{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda serting hilir - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda serting hilir - Google Blog Search


Pelatih PDK raikan Hari Guru - Utusan Malaysia Online - Selatan

Posted: 16 May 2011 05:23 PM PDT

Pelatih PDK raikan Hari Guru

Pelatih PDK raikan Hari Guru

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my


Salah seorang pelatih bersalaman dengan seorang tenaga pengajar sempena sambutan Hari Guru 2011 di Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Serting Hilir Kompleks, Jempol, semalam.


JEMPOL 16 Mei - Meskipun tidak sempurna seperti insan lain, namun jasa dan pengorbanan guru mendidik golongan orang kurang upaya (OKU) akan sentiasa abadi di hati 32 pelatih Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Serting Hilir Kompleks di sini.

Sehubungan itu, sempena sambutan Hari Guru hari ini, pelatih pusat berkenaan turut tidak mahu melepaskan peluang meraikan tenaga pembimbing mereka yang tidak kenal erti penat dan putus asa dalam membangunkan aspek pendidikan kelompok terbabit.

Menurut seorang pelatih, Mohd. Fadil Mustafa, 26, dari Felda Serting Hilir 1, dia bersama rakannya tidak pernah melupakan sambutan Hari Guru, malah sentiasa teruja untuk meraikan hari tersebut.

"Tanpa guru, tiada ilmu. Saya akui, menjaga pelatih seperti kami bukanlah tugas yang mudah dan bukan semua guru mampu menjaga serta mendidik insan seperti kami.

"Kami di sini mempunyai pelbagai kekurangan dan ragam berbeza. Kadang kala kasihan apabila melihat ada pelatih yang tidak mahu mendengar arahan guru. Tetapi mereka tetap sabar melayan kerenah kami," kata Fadil yang menyertai pusat berkenaan sejak dua tahun lalu selepas terlibat dengan satu kemalangan jalan raya.

Bagi rakannya pula, Emy Marlina Mat Piah, 24, yang menghidap penyakit sawan, dia amat terhutang budi kepada guru yang sentiasa sabar dalam mencurahkan ilmu kepada pelatih OKU.

"Saya telah berjaya menamatkan pelajaran sehingga ke tingkatan lima. Namun disebabkan masalah kesihatan saya tidak berjaya melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi.

"Mujur ada PDK, saya mampu mempelajari pelbagai ilmu kemahiran. Kini saya sudah pandai menjahit dan mahir membuat jahitan cross-stich. Saya juga sudah mampu melakukannya di rumah," katanya.

Menurutnya, tanpa guru mustahil dia berjaya melakukannya dan menjual hasil kerja tangan kepada orang ramai.

"Saya gembira dan bertuah apabila mendapat guru seperti mereka. Apabila sampai di PDK pagi tadi, saya dan rakan sudah mengucapkan selamat Hari Guru kepada cikgu kami," katanya yang turut menghadiahkan kek serta cenderamata kepada guru mereka hasil wang yang dikumpul oleh pelatih pusat terbabit.

Tambah seorang lagi pelatih, Mohd. Riduan Jamrus, 26, guru boleh diibarat sebagai ibunya sendiri.

"Kami di sini seperti sebuah keluarga. Apabila tiba Hari Ibu kami tetap meraikan bersama guru, apatah lagi Hari Guru," ujarnya yang mempunyai masalah pembelajaran dan semakin mahir menganyam bakul.

Sementara itu, Penyelia PDK tersebut, Zaini Jamani berkata, dia amat terharu dengan pelatih terbabit yang tetap mengingati sambutan Hari Guru setiap tahun.

"Pagi hari lagi mereka sudah menemui saya untuk mengucapkan selamat Hari Guru," jelasnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat