{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda sungai lui - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda sungai lui - Google Blog Search


25 orang Peneroka <b>Felda</b> Jengka 25 menyertai kumpulan 700 Peneroka <b>...</b>

Posted: 05 Apr 2011 07:03 AM PDT

Razali Ithnin, bekas kakitangan MPOB menerangkan kepada hadirin bahawa tindakan menyaman Felda bukanlah tindakan politik tetapi tindakan bagi mendapatkan hak peneroka-peneroka yang kerugian berpuluh ribu ringgit hasil dari manipulasi peratusan perahan KPG. Beliau juga menerangkan bahawa hasil dari pengiraan buah yang dikatakan "muda" "mekal" dan tangkai panjang yang ditolak oleh Kilang Felda, setiap peneroka kerugian tidak kurang dari RM19,000.00 didalam tempoh 10 tahun. Adakah peneroka-peneroka mahu membiarkan kerugian ini? Felda hanya memberikan peratusan perahan KPG dalam lingkungan 20-21% setelah para peneroka berura-ura mahu menyaman Felda, walhal sebelum ini Felda hanya memberikan peratusan perahan diantara 17-19% sahaja. Razali membuat penjelasan itu kepada peneroka-peneroka Felda Jengka 25 siang tadi.

Peguam T. Kumar menerangkan bahawa saman terhadap Felda kerana manipulasi peratusan perahan KPG akan dibuat di Mahkamah Tinggi Temerloh dihujung bulan April ini. Sementara itu, beliau menyatakan bahawa tempoh 10 hari dari tarikh ini masih dibuka kepada mana-mana Peneroka yang mahu ikut serta kerana beliau diberitahu masih ramai peneroka yang belum kesempatan mendaftarkan diri untuk menyertai tindakan menyaman Felda.


Peguam T. Kumar

Peneroka Jengka 25 yang hadir mendengar penerangan dan salah seorang daripada Peneroka yang hadir (tiada dalam gambar) adalah ahli UMNO, beliau menyatakan bahawa beliau hadir untuk mendengar penerangan, dan apabila mendapati bahawa penerangan yang diberikan adalah semata-mata untuk kepentingan peneroka beliau turut serta mendaftarkan diri untuk menyaman Felda. Beliau betul-betul terkilan dengan Felda yang hanya memberikan peratusan perahan disekitar 20% dan sebelum ini tidak pernah melebihi 18% sedangkan ujian di makmal mencatatkan melebihi 30%. Kenapa Felda mahu menipu peneroka? Tak sangka Felda sanggup menipu Peneroka lebih dari RM1000.00 setiap bulan!

Diatas permintaan seorang hadirin daripada Felda Sungai Tekam Utara, satu Majlis Penerangan mengenai isu peratusan perahan KPG akan diadakan di Felda Sungai Tekam Utara pada 7hb April 2011 untuk memberi peluang kepada peneroka-peneroka Jengak 1, Jengka 10 dan Sungai Tekam Utara mendengar penerangan mengenainya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat