{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Sukan


Misi baharu Piya

Posted:

Misi baharu Piya

Misi baharu Piya

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
sukan@kosmo.com.my

KAPTEN Kelatan, Mohd. Bahdri Mohd. Radzi (gambar) tanpa berselindung meluahkan hajatnya untuk kembali menyertai skuad Harimau Malaya pada musim depan.

Sebelum ini, Mohd. Badhri yang juga mesra disapa 'Piya', dilihat sering kali tercicir dalam skuad kebangsaan ketika di bawah bimbingan bekas pengendali, Datuk K. Rajagobal.

Selepas Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) telah memutuskan tidak mahu melanjutkan kontrak Rajagobal bakal berakhir pada 31 Disember depan, Piya yang dinobatkan sebagai Pemain Paling Mahal Liga Malaysia (Liga M) telah bersedia untuk menabur bakti di pentas antarabangsa.

Justeru, Piya yang turut memenangi kategori Pemain Tengah Terbaik Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100 Plus, berharap dapat bekerjasama dengan jurulatih sementara Harimau Malaya, Datuk Ong Kim Swee.

Ini kerana Piya menyifatkan Kim Swee tidak asing dengan dirinya selepas dia yang telah membuat tiga penampilan bersama skuad kebangsaan, pernah bergandingan ketika tewas 0-1 di tangan Chelsea pada Julai 2011.

"Keputusan itu terletak di tangan skuad kebangsaan. Sudah tentu, jika ada rezeki, saya mahu beraksi di bawah bimbingan jurulatih baharu (Kim Swee) pada musim depan.

"Saya berharap impian untuk beraksi bersama Kim Swee tercapai.

"Ini kerana saya tidak boleh nafikan bahawa memenangi anugerah Pemain Termahal Liga M membuatkan saya semakin bersemangat untuk lebih maju pada masa akan datang," katanya selepas majlis Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100 Plus di Hotel Blue Wave, Shah Alam semalam.

Dalam perkembangan lain, Piya turut mengakui kehilangan ramai tonggak utama Kelantan antaranya, Mohd. Nor Farhan Muhammad dan Indra Putra Mahayuddin dilihat sedikit sebanyak merencatkan perjalanan juara Liga Super 2012 tersebut.

Jelasnya, dia berharap peminat-peminat The Red Warriors terus memberikan sokongan terhadap jurulatih baharu, Steve Darby dan pasukannya sebelum memulakan kempen Liga Super pada 18 Januari depan.

"Apa yang pasti, saya akan berusaha untuk mengekalkan persembahan terbaik ini. Cuma, saya agak terasa sedikit dengan kehilangan ramai pemain Kelantan.

"Namun, pada masa yang sama, saya berharap pemain-pemain baharu Kelantan juga dapat mengisi kekosongan yang ditinggalkan mereka.

"Tipulah jika cakap tiada tekanan tetapi sebagai pemain profesional, kami harus bekerja

dengan lebih keras lagi.

"Paling mustahak, saya berharap penyokong-penyokong Kelantan dapat memberikan sokongan lebih positif

kepada kami musim depan," katanya.

Andik milik Gergasi Merah

Posted:

Andik milik Gergasi Merah

Andik milik Gergasi Merah

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

BIARPUN kempunan untuk mendapatkan sentuhan penyerang berbisa negara, Safee Sali dan bekas pemain pertahanan Johor Darul Takzim (Johor DT), Nazri Ahmad, usaha Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) tidak terhenti di situ sahaja.

Ini kerana FAS telah berjaya mendapatkan sentuhan pemain sayap lincah dari Indonesia, Andik Vermansyah untuk pasukan Selangor musim depan.

Perkara itu disahkan oleh Setiausaha Agung FAS, Datuk Rosman Mohd. Ibrahim yang mendedahkan, corak permainan Andik yang digelar sebagai 'Messi' Indonesia itu yang sesuai antara salah satu faktor skuad Gergasi Merah berminat untuk mendapatkan khidmat pemain berusia 22 tahun tersebut.

Jelas Rosman, anak jati Jember, Indonesia itu telah mengikat kontrak satu tahun bersama Selangor.

"Mengapa Andik? Bagi saya, dia adalah seorang pemain muda yang cukup berbakat.

"Biarpun memiliki fizikal kecil tetapi Andik adalah seorang pemain yang cukup kental, penguasaan bola baik serta mampu menjaringkan gol dari posisi sayap.

"Dia juga adalah seorang pemain yang cukup merendah diri. Andik tidak mahu prestasi lalu dijadikan ukuran dan saya yakin dia adalah pemain tepat untuk Selangor," katanya.

Andik memulakan karier profesional bersama kelab Indonesia, Persebaya Surabaya pada tahun 2005.

Dia juga pernah mencuba nasib dengan menyertai ujian percubaan kelab Divisyen Dua Jepun, Ventforet Kofu dan berjaya meledak gol pertama pasukan itu ketika menentang Shimizu S-Pulse, Oktober lalu.

Andik bakal bergelar pemain ketiga Indonesia menyertai Selangor selepas menyaksikan dua 'senior', Bambang Pamungkas dan bersama skuad Gergasi Merah pada tahun 2005 sehingga 2007.

Kejutan Thien How-Wee Kiong

Posted:

Kejutan Thien How-Wee Kiong

Kejutan Thien How-Wee Kiong

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


PASANGAN beregu, Thien How-Wee Kiong menjadi harapan negara untuk melakar sejarah menjuarai Terbuka Macau apabila mara ke perlawanan akhir hari ini.


BEREGU kedua negara, Hoon Thien How-Tan Wee Kiong dilihat sudah melangkah 'sebelah kaki' untuk mencipta satu sejarah baharu dalam dunia badminton negara.

Pasangan pilihan kedua kejohanan itu melakar kejutan apabila berjaya mara ke pentas final Kejohanan Badminton Grand Prix Emas Terbuka Macau dengan menundukkan cabaran beregu dari Taiwan, Liang Jui Wei-Liao Kuan Hao 21-18, 21-9 semalam.

Apa yang pasti, moral pasangan di ranking ke-10 dunia itu berada pada keadaan terbaik dalam usaha memburu kejuaraan sulung dalam karier peribadi jika berjaya melepasi halangan final hari ini.

Pada aksi separuh akhir semalam, Thien How-Wee Kiong berjaya menepati ramalan apabila berjaya menumpaskan beregu dari Taiwan, Liang Jui Wei-Liao Kuan Hao 21-18, 21-9.

Begitupun, perlawanan itu tidak mudah buat pasangan negara apabila terlalu tergesa-gesa untuk mendapatkan mata perlawanan sebelum akhirnya berjaya menang di saingan sengit set pertama.

Namun, Thien How-Wee Kiong bangkit setelah mempelajari kesilapan apabila mudah membenam saingan lawan dalam tempoh 30 minit permainan.

Jurulatih beregu lelaki negara, Pang Cheh Chang berkata, ketenangan dan corak permainan yang ditampilkan Thien How-Wee Kiong pada aksi separuh akhir itu merupakan kunci kepada kemenangan mereka.

"Mereka (Thien How-Wee Kiong) tenang dan bijak merencanakan keputusan dalam perlawanan itu. Malah, strategi yang digunakan berjaya memerangkap lawan (beregu Taiwan).

"Mereka bermain secara menyerang terlebih dahulu. Jadi, mereka mempunyai kelebihan pada saat-saat genting permainan. Prestasi yang dipamerkan juga tidak mengecewakan.

"Biarpun Wee Kiong mengalami kecederaan (kekejangan otot perut) sebelum ini, namun pihak lawan tidak menyedarinya. Dia boleh bertahan dan tidak menunjukkan tanda-tanda sakit dan bermain dengan baik," katanya.

Mengulas lanjut mengenai peluang Thien How-Wee Kiong di final hari ini, Cheh Chang menganggap peluang pasangan muda negara itu tampak lebih terbuka dan seimbang.

Jelasnya lagi, pilihan kedua kejohanan itu haruslah memperbaiki kelemahan yang ada dalam misi memburu kejuaraan pertama.

"Sudah sampai di peringkat akhir, walau apa terjadi saya akan sentiasa menyokong mereka. Harapan saya, cubalah sedaya upaya untuk menjadi juara biarpun sakit," katanya lagi.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat