{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Felda jelai - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

Felda jelai - Google Blog Search


PENAWAR HATIKU: SABAR

Posted: 18 May 2011 07:54 AM PDT

d
Sabar sari sudut istilah, bermaksud menahan diri daripada sifat gelisah dan beremosi, menahan lisan daripada mengeluh serta anggota badan daripada perbuatan yang tidak terarah.

Firman Allah S.W.T yang bermaksud ; Dan bersabarlah kamu bersama-sama dengan orang yangmenyeru Tuhannya pada waktu pagi dan senja hari dengan mengharap keredhaanNya dan janganlah kedua-dua matamu berpaling daripada mereka(kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini dan janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah kami lalikan daripada mengingati kami, serta menuruti hawa nafsunya kerana keadaanya itu melewati batas.(Surah al-Kahfi 18:28)

Menerusi ayat ini, bersabar adalah dengan sedaya upaya menahan diri terkeluar daripada kalangan mereka yang beriman, yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah. Perintah sabar di atas sekaligus sebagai pencegahan daripada keinginan manusia yang ingin bersama dengan orang yang lalai daripada Allah S.W.T.

Sabda Rasullulah S.A.W yang bermaksud "Dan solat itu laksana sinar rembulan. sedekah itu bukti keimanan, sedangkan sabar itu laksana sinar matahari" (Riwayat Muslim)

Sememangnya, sabar itu bukan perkara yang mudah dilaksanakan kerana padanya terdapat kesulitan dan kepenatan.

Meskipun sinar mentari itu panas dan tidak menyelesakan, manusia memerlukannya untuk mengeringkan pakaian yang basah dan memberi cahaya kepada pelbagai tanaman dan tumbuhan serta haiwan agar hidup segar dan sihat. Bumi akan suram tanpa hadirnya sinar mentari. Itulah ibaratnya sifat sabar. Kita memerlukannya walaupun ia menagih sedikit kesusahan. Ternyata sabar indah.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sambutan ulang tahun Ranting <b>Jelai</b> Komplek - KeadilanDaily.com <b>...</b>

Posted: 05 May 2011 11:54 PM PDT

SAMBUTAN ulang tahun pertama penubuhan Ranting KEADILAN Jelai Komplek, Gemas diraikan dalam Majlis Hi Tea Bersama Timbalan Presiden, Mohamed Azmin Ali (tengah) pada 1 Mei lalu.

Program yang diadakan di rumah salah seorang ahli PAS Cawangan Jelai dan mendapat sambutan hampir 350 anggota KEADILAN termasuk beberapa pimpinan.

Antaranya Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Chuah Chai Tong Chai; Ahli Parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas dan Adun Ampangan, Rasyid Latiff.

Hadir sama, Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Negeri Sembilan, Mohamad Nazri Yunus serta seluruh jentera parti Negeri Sembilan dan juga Melaka.

Dalam suasana mesra, Azmin menyuap 'kek parti' kepada Shaarani sambil disaksikan pimpinan lain

Antara lain, Azmin dalam ucapannya berbangga di atas kejayaan Cabang Tampin menembusi Felda Jelai Komplekdan bukan lagi simpanan tetap Barisan Nasional.

Upacara perasmian disempurnakan Azmin dengan memotong kek berlogo parti.

Beliau kemudian menyuapkan sepotong kek itu kepada Pengerusi Ranting, Shaarani Rashid.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=12900

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat