{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


37 PATI dicekup ketika tidur

Posted: 06 Mar 2014 11:31 PM PST

JOHOR BAHRU 7 Mac - Mimpi indah 37 pendatang asing tanpa izin (PATI) terganggu apabila mereka ditahan Jabatan Imigresen negeri dalam satu serbuan di sini awal pagi tadi.

Kesemua warga asing berusia 24 hingga 50 tahun itu ditahan dalam serbuan pukul 1.30 pagi di rumah kongsi tapak pembinaan di Jalan Kolam Air, di sini.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen negeri, Sapian Kamaruddin berkata, PATI berkenaan terdiri daripada 28 lelaki dan sembilan wanita.

"Mereka terdiri daripada 28 orang warga Indonesia, lima Myanmar dan bakinya warga Bangladesh.

"Semasa serbuan, kesemua mereka sedang nyenyak tidur. Selepas anggota kita memperkenalkan diri, ada cuba melarikan diri dengan cara bersembunyi di sekitar kawasan rumah termasuk di atas siling bangunan," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Beliau berkata, siasatan mendapati mereka tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah dan tinggal lebih masa di negara ini. - UTUSAN ONLINE

Sindiket seleweng diesel terbesar tumpas

Posted: 06 Mar 2014 10:39 AM PST

Oleh AMRAN MULUP
pengarang@utusan.com.my

Iskandar Halim Sulaiman (dua kanan) menunjukkan lokasi sindiket penyelewengan diesel bersubsidi yang berjaya ditumpaskan di kawasan Perindustrian Cheng, Melaka, semalam. - UTUSAN/Gaie Uchel

MELAKA 6 Mac - Kegiatan sindiket penyelewengan minyak diesel bersubsidi di tiga buah negeri terbongkar selepas 600,000 liter bahan api itu dan 44,060 liter minyak petrol dirampas dalam serbuan di Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka sejak semalam.

Kejayaan itu adalah hasil operasi bersepadu, Op Diesel 1Selatan (OD1S) yang dijalankan di ketiga-tiga negeri berkenaan.

Timbalan Pengarah (Penguat Kuasa) Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Iskandar Halim Sulaiman berkata, turut dirampas sebuah kapal mengangkut minyak, tangki (25 buah), lori 1 tan (6 buah), lori tangki (5 buah) dan sebuah motosikal Harley Davidson dengan keseluruhan rampasan bernilai RM3 juta.

Menurutnya, 173 akaun individu dan syarikat kepunyaan sindiket tersebut yang keseluruhan berjumlah RM12 juta berjaya dibekukan untuk siasatan di bawah Akta Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001, Akta Kawalan Bekalan 1961 dan Akta Cukai Pendapatan 1967.

''Ini adalah rampasan minyak diesel bersubsidi terbesar berjaya dilakukan KPDNKK tahun ini. Kita percaya sebuah tapak yang disewa di kawasan Perindustrian Cheng di sini menjadi tempat simpanan minyak diesel bersubsidi dan petrol sebelum dijual," katanya dalam sidang akhbar di kawasan Perindustrian Cheng di sini hari ini.

Sebanyak 100 orang daripada sembilan agensi iaitu polis, Jabatan Peguam Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Bank Negara, Lembaga Hasil Dalam Negeri, Jabatan Kastam, Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Jabatan Audit Negara dan Jabatan Imigresen terlibat dalam OD1S.

Iskandar Halim berkata, minyak diesel sebanyak 600,000 liter bernilai RM1.5 juta dan petrol (RM123,500) itu dirampas di pelbagai lokasi iaitu Bukit Rambai dan Jeti Nelayan Anjung Batu di Melaka; Mambau dan Lukut di Negeri Sembilan serta Pelabuhan Klang dan Puchong di Selangor.

Jelasnya, jumlah rampasan minyak diesel di Melaka ialah 300,000 liter, Selangor (200,000 liter) dan Negeri Sembilan (100,000 liter).

Beliau berkata, modus operandi sindiket terbabit yang beroperasi di kawasan Selatan dan Lembah Klang ialah membeli minyak diesel dan petrol di tiga negeri terbabit sebelum menjualnya ke kawasan-kawasan perindustrian di tempat lain.

''Kita juga percaya minyak diesel itu akan dieksport ke beberapa negara jiran ekoran penemuan sebuah kapal mengangkut minyak yang boleh memuatkan 300,000 liter bahan api itu di Jeti Nelayan Anjung Batu," katanya lagi.

Menurutnya, serbuan yang dilakukan di tiga lokasi terbabit adalah hasil risikan KPDNKK dan Pasukan Petugas Khas bermula Oktober lalu.

Tambahnya, empat orang yang menaiki kapal mengangkut minyak berkenaan ditahan semalam mengikut Akta Kawalan Bekalan 1961 manakala beberapa orang lagi termasuk ketua sindiket yang menyewa tapak di kawasan Perindustrian Cheng telah dikenal pasti.

''Siasatan lanjut akan dijalankan untuk menahan lebih ramai lagi suspek yang terlibat dalam sindiket ini," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat