{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda jengka - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda jengka - Google Blog Search


<b>FELDA JENGKA</b> 19: Kosmo Online - Varia

Posted: 16 May 2011 11:30 AM PDT

Gerai petai R&R Tapah

Gerai petai R&R Tapah

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my


ORANG ramai berpeluang membeli petai segar di gerai Johari pada harga yang berpatutan.


APABILA menempuh satu perjalanan yang jauh melalui lebuh raya untuk sampai ke sesuatu destinasi, pasti Hentian Rehat & Rawat (R&R) menjadi lokasi wajib untuk disinggahi.

Selain mahu mengisi perut yang lapar, menunaikan solat atau melepaskan hajat, pengunjung juga berpeluang membeli pelbagai produk yang dijual.

Malah, terdapat Hentian R&R tertentu seperti di Tapah, Perak yang terkenal dengan buah-buahan seperti jambu batu, jambu madu, limau bali dan sebagainya. Ia sudah tentu boleh menjadi buah tangan untuk dibawa pulang untuk keluarga atau teman-teman.

Bagaimanapun, dalam banyak-banyak kedai buah di Tapah, anda mungkin tertarik dengan sebuah gerai di Hentian R&R Tapah arah selatan yang turut menjual petai.

Menurut Mohd. Johari Niya Ahmad, 34, yang membantu perniagaan ibunya di hentian tersebut, sudah hampir dua dekad menjual buah-buahan termasuk petai kepada orang ramai yang berhenti rehat di kawasan itu.

"Petai adalah salah satu daripada ulam kampung kegemaran ramai. Ia biasanya sering didapati dan dijual di kawasan kampung. Tetapi, apabila menjualnya di kawasan hentian rehat lebuh raya situasinya agak berbeza.

Varieti petai

"Pengunjung lebih suka membeli buah-buahan seperti jambu batu atau jambu air. Bagaimanapun, rezeki sebagai penjual petai di kawasan ini tetap ada," kata Johari sambil tersenyum lantas menunjukkan beberapa papan petai.

Dia memperoleh bekalan petai daripada Orang Asli di sekitar Tapah seperti di Batu 7 dan Batu 14. Harganya mengikut pasaran semasa dan bekalan petai dihantar seminggu tiga kali.

Antara petai yang dijual Johari termasuklah petai papan yang mempunyai rasa agak pahit dan petai padi yang lebih lemak serta bertangkai pendek.

Menjadi satu-satunya peniaga yang menjual petai di R&R Tapah arah utara, Johari mengakui sambutan yang diterima sangat menggalakkan.

"Alhamdulillah, setakat ini bisnes kami mempunyai kelompok pelanggan tersendiri. Malah, ada juga pelancong asing yang membeli petai kami dan memang seronok melayan kerenah mereka," beritahu Johari ketika ditemui baru-baru ini.

Jelas Johari, apabila menjalankan perniagaan di lebuh raya, harga jualan dipantau oleh pihak PLUS Expressway Berhad (PLUS).

"Selain itu, gerai jualan juga perlu dibuka setiap hari. Ia tidak boleh ditutup sesuka hati. Jika ada kecemasan, peniaga perlu memaklumkan pada pihak PLUS terlebih dahulu. Selepas mendapat persetujuan mereka, barulah gerai boleh ditutup," ujarnya.

Ditanya cabaran berniaga di hentian R&R, Johari pantas mengakui berdepan pelbagai ragam pelanggan yang adakalanya memeningkan kepala. Namun, ia bukan penghalang untuknya terus berniaga di situ.

"Apa yang penting, setiap peniaga perlu ada rasa kesabaran yang tinggi di samping memaniskan wajah dengan senyuman. Jika ada sebarang masalah, ia boleh diselesaikan dengan cara diplomasi.

"Bagi menangani masalah tersebut, pihak PLUS juga ada menghantar peniaga untuk mengikuti kursus cara-cara melayan pelanggan. Sedikit sebanyak, ia boleh mendidik kita lebih memahami keadaan pelanggan," terang Johari sambil tangannya pantas menyusun petai untuk digantung di gerainya.

Selain petai, Johari turut menjual buah durian belanda tetapi ia bermusim.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

<b>FELDA JENGKA</b> 19: Utusan Online - Johor

Posted: 16 May 2011 09:40 AM PDT

Transformasi bergantung kepada belia

Transformasi bergantung kepada belia


ABDUL Ghani Othman (tengah) menyampaikan replika cek RM3,000 kepada pemenang Anugerah Tokoh Belia Lelaki, Anuar Manap (kiri) di Kluang, kelmarin.


KLUANG 15 Mei - Kejayaan pelan transformasi negara banyak bergantung kepada kemampuan golongan belia untuk bertindak sebagai pemangkin perpaduan dalam kalangan rakyat berbilang kaum.

Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, sehubungan itu, golongan belia diingatkan supaya berwaspada agar tidak dijadikan alat mencetus perpecahan dalam kalangan rakyat berbilang kaum.

"Bagi membolehkan pelan transformasi pembangunan yang dilaksana oleh kerajaan mencapai kejayaan, kita semua perlu memastikan semangat perpaduan terjalin dalam kalangan rakyat pelbagai kaum, terutamanya golongan muda tidak mudah goyah atau dihancurkan pihak tidak bertanggungjawab.

"Justeru, kita semua perlu mempertahankan suasana hidup harmoni yang telah dinikmati sejak sekian lama ini dengan apa jua cara," katanya semasa merasmikan Perhimpunan Hari Belia peringkat negeri di sini, semalam.

Turut hadir Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Senator Gan Ping Shou dan Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Md. Jais Sarday.

Abdul Ghani berkata, dalam keberanian untuk melakukan perubahan, golongan belia perlu bijak menilai sesuatu perkara baru yang 'diperkenalkan' kepada mereka kerana kemungkinan ia mempunyai unsur yang boleh menggugat semangat perpaduan.

Pada majlis itu, Abdul Ghani turut menyampaikan anugerah kepada beberapa pemimpin serta pertubuhan belia di negeri ini yang berjaya menunjukkan prestasi cemerlang.

Johan pertubuhan belia dimenangi oleh Persatuan Belia Felda Kledang manakala naib johan diraih Persatuan Belia Sarang Buaya, Muar.

Anugerah Tokoh Belia Lelaki pula diberikan kepada Anuar Manap manakala Tokoh Belia Wanita diraih Lisa Ong Lee Siat.

Ismail Badar pula menerima anugerah kategori kepimpinan, Abdul Rizam Mohd. Akhir (Aktivis Sosial), Samsol Abu Sari (Keusahawanan), Hazree Yaacob (Usahawan Agro), Ismail Abdul Hamid (Inovasi dan Kreativiti) dan Majlis Belia India Malaysia (Badan Gabungan Terbaik).

Persatuan Belia Setia Sepinang, Segamat turut diberikan anugerah khas panel bagi menghargai kerja-kerja kemasyarakatan yang dilaksanakan persatuan itu.

Habis.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat