{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Feminin

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Feminin


Tuah wajah eksotik

Posted: 12 Mar 2014 12:00 AM PDT

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar JEFRI IRAN

DEJA Eshrina Sabri, 22, memiliki seraut wajah yang boleh dikatakan unik dan eksotik. Memiliki ketinggian 171 sentimeter dan berat 48 kilogram, gadis ini mungkin memang layak bergelar peragawati dan model.

Demi memantapkan lagi karier dalam industri peragaan, dia menyusun strategi memastikan namanya terlebih dahulu meniti di bibir pereka fesyen.

Satu demi satu pertandingan pencarian model disertai dan dia berusaha membuktikan kemampuannya dengan meraih tempat pertama, kedua dan ketiga.

Apa pun itu hanya aktiviti sampingan anak jati Kuala Lumpur ini, kerana tugas hakiki sebagai eksekutif perakaunan di sebuah syarikat tempatan yang disandang sejak empat tahun lalu tetap didahulukan.

Gadis kacukan Pakistan di sebelah ibu dan Melayu sebelah bapanya, mahu membuktikan dirinya memang akan berusaha sehingga ke peringkat tertinggi dalam apa jua bidang yang disertai.

Sebenarnya waktu bersekolah menengah Deja memang tidak pernah terfikir untuk menceburkan diri dalam bidang peragaan, maklumlah di Malaysia, kulit sawo matang seperti Deja sukar mendapat peluang berbanding mereka yang berkulit cerah.

Bagaimanapun, setelah ibu angkat, Saadiah Razali yang memiliki butik pengantin meyakinkan potensi dalam bidang peragaan, Deja jadi lebih berani dan yakin. Deja turut memasuki kelas peragaan semata-mata mahu menimba ilmu yang betul dalam bidang ini," katanya yang ditemui di Studio Utusan Malaysia, baru-baru ini.

Sejak dari itu, satu demi satu peluang memperagakan pakaian dicuba dan paling sukar dilupakan tentulah pengalaman pertama iaitu bersama Kraftangan Malaysia memperagakan busana tradisional.

Dia kemudian terlibat memperagakan busana tradisional sekali lagi dalam promosi Tahun Melawat Malaysia 2014 dan ia juga menjadi satu pengalaman yang tidak boleh dilupakan apabila dapat bergandingan dengan penghibur terkenal tanah air, Datuk Jamal Abdillah.

Memang kali pertama saya memperagakan pakaian untuk Kraftangan Malaysia adalah satu kenangan yang amat sukar dilupakan.

Semakin mengujakan apabila rakaman tersebut disiarkan oleh stesen televisyen dan wajah saya terpapar di kaca TV," katanya bersemangat.

Ditanya tentang penerimaan orang tuanya terhadap kerjaya sambilan itu, Deja mengakui, memang pada awalnya hasratnya menjadi pergawati ditentang ibu ayahnya.

Namun setelah ayahnya melihat penampilan sulungnya di kaca TV, telah mengubah tanggapan tersebut.

Syukur ahli keluarga saya boleh menerima minat dan karier baru ini. Selain menambah pendapatan, Deja sebenarnya melihat dunia peragaan sebagai satu platform membina personaliti, cara komunikasi dan menambah keyakinan diri ketika berhadapan dengan khalayak ramai," ujarnya.

Tidak obses jenama

Bercakap mengenai fesyen yang sememangnya sinonim dengan kerjaya sebagai pergawati, gadis yang ramah dan mudah mesra itu berkata, biarpun kerap diminta memperagakan fesyen rekaan pereka-pereka terkenal, hakikatnya dia lebih menggemari gaya yang ringkas.

Dia juga tidak obses dengan barangan berjenama kerana yang penting baginya selesa dan sedap mata memandang.

Jika tidak berkerja, saya lebih suka santai dengan dengan jean dan baju T. Memanglah, sesekali mahu juga bergaya dengan fesyen terkini tetapi kena tengok juga tempat dan masanya, terutama ketika keluar bersama rakan," katanya yang gemar pada aktiviti bermotosikal.

Ceburi dunia lakonan

Walau memiliki pekerjaan tetap dan sambilan yang mendatangkan pendapatan lumayan, Deja sebenarnya mempunyai cita-cita yang masih belum kesampaian iaitu untuk menjadi seorang pelakon.

Kerana minatnya dalam dunia lakonan, dia tidak peduli walau dikatakan terlalu mengejar angan-angan. Bagi gadis ini, lakonan adalah jiwanya untuk meluahkan segala isi hatinya.

Deja yakin boleh menghayati apa juga watak, berlakon memang ada dalam diri cuma belum pernah diberi peluang untuk berlakon. Deja amat berharap satu hari nanti peluang tersebut akan datang juga," katanya yang meminati lakonan Ellie Suriati dan Wan Maimunah.

Ramuan asli turun-temurun

Posted: 12 Mar 2014 12:00 AM PDT

Oleh Siti Aishah Yusooff
Gambar Azlan hadi Abu Bakar

Penggunaan herba semula jadi sebagai penawar dalam merawat penyakit merupakan kaedah perubatan terawal yang telah berusia beribu tahun lamanya. Hampir kesemua tamadun dan bangsa di dunia mempunyai herba kebanggaan masing-masing.

Begitu juga dalam dunia rawatan tradisional Melayu yang tidak dapat lari daripada penggunaan herba dan rempah ratus semula jadi. Sesiapa pun tahu tentang khasiat dan kelebihan akar Tongkat Ali, daun Kacip Fatimah, manjakani, daun senduduk, lengkuas, misai kucing dan banyak lagi.

Sememangnya orang Melayu kaya dengan petua kecantikan dan kesihatan yang biasanya diwarisi turun-temurun.

Mewarisi rahsia khasiat herba-herba semula jadi daripada nenek-moyang, MISB Resources Sdn. Bhd., menjadi perintis dalam pengeluaran dan pengedaran produk herba tradisional Melayu melalui jenama NR.

Mengaplikasikan kaedah lebih moden, ilmu yang diwarisi turun-temurun lebih 100 tahun itu, diharap mampu memberi manfaat kepada orang ramai.

Perunding Kesihatan NR, Syarifah Fairuz Syed Kadim berkata, dengan menggunakan rumusan herba-herba asli daripada khazanah hutan hujan tropika dan petua serta adat resam masyarakat dahulu, rangkaian herba syarikatnya diproses melalui penggunaan mesin moden dengan taraf piawaian serta ketetapan yang telah ditentukan oleh kerajaan.

Ramuan herba ini juga mengandungi pelbagai vitamin, garam galian, dan antidot yang dapat membantu masalah penyakit di samping menjaga kesihatan tubuh.

Produk herba kesihatan dan perubatan NR merupakan gabungan kebaikan herba tempatan serta yang didatangkan dari luar negara seperti Indonesia, China , India dan negara-negara di rantau Asia Barat.

Pelbagai produk penjagaan kesihatan asas sehingga perawatan khusus dan rangkaian rawatan spa tradisional Melayu diperkenalkan," ujarnya.

Tambah Syarifah Fairuz lagi, produk syarikat adalah diyakini dari segi kualiti dan khasiatnya kerana proses penghasilannya di kilang bertaraf Amalan Perkilangan Yang Baik (GMP) dari Kementerian Kesihatan Malaysia dan mendapat pengiktirafan sijil halal dari Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Jenama kami memang dikenali sebagai produk kesihatan yang berkualiti melalui pengalamannya dalam bidang penjagaan kesihatan dan merupakan produk yang diyakini berkualiti tinggi, selamat dan tulen sejak sekian lama," jelasnya.

Syarifah Fairuz menambah, dengan berbekalkan ramuan tradisi daripada turun-temurun ini, NR telah mengeluarkan produk rangkaian herba pembersih dalaman iaitu Lawas Angin, Lawas Kencang, Lawas Segar, Bio Tablet Phyocleanse, Phyto Cleanse Plus dan Phytox.

Kami percaya bahawa memiliki proses pembersihan sistem organ dalaman yang baik adalah langkah penting bagi memiliki kesihatan tubuh yang sihat dan cergas. Organ usus terutamanya usus besar jika dibiarkan secara berterusan berada dalam keadaan kotor dan ditimbuni penyumbatan sisa bahan buangan lama boleh menyumbang kepada pembentukan keracunan usus yang menjadi punca utama hampir kesemua penyakit.

Malah ia juga boleh mengakibatkan berlakunya pertambahan beban kerja organ lain dalaman tubuh untuk menjalankan tugas-tugas pembersihan atau detoksifikasi. Apabila ini berlaku, sudah tentulah tahap kesihatan keseluruhan tubuh akan terjejas dan ini akan menyukarkan seseorang yang mengalami masalah obesiti untuk mengurangkan masalah berat badan," katanya.

Tambah Syarifah Fairuz lagi, kaedah terbaik dan berkesan bagi membantu membuang toksik dalam tubuh adalah melalui beberapa kaedah yang perlu dilakukan secara konsisten

Lakukan pembersihan dalaman sistem usus iaitu melalui pembuangan air besar yang berlaku secara lancar dan mudah. Proses pembuangannya sekurang-kurangnya dua hingga tiga kali dalam sehari.

Pembongkaran dan pengeluaran toksik yang bertimbun lama dalam tubuh juga membantu mempercepatkan berlakunya proses penurunan berat badan dalam masa yang singkat," katanya.

Katanya lagi, dengan menggunakan herba pembersih dalaman NR, ia diyakini membantu menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan sistem pembuangan yang tersumbat sekali gus melancarkan proses pengeluaran najis.

Apabila sistem usus bebas dan bersih dari segala penimbunan dan longgokan sisa buangan , ia akan membolehkan organ-organ penting lain dalaman tubuh berfungsi secara lebih berkesan," katanya.

Menurut Syarifah Fairuz, produk ini menggunakan seratus peratus herba dan rempah ratus terpilih yang terkenal dengan khasiat perubatan dan penyembuhan yang tinggi seperti halia, jintan manis, cengkih, cekur, ketumbar, daun Cina Maki, (senna) dan sebagainya.

Pembuatan produk kami juga tanpa disertai sebarang penambahan bahan kimia, pewarna tiruan dan pengawet tiruan yang boleh memudaratkan kesihatan tubuh. Melalui dos yang telah disyorkan, amalan mengambil herba pembersih dalaman dijamin selamat untuk semua individu tanpa mengira usia atau jantina .

Antara kesan yang diperoleh ialah membantu memulih fungsi penghadaman, melancarkan peredaran darah, melegakan masalah penyumbatan dan penimbunan angin dalam tubuh, menyegarkan kembali sel-sel tisu dalaman, mengurangkan masalah sebu dan kembung perut dan membantu mengurangkan pengumpulan dan penimbunan angin dan gas," ujarnya

Ia juga membantu mengurang dan melegakan sakit atau sengal sendi badan, membantu daya penumpuan yang lebih baik, membantu meningkatkan tenaga, membantu menyah bauan yang tidak menyenangkan dari tubuh dan juga pernafasan serta masalah obesiti," ujarnya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat