{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Jenayah

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Jenayah


Polis sahkan 5 mati, empat kritikal

Posted: 14 Mar 2014 10:38 PM PDT

KUALA LUMPUR 15 Mac - Polis mengesahkan lima mati manakala empat lagi kritikal dipercayai akibat sesak nafas dalam sebuah konsert di Bukit Jalil di sini, malam tadi.

Tiga mayat mangsa ditempatkan di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) manakala dua lagi di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM). - UTUSAN ONLINE

Remaja jalani pemulihan dadah maut dipukul

Posted: 14 Mar 2014 11:16 AM PDT

SEBAHAGIAN daripada 12 lelaki direman tujuh hari oleh Mahkamah Majistret Kota Bharu, Kelantan semalam bagi membantu siasatan polis berhubung kematian seorang pelatih Pusat Pemulihan Tradisional di Tumpat, kelmarin. - UTUSAN/Rosni Masri

TUMPAT 14 Mac - Seorang pemuda yang baharu empat bulan menghuni sebuah pusat rawatan pemulihan dadah tradisional di Wakaf Bharu di sini, maut akibat dipercayai dipukul dengan batang penyapu dan getah paip, semalam.

Kejadian menimpa Muhammad Aiman Syahmi Hamdan, 18, adalah yang kedua berlaku di pusat rawatan itu, dengan kali pertama seorang pelatih turut maut akibat dipercayai dipukul, April tahun lalu.

Ketua Polis Daerah, Supritendan Zaharudin Rasip berkata, laporan bedah siasat oleh pihak Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) Kota Bharu, terdapat kesan lebam pada muka, tulang rusuk, tangan, siku, lutut dan paha Muhammad Aiman Syahmi.

"Kesan kecederaan pada badan mangsa ada yang berlaku kurang dan lebih 24 jam, dipercayai dipukul dengan objek panjang seperti batang penyapu atau paip getah," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Zaharudin memberitahu, berikutan itu, seramai 11 teman bilik mangsa berusia 16 hingga 26 tahun serta seorang warden berusia 43 tahun direman tujuh hari bermula hari ini, bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Menurut beliau, mangsa yang berasal dari Kota Bharu mula menghuni pusat rawatan tersebut sejak Disember lalu, bagi mengatasi ketagihan pil kuda, syabu, gam dan arak.

"Dia ditempatkan dalam satu bilik kurungan jeriji bersama 11 lagi pelatih. Seminggu lalu, pengetua pusat rawatan itu dikatakan pernah menghantar mangsa mendapat rawatan di Klinik Wan Chabang Empat kerana mengalami bengkak telinga kiri dan kanan," katanya.

Pengurus pusat rawatan berkenaan, Mohd. Zain Abu Bakar ketika ditemui hari ini berkata, beliau menyedari kejadian itu selepas dikejutkan dengan jeritan seorang pelatih yang memaklumkan mangsa pengsan.

"Kira-kira sejam sebelum itu, ada pengawal keselamatan nampak mangsa keluar dari tandas dalam keadaan tercungap-cungap akibat sesak nafas.

"Pengawal dan pelatih lain mengambil minyak angin dan menyapu pada dada mangsa, namun saya tidak dimaklumkan. Jika saya diberitahu lebih awal, mungkin dia sempat dibawa ke hospital," katanya.

Menurut beliau, mangsa dibawa ke Hospital Tumpat tetapi disahkan telah meninggal dunia.

Sementara itu, usaha wartawan untuk mendapatkan reaksi keluarga mangsa di Kota Bharu di sini, gagal kerana mereka enggan ditemu bual.

Pada 8 April tahun lalu, akhbar ini melaporkan seorang pemuda, Mohd. Ilias Ibrahim maut selepas dipercayai dipukul ketika menjalani rawatan pemulihan dadah di pusat rawatan sama.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat