{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Kosmo Online - Varia

Posted by Tanpa Nama

Kosmo Online - Varia


Suri rumah, kerani bawa pulang RM10,000

Posted:

Suri rumah, kerani bawa pulang RM10,000

Suri rumah, kerani bawa pulang RM10,000

Oleh KU MOHD. RIZDUAN KU ABDUL RAHMAN

DEBARAN dirasai oleh sebahagian peserta peringkat akhir.


INISIATIF syarikat pemakanan, kesihatan dan kesejahteraan terkemuka negara, Nestle (Malaysia) Bhd. (Nestle) menganjurkan peraduan berkonsepkan kekeluargaan membuahkan hasil apabila program tersebut mendapat sambutan menggalakkan daripada rakyat negara ini.

Peraduan Bonanza Hari Keluarga Malaysia Nestle yang bermula dari 1 hingga 30 September lalu berjaya mencatatkan 797,727 penyertaan dari seluruh negara.

Ia memberi peluang kepada para pengguna meraih hadiah bernilai lebih RM2.6 juta. Pertandingan yang dianjurkan sempena kempen Hari Keluarga Malaysia Nestle itu menggalakkan permuafakatan keluarga dalam kalangan rakyat Malaysia.

Pertandingan itu menyaksikan seorang suri rumah, Roslina Rerah, 41, dari Temerloh, Pahang diumumkan antara 20 pemenang peringkat akhir yang membawa pulang wang tunai RM10,000.

Iklan dii akhbar

"Saya mengetahui mengenai peraduan ini menerusi iklan di akhbar. Saya gembira dengan kemenangan ini kerana ia rezeki anak-anak," katanya yang mempunyai lima cahaya mata.

Bagi seorang lagi pemenang, Shasithira Gaunseelan, 28, seorang kerani di sebuah institut memandu di Taiping, Perak yang memenangi wang tunai dengan jumlah sama tidak menyangka pelawaan kakaknya untuk menyertai peraduan itu membawa tuah kepadanya.

"Saya tidak sangka dengan kemenangan ini. Saya akan simpan wang tersebut dan sebahagian daripadanya dibelanjakan untuk membawa ibu bapa melancong," katanya.

ROSLINA memanfaatkan wang dimenangi untuk pendidikan anak-anaknya.


Pusingan akhir yang berlangsung di Putrajaya baru-baru ini menyaksikan 30 peserta berentap dalam beberapa cabaran.

Kemuncak acara menyaksikan 20 peserta memenangi hadiah wang tunai RM10,000 setiap seorang manakala lima pemenang hadiah tempat kedua memenangi wang tunai RM6,000 setiap seorang dan lima pemenang tempat ketiga meraih wang tunai RM3,000 setiap seorang.

Bagaimanapun, tiada dalam kalangan 20 peserta akhir berjaya meraih hadiah utama bernilai RM100,000 selepas mereka gagal meneka dengan tepat lima bintang yang tersembunyi dalam 100 sampul semasa cabaran terakhir.

Ikatan kekeluargaan

Sementara itu, Pengarah Urusan dan Ketua Serantau Nestle Malaysia dan Singapura, Alois Hofbauer dalam ucapannya turut mengaitkan kempen dan peraduan Bonanza itu dengan kepentingan membangunkan ikatan kekeluargaan yang kukuh.

"Kempen Hari Keluarga Malaysia Nestle adalah cara kami mendorong warga Malaysia supaya menghargai nikmat berkeluarga dengan makanan dan minuman berkhasiat kami selain aktiviti yang mampu mengeratkan ikatan kekeluargaan," katanya.

Bagi meneruskan komitmen syarikat berkenaan dalam menyokong beberapa program memperkasakan institusi kekeluargaan, Nestle menyumbang sebanyak RM500,000 kepada Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Sumbangan itu diterima oleh Menterinya, Datuk Seri Rohani Abdul Karim ketika beliau hadir pada majlis sama baru-baru ini.

Nestle juga menyumbang sebanyak RM300,000 kepada 15 badan amal terpilih di negara ini dengan masing-masing menerima RM20,000 lanjutan daripada janji syarikat berkenaan untuk menderma RM1 bagi setiap penyertaan peraduan.

Taksub terhadap ajaran sesat

Posted:

Taksub terhadap ajaran sesat

Taksub terhadap ajaran sesat


HANYA dengan mempunyai ilmu mampu menjadi benteng yang menyelamatkan akidah seseorang. - Gambar hiasan


WALAUPUN kita hidup pada zaman serba moden, namun masih ada segelintir masyarakat yang masih percaya dengan ajaran sesat yang menjangkaui logik akal manusia.

Beberapa tahun dahulu, di Terengganu kita dikejutkan dengan kewujudan fahaman Ayah Pin yang kononnya mempunyai keupayaan mistik yang luar biasa. Terbaharu, kita dikejutkan pula dengan fahaman 'Tuhan Harun' yang berupaya menarik ratusan pengikut.

Kewujudan manusia yang mendakwa bahawa diri mereka tuhan bukanlah satu perkara baharu. Tetapi, hakikatnya ramai orang masih percaya bahawa seseorang itu boleh menjadi tuhan hanya sekadar mereka mempunyai keupayaan luar biasa tertentu.

Adakalanya 'keistimewaan' yang ditonjolkan itu tidak lebih sekadar silap mata untuk memanipulasi pengikut sahaja.

Mengapa masih ada manusia yang percaya bahawa seseorang itu mampu menjadi tuhan atau mempunyai keupayaan luar biasa? Mengapa pula ada pengikut yang percaya dengan semua kata-kata ketua kumpulan dan menjalankan aktiviti mereka walaupun ada yang terlibat dengan kegiatan jenayah tidak bermoral?

Dalam psikologi, situasi ini dinamakan sebagai identity fusion yang menjadikan ahli kumpulan merasakan diri mereka adalah sebahagian daripada kumpulan.

Bagi pengikut yang ekstrem, kumpulan adalah lebih utama daripada diri mereka. Mereka merasakan kumpulan adalah segala-galanya. Malah, mereka sanggup mengorbankan diri sendiri bagi memenuhi keperluan kumpulan.

Sebab itulah, dalam banyak kes yang melibatkan kumpulan ajaran sesat mereka dilihat sanggup melakukan apa sahaja, termasuklah tindakan jenayah dan tidak bermoral. Mereka akan patuh dengan apa sahaja arahan ketua kumpulan sekali pun ada yang bersifat tidak rasional.

Taksub melampau

Ahli psikologi menggambarkan keadaan ini sebagai kepatuhan dan keakuran. Kedua-dua simptom ini menyebabkan manusia tidak lagi rasional dalam tindakan. Mereka merasakan apa sahaja yang dilakukan oleh kumpulan sebagai sesuatu yang istimewa dan tidak ada sebarang kesalahan.

Ketaksuban yang melampau terhadap kumpulan ini juga menyebabkan pandangan-pandangan daripada orang lain sebagai satu ancaman yang cuba merosakkan kumpulan. Ini merupakan fenomena kumpulan yang dikenali sebagai pemikiran kelompok.

Pemikiran kelompok ini menjadikan ahli-ahli merasakan mereka sangat istimewa, tidak mudah digugat dan yang paling membimbangkan, semua orang lain salah dan hanya mereka yang benar.


KUMPULAN ajaran sesat akan terus muncul selagi manusia tidak mampu berfikir secara waras dan logik. - Gambar hiasan


Mereka menganggap orang lain itulah yang hidup dalam kesesatan, sedangkan mereka tidak.

Semakin pengikut ini taksub dengan kumpulannya, maka semakin mudahlah pula ahli kumpulan ini dimanipulasi oleh ketua mereka.

Kita dapati bahawa dalam kebanyakan kes, biasanya ahli-ahli kumpulan ini menjadi kuda tunggangan ketua mereka bagi mendapatkan kekayaan atau melakukan tindakan jenayah.

Ada pula ahli kumpulan yang menjadi hamba seks kepada ketua kumpulan yang dikatakan mempunyai petunjuk atau ilham daripada tuhan.

Bagaimanapun, kerana semua tingkah laku atau tindakan ini dikatakan sebagai amalan yang benar, mereka tidak merasakan ia sebagai satu bentuk kesalahan.

Kita sebagai orang awam selalu tertanya mengapa dalam kebanyakan kes, kumpulan ajaran sesat ini menggunakan agama sebagai tema utama perjuangan mereka?

Sebenarnya agama ini hanya dijadikan umpan untuk menarik lebih ramai pengikut. Malah, dengan melakukan beberapa pengubahsuaian, mereka mampu menjadikan agama baharu ini lebih menarik.

Ritual agama

Kumpulan 'Tuhan Harun' misalnya, dikatakan telah menggunakan muzik sebagai sebahagian ritual agama. Beberapa tahun dahulu, Ayah Pin dikatakan mempunyai kuasa mistik untuk menyembuhkan orang sakit dan mempunyai kuasa sakti yang lain.

Semua ini adalah sekadar dongeng bagi membolehkan ajaran mereka dilihat sangat istimewa dan unik, sekali pun mungkin tidak rasional pada pandangan kebanyakan orang.

Sebagai orang awam, kita mestilah berhati-hati. Sejauh mana istimewa dan unik sekali pun sesuatu fahaman yang dibawakan oleh satu-satu kumpulan, pada akhirnya ia tidak patut menjangkaui kewarasan akal.

Mereka mungkin memainkan silap mata yang mempesonakan atau memberikan ganjaran istimewa kepada pengikut, tetapi pada akhirnya sebagai manusia kita perlu berpijak di alam nyata.

Seperti yang dilaporkan oleh media massa, 'Tuhan Harun' yang ditahan pihak berkuasa pada akhirnya terpaksa dimasukkan ke hospital kerana menghidap strok. Sehebat mana sekali pun, pada akhirnya manusia istimewa ini perlu mendapatkan pertolongan orang lain juga.

Dari semasa ke semasa, kita akan dapati bahawa ajaran sesat seumpama ini akan terus muncul. Ia akan terus muncul selagi manusia tidak mampu berfikir secara waras dan logik.

Sinar hidayah kehidupan Hijrah Munawwarah

Posted:

Sinar hidayah kehidupan Hijrah Munawwarah

Sinar hidayah kehidupan Hijrah Munawwarah

Program bual bicara Hijrah Munawwarah menampilkan kisah-kisah dan pengalaman hidup individu terkenal yang berhijrah ke arah kehidupan lebih baik.


HASLINA (lima dari kiri) bersama sebahagian individu yang terlibat dalam program Hijrah Munawwarah.


MENGAMBIL aspirasi daripada kisah penghijrahan Rasulullah SAW yang menjadi permulaan kepada kegemilangan Islam, stesen televisyen TV AlHijrah tampil memperkenalkan dimensi baharu dalam penerbitan sebuah rancangan bual bicara.

Berjudul Hijrah Munawwarah, program tersebut merupakan satu perkongsian cahaya hidayah yang dengan kerjasama Munawwarah Design Sdn. Bhd. (Munawwarah).

Lebih daripada satu program bual bicara biasa, Hijrah Munawwarah mengetengahkan konsep inspirasi, motivasi dan perkongsian pengalaman.

Bertepatan dengan maksud Hijrah Munawwarah iaitu penghijrahan yang penuh cahaya, program itu menyelusuri sisi kehidupan insan-insan terpilih yang menemui hidayah Allah SWT dalam mengubah kekhilafan menjadi sempadan iman dan sinar hidayah.

Melalui 13 episod yang ditayangkan setiap Jumaat pada pukul 9 malam bermula 25 Oktober lalu, penonton dipertemukan dengan 13 tetamu undangan berbeza yang berkongsi pengalaman dan peristiwa unik yang menjadi titik tolak kepada penghijrahan kehidupan mereka.

Para tetamu akan berkongsi pengalaman dan perasaan yang dilalui mereka dalam mengharungi liku-liku mengamalkan cara hidup Islam.

Bukan itu sahaja, turut dipaparkan aktiviti-aktiviti keislaman yang dilakukan dalam usaha menyuburkan iman dan berkongsi kesedaran dengan masyarakat.

Antara tetamu jemputan yang berkongsi pengalaman hidup mereka ialah penghibur tanah air, Nora dan Nazrey Johani (Raihan), pelakon Catriona Ross dan Adam Corrie Lee; pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew dan ramai lagi.

Tidak ketinggalan, penampilan khas Prof. Muhd. Kamil Ibrahim, cendekiawan dari Universiti Taibah, Madinah yang turut berkongsi pengalaman menginsafkan.

Hijrah Munawwarah menampilkan bakat selebriti, Shamsul Ghau Ghau yang berperanan selaku pengantara di studio.

Pemilihan Shamsul dilihat bersesuaian bukan sahaja kerana karakter bersahaja dan menghiburkan, tetapi juga berkaitan keputusannya untuk berhijrah ke jalan yang lebih baik baru-baru ini.

Ketua Pegawai Operasi dan Perunding Imej Butik Seri Munawwarah, Haslina Mohd. Ali akan turut bersama Shamsul sebagai panel mingguan tetap program berkenaan.

Untuk memanfaatkan lagi pemahaman penonton, Hijrah Munawwarah turut menganjurkan kuiz soalan terkumpul yang memerlukan penonton mengumpul 13 jawapan bagi setiap soalan yang disiarkan sejurus tamat suatu episod.

Pemenang akan membawa pulang pakej mengerjakan umrah, baucar pembelian produk Munawwarah bernilai RM1,500 sumbangan Al-Balad Travel & Tours Sdn. Bhd., dan Munawwarah. Pemenang tempat kedua dan ketiga pula akan menerima baucar pembelian produk Munawwarah bernilai RM1,250 dan RM1,000.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat