{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Telefon bimbit Zara Eleena dalam beg tertuduh

Posted: 01 Apr 2014 11:40 AM PDT

SHAH ALAM 1 April - Telefon bimbit milik pensyarah Bahasa Inggeris Kolej Teknologi Antarabangsa Cybernatics (KTAC), Zara Eleena Omar Peter yang mati dibunuh di rumahnya, ditemui dalam beg sandang milik tertuduh keempat kes pembunuhan itu.

Detektif Sarjan H'ng Han Taik, 52, memberitahu Mahkamah Tinggi di sini hari ini, telefon itu ditemui semasa beliau dan beberapa anggota Bahagian Siasatan Jenayah Berat (D9) menahan tertuduh itu, Muhamad Safwan Muhamad di sebuah asrama di Pandan Jaya, Ampang dekat sini, empat hari selepas mayat Zara Eleena ditemui.

Han Taik yang merupakan Penyelia Detektif cawangan D9 Ibu Pejabat Daerah (IPD) Serdang berkata, Muhamad Safwan ditahan bersama-sama tertuduh ketiga, Azizi Aizat pada hari dan di tempat yang sama iaitu di sebuah bangunan kedai yang dijadikan asrama pelajar.

Menurut beliau, telefon bimbit jenis iPhone itu disahkan milik mangsa oleh Pegawai Penyiasat, Asisten Supritendan (ASP), Mohd. Nazir Max.

Ketika ditanya Timbalan Pendakwa Raya, Aidatul Azura Zainal Abidin berhubung reaksi kedua-dua tertuduh ketika ditahan, beliau berkata, mereka kelihatan tenang.

Beliau berkata demikian dalam perbicaraan kes bunuh Zara Eleena, 23, dan bapanya, Omar Peter Abdullah, 56.

Dalam kes itu, empat bekas pelajar KTAC, Mohamad Zul Shahril, 22; Mohamad Sharafe Matt Noh, 21; Azizi Aizat, 22; dan Muhamad Safwan, 22; didakwa membunuh dua beranak tersebut di rumah No. 28, Jalan TK 1/11, Taman Kinrara, Puchong, dua tahun lalu.

Mereka didakwa membunuh Zara Eleena yang merupakan orang kurang upaya (OKU) antara pukul 1.30 pagi dan pukul 2.30 pagi, 9 Mac 2012 dan bapanya yang juga pesara syarikat kewangan antara pukul 11.30 malam, 8 Mac 2012 dan 1.30 pagi keesokannya.

Sebelum itu, Han Taik yang merupakan saksi pendakwaan ke-16 berkata, tertuduh pertama, Mohamad Zul Shahril Suhaimi ditahan dekat sebuah warung di Pandan Indah, Ampang bersama-sama abangnya yang dikenali sebagai Zul Fazli pada 12 Mac 2012 iaitu sehari selepas mayat Zara Eleena ditemui.

Katanya, beliau dengan anggota polis yang sama telah menjalankan pemerhatian selama dua jam di kawasan itu setelah diberitahu oleh pegawai penyiasat bahawa Mohamad Zul Shahril sering ke warung tersebut.

Beliau turut memberitahu, tertuduh dan abangnya juga kelihatan agak relaks dan tenang semasa ditahan.

Menurut beliau, pihaknya turut memeriksa dua telefon bimbit jenis Sony Ericsson dan Samsung milik tertuduh pertama itu untuk mengesan panggilan keluar masuk dalam telefon berkenaan.

Perbicaraan di hadapan Hakim Datuk Abdul Halim Aman bersambung esok.

Tahanan mati akibat Pulmonary Embolism

Posted: 01 Apr 2014 11:40 AM PDT

sebahagian daripada ahli keluarga M. Ragu berada di luar Mahkamah Koroner Kampar ketika menunggu keputusan inkues kematian mendiang di Kampar, Perak, semalam. - UTUSAN/HANAFI KHAMIS

KAMPAR 1 April - Mahkamah Koroner hari ini memutuskan kematian M. Ragu, banduan yang ditemui mati dalam lokap di Balai Polis Kampar, 10 Mac tahun lalu berpunca daripada Pulmonary Embolism iaitu kehadiran darah beku pada sistem salur darah di paru-parunya.

Koroner Nur Melati Diana Abdul Wahab berkata, keadaan tersebut berlaku berikutan hidrasi rendah dan infeksi berpanjangan yang dialami Ragu, 47.

"Keadaan berkenaan menyebabkan berlakunya penutupan pada saluran darah pada paru-paru mangsa.

"Oleh yang demikian saya putuskan kematian si mati adalah sebab semulajadi," katanya ketika memberikan penghakimannya yang dibuat secara lisan.

Sebanyak 10 saksi termasuk pakar patologi dan pegawai penyiasat telah dipanggil untuk memberi keterangan dalam prosiding yang bermula sejak awal Februari lalu itu.

Prosiding inkues itu dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya, Loke Kok Mun yang menyoal balas saksi manakala M. Kulasegaran hadir sebagai peguam pemerhati bagi pihak keluarga Ragu.

Inkues tersebut diadakan bagi mengesahkan kematian Ragu yang berasal dari Malim Nawar, Kampar setelah keluarganya tidak berpuas hati dengan punca kematiannya.

Ragu sebelum itu telah ditahan oleh pihak polis pada 4 Mac 2013 berhubung tuduhan mencederakan seorang mangsa di bandar Malim Nawar sebelum ditahan reman sehingga 8 Mac.

Mahkamah Majistret Kampar kemudiannya menjatuhkan hukuman penjara lapan bulan dan didenda RM2,000 setelah dia mengaku bersalah atas tuduhan itu.

Bagaimanapun, Ragu ditemui mati pada 10 Mac tahun lalu dalam keadaan terbaring di lokap pada kira-kira pukul 8 pagi oleh seorang pengawal yang sedang menggerakkan 11 suspek lain untuk bersarapan.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat