{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Keluarga

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Keluarga


Penyambung warisan seni Melayu

Posted: 29 Nov 2013 11:09 AM PST

SEBELUM menyambung pengajian dalam jurusan Seni Tari (Koreografi) di Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan (Aswara), Muhammad Akmal Ayob, 28, terlebih dahulu menggenggam segulung Diploma Kejuruteraan Mekanikal.

Pemuda yang berasal dari Kampung Baru, Kuala Lumpur itu sama sekali tidak menyangka akan menjadikan bidang tarian sebagai kerjaya kerana pada masa sama, dia juga ingin menyertai bidang kejuruteraan.

Sikap ingin mencuba, membuatkan Muhammad Akmal tidak pernah malu untuk menonjolkan diri dengan menyertai pelbagai aktiviti kesenian mahupun sukan semenjak dari zaman sekolah rendah lagi.

Ceritanya, memasuki sekolah lelaki membuatkan dia semakin aktif melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti kesenian seperti bermain biola, menari dan berlakon yang mana kurang digemari pelajar lain.

Sementara menunggu keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), saya menyertai kelas tarian yang dianjurkan Pak Ngah tetapi pada masa sama, saya bercita-cita untuk menyambung pengajian dalam jurusan jurutera.

Walaupun dapat menyambung pengajian dalam jurusan Kejuruteraan Mekanikal di Politeknik Shah Alam, Selangor, saya tetap aktif menjana pendapatan sambilan dengan menari dan membuat persembahan.

Setelah tamat pengajian, saya bekerja di Taman Mini Malaysia sebagai penari sambilan secara rahsia.

Apabila pekerjaan ini diketahui bapa, dia cuma bertanya sama ada saya serius atau tidak untuk menjadikan seni tari itu sebagai kerjaya pada masa hadapan," kata jurulatih tari di Permata Seni itu.

Menurut Muhammad Akmal, dia tidak menyangka sama sekali minatnya itu akan dipersetujui bapanya sehingga beliau sanggup mengambil borang untuk menyambung pengajian dalam jurusan seni tari di Aswara.

Bagaimanapun katanya, keputusan tersebut tidak mendapat sokongan daripada ibu sehinggalah beliau melihat saya berupaya menjana pendapatan melalui tarian biarpun masih menuntut.

Kes pukul berleluasa

Posted: 29 Nov 2013 11:09 AM PST

Isu keganasan bukan sahaja berlaku di luar rumah, tetapi kini banyak juga kes keganasan yang dicatat berlaku di rumah sendiri melibatkan ahli keluarga sebagai pesalah laku. - GAMBAR HIASAN

SEMAKIN hari semakin menjadi-jadi kes pukul di negara kita. Pelik juga apabila kita semakin maju dari segi teknologi tetapi semakin mundur dari segi perikemanusiaan sebagai manusia yang bertamadun.

Tidak kira mangsa, muda atau tua juga menjadi bahan untuk disakiti. Lihat sahaja di dada-dada akhbar, isteri dibelasah, anak pukul bapa hanya kerana perkara-perkara remeh yang boleh diselesaikan dengan mudah.

Mungkin mereka sudah tidak lagi memikirkan masyarakat timur yang kaya dengan adat bersopan-santun serta budaya untuk saling menghormati tanpa mengira kaum atau bangsa.

Hal ini semakin serius. Jika dahulu kita dengar kes pukul atau pergaduhan antara kumpulan kongsi gelap, tetapi kini kes pukul sesama darah daging tidak boleh diterima akal.

Keganasan ini boleh dibendung terutamanya dari peringkat bawahan iaitu filem atau rancangan yang mempunyai unsur ganas disiarkan pada waktu malam bagi mengelakkan kanak-kanak terdedah dengan pelbagai jenis keganasan yang dipaparkan.

Selain itu, banyakkan aspek nilai-nilai murni atau moral dalam setiap rancangan televisyen, bahan bacaan serta di internet agar mereka sedar kesan buruk terhadap perlakuan tidak bermoral berkenaan.

Kerajaan atau pihak berkuasa juga perlu membuat pemantauan serta mengetatkan lagi undang-undang sedia ada agar kes pukul ini tidak berleluasa pada masa akan datang.

Zaman sekarang sukar untuk kita jangka. Dalam rumah sendiri juga kita boleh dicederakan terutamanya oleh orang yang rapat dengan kita tanpa disangka-sangka.

Hal kecil boleh menjadi besar, seterusnya menjurus kepada keganasan dan penderaan. Saya sangat berharap masyarakat kita sedar dan membendung perkara ini secepat mungkin.

FAKHROR RAZI BORHAN

Kota Bharu, Kelantan

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat