{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Tiada calon nyata pendirian

Posted: 07 Apr 2014 12:29 PM PDT

Oleh FERZALFIE FAUZI
ferzalfie.fauzi@utusan.com.my

Sultan Ahmad Shah, Tengku Abdullah, Tunku Ismail

KUALA LUMPUR - Walaupun tiga nama sudah mendapat pencalonan untuk merebut jawatan Presiden Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM), namun sehingga hari ini belum ada seorang pun daripada mereka menyatakan pendirian sama ada mencabar jawatan tersebut pada pemilihan 25 Mei ini.

Baik penyandang jawatan, Sultan Ahmad Shah, Timbalan Presiden, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah, mahu pun Presiden Persatuan Bolasepak Negeri Johor (PBNJ), Tunku Ismail Ibrahim belum mengesahkan apakah mereka akan terlibat dalam pertandingan Presiden, sekali pun kesemuanya mendapat sokongan.

Difahamkan, Tengku Abdullah menjadi pilihan utama untuk menerajui FAM bagi penggal 2014-2018 selepas menerima pencalonan tertinggi, biarpun terdapat banyak suara-suara yang kononnya mahukan perubahan dan atas sebab itu Tunku Ismail dicalonkan buat kali pertama.

Tengku Abdullah dilihat sebagai individu yang paling layak untuk menggantikan Sultan Ahmad Shah seandainya baginda mengambil keputusan untuk tidak mempertahankan jawatan, memandangkan beliau sudah lama berada dalam FAM, malah mempunyai pengaruh dalam Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) selaku Naib Presiden.

Beliau juga amat menonjol sebagai Presiden Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) dengan menaikkan kembali martabat sukan tersebut termasuk melayakkan diri ke Piala Dunia 2014, selain mempunyai rekod yang baik ketika mempimpin Persatuan Bola Sepak Negeri Pahang (PBNP) sekitar 1980-an.

Namun begitu, sekali pun berlaku perubahan dalam pucuk pimpinan FAM, apakah ia akan membawa impak kepada bola sepak negara secara menyeluruh seandainya barisan sokongan, terutama Jawatankuasa Eksekutif (Exco) masih menampilkan muka-muka lama keseluruhannya.

Bukan bermakna perubahan besar-besaran perlu dilakukan, tetapi seandainya FAM perlu diubah ia bukan sekadar Presiden yang menjadi tumpuan, sebaliknya kedudukan Exco yang menggalas tugas mengepalai jawatankuasa tertentu juga perlu diberi perhatian, selain Timbalan dan Naib Presiden.

Jika Sultan Ahmad Shah berundur selepas menjadi Presiden sejak 1984 dan FAM bakal mendapat pemimpin baharu, dua Timbalan Presiden, empat Naib Presiden dan lapan Exco turut menggalas tugas penting dalam menentukan hala tuju bola sepak negara.

Semua 19 ahli gabungan harus bijak menentukan siapa yang layak untuk mengangkat bola sepak Malaysia ke peringkat lebih tinggi, mereka yang punya keupayaan memikirkan bagaimana hendak menjadikan bola sepak negara ini lebih memiliki nilai komersial, selain membawa skuad kebangsaan keluar dari takuk lama.

Kombinasi muka lama dan baharu harus mewarnai pemilihan FAM kali ini, agar yang berpengalaman mampu membimbing orang-orang baharu yang pasti dapat memberikan idea lebih segar.

Polis sahkan ada pergaduhan

Posted: 07 Apr 2014 12:29 PM PDT

IPOH - Polis semalam mengesahkan berlaku pergaduhan antara di penyokong Perak dan Selangor selepas tamat perlawanan Liga Super melibatkan dua pasukan itu di Stadium Perak, kelmarin.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Sum Chang Keong berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai pergaduhan tersebut yang berlaku di jalan masuk ke stadium berkenaan dari arah Jalan Ghazali Jawi kira-kira pukul 11.45 malam.

Katanya, pergaduhan itu bagaimanapun berjaya dikawal sepenuhnya oleh Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan penyokong bersurai pada pukul 12.30 pagi.

"Selepas sejam tamat perlawanan, penyokong tuan rumah telah berbaris di kiri dan kanan jalan dimana ketika itu bas pasukan Selangor masuk ke kawasan perkarangan stadium.

"Bagaimanapun, dua lelaki secara tiba-tiba telah bertindak memecahkan lampu dan cermin sisi bas berkenaan sebelum mereka kemudiannya melarikan diri," katanya dalam sidang akhbar di sini, semalam.

Chang Keong berkata, semasa penyokong Selangor berjalan keluar dari kawasan stadium, penyokong Perak mula melakukan provokasi dengan mengejek pasukan itu sehingga berlakunya adengan tolak menolak antara penyokong dua pasukan berkenaan.

Katanya, dalam kejadian itu, dua penyokong Selangor mengalami kecederaan dan dibawa ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini untuk mendapatkan rawatan.

"Setelah FRU sampai, penyokong melarikan diri sehinggakan ada yg terjatuh dan disyaki mengalami kecederaan. Bagaimanapun, tiada pergaduhan ganas berlaku.

"Kita hanya menerima satu laporan iaitu daripada pihak polis mengenai kejadian itu manakala tiada tangkapan dilakukan setakat ini," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat