{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Sasar sejuta pelajar IPT sertai UCTC

Posted: 30 Nov 2013 10:03 AM PST

Oleh RAJMAH HASAN
pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 30 Nov. - Kementerian Pendidikan menyasarkan sejuta pelajar daripada universiti awam dan swasta akan menyertai program Pusat Transformasi Komuniti Universiti (UCTC) pada tahun depan.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, sehubungan itu UCTC yang kini menjadikan enam universiti sebagai pusat sehenti yang memberi pelbagai perkhidmatan kepada komuniti akan diperluaskan ke institusi pengajian tinggi (IPT) tempatan di seluruh negara.

"UCTC merupakan program baharu yang diharapkan dapat memberi impak besar kepada pembangunan masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan UCTC peringkat Kebangsaan di Dewan Besar Pusat Kebudayaan dan Kesenian Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Universiti Putra Malaysia (UPM) dekat sini hari ini.

Yang hadir sama ialah Ketua Setiausaha Kementerian Pendidikan, Datuk Dr. Madinah Mohamad; Ketua Setiausaha II Kementerian Pendidikan, Datuk Seri Ir. Dr. Zaini Ujang dan Timbalan Naib Canselor Jaringan Industri dan Masyarakat UPM, Prof. Dr. Ir. Renuganth Varatharajoo.

Buat masa ini, UCTC sudah pun beroperasi di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Malaya (UM) selain UPM.

Menurut Idris, UCTC merupakan inisiatif Strategi Lautan Biru Kebangsaan (NBOS) kelapan telah dirancang rapi oleh kerajaan untuk memastikan pelaksanaannya berjalan lancar dan impaknya memenuhi jangkaan yang diharapkan.

Katanya, antara lima objektif penubuhan UCTC ialah melibatkan fakulti dan pelajar dalam aktiviti transformasi di bandar dan luar bandar, membolehkan komuniti tempatan mengikuti kursus jangka pendek serta mengakses dan menggunakan infrastruktur intelektual dan fizikal IPT untuk menggalakkan aktiviti keusahawanan.

"Dengan cara ini, IPT boleh menggunakan kepakarannya untuk menyelesaikan isu-isu masyarakat setempat, menawarkan peluang melakukan kajian kepada ahli fakulti serta menawarkan aktiviti kokurikulum serta pengalaman kerja kepada para pelajar universiti," katanya.

Sehubungan itu, kata Idris, kementerian akan menjadikan program UCTC tersebut sebagai petunjuk prestasi utama (KPI) kepada semua Naib Canselor universiti pada tahun depan.

Antara 10 kejayaan awal UCTC sejak dilaksanakan 12 bulan lalu ialah sebanyak 800 komuniti mendapat manfaat daripada 44 program pemindahan ilmu fasa I, seramai 11,314 orang telah mengikuti 325 kursus jangka pendek oleh pengajar dalaman manakala 7,744 mengikuti 154 kursus jangka pendek oleh pengajar luar serta 793 graduan telah menjadi usahawan.

Hari Keluarga Markas TLDM

Posted: 30 Nov 2013 10:03 AM PST

ABDUL Aziz Jaafar (dua dari kanan) dan isteri, Puan Sri Sarah Ab. Ghafar (kanan) serta Timbalan Panglima Tentera Laut, Datuk Seri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin (tiga dari kanan) beramah mesra dengan sebahagian daripada anak-anak warga TLDM sempena Hari Keluarga Markas TLDM di Kompleks Sukan Air, Presint 5, Putrajaya, semalam. - MINGGUAN/ZAKI AMIRUDDIN

Lebih 1,300 warga Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) dan ahli keluarga masing-masing hadir memeriahkan Hari Keluarga Markas TLDM di Kompleks Sukan Air, Presint 5, Putrajaya, semalam.

Program setengah hari yang bermula pukul 8 pagi itu dirasmikan oleh Panglima TLDM, Laksamana Tan Sri Abdul Aziz Jaafar.

Sebanyak 17 acara sukaneka dan cabutan bertuah diadakan, antaranya mendaki dinding licin, kutip kulit kerang, tarikan obor-obor, balingan kasih sayang dan tarian ayam.

Mad Nasir TNC baharu UPM

Posted: 30 Nov 2013 10:03 AM PST

KUALA LUMPUR 30 Nov. - Prof. Datuk Dr. Mad Nasir Shamsudin, 57, akan menggalas tugas sebagai Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) Universiti Putra Malaysia (UPM) berkuat kuasa 1 Disember ini hingga 30 November 2016.

Beliau dilantik memegang jawatan tersebut oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan diumumkan oleh Naib Canselor UPM, Prof. Datuk Dr. Mohd. Fauzi Ramlan.

Menurut Mohd. Fauzi, pelantikan baharu itu bagi menggantikan Prof. Datin Paduka Dr. Aini Ideris yang tamat tempoh pelantikannya hari ini.

"Sebagai Timbalan Naib Canselor (Akademik dan Antarabangsa) yang baharu, beliau bertanggungjawab meningkatkan pembangunan akademik termasuk menambah baik kualiti pengajaran dan pembelajaran.

"Beliau juga bertanggungjawab ke atas perkembangan dan promosi hal ehwal antarabangsa universiti," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Dr. Mad Nasir merupakan pakar dalam bidang Ekonomi Pertanian dan Sumber serta pernah dilantik sebagai penyelidik dan perunding untuk Unit Perancang Ekonomi (EPU), Jabatan Perdana Menteri pada 1994 hingga 1995 dan berjaya membangunkan Model Analisis Sektor Pertanian Malaysia.

Beliau juga pernah memegang jawatan sebagai Dekan kepada dua fakulti iaitu Fakulti Pengajian Alam Sekitar (2004-2009) dan Fakulti Pertanian (2009-2012).

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat