{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Diserah kepada Sultan Ahmad Shah

Posted: 30 Nov 2013 10:03 AM PST

Oleh Shahrinnahar Latib
Nahar.latib@utusan.com.my

SULTAN Ahmad Shah berkenan melihat Watikah Taat Setia daripada penduduk Pahang yang disampaikan oleh Adnan Yaakob (dua dari kiri) pada Majlis Perasmian Penutup konvoi Kembara Setia Diraja Pahang (KSDP) di Hotel Zenith di Kuantan, Pahang, kelmarin.

KUANTAN 30 Nov. - Setelah mengharungi perjalanan sejauh kira- kira 1,211 kilometer, akhirnya Watikah Taat Setia yang dibawa oleh konvoi Kembara Setia Diraja Pahang (KSDP) dipersembahkan kepada Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah di sini semalam.

Watikah Taat Setia yang mengandungi tandatangan pemimpin masyarakat di 11 daerah di negeri ini dipersembahkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob kepada Sultan Ahmad Shah dalam Majlis Perasmian Penutup KSDP di Hotel Zenith di sini semalam.

Yang turut hadir, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Ismail Abd. Mutalib; Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan dan Kebudayaan negeri; Datuk Mohd. Sharkar Shamsuddin dan Pengerusi Bersama KSDP, Datuk Halim Ibrahim.

Sebelum itu, Sultan Ahmad Shah diarak dari Istana Mahkota dekat sini oleh lebih 100 motosikal berkuasa tinggi ke Hotel Zenith.

Dalam pada itu, Adnan berkata, beliau berbangga dengan penganjuran program ini kerana dapat menunjukkan bahawa rakyat negeri ini sentiasa setia terhadap Sultan Ahmad Shah.

"Keprihatinan tuanku terhadap rakyat memang tiada tolok bandingannya dan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata.

"Tuanku yang berjiwa rakyat akan menjadi satu lagenda yang tidak akan luput ditelan zaman dan sentiasa akan dikenang pada masa akan datang," katanya ketika berucap pada Majlis Perasmian Penutup KSDP di sini hari ini.

Menurut beliau, konvoi KSDP ini perlu diadakan setiap tahun berdasarkan sambutan menggalakkan daripada penduduk di negeri ini.

"Saya berharap kembara ini akan dijadikan sebagai acara tahunan dan berdasarkan sambutan hangat peserta akan dijangka menarik lebih ramai pemilik motosikal berkuasa tinggi dari seluruh negara.

Kesedaran diet sihat perlu ditingkatkan

Posted: 30 Nov 2013 10:03 AM PST

TEMERLOH 30 Nov. - Kesedaran rakyat terhadap pengambilan pemakanan yang betul bagi memelihara kesihatan masih rendah menyebabkan mereka terdedah kepada pelbagai penyakit kronik seperti jantung, darah tinggi dan diabetis.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sumber Manusia dan Tugas-Tugas Khas negeri, Norol Azali Sulaiman berkata, perkara itu menyebabkan bilangan rakyat yang menderita akibat kegagalan fungsi buah pinggang kerana diabetis meningkat tiga kali ganda dalam tempoh 11 tahun.

Katanya, pada 2001, hanya sebanyak 7,837 pesakit buah pinggang dikesan namun jumlahnya bertambah dengan begitu ketara kepada 28,590 pesakit hujung tahun lalu.

"Rakyat berhadapan dengan budaya yang tidak baik mengenai kesihatan dan kita tidak boleh menyerahkan kepada pegawai kesihatan untuk memastikan kesihatan kita sentiasa berada dalam keadaan baik.

"Ramai antara kita mengambil makanan yang tidak mengikut keperluan dari segi jumlah kalori sedangkan senaman yang kita lakukan mungkin hanya sekali dalam seminggu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Program Masterchef Pesakit Dialisis Pahang Barat yang berlangsung di pekarangan lobi Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas) di sini kelmarin.

Yang turut hadir, Pengarah Kesihatan Negeri, Datuk Dr. Norhizan Ismail.

Menurut beliau, kegagalan fungsi buah pinggang merupakan penyakit yang muncul secara senyap kerana tidak menunjukkan tanda-tanda gejala awal yang boleh dikesan.

Tambahnya, pesakit yang berisiko tinggi perlu menjalani saringan lebih awal bagi mengelak dikesan di peringkat yang lebih teruk sehingga memerlukan rawatan dialisis.

"Walaupun pusat rawatan dialisis di negara ini semakin baik tetapi pesakit tetap perlu menjalani rawatan tiga kali seminggu.

"Selain diet yang betul, kita perlu menjadikan pemeriksaan kesihatan sebagai amalan dan jangan terlalu takut kepada hospital supaya penyakit kronik dapat dikesan lebih awal," katanya.

UMP raih empat pingat di Inova, Croatia

Posted: 30 Nov 2013 10:03 AM PST

KUANTAN 30 Nov. - Universiti Malaysia Pahang (UMP) mengharumkan nama negara selepas meraih dua pingat emas dan masing-masing satu perak serta gangsa dalam Pameran Ciptaan Antarabangsa (Inova) di Zagreb, Croatia baru-baru ini.

Pingat emas pertama disumbang penuntut Fakulti Kejuruteraan Kimia dan Sumber Asli (FKKSA), Nurul Hidayah Mohamad Ghazali menerusi penyelidikan Ultrasonic Assisted Transesterification Of Waste Cooking Oil Catalysed by KOH Activated Cement Clinker.

Lebih membanggakan, penyelidikan Nurul Hidayah itu menerima pengiktirafan Honor of Invention World Invention Intellectual Property Association.

Pingat emas kedua pula disumbangkan penuntut fakulti sama, Noor Adila Salehan menerusi produk A green Technology Technique to Recover Oil From Waste Emulsion (From Waste to Wealth).

Dalam pada itu, seorang lagi penuntut FKKSA, M. Shalini memenangi pingat perak menerusi produk Extraction and Characterization of Jatropha Curcas Linnaues Seed Oil Through Soxhlet Method.

Pingat gangsa pula diperoleh penuntut FKKSA, Che Mohd. Aizal Che Mohd. menerusi projek Waste to Wealth: Formulation Of anti aging cream from Agarwood Hydrosol.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat