{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Kastam KLIA buat rampasan dadah terbesar

Posted: 10 Apr 2014 09:01 PM PDT

SEPANG 11 April - Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) membuat rampasan dadah terbesar dalam sejarah di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) apabila merampas dua bungkusan yang setelah diuji, positif dadah jenis methamphetamine seberat 66.75 kilogram.

Pengarah Kastam KLIA, Datuk Chik Omar Chik Lim berkata, dadah bernilai lebih RM12.682 juta itu dikesan ketika tiba di gudang MAS Kargo KLIA dari Lagos, Nigeria pada Isnin lalu. - UTUSAN ONLINE

Penculik Hua Yuan tuntut RM36.4j

Posted: 10 Apr 2014 11:27 AM PDT

Oleh MOHD. SHARIZA ABDULLAH
pengarang@utusan.com.my

Ahmad Zahid Hamidi melihat Lina (bukan nama sebenar) dipeluk bersama ibunya semasa rancangan Wanita Hari Ini (WHI) terbitan TV3 pada segmen Mesej Dari Penjara di Sri Pentas, Petaling Jaya, semalam. - BERNAMA

PETALING JAYA 10 April - Kumpulan penculik yang melarikan dua warga asing di Resort Singamata di Semporna, Sabah baru-baru ini menuntut wang tebusan berjumlah 500 juta peso (RM36.4 juta) bagi membebaskan seorang mangsa berasal dari China, Gao Hua Yuan, 29.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, tuntutan itu dikemukakan menerusi satu nota tetapi tiada tuntutan terhadap seorang lagi mangsa yang merupakan pekerja wanita resort berkenaan berasal dari Filipina, Marcy Dayawan, 40.

"Kita telah menghantar satu pasukan terdiri daripada anggota polis dan jururunding untuk berunding dengan orang tengah kumpulan penculik berhubung tuntutan berkenaan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menjadi tetamu undangan program Wanita Hari Ini pada slot Mesej Dari Penjara yang disiarkan secara langsung di TV3 di Sri Pentas, Bandar Utama dekat sini hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 10.30 malam 2 April lalu, Hua Yan yang juga seorang pelajar wanita dari Shanghai dan Dayawan atau Mimi diculik sekumpulan lelaki lengkap bersenjata dengan menaiki sebuah bot laju.

Dalam perkembangan berkaitan, Ahmad Zahid menegaskan, Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (Esscom) tidak gagal kerana ia melakukan aktiviti berdasarkan prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditentukan tanpa mengabaikan keselamatan di kawasan lain termasuk di Zon Selamat Pantai Timur Sabah (Esszone).

Menurut beliau, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mempengerusikan mesyuarat dengan Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi memperketatkan aktiviti di kawasan Esszone termasuk memperkemaskan kerjasama dengan pasukan keselamatan Filipina.

"Kita juga akan bekerjasama dengan pemilik hotel di kawasan Esszone. Terdapat 11 resort dan mereka diminta memasang kamera litar tertutup (CCTV) dengan paparan rakaman definisi tinggi di semua premis bagi memantau sebarang aktiviti," kata beliau.

Mengenai kes 14 anggota polis didapati positif dadah hasil daripada ujian saringan air kencing yang dijalankan ketika mereka menyertai Kursus Pemantapan Integriti di Kem Biro Tata Negara Ulu Kenas dekat Kuala Kangsar, Perak Isnin lalu, beliau berkata, tindakan lanjut akan ditentukan selepas bukti secara perubatan diperoleh dari Jabatan Kesihatan.

Sementara itu, beliau berkata, polis hanya akan mendedahkan hasil siasatan berhubung kes pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu termasuk rakaman sejumlah 180 percakapan apabila mempunyai bukti konklusif.

Mengenai tawaran balas beliau sebanyak RM501 kepada Datuk Seri Yong Teck Lee jika bekas Ketua Menteri Sabah tersebut berani menamparnya, Ahmad Zahid berkata, beliau sedang menunggu Teck Lee melawatnya jika cukup berani berbuat demikian.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat