{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


RM50 jika lapor premis kotor

Posted: 22 Apr 2014 11:40 AM PDT

Oleh SYAH HAIRIZAL KAMALUL ARIFIN
utusanktn@gmail.com

Zulkifli Yaakob (tengah) menyampaikan pelekat penggredan kebersihan gerai kepada seorang pengusaha makanan (kiri) dalam majlis perasmian Gerai Bersih 2014 di UTC Kuantan, Pahang, semalam.

KUANTAN 22 April - Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) akan beri ganjaran RM50 kepada mereka yang membuat aduan kepada pihak berkuasa tempatan tentang premis makanan yang gagal menjaga kebersihan.

Yang Dipertuanya, Datuk Zulkifli Yaacob berkata, insentif tersebut bagi membantu meningkatkan tahap kebersihan premis terbabit sejajar dengan visi Ke Arah Bandar Bersih sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) tahun ini.

Menurut beliau, langkah itu juga dapat membantu penguatkuasaan yang dibuat MPK bagi memastikan semua pemilik premis terbabit memandang serius tentang soal kebersihan.

"Orang awam yang mendapati terdapat kedai atau premis makanan yang berada dalam keadaan tidak bersih boleh membuat aduan terus kepada kami.

"Sekiranya aduan yang kami terima itu bergambar dan didapati benar, pengadu berkenaan akan diberi ganjaran serta-merta,"katanya ketika ditemui selepas merasmikan Gerai Bersih di Medan Selera Pusat Transformasi Bandar (UTC) Kuantan, di sini baru-baru ini.

Dalam majlis itu, Zulkifli menyerahkan plat penggredan kelas A kepada tujuh premis makanan yang menepati spesifikasi kebersihan serta pengendalian yang dikeluarkan MPK.

Menurutnya, penyewa dan pemilik premis makanan yang didapati tidak mengutamakan kebersihan akan dikenakan tindakan denda dan sekiranya berulang, mereka boleh diambil tindakan lebih keras seperti penyitaan premis atau gerai.

"Mereka perlu memikirkan untuk bergerak seiring dengan arus pembangunan yang sedang rancak dilakukan di daerah ini.

"Dengan kemajuan pembangunan yang ada kini, tidak sepatutnya masalah remeh sebegini (kebersihan) berulang dan seharusnya melangkah setapak lagi untuk memikirkan bagaimana memajukan lagi perniagaan mereka," ujarnya.

Orang ramai yang ingin membuat sebarang aduan berhubung kebersihan boleh menghubungi Jabatan Kesihatan Persekitaran dan Perkhidmatan Perbandaran MPK di talian 09-5136177.

Pusat pemindahan terbesar di Pekan, Kuantan

Posted: 22 Apr 2014 11:40 AM PDT

KUANTAN 22 April - Kerajaan negeri bercadang membina sebuah pusat pemindahan terbesar bagi menempatkan mangsa banjir di kawasan yang mudah dilanda bencana alam itu iaitu di Pekan dan daerah ini.

Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob berkata, cadangan tersebut diutarakan oleh Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah dan pihak kerajaan negeri akan memberi pertimbangan yang serius.

"Kita sedang mengenal pasti tapak-tapak tertentu yang sesuai untuk membina pusat pemindahan tersebut, terbesar tetapi pada masa sama, pusat-pusat lain yang sesuai akan terus digunakan.

"Selain itu kerajaan negeri mempunyai perancangan untuk menambah baik sekolah-sekolah terutama bahagian kantin, dapur dan bilik air untuk menghadapi persediaan banjir," katanya dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-13 di Wisma Sri Pahang, di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan Mohamed Arifin Ismail (BN-Chenor) yang mahu penjelasan kerajaan negeri mengenai cadangan membina pusat pemindahan banjir yang seragam di seluruh negeri ini.

Menurut Adnan, banjir yang berlaku Disember lalu memberi pengajaran serta pengalaman semua pihak tentang persediaan awal dalam menghadapi bencana tersebut.

"Justeru, kita akan gunakan Strategi Laut Biru iaitu menggembleng tenaga semua jabatan termasuk Jabatan Pendidikan negeri yang akan menyediakan sekolah untuk pusat penempatan banjir," katanya.

Sementara itu, Sidang DUN hari ini turut berhenti kira-kira 10 minit bagi program Jom Baca Bersama Untuk 10 Minit sempena Hari Buku dan Hak Cipta Sedunia 2014.

Adnan ketika menyampaikan ucapan sempena majlis itu berkata, kerajaan negeri sentiasa memberi sokongan kepada program seumpama ini.

"Membaca buku perlu dijadikan sebagai budaya setiap rakyat di negeri ini kerana bukan sahaja boleh menambahkan ilmu tetapi juga turut mendisiplinkan diri.

"Kalau boleh bacalah buku 10 minit setiap hari. Buku merupakan sumber ilmu terpenting dalam kehidupan kita," katanya.

Pengurangan pelancong tidak ketara - Mohd. Sharkar

Posted: 22 Apr 2014 11:40 AM PDT

KUANTAN 22 April - Kekurangan jumlah pelancong ke negeri ini dilihat tidak begitu ketara walaupun insiden kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 sejak 8 Mac lalu belum terungkai.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Mohd. Sharkar Shamsuddin berkata, kekurangan jumlah ini berdasarkan jumlah pelancong asing yang datang ke Genting Highlands dan Club Med di Cherating.

"Memang ada berlaku kebimbangan dalam kalangan pelancong asing yang hendak datang ke negara ini namun kekurangan pelancong yang datang ke Pahang tidak begitu ketara," katanya dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Pahang Ke-13 di Wisma Sri Pahang, di sini hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Mohd. Fadil Osmad (BN-Kemayan) yang mahu penjelasan kerajaan negeri mengenai jumlah kedatangan pelancong ke negeri ini selepas insiden kehilangan pesawat tersebut.

Katanya, kerajaan negeri akan mempergiatkan usaha menarik lebih ramai pelancong ke negeri itu sempena Tahun Melawat Malaysia (TMM) 2014.

Sementara itu, kerajaan negeri akan terus memberi sokongan dan bantuan promosi kepada pengusaha agro pelancongan di seluruh Pahang.

"Konsep pelancongan ini pada asalnya adalah inisiatif pihak swasta atau persendirian dengan melihat percutian berasaskan sosio budaya seperti pertanian dan perikanan adalah sumber baharu yang perlu diketengahkan.

"Justeru kita menerima maklum balas daripada pelancong bahawa produk pelancongan ini mendapat sambutan yang sangat mengalakkan. Selain itu, perkara tersebut juga mampu menjadi sumber baharu sektor pelancongan negeri ini," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat