{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Mahkamah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Mahkamah


Mahkamah keluar waran tangkap Tuhan Harun

Posted: 13 Nov 2013 10:12 AM PST

Harun Mat Saat

KUANTAN 13 Nov. - Ketua kumpulan ajaran sesat dikenali sebagai 'Tuhan Harun' hari ini dikenakan waran tangkap oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini setelah gagal hadir sebutan kes 10 pertuduhan yang dihadapinya termasuk menyebar ajaran sesat dan menghina agama Islam dengan mengaku sebagai Tuhan.

Hakim Syarie, Abdul Wahid Md. Ali Al-Fakwie mengeluarkan perintah tersebut selepas Harun Mat Saat, 47, gagal hadir buat kali kedua untuk sebutan kes itu semalam dan pada 20 Ogos lalu.

Pada 24 April lalu, Harun didakwa atas 10 pertuduhan itu di mahkamah tersebut dan satu lagi pertuduhan di Mahkamah Tinggi Syariah di sini, kesemuanya mengikut Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982.

Bagi pertuduhan di Mahkamah Tinggi Syariah, Harun didakwa menyebarkan ajaran sesat yang bercanggah dengan syariat Islam dengan mengaku sebagai 'Tuhan Harun' di sebuah premis di B16-1st Lorong Pandan Damai 2/201 di sini antara awal Februari dan 4 April lalu.

Di Mahkamah Rendah Syariah, dia didakwa atas 10 pertuduhan berkaitan penghinaan kepada agama Islam dengan mengaku diri sebagai 'Tuhan 2013' dan menyebarkan ajaran sesat, risalah serta buku-buku berkaitan ajaran tersebut.

Perbuatan itu didakwa dilakukan di tiga premis masing-masing beralamat A165, tingkat atas Farmasi Ghazali, Lorong IM 16/1, Bandar Indera Mahkota; B36, Tingkat 2, Lorong Seri Teruntum 39, Jalan Bukit Ubi; dan B16-1st Lorong Pandan Damai 2/201 di sini.

Tertuduh mengaku tidak bersalah atas semua pertuduhan yang dikemukakan oleh Ketua Pendakwa Syarie negeri, Salehuddin Ab. Manaf.

Harun kemudian dibebaskan dengan jaminan RM15,000 berserta dua penjamin.

Saman Raja Nong Chik di peringkat mediasi

Posted: 13 Nov 2013 10:12 AM PST

KUALA LUMPUR 13 Nov. - Kes saman fitnah bekas Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin terhadap Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar berhubung dakwaan urus niaga pembelian 4.85 hektar tanah bernilai tinggi di Bukit Kiara masih di peringkat mediasi.

Kedua-dua pihak terbabit akan meneruskan perbincangan melalui kaedah tersebut pada 10 Disember ini bagi mencari jalan penyelesaian kes itu.

Tarikh tersebut dimaklumkan oleh Raja Nong Chik ketika ditemui pihak media selepas sesi mediasi hari ini selesai.

Pada 19 Julai lalu bekas menteri terbabit memfailkan saman atas dakwaan beliau difitnah sehari sebelum hari mengundi Pilihan Raya Umum Ke-13.

Selain Nurul Izzah, 33, Raja Nong Chik, 60, selaku plaintif menamakan syarikat Mkini Dotcom Sdn. Bhd. selaku pemilik portal berita Malaysiakini, dan wartawannya, Lu Wei Hoong sebagai defendan pertama hingga ketiga.

Fitnah tersebut, menurut Raja Nong Chik, menyebabkan reputasi dan maruahnya sebagai ahli politik terjejas ekoran dipandang hina kerana kononnya terlibat dalam transaksi yang meragukan serta merugikan rakyat.

Justeru itu, beliau menuntut ganti rugi teruk dan teladan, memohon perintah injunksi agar defendan tidak menerbitkan sebarang fitnah serta perintah memaksa mereka membuat permohonan maaf berdasarkan terma yang dipersetujui beliau.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat