{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Luar Negara

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Luar Negara


Agensi satelit sertai misi cari MH370

Posted: 12 Mar 2014 10:54 AM PDT

PARIS 13 Mac - Beberapa agensi satelit pemantau Bumi menyertai misi mengesan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370, menurut laporan pengurusan satelit semalam.

Ini berikutan permintaan China semalam supaya Pertubuhan Piagam Antarabangsa Angkasa dan Bencana Utama diaktifkan.

Di bawah persetujuan tersebut, sebanyak 15 agensi angkasa dan institut angkasa kebangsaan memulakan usaha bantuan dengan menyebarkan imej dari satelit yang melalui kawasan berkenaan.

Imej satelit kini sedang digunakan bagi mencari sebarang bukti kejadian sebelum dan selepas pesawat itu hilang.

Sehingga hari ini, pencarian masih diteruskan," katanya dalam kenyataan.

Menurut ahli Agensi Angkasa Eropah (ESA), Pentadbiran Meteorologi China menyediakan data beresolusi tinggi bagi tujuan pencarian itu, bagaimana pun kawasan yang terlibat dalam pengimejan satelit itu tidak didedahkan.

Ini merupakan kali pertama Pertubuhan Piagam Antarabangsa Angkasa membantu dalam misi mencari pesawat yang hilang selepas ditubuhkan pada tahun 2000.

Selepas diaktifkan, juruteknik angkasa akan menimbangkan satelit yang paling sesuai digunakan untuk misi pencarian itu berdasarkan data radar darat atau gambar. - AFP

MH370: Ada kaitan sindiket jenayah

Posted: 12 Mar 2014 12:13 PM PDT

Pouri Nour Mohammadi (dua dari kiri) dan Delavar Seyed Mohammadreza (kanan) menggunakan pasport palsu ketika menaiki pesawat MH370. - AGENSI

BANGKOK 12 Mac - Pihak berkuasa Thailand mengenal pasti kemungkinan terdapat kaitan sindiket jenayah antarabangsa dengan seorang lelaki Iran yang menggunakan pasport curi untuk membeli dua tiket pesawat Malaysia Airlines MH370, yang hilang pada hujung minggu lalu.

Laporan akhbar Bangkok Post memetik Timbalan Ketua Biro Imigresen, Preecha Thimamontri sebagai berkata, para penyiasat percaya lelaki itu yang dikenal pasti sebagai Ali, mengetuai satu kumplan yang memberikan pasport palsu kepada kumpulan penyeludupan manusia.

Beliau berkata, kumpulan itu membeli pasport curi dan menjualnya kepada orang yang mempunyai rupa hampir sama dengan gambar profil dokumen perjalanan tersebut.

Pasukan saya masih melakukan siasatan lanjut ke atas jaringan jenayah Ali bersama Polis Persekutuan Australia dan Perkhidmatan Pertahanan Keselamatan Amerika Syarikat (AS), katanya.

Jurucakap polis Pattaya, Kolonel Supachai Puikaewkam berkata, Ali dipercayai dikenali sebagai Alireza Kolmoham, 39 tahun.

Dua penumpang yang menaiki pesawat MH370 itu yang hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing Sabtu lalu, menggunakan pasport yang dicuri daripada rakyat Itali, Luigi Maraldi dan warga Austria, Christian Kozel.

Kedua-dua pasport tersebut dicuri di Phuket.

Ali pada awalnya menempah tiket untuk dua penumpang tersebut dengan agensi pelancongan Grand Horizon di Pattaya Selatan, Chon Buri pada Khamis lalu, sebelum menghantar emel pembelian tiket itu kepada rakan niaga agensi pelancongan itu, Six Stars Travel.

Selepas Six Stars Travel menghubungi China Southern Airlines yang membuat perjanjian bersama penerbangan Malaysia Airlines, di Bangkok, tiket dicetak untuk kedua-dua penumpang itu pada hari sama.

Mereka dijadual menaiki pesawat Malaysia Airlines itu untuk penerbangan ke Beijing dan kemudian ke Amsterdam.

Dalam pada itu, Interpol semalam berkata, siasatan kehilangan pesawat itu akan dilakukan tanpa melibatkan serangan keganasan.

Berdasarkan lebih banyak maklumat yang kami terima, kami melihat kepada kesimpulan bahawa ia bukan kejadian keganasan, kata ketua Interpol, Ronald K. Noble.

Beliau merayu orang ramai membantu mengenal pasti dua penumpang Iran bernama Pouri Nour Mohammadi, 19, dan Delavar Seyed Moahmmadreza, 29 tahun yang menggunakan pasport palsu tersebut.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat