlu lagi membayar cukai. Hakikatnya, pendapatan dari GST ini jugalah yang akan dikembalikan kepada rakyat melalui bantuan sosial seperti BR1M. Dengan faedah-faedah yang diperolehi ini, adilkah jika kita simpulkan bahawa GST akan membebankan golongan berpendapatan rendah? GOLONGAN PERTENGAHAN DAN IKS DIPINGGIRKAN? Golongan kelas pertengahan yang bijak akan dapat memperolehi manfaat daripada pengenalan GST dengan mengambil inisiatif merancang dan mengawal perbelanjaan. Beban mereka juga akan diringankan dengan pengurangan cukai individu dan penambahan pendapatan boleh guna oleh kerajaan. Peniaga industri kecil dan sederhana (IKS) yang memperolehi hasil jualan kurang dari RM500,000 setahun pula dikecualikan daripada mendaftar sebagai syarikat berdaftar GST serta tidak perlu mengutip dan membayar GST. Ini akan memastikan perniagaan mereka berdaya saing dan mampu menarik lebih ramai pelanggan. SEMUA BARANGAN DAN PERKHIDMATAN KENA GST? Salah satu salah faham berkaitan GST ialah semua barangan dan perkhidmatan akan dikenakan cukai GST. Hakikatnya terdapat tiga kategori barangan iaitu bekalan dikenakan cukai, bekalan cukai sifar dan bekalan dikecualikan cukai. Bekalan dikenakan cukai ialah barangan dan perkhidmatan yang dikenakan cukai, yang mana semua barangan dan perkhidmatan yang dijual dikenakan GST (output tax). Jumlah output tax ini boleh ditolak dari input tax (GST dari pembelian barangan dan perkhidmatan tersebut). Bekalan cukai sifar pula ialah barangan dan perkhidmatan yang tidak tertakluk output tax, namun peniaga boleh menuntut input tax. Bekalan cukai sifar ini merangkumi barangan asas keperluan isi rumah seperti bahan asas makanan, hasil pertanian, bekalan ternakan. Dalam masa sama, kerajaan juga mewartakan sejumlah barangan dan perkhidmatan yang dikecualikan dari GST. Antaranya ialah tanah dan kediaman, pengangkutan awam, pendidikan, perkhidmatan kesihatan, perkhidmatan kewangan, caj tol lebuh raya serta perkhidmatan awam. Ini adalah bagi memastikan bahawa kebajikan dan kepentingan rakyat Malaysia terpelihara dan tidak dibebankan dengan GST. Di sebalik salah faham tentang implikasi GST, terdapat banyak faedah pelaksanaannya. Ia akan lebih ketara dalam jangka masa panjang. Belajarlah daripada pengalaman negara-negara maju seperti New Zealand yang memperkenalkan model GST sejak 1986 lagi. Walaupun kadar GST mereka ialah 15%, namun kehidupan dan kebajikan rakyat sentiasa terjaga. Pelaksanaan GST membolehkan lebih banyak pengagihan hasil negara kepada golongan berpendapatan rendah, seterusnya menjadikan jurang ekonomi antara rakyat semakin kecil. PENULIS ialah Pensyarah Kanan, Fakulti Perakaunan, Universiti Teknologi Mara, Merbok, Kedah |
Naik taraf radar dan satelit negara perlu dinaik taraf Posted: 16 Apr 2014 11:14 AM PDT Oleh Azmi Hassan MEMANG benar seperti yang diperkatakan oleh Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bahawa banyak pengajaran dan iktibar yang boleh dipelajari daripada peristiwa kehilangan pesawat Penerbangan Malaysia MH370. Pandangan Hishammuddin ini dinilai mempunyai pengertian yang amat bermakna kerana beliau ialah orang hadapan yang mewakili Malaysia dalam menghadapi peristiwa tersebut. Paling menarik perhatian adalah apabila beliau menegaskan Malaysia perlu menaik taraf sistem teknologi radar dan satelit yang dimiliki ketika ini bagi menangani ancaman-ancaman baharu terhadap keselamatan negara. Tetapi Hishammuddin juga menambah bukan sahaja Malaysia perlu melakukan perkara tersebut tetapi juga seluruh dunia. Beliau menyatakan perkara tersebut ketika sidang akhbar selepas melawat pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) 2014 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) beberapa hari lalu. Berbagai-bagai interpretasi yang boleh diandaikan ekoran daripada saranan Hishammuddin tersebut kerana pertama ia dibuat di DSA yang berlatar belakang senario keselamatan dan pertahanan. Jika senario ini diguna pakai maka saranan beliau selaku Menteri Pertahanan dianggap lazim kerana teknologi radar dan satelit merupakan aset pertahanan yang asas bagi sesebuah negara. Tetapi jika andaian dilakukan berasaskan senario misi mencari dan menyelamat (SAR) MH370, maka penilaian terhadap saranan Hishammuddin akan menjadi lebih menarik. Sudah menjadi pengetahuan umum bahawa data dari radar pertahanan di perairan barat Malaysia telah digunakan sepenuhnya bagi menjejaki MH370. Kesimpulan paling drastik yang boleh dibuat adalah segala kemampuan radar negara telah terdedah kerana lazimnya kemampuan radar sesebuah negara adalah maklumat rahsia. Apabila Malaysia membangunkan sistem pengawasan radar, lazimnya sistem ini diperolehi dari luar negara dan perkakasan yang digunakan adalah terdedah kepada pihak yang berminat. Tetapi apa yang paling menarik minat pihak luar adalah apakah kemampuan dan parameter perisian yang digunakan seperti jarak pemantauan dan juga kebolehan membezakan jenis jet pejuang yang berbeza. Pembangunan perisian radar lazimnya dibangunkan secara dalaman dan sebab itu kemampuannya dapat dirahsiakan dengan begitu rapi sekali. Mungkin sebab pendedahan data dari radar Malaysia yang membangkitkan isu naik taraf sistem radar negara kerana jika pihak luar sudah mengetahui kemampuan sebenar radar yang digunakan untuk mengawas ruang udara negara, maka parameter baru perlu digunakan untuk menggantikan yang lama. Antara sistem pengawasan radar yang tercanggih di dunia adalah Jaringan Operasi Radar Jindalee (JORN) yang terletak di Alice Spring, Australia yang di miliki secara bersama oleh Amerika Syarikat (AS) dan Australia. JORN dibangunkan khas untuk mengesan pergerakan udara dan maritim menjangkau sehingga jauh di Lautan Hindi. Tetapi hakikatnya adalah kemampuan sebenar JORN adalah maklumat yang paling dirahsiakan. Begitu juga dengan saranan Hishammuddin untuk menaik taraf kemampuan satelit negara adalah jelas pengajaran daripada misi SAR MH370. Imej dari satelit AS, China, Perancis malah dari Thailand telah digunakan demi untuk mencari MH370. Tidak mustahil apabila ada rakyat Malaysia yang menyuarakan kehairanan kerana tidak kedengaran pula satelit milik Malaysia iaitu RazakSat telah digunakan dalam misi tersebut. Perlu ditekankan kemampuan satelit RazakSat adalah begitu terhad terutama sekali mengenai ciri optiknya. Memang benar imej satelit RazakSat mempunyai resolusi yang agak baik dalam lingkungan 2.5 meter tetapi kekangan yang paling ketara adalah pencerapan imej di kawasan yang diliputi awan lazimnya akan gagal. Begitu juga RazakSat yang dibangunkan mempunyai fungsi untuk mencerap kawasan khatulistiwa sahaja yang membuatkan satelit tersebut tidak dapat digunakan dalam kawasan pencarian Lautan Hindi yang terletak di hemisfera selatan. Ini adalah kerana RazakSat mempunyai orbit hampir khatulistiwa dan ianya merupakan satelit pertama dunia yang mempunyai pusingan putaran sedemikian rupa. Sebagaimana kuasa besar seperti Washington dan Beijing telah menggunakan pembangunan satelit sebagai kekuatan strategi dasar luar dan geopolitik masing-masing, Kuala Lumpur juga tidak terkecuali dari persepsi sedemikian rupa. Memang benar pembangunan sesebuah satelit memerlukan perbelanjaan yang begitu besar kerana RazakSat sahaja secara keseluruhannya menelan belanja melebihi RM150 juta. Rakyat Malaysia seharusnya tidak merasa terkilan dengan kekangan kemampuan satelit RazakSat tetapi perlu mengambil iktibar dalam melakukan pembaikan terhadap aset satelit yang sedia ada. Jangka hayat satelit RazakSat akan tamat dalam masa beberapa tahun sahaja lagi dan dikhabarkan kerajaan telah meluluskan peruntukkan untuk pembangunan dan pelancaran satelit yang baharu. Perlu dimaklumkan bahawa satelit RazakSat dibangunkan 100 peratus menggunakan kepakaran saintis dan jurutera tempatan melalui syarikat Astronautic Technology Sdn. Bhd. (ATSB) yang dimiliki sepenuhnya oleh Kementerian Kewangan. Kumpulan jurutera dan saintis tempatan ini sepatutnya diberi sokongan oleh rakyat Malaysia sebagai dorongan untuk mereka bentuk satelit yang mempunyai keupayaan melebihi RazakSat. Malaysia tidak boleh ketinggalan terlalu jauh berbanding dengan negara lain dan sebab itu permodenan sistem pertahanan negara tidak hanya terhad kepada sistem radar atau satelit tetapi perlu dilakukan secara berterusan terhadap semua aset dan mesti selari dengan kemampuan kewangan negara. Rakyat Malaysia perlu memahami hakikat ini. Saranan Hishammuddin adalah manifestasi sebenar kekuatan politik Malaysia supaya negara tidak ketinggalan jauh dalam teknologi termaju sektor pertahanan. Ini adalah kerana teknologi ini bukan hanya merangkumi ruang lingkup radar atau satelit tetapi yang lebih penting adalah ia memberi kesan terhadap kepentingan geostrategik negara. PENULIS ialah Geostrategis Institut Geospatial dan Sekolah Perdana UTM |
You are subscribed to email updates from Utusan Online - Rencana To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |