{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda mempaga - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda mempaga - Google Blog Search


<b>felda mempaga</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 15 Nov 2013 11:07 AM PST

Penubuhan Yayasan Felda telah ditubuhkan di bawah Akta Pemegang Amanah (Perbadanan) 1952 pada 26 September 1998. Penubuhannya adalah selaras dengan keprihatinan Kumpulan Felda terhadap tanggungjawab sosialnya dan sejajar dengan penglibatannya mempertingkatkan kedudukan sosioekonomi masyarakat luar bandar dan pembangunan negara. Yayasan Felda mula beroperasi pada tahun 1999. 



Matlamat Melaksana dan menggalakkan kerja-kerja amal dan kemasyarakatan serta kebajikan dalam bidang pendidikan, kesihatan, kebajikan, ekonomi, sosial dan kebudayaan warisan budaya negara serta bidang-bidang lain yang boleh dimanfaatkan oleh warganegara Malaysia tanpa mengira bangsa, agama dan kepercayaan.

 Ianya selaras dengan keprihatinan Kumpulan Felda di dalam memperkasakan tanggungjawab sosialnya.

5 jenis kursus peringkat sijil yang ditawarkan di Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga. Antaranya ialah: kulinari, pastri, pramusaji, pembantu atandent bilik dan pembantu kaunter hadapan.

Kelebihan

  • Para pelajar yang menamatkan kursus akan menerima Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemahiran Malaysia (JKM).
  • Latihan kemahiran menggunakan Standard Kemahiran Pekerjaan (NOSS) Jabatan Kemahiran Malaysia (JKM).
  • Semua pelajar yang mengikuti kursus di Kolej Yayasan Felda Kampus Mempaga akan diberikan kemudahan penginapan dan makanan secara percuma.
SYARAT – SYARAT KEMASUKAN :

  • Warganegara Malaysia
  • Anak @ Cucu Peneroka/Anak Kakitangan Felda
  • Lulus SPM/SPVM
  • Berumur Antara 18 – 25 Tahun
  • Bujang & Sihat Tubuh Badan
Kursus Yang Ditawarkan:-

1. Kulinari (Tahap 1, 2 & 3)
2. Pastri (Tahap 1 & 2)
3. Pramusaji (Tahap 1, 2 & 3)
4. Pembantu Kaunter Hadapan (Tahap 2)
5. Pembantu Atendan Bilik (Tahap 1&2)


KURSUS KULINARI  (Tahap 1, 2 & 3)

Untuk kursus Kulinari(Penyediaan Makanan), pelajar-pelajar akan didedahkan mengenai peralatan, perkakas khas dan bahan yang akan digunakan untuk memasak. Antara modul menarik yang terkandung di dalam kursus ini adalah teknik memasak masakan barat dan timur. Antara masakan barat ialah chicken chop, lamb chop, salad, lasagna dan lain-lain. Manakala untuk masakan timur pula adalah lauk pauk tradisional, jenis-jenis nasi dan sebagaimya.



Pelajar akan mempraktikkan teknik dan kaedah membuat roti dan pastri manisan dan pedas. Resepi-resepi serta kandungan berdasarkan resepi-resepi yang telah ditetapkan. Kemahiran menguli dan proses-proses di dalam penghasilan roti didemonstrasikan serta penyediaan kuih muih tempatan. Teknik dan kaedah moden serta tradisional diajar kepada mereka.

Housekeeping Atau Pengemasan Bermaksud Melakukan Pembersihan Mengikut Prosidur-Prosidur Tertentu, Menyusun Atur Perabut Dengan Cara Yang Tersusun Dan Menarik Serta Menghias Supaya Keseluruhan Bilik/Tempat Menjadi Bersih , cantik Dan Selesa Seterusnya Dapat Mengawal Keselamatan Kepada Tetamu.


Bertujuan untuk mendedahkan para pelajar tentang pengurusan dan peranan kaunter hadapan dalam perkhidmatan hotel. Kaunter hadapan merupakan hentian utama bagi tetamu atau pelanggan yang akan menghubungkan mereka dengan jabatan-jabatan yang berkaitan. Selain itu, kaunter hadapan merupakan tempat memberikan maklumat dan informasi kepada tetamu atau pelanggan.

Muat Turun Borang Permohonan; klik di sini 

 Untuk Maklumat Lanjut Sila Hubungi:

 Kolej Yayasan Felda  Kampus Mempaga

       28600 Karak Pahang Darul Makmur.

                        Email: kyfmempaga@gmail.com

 Tel: 09-2231596           Fax: 09-2232596          

Sumber; sila klik di sini


 KUALA LUMPUR, 30 Jan.  – Empat Kolej Yayasan Felda bakal bertaraf antarabangsa apabila kursus yang ditawarkan mendapat pengiktirafan institusi pengajaran terkemuka dunia dari United Kingdom, City & Guilds.

Ketua Eksekutif Yayasan Felda, Datuk Dr. Emel Faizal Mohd. Mokhtar berkata, proses menaik taraf kursus-kursus vokasional yang ditawarkan di kolej yayasan itu sedang dijalankan.

Kolej yang terlibat ialah Kampus Mempaga, Pahang; Kampus Raja Alias, Negeri Sembilan; Kampus Trolak, Perak dan Kampus Kelana Jaya, Selangor.

"Wakil dari City & Guilds sudah datang ke kolej untuk membuat penilaian dan memberikan cadangan bagi mewujudkan program bertaraf antarabangsa.
"Kita akan bawa perkara ini kepada jawatankuasa untuk penilaian dan kemudian dilaksanakan," katanya selepas majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara City & Guilds dengan tiga institusi pengajian tinggi swasta tempatan.

 Sumber; Kosmo Online

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat