{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

felda jengka - Google Blog Search

Posted by Tanpa Nama

felda jengka - Google Blog Search


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Utusan Online - Pahang - <b>FELDA JENGKA</b> 19

Posted: 18 May 2011 07:50 PM PDT

RM84j skim pinjaman rumah

Posted:

RM84j skim pinjaman rumah

RM84j skim pinjaman rumah

Oleh Ali Mahmood
utusanpahang@utusan.com.my

MARAN 18 Mei - Felda memperuntukan sebanyak RM84 juta kepada pengurusan Felda Wilayah Jengka bagi membantu peneroka wilayah tersebut membuat pinjaman perumahan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jengka, Wan Salman Wan Ismail berkata, seramai 2,719 peneroka Felda wilayah itu boleh memohon pinjaman tersebut untuk membaiki dan membesarkan rumah mereka.

Menurutnya, pinjaman di bawah Skim Pinjaman Pembaikan dan Pembesaran Rumah Felda itu bertujuan membantu peneroka mempunyai kediaman selesa berikutan pertambahan ahli keluarga mereka.

''Setiap peneroka diberikan pinjaman RM40,000 dengan bayaran balik dibuat melalui potongan hasil ladang dan keutamaan diberikan kepada peneroka yang belum mengubah suai rumah asal," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, peruntukan itu membuktikan Felda mempunyai kemampuan dalam menyediakan dana mencukupi bagi melaksanakan skim tersebut.

Beliau memberitahu, dakyah pihak pembangkang kononnya Felda bankrap tidak berasas sama sekali, malah agensi itu banyak membantu peneroka sama ada pengurusan ladang mahupun kehidupan seharian.

Tegasnya, kerajaan tidak akan membiarkan masyarakat peneroka hidup kembali dalam kemiskinan sebaliknya terus berusaha meningkatkan taraf kehidupan mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tingkatkan kebersihan di kawasan perumahan

Posted:

Tingkatkan kebersihan di kawasan perumahan

Tingkatkan kebersihan di kawasan perumahan


Chuah Boon Seong menyampaikan hadiah kepada pemenang dalam acara Sukaneka Kanak-Kanak Tabika Perpaduan Daerah Temerloh di Temerloh, baru-baru ini.


TEMERLOH 18 Mei - Kawasan Rukun Tetangga (KRT) daerah ini diminta meningkatkan tahap kebersihan kawasan perumahan masing-masing bagi mengelakkan berlakunya sebarang penyakit khususnya jangkitan nyamuk aedes.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mentakab, Datuk Chuah Boon Seong berkata, penduduk perlu memastikan kawasan tempat tinggal mereka selamat setelah beberapa kes demam denggi berlaku dalam KRT bandar Mentakab dan sekitar daerah ini.

"Amalan gotong-royong merupakan langkah terbaik kerana semua kerja berat dapat dipikul bersama dan memperlihatkan hubungan yang baik antara jiran tetangga," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Sukaneka Kanak-kanak Tabika Perpaduan Daerah Temerloh di Padang Awam, Taman Temerloh Jaya di sini baru-baru ini.

Sementara itu, Boon Seong menyeru masyarakat supaya mengurangkan penggunaan gula dalam masakan atau minuman bagi mengelak penyakit kronik seperti kencing manis.

Katanya, masyarakat dilihat banyak menggunakan bahan itu dalam penyediaan makanan menyebabkan timbul masalah obesiti dan diabetes.

Beliau berharap penggunaan itu dapat dikurangkan demi menjaga kesihatan dan kualiti kehidupan sekali gus mengelakkan penyakit berjangkit dalam diri mereka.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tingkatkan martabat wanita melalui pendidikan

Posted:

Tingkatkan martabat wanita melalui pendidikan

Tingkatkan martabat wanita melalui pendidikan


Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah menyarungkan beg sekolah kepada seorang ahli Pandu Puteri selepas merasmikan penutupan Karnival Pandu Puteri Sekolah-Sekolah Menengah Negeri Pahang, di Kuala Lipis, kelmarin.


KUALA LIPIS 18 Mei - Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah bertitah, hanya kecemerlangan pendidikan yang dapat mengangkat martabat wanita ke tahap lebih tinggi dan mencorak pembangunan negara pada masa akan datang.

Baginda yang juga Pengerusi Persatuan Pandu Puteri Pahang menyeru ahli persatuan itu berusaha bersungguh-sungguh untuk kecemerlangan dalam pelajaran sehingga ke peringkat yang lebih tinggi.

''Saya yakin kejayaan dalam pendidikan dapat mengubah kehidupan serta menjadi kebanggaan ahli keluarga dan mengisi peluang sebagai penjawat awam peringkat tertinggi sama ada sektor awam atau swasta," titah baginda semasa menutup Karnival Pandu Puteri Sekolah-Sekolah Menengah di sini semalam.

Hadir sama Ketua Pesuruhjaya Pandu Puteri negeri, Rohani Saad dan Pengerusi Pandu Puteri Lipis, Datin Mahani Sudin.

Seramai 540 ahli persatuan itu dan 200 guru dari sekolah menengah negeri ini menyertai karnival tersebut.

Pada majlis berkenaan, Tunku Azizah turut berkenan menyampaikan sijil penyertaan dan hadiah kepada pemenang dalam pertandingan kegiatan Pandu Puteri dan penyampaian beg sekolah kepada 25 ahli termasuk Orang Asli.

Tunku Azizah bertitah, persatuan itu merupakan salah satu aktiviti kokurikulum di sekolah yang dapat menarik minat remaja kerana mempunyai ciri-ciri tersendiri bagi membentuk peribadi mereka.

Selain itu baginda mahu mereka menguasai bidang teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bagi menjana kecemerlangan pendidikan termasuk pengurusan kehidupan harian.

''ICT perlu digunakan secara bijak dan berhati-hati supaya tidak terpengaruh dengan maklumat yang boleh merosakkan akhlak serta mengikis keutuhan jati diri seseorang," tegas baginda.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

<b>FELDA JENGKA</b> 19: Berita Harian: Hip

Posted: 18 May 2011 11:02 AM PDT

Hip

FAUZI bertukar-tukar dokumen bersama Abdul Wahab sambil diperhatikan Lisdawati.

FAUZI bertukar-tukar dokumen bersama Abdul Wahab sambil diperhatikan Lisdawati.

Lisdawati anggap gosip timbul kerana ada pihak tidak puas hati

SEJAK mengambil keputusan untuk berkahwin sehinggalah menimang dua cahaya mata, pasangan suami isteri terkenal, Lisdawati dan Fauzi Nawawi tak habis-habis dilanda gosip. Paling kerap ditimbulkan adalah kisah kenakalan si lelaki. Khabarnya, walaupun sudah bergelar suami, Fauzi belum dapat meninggalkan tabiat hidung belangnya.

Ada saja cerita kurang enak mengenai Fauzi singgah di telinga media sehingga menimbulkan tanda tanya, apakah pasangan ini sedang menghadapi krisis peribadi? Tidak cukupkah apa yang dikurniakan kepadanya sehingga lelaki ini sanggup berfoya-foya dan mahu menduakan isterinya. Ataupun cerita kenakalan Fauzi itu hanyalah sekadar gosip yang disebarkan semata-mata kerana ada yang tidak senang dengan kejayaan dan kebahagiaan mereka.
Bertemu pasangan ini pada majlis pelantikan mereka sebagai jurucakap produk keluaran Vianco Natura di Restoran Puteri, Kuala Lumpur, Sabtu lalu, persoalan itu turut diajukan kepada mereka.

Mahu juga mendengar sendiri apakah komen Lisdawati dan Fauzi mengenai gosip yang jika terbukti kebenarannya, tidak mustahil mampu menggoyahkan kebahagiaan rumah tangga. Bagaimanapun, tiada sebarang reaksi negatif yang ditunjukkan pasangan ini sebaik saja soalan panas itu dikemukakan.

Berpegang kepada prinsip berani kerana benar, kedua-duanya mengakui mereka saling percaya- mempercayai antara satu sama lain. Tegas Lisdawati atau lebih akrab disapa Lisda, sedikit pun dia tidak pernah meragui kesetiaan suaminya.
"Memang sebelum ini saya pernah mendengar tuduhan yang sama dilemparkan kepada suami saya yang kononnya dia bersikap nakal apabila tidak bersama saya. Terus terang, saya tidak pernah meragui dirinya kerana bagi saya, Fauzi seorang suami yang baik, penyayang dan bertanggungjawab kepada keluarga.

"Saya tidak tahu gosip apa pula kali ini yang melanda rumah tangga kami, tapi apa yang boleh saya katakan, semua cerita seperti ini timbul disebabkan ada pihak tidak senang dengan kejayaan suami saya. Saya bukan bercakap kosong, sebaliknya apa yang saya katakan ini saya memang nampak sendiri dengan mata dan kepala saya," luah Lisdawati.

Katanya, sepanjang mendirikan rumah tangga, Fauzi baginya masih sama seperti dulu dan tidak pernah berubah walau sekelumit pun.

"Dia tidak pernah mengabaikan rumah tangga dan anak-anak. Sehingga kini kami sebenarnya masih menikmati zaman bulan madu, sama seperti zaman awal pernikahan. Saya tahu, ramai yang menganggap Fauzi nakal berdasarkan karakternya dalam setiap drama atau filem lakonannya, walhal di luar, dia sama seperti lelaki lain yang penyayang terhadap isteri dan anak," puji Lisda.

Tidak persiakan kepercayaan isteri

LELAKI ini hanya tertawa apabila kisah 'kenakalannya' itu menjadi bahan bualan ramai. Begitupun, jauh di sudut hatinya terselit juga rasa terkilan apabila masyarakat begitu mudah membuat penilaian tanpa cuba mengetahui duduk bangun perkara sebenar.

Tegas Fauzi, walaupun ramai yang melihat dirinya lebih kepada sisi negatif, hanya dia yang mengetahui siapa dirinya yang sebenar. Kebebasan yang diberikan si isteri tidak pernah disalahgunakan.

"Orang melihat saya berdasarkan watak yang saya lakonkan di layar kaca ataupun di layar perak. Saya sedar, watak antagonis itu sebenarnya banyak mempengaruhi pandangan orang terhadap saya sehingga ada yang menyangka, bagaimana saya dalam TV, begitulah juga saya di luar.

"Jangan mudah memberi tanggapan melulu. Sejak berkahwin, saya tidak pernah mensia-siakan kepercayaan yang diberikan isteri, selama ini. Orang boleh berkata apa saja terhadap saya, asalkan isteri saya tahu apa yang saya lakukan dan tidak pernah mempersoalkan kejujuran saya itu, sudah memadai," katanya.
Beralih kepada perkembangan kerjaya lakonannya, Fauzi berkata, dia kini berjinak-jinak dalam drama genre komedi.

"Sejak awal tahun sehinggalah sekarang, saya sering ditawarkan watak komedi. Ia bagaikan perkembangan baru dalam kerjaya lakonan saya. Mungkin ada yang melihat mudah sebenarnya untuk membawakan watak komedi ini. Tapi bagi saya, nak bawa watak komedi sebenarnya lebih susah daripada watak antagonis. Nak buat orang benci memang mudah, tapi sukar untuk membuat orang ketawa," kata Fauzi yang baru saja selesai menjalani penggambaran drama komedi berjudul Mat Latah.

Mengulas tanggungjawab sebagai duta produk Vianco Natura pula Lisda berkata, tugas mereka adalah untuk memberi penerangan mengenai keistimewaan produk keluaran Bumiputera itu.

"Kami akan terbabit dalam beberapa siri jelajah promosi yang sudah diatur penganjur. Dalam siri promosi ini, kami akan bercerita mengenai pengalaman menggunakan produk keluaran jenama itu. Macam saya, saya lebih kepada penggunaan produk pencuci bio detergent dan juga minuman kolagen, manakala suami adalah untuk produk Coffee Premix dan Teh Jus Lemon.

"Sebelum bersetuju untuk menjadi duta, kami menggunakan produk berkenaan selama dua bulan dan ternyata produk ini memang banyak keistimewaan," katanya yang mengikat kontrak selama setahun bersama LS Associates (SEA) Sdn Bhd (LSA), pengeluar produk Vianco Natura.

Terdahulu, Lisdawati dan Fauzi menandatangani perjanjian sebagai duta produk itu. Hadir sama, Ketua pegawai Operasi LSA, Datuk Abdul Wahab Abdul Hamid.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat