{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


3 maut, 9 cedera parah bas terbalik

Posted: 11 Apr 2014 07:16 PM PDT

BENTONG 12 April - Tiga maut manakala sembilan lagi cedera parah selepas bas dua tingkat yang mereka naiki terbalik di Kilometer 11, Jalan Bentong - Raub di sini tengah malam tadi.

Ketua Polis Daerah Bentong, Supritendan Mohamad Mansor Mohamad Nor berkata, mangsa yang maut dalam kejadian kira-kira pukul 12.30 tengah malam itu ialah Saeed Mohamad Mahamud Abdulla, 31, Zarifah Alias, 26, dan Suhaizam Che Abdullah, 39. - UTUSAN ONLINE

Syabu bernilai RM12.7j dirampas

Posted: 11 Apr 2014 12:28 PM PDT

Oleh SHARAIMEI SHAIK AHMEDULLAH
pengarang@utusan.com.my

CHIK Omar Chik Lim (dua dari kanan) bersama Ketua Bahagian Penguatkuasa Kastam KLIA, Zahari Abdullah (dua dari kiri) menunjukkan syabu bernilai RM12.7 juta dalam sidang akhbar di Kompleks Kastam KLIA, semalam. - UTUSAN/RASHID MAHFOF

SEPANG 11 April - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) cawangan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) mencatat kejayaan terbesar apabila mematahkan cubaan satu sindiket untuk menyeludup 66.57 kilogram (kg) syabu bernilai RM12.7 juta menerusi perkhidmatan kargo, Isnin lalu.

Pengarah JKDM KLIA, Datuk Chik Omar Chik Lim berkata, dadah yang baru tiba di gudang Malaysia Airlines (MAS) kargo KLIA dari Lagos, Nigeria pada pukul 5 petang itu dipercayai adalah untuk pasaran negara ini.

Beliau berkata, ia berdasarkan alamat penghantaran iaitu sebuah syarikat yang beralamat di Klang, Selangor.

Risikan dan pemeriksaan mendapati bungkusan dadah itu diikrarkan sebagai barangan dagangan 'sambungan rambut palsu'.

Namun setelah dibuka, didapati bungkusan itu mengandungi 11 beg berwarna hitam, di dalamnya terdapat 67 bungkusan lain yang juga berwarna hitam.

Pemeriksaan mendapati ia mengandungi serbuk kristal putih. Setelah diuji ia positif dadah jenis syabu. Siasatan lanjut dibuat terhadap dokumen laluan udara (AWB) mendapati barang itu diimport oleh sebuah syarikat tidak berdaftar yang beralamat di Klang," katanya dalam sidang akhbar di Kompleks Kastam KLIA, di sini hari ini.

Menurut Chik Omar, hasil siasatan ke atas alamat itu mendapati ia tidak wujud malah, nombor telefon yang tertera dalam AWB tersebut juga gagal dihubungi.

Beliau berkata, siasatan lanjut akan dijalankan bagi mengesan pemilik barangan serta nombor telefon tersebut di bawah Seksyen 39(B)Akta Dadah Berbahaya 1952 yang jika disabitkan kesalahan, boleh dihukum gantung sampai mati.

Dalam kes berasingan, Chik Omar memberitahu, pihaknya menggagalkan satu lagi cubaan menyeludup 1.98kg methamphetamine bernilai RM376,200 pada 2 April lalu apabila menahan seorang wanita warga China berusia 23 tahun di KLIA.

Kata beliau, dadah tersebut ditemukan di dalam sebuah beg komputer riba yang terdapat di dalam bagasi suspek.

Suspek telahpun dituduh di mahkamah mengikut Seksyen 39(B)Akta Dadah Berbahaya 1952 pada Selasa lalu dan jika disabitkan kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat