{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Peniaga parah ditetak sekumpulan lelaki

Posted: 04 Apr 2014 11:39 AM PDT

SEORANG peniaga terbaring atas jalan setelah ditetak sekumpulan lelaki dengan parang panjang di Jalan Bakar Sampah, Sungai Petani, Kedah, semalam.

SUNGAI PETANI 4 April - Seorang peniaga cedera parah di bahagian badan dan kaki selepas diserang sekumpulan lelaki, dipercayai dengan menggunakan parang panjang di hadapan sebuah kedai kopi di Jalan Bakar Sampah, di sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Kuala Muda, Asisten Komisioner Khalil Arifin berkata, kejadian kira-kira pukul 3 petang itu berlaku ketika mangsa dikatakan sedang makan bersama empat lagi rakannya di kedai kopi terbabit.

Katanya, tiba-tiba muncul sekumpulan lelaki menaiki enam buah motosikal sebelum salah seorang daripada mereka turun dan meluru ke arah mangsa.

"Mangsa lalu bertengkar dengan lelaki itu sebelum dia ditetak. Suspek kemudian bergegas melarikan diri.

"Namun semasa hendak melarikan diri, salah seorang daripada mereka dilanggar sebuah kereta secara tidak sengaja.

"Dia bagaimanapun berjaya melarikan diri dengan bantuan rakannya tetapi meninggalkan motosikal dan parang panjang di lokasi," katanya.

Khalil berkata, setakat ini, keadaan mangsa stabil tetapi masih tidak sedarkan diri.

Katanya, difahamkan, mangsa juga gagal mengingati nombor pendaftaran motosikal yang dinaiki suspek.

Tambah beliau, kes tersebut disiasat mengikut Seksyen 326 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan kecederaan menggunakan senjata dan jika sabit kesalahan boleh dipenjara hingga 20 tahun atau denda atau sebatan atau kedua-duanya sekali.

Polis kini sedang memburu kesemua suspek dan tidak menolak kemungkinan ia ada kaitan dengan kumpulan samseng," ujarnya.

Tujuh pelajar ahli Geng Amir aktif menyamun, ragut diberkas

Posted: 04 Apr 2014 11:39 AM PDT

MELAKA 4 April - Kelicikan kumpulan samun, ragut dan curi motosikal terdiri daripada tujuh pelajar sekolah menengah yang dikenali sebagai Geng Amir, akhirnya tumpas kelmarin apabila kesemua mereka ditahan polis.

Kesemua yang berusia antara 15 hingga 17 tahun itu dipercayai bertanggungjawab terhadap 80 kes jenayah tersebut di sekitar bandar raya ini, sejak November tahun lalu.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah negeri, Asisten Komisioner Raja Shahrom Raja Abdullah berkata, siasatan mendapati, dalang kumpulan itu adalah pelajar berusia 15 tahun.

Terbaharu adalah kejadian ragut beg tangan seorang wanita ketika mangsa menunggang motosikal bersama rakannya di Taman Melaka Raya, kira-kira pukul 10 malam, pada 31 Mac lalu.

Mangsa kehilangan wang tunai RM1,000, kad pengenalan, kad mesin pengeluaran wang automatik (ATM), kad insurans dan telefon bimbit jenis Sony Xperia.

Ini adalah kejayaan terbesar polis menumpaskan satu lagi kumpulan penjenayah samun dan ragut. Kali ini melibatkan semua pelajar sekolah," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) negeri, di sini hari ini.

Raja Shahrom seterusnya berkata, hasil siasatan, kesemua suspek melakukan jenayah samun dan ragut di beberapa lokasi yang menjadi tumpuan orang ramai.

Beliau berkata, antaranya adalah di Jonker Walk, Taman Melaka Raya, Jalan Peringgit, Lebuh Alor Gajah-Melaka Tengah-Jasin (AMJ), Jalan Bendahara dan Jalan Mufti Haji Khalil.

Ujarnya, hasil maklumat orang ramai dan risikan, kesemua suspek ditahan di beberapa lokasi iaitu Duyong, Kandang, Semabok dan Padang Temu.

Polis turut menemukan lima unit telefon bimbit yang dipercayai milik mangsa ragut dan sebuah motosikal curi jenis Honda EX5 berwarna biru," ujarnya lagi.

Beliau berkata, kesemua suspek ditahan reman selama seminggu sehingga 9 April ini.

Justeru Raja Shahrom meminta mereka yang menjadi mangsa samun dan ragut di beberapa lokasi tersebut, tampil untuk memberi keterangan bagi membantu siasatan polis.

Jelasnya, polis sedang mengumpul bukti-bukti dan kes itu disiasat di bawah Seksyen 395 Kanun Keseksaan.

Dalam satu lagi kes lain, Raja Shahrom berkata, seramai empat orang termasuk seorang guru ditahan berhubung sindiket kereta curi, baru-baru ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat