{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Tambah hasil sungai di Pahang

Posted: 16 Mar 2014 11:20 AM PDT

Shafik Fauzan Sharif (depan, tiga dari kiri) melepaskan anak ikan dalam Majlis Pelepasan Benih Udang Galah dan Ikan Air Tawar di Jeti Nelayan Kampung Sungai Soi, Kuantan, baru-baru ini. Turut kelihatan Adnan Hussain (kiri) dan Norhayad Ahmad. - utusan/MAHATHIR ALI

KUANTAN 16 Mac - Jabatan Perikanan negeri menyasarkan untuk melepaskan kira-kira 500,000 ekor benih udang galah dan pelbagai jenis ikan ke dalam sungai menjelang akhir tahun ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif berkata, sasaran itu dibuat selepas pihaknya berjaya melepaskan sebanyak 750,000 ekor benih udang galah dan pelbagai jenis ikan tahun lalu.

Antara spesies benih ikan yang telah dilepaskan adalah seperti kelah, baung, ketutu, temoleh dan sebarau. Semua ikan itu dilepaskan di seluruh negeri termasuk di Sungai Tembeling, Sungai Penor, Sungai Belat dan Sungai Pahang," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas Majlis Pelepasan Benih Udang Galah dan Ikan Air Tawar di Jeti Nelayan Kampung Sungai Soi di sini baru-baru ini.

Yang hadir sama Pengarah Jabatan Perikanan negeri, Adnan Hussain dan Pegawai Daerah Kuantan, Datuk Norhayad Ahmad.

Menurut Shafik Fauzan, untuk tahun ini sahaja, kira-kira 121,000 ekor benih udang galah dan ikan sudah dilepaskan bagi mengekang kepupusan sumber bekalan di sungai.

Langkah itu juga untuk memberi peluang kepada penduduk setempat menambah pendapatan dengan menjual hasil tangkapan ikan sungai," katanya.

Dalam pada itu, beliau menyeru syarikat-syarikat korporat untuk membuat program tanggungjawab sosial korporat (CSR) dengan melepaskan anak-anak ikan dan udang galah di sungai di seluruh negeri ini.

CSR yang tidak semestinya membabitkan artis-artis atau program yang besar-besar sebaliknya mereka boleh menyumbang benih-benih ikan untuk dilepaskan ke dalam sungai.

Saya rasa setakat ini tiada lagi syarikat korporat yang buat CSR seperti ini. Jabatan Perikanan mungkin boleh membantu syarikat korporat dalam mendapatkan benih ikan," katanya.

Kawat bantu penduduk kurang berkemampuan

Posted: 16 Mar 2014 11:20 AM PDT

JERANTUT 16 Mac - Seramai 30 penduduk kurang berkemampuan di enam buah kampung di Mukim Tembeling Tengah menerima sumbangan hamper makanan daripada Kelab Warisan Anak Tembeling (Kawat), di Kampung Labu dekat sini kelmarin.

Sumbangan berkenaan disampaikan oleh Ahli Parlimen Jerantut, Ahmad Nazlan Idris dalam majlis pertemuan dengan 500 ahli Kawat yang turut dihadiri Presiden Kawat, Wan Abdul Halim Wan Umar.

Penerima sumbangan itu terdiri daripada penduduk Kampung Labu, Kampung Merting, Kampung Jong Berlabuh, Kampung Ulu Retang, Kampung Chebong dan Kampung Lubok Payung.

Bercakap kepada pemberita, Wan Abdul Halim berkata, sumbangan berkenaan antara peranan pertubuhan itu dalam menzahirkan keprihatinan pihak berkemampuan kepada penduduk yang kurang berkemampuan di pedalaman Hulu Tembeling.

Sebagai pertubuhan yang membela kebajikan dan pendidikan kawasan Tembeling, kita sedaya upaya mengumpul dana lalu menghulurkan sumbangan berkenaan agar penduduk yang kurang mampu lebih selesa seperti insan lain," katanya kepada pemberita di Kampung Labu, kelmarin.

Wan Abdul Halim yang juga Ahli Jawatankuasa UMNO Bahagian Jerantut berkata, sehingga ini Kawat sudah memperuntukkan dana bantuan sebanyak RM80,000 kepada penduduk yang kurang berkemampuan termasuk murid sekolah rendah di pedalaman Tembeling sejak tahun lalu.

Kita juga menyumbangkan bantuan yang sama kepada etnik Orang Asli di Pos Sungai Kucing, Hulu Tembeling yang terdiri daripada 40 orang saudara baharu Islam termasuk menerapkan syiar Islam dalam kalangan belia dan kanak-kanak di situ," katanya.

Sementara itu Ahmad Nazlan berkata, Kawat merupakan pertubuhan yang boleh membantu kerajaan negeri melestarikan pemahaman dasar pembangunan kepada penduduk di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tahan.

Komitmen ini selari dengan peranan Kawat yang menjaga kebajikan penduduk termasuk pendidikan di kawasan Hulu Tembeling kerana ahli organisasi ini merupakan penduduk kawasan berkenaan," katanya.

Tambahnya, usaha yang dilaksanakan oleh Kawat merupakan tanggungjawab sosial untuk meringankan beban penduduk yang mempunyai tanggungan yang ramai termasuk warga emas yang uzur.

GWGF agih bekalan air kepada peneroka Jengka

Posted: 16 Mar 2014 11:20 AM PDT

KUALA KRAU 16 Mac - Warga peneroka menghargai sumbangan Gabungan Wawasan Generasi FELDA (GWGF) yang prihatin menyediakan lima lori untuk digunakan bagi mengagih bekalan air bersih ke rancangan Felda Wilayah Jengka.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Rancangan (JKKR) Wilayah Jengka, Sulaiman Bakar berkata, tindakan cepat pihak GWGF yang diketahui banyak membantu warga Felda telah melegakan penduduk yang kini gelisah akibat masalah gangguan bekalan air.

Kami amat menghargai sumbangan GWGF ini yang sebelum ini membantu warga Felda ketika berhadapan bencana seperti banjir dan kebakaran," katanya kepada Utusan Malaysia di sini semalam.

Beliau mengulas langkah GWGF menyediakan lima buah lori tangki bagi membekalkan air bersih kepada lebih 10,000 penduduk di 12 rancangan Felda Wilayah Jengka yang berhadapan gangguan bekalan air akibat kerja-kerja menaik taraf.

Sementara itu, penerokawati Felda Siantan Jengka 19, Hanisah Sabran, 52, berkata, keprihatinan GWGF menyediakan lima lori tangki air setiap hari untuk membantu penduduk merupakan sesuatu tindakan yang sangat terpuji.

Ini kerana bukan semua pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang prihatin seperti GWGF yang akan segera turun padang tanpa berlengah membantu warga Felda setiap kali ada musibah.

Sesetengah NGO hanya sibuk mahu meraih laba politik sahaja, bukan mahu membantu kami ketika kesusahan," tegasnya.

Seorang penerokawati, Rohana Majid, 50, pula mengakui berasa mendapat perhatian apabila GWGF turun padang membantu mengatasi masalah bekalan air di rancangan Felda Wilayah Jengka.

Kelibat lima lori tangki GWGF itu melegakan banyak pihak terutama institusi masjid, sekolah dan mereka yang akan mengadakan majlis kenduri perkahwinan," katanya.

Bagi Salima Abdul Rahman, 53, perkhidmatan lori yang disediakan GWGF selama sebulan di Wilayah Jengka sangat membantu mengurangkan tekanan penduduk yang mengalami masalah bekalan air.

Katanya, masalah bekalan air di Felda Wilayah Jengka tidak dapat dielakkan berikutan projek menaik taraf bekalan air dengan menukar saluran paip baharu lebih berkualiti sejak awal tahun lepas.

Sementara itu Timbalan Presiden GWGF, Datuk Abdullah Abu Bakar berkata, pihaknya memperuntukkan sebanyak lebih RM200,000 menyediakan lima lori berserta pemandu berkhidmat di sini selama sebulan.

Katanya, tumpuan lori tangki ini adalah di rancangan Felda yang dianggap kritikal di samping memastikan tempat-tempat strategik lain turut diberi perhatian sekiranya mendapat permintaan pemimpin setempat.

GWGF yang diterajui Tan Sri Rozali Ismail sangat peka dengan sebarang permasalahan yang berlaku terutama yang membabitkan warga Felda di seluruh negara," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat