{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Sekolah digesa anjur kelas al-Quran, taranum - Sultan Pahang

Posted: 28 Mar 2014 12:28 PM PDT

Sultan Ahmad Shah (empat dari kanan) dan Adnan Yaakob (tiga dari kiri) bergambar bersama para pemenang Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Negeri Kali Ke-57 di Kuantan, Pahang semalam. - UTUSAN/AHMAD ZAKKI JILAN

KUANTAN 28 Mac - Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah menyeru semua sekolah di negeri ini mengadakan kelas al-Quran dan taranum sebagai salah satu aktiviti kokurikulum.

Titah baginda, ini adalah tanggungjawab setiap sekolah dalam membentuk generasi muda yang cintakan al-Quran.

"Dengan cara ini akan dapat menarik minat kanak-kanak dan remaja untuk belajar al-Quran dari kecil lagi serta menjadikan ia sebagai budaya hidup mereka," titah Sultan Ahmad Shah.

Baginda bertitah demikian dalam majlis Tilawah al-Quran Peringkat Negeri Kali Ke-57 di Dewan Jubli Perak Sultan Ahmad Shah di sini, malam tadi.

Yang hadir sama, Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakob; Pengerusi Jawatankuasa Dakwah Islamiah dan Tugas-tugas Khas negeri, Datuk Syed Ibrahim Syed Ahmad dan Setiausaha Kerajaan negeri, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail.

Pada majlis tilawah tahun ini, Ahmad Naeim Mohd. Mat Isa dari Jerantut muncul johan bagi kategori qari manakala Nur Hafizah Ahmad Tajudin dari Bera menjadi johan kategori qariah.

Kedua-dua mereka membawa pulang wang tunai RM7,000, piala pusingan, hadiah iringan dan sijil penyertaan.

Sultan Ahmad Shah bertitah, al-Quran adalah wahyu dan mukjizat yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Muhammad SAW untuk dipelajari oleh umat Islam.

"Oleh yang demikian, sebagai seorang umat Islam yang beriman dengan al-Quran mesti menjadikan kitab suci itu sebagai bacaan dan rujukan utama dalam kehidupan.

"Hayatilah maksud dan ilmu yang terkandung dalam ayat-ayat suci al-Quran untuk dijadikan renungan dan pedoman setiap masa," titah baginda.

Sultan Ahmad Shah bertitah, umat Islam sewajarnya mempelajari dan memahami sejarah kegemilangan Islam kerana pada masa itu penguasaan ilmu sains yang digabungkan dengan ketakwaan telah meletakkan Islam di tempat yang tertinggi.

13 tong cecair kimia tercampak dari treler

Posted: 28 Mar 2014 12:28 PM PDT

Sebahagian daripada 13 tong berisi cecair kimia yang tercampak dari sebuah treler di Temerloh, Pahang semalam.

TEMERLOH 28 Mac - Sebanyak 13 tong bahan kimia cecair yang dibawa dari kilang pengeluaran nadir bumi, Lynas tercampak dari sebuah treler ketika dalam perjalanan dari Gebeng, Kuantan ke Pelabuhan Klang hari ini.

Kejadian yang berlaku di Kilometer 149, Jalan Kuantan-Kuala Lumpur di Lanchang itu menyebabkan laluan kedua-dua arah ditutup sepenuhnya dari pukul 9.30 pagi hingga pukul 2 petang.

Bagaimanapun, laluan berkenaan dibuka semula kepada semua kenderaan pada pukul 4 petang.

Ketua Polis Daerah Temerloh, Asisten Komisioner Abdul Aziz Salleh berkata, tiada kemalangan jiwa dan kecederaan dilaporkan dalam kejadian itu.

Menurutnya, pihak Lynas dengan bantuan Jabatan Alam Sekitar dan Bomba telah membersih dan meneutralkan kawasan tumpahan cecair berkenaan.

Katanya, berdasarkan maklumat daripada pihak Lynas dan Jabatan Alam Sekitar, bahan kimia itu tidak merebak melalui udara atau tertumpah ke dalam parit atau sungai berhampiran.

"Penduduk dan pengguna jalan raya di kawasan itu tidak perlu bimbang kerana keadaan terkawal dan bahan kimia berkenaan tidak berbahaya kerana hanya menyebabkan kegatalan sekiranya tersentuh," katanya dalam sidang akhbar di sini, hari ini.

Abdul Aziz berkata, kes tersebut disiasat mengikut Peraturan 19 Kaedah Lalu Lintas kerana membawa muatan secara berbahaya dan pemandu treler yang berumur 40 tahun telah ditahan untuk siasatan lanjut.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat