{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


SPNB lulus 3,597 permohonan

Posted: 22 Nov 2013 11:24 AM PST

KUANTAN 22 Nov. - Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) meluluskan sebanyak 3,597 permohonan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M) daripada penduduk berpendapatan rendah di negeri itu sehingga 30 September lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Perbandaran negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, daripada jumlah itu, 353 rumah kini dalam pembinaan dan 2,044 telah siap dibina.

"Cuma 1,200 permohonan yang masih dalam proses menandatangani dokumen perjanjian dan penyediaan inden kerja," katanya dalam sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Ke-13 di Wisma Sri Pahang semalam.

Beliau menjawab soalan Datuk Mustapa Long (BN-Padang Tengku) yang ingin tahu statistik terkini permohonan RMR1M yang diluluskan.

Wan Rosdy berkata, melalui rekod SPNB, faktor atau masalah yang berlaku sehingga menyebabkan permohonan RMR1M diluluskan lambat untuk dibina adalah kerana kegagalan pemohon dan tuan tanah menandatangani dokumentasi perjanjian dengan pihak peguam.

"Selain itu, masalah ini juga berkaitan kegagalan permohonan untuk menyediakan laluan jalan masuk, kemudahan asas penyediaan tapak untuk pembinaan," katanya.

Menurut beliau, masalah timbul semasa proses permohonan oleh pemohon dan perkara itu di luar kawalan pihak SPNB.

"Walau bagaimanapun, SPNB akan sentiasa membantu permohonan untuk mencepatkan proses pembinaan RMR1M dengan menambah bilangan panel peguam dan kontraktor yang berkelayakan.

"Di samping itu, dalam masa terdekat SPNB akan memulakan operasi cawangan satelit di 22 kawasan terpilih di seluruh negara yang mana dilihat sebagai satu langkah menambah baik program ini," katanya.

Program asyura platform eratkan perpaduan

Posted: 22 Nov 2013 11:24 AM PST

Abdul Rahman Mohamad (empat dari kanan) bersama pasukan juara, De'Safa sempena Karnival Bubur Asyura di Kampung Relong, Kuala Lipis, baru-baru ini.

KUALA LIPIS 22 Nov. - Masyarakat di kawasan Parlimen ini diminta menjadikan program memasak bubur asyura sebagai platform bagi mengukuhkan nilai pemuafakatan di samping peluang untuk menghayati keistimewaan bulan Muharam.

Ahli Parlimen Lipis, Datuk Abdul Rahman Mohamad berkata, tradisi memasak bubur asyura antara pendekatan terbaik menghimpunkan umat Islam setempat untuk menyuburkan aspek perpaduan dengan melupakan sejenak perbezaan yang ada.

Beliau berkata, Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) serta pengurusan masjid di tempat masing-masing sewajarnya menghidupkan tradisi itu sekali gus memeriahkan sambutan bulan Muharam sebagai titik tolak kepada permulaan yang baharu dalam kehidupan.

"JKKK, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan orang perseorangan sewajarnya beramal jariah menyumbangkan kewangan dan bahan bubur asyura termasuk yang pakar menyumbang tenaga bagi menyediakan juadah ini.

"Tradisi memasak bubur asyura beramai-ramai dapat menghidupkan suasana meriah di kampung selain dapat melupakan hal titik bengik akibat perbezaan fahaman politik," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada pemenang Karnival Bubur Asyura di Kampung Relong, di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Ketua Kampung Desa Cemerlang Relong, Ishak Mohamad dan Pemangku Penghulu Mukim Telang, Abdullah Zawawi Kamaludin.

Sempena karnival itu, sebanyak 16 kawah bubur asyura dipertandingkan dan pasukan De'Safa muncul pemenang dengan hadiah wang tunai sebanyak RM100 manakala pasukan Maahad Tahfiz Relong meraih tempat kedua (RM80) dan Cucu Saaid, ketiga (RM70).

Pemimpin belia digesa tingkatkan populariti sepak takraw

Posted: 22 Nov 2013 11:25 AM PST

ISMAIL Mohamed Said (duduk, empat dari kanan) bergambar dengan beberapa pemain dalam Kejohanan Sepak Takraw Antara Regu Bakat Baharu Tertutup Parlimen Temerloh dan Parlimen Kuala Krau 2013 di Desa Murni, Temerloh, baru-baru ini.

TEMERLOH 22 Nov. - Pemimpin belia di daerah ini digesa mempergiatkan lagi usaha untuk mempopularkan kembali permainan sepak takraw yang kini semakin kurang mendapat perhatian generasi muda.

Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Mohamed Said berkata, langkah itu perlu kerana prestasi sepak takraw negara semakin terkebelakang berbanding negara jiran sedangkan sukan itu berasaskan permainan tradisi orang Melayu.

Beliau berkata, sehubungan itu belia perlu berganding bahu dengan pemimpin masyarakat bagi mengembalikan populariti sukan tersebut sekali gus membolehkan bakat-bakat di kampung dicungkil untuk diketengahkan ke peringkat lebih tinggi.

"Hari ini kita bukan sahaja gagal menyaingi musuh tradisi, Thailand tetapi sering kali tewas kepada pasukan baharu termasuk dari Korea Selatan dan Myanmar.

"Jika kita tidak bermula dari sekarang untuk menggilap bakat-bakat baru, tidak mustahil kejaguhan kita dalam sukan sepak takraw hanya akan berada dalam lipatan sejarah," kata Ismail berucap merasmikan Kejohanan Sepak Takraw Antara Regu Bakat Baharu Tertutup Parlimen Temerloh dan Parlimen Kuala Krau 2013 di Desa Murni yang disertai 31 pasukan, di sini kelmarin.

Katanya, masyarakat tidak boleh mengharapkan hanya agensi kerajaan menggerakkan usaha mengembalikan kegemilangan permainan ini, sebaliknya kerjasama semua pihak diperlukan untuk menganjurkan lebih banyak pertandingan.

Menurutnya, walaupun usaha tersebut menghadapi cabaran yang cukup sukar, namun golongan muda yang lebih tertumpu kepada sukan lain termasuk permainan komputer perlu diyakinkan tentang kepentingan sepak takraw kepada negara.

"Hari ini sukar untuk melihat golongan muda bermain sepak takraw di setiap kampung pada waktu petang walaupun kemudahan seperti gelanggang telah disediakan oleh kerajaan. Justeru, saya menghargai usaha pihak terlibat yang mampu menganjurkan kejohanan yang berjaya menarik penyertaan menggalakkan," katanya.

Ismail dalam ucapannya turut mengumumkan peruntukan RM120,000 untuk membina gelanggang sepak takraw dan pentas terbuka.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat