{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pendidikan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pendidikan


Keputusan SPM 2013 Khamis ini

Posted: 13 Mar 2014 11:41 AM PDT

KUALA LUMPUR 13 Mac - Keputusan peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2013 akan diumumkan pada Khamis 20 Mac ini dan semua calon boleh mendapatkan keputusan di sekolah masing-masing bermula pukul 10 pagi.

Kementerian Pendidikan dalam satu kenyataan berkata, calon persendirian pula akan dimaklumkan melalui pos atau dengan menghubungi Jabatan Pendidikan Negeri tempat mereka mendaftar.

"Calon SPM juga boleh menggunakan perkhidmatan semakan keputusan melalui mySMS dengan menaip SPM diikuti nombor kad pengenalan dan nombor angka giliran dengan setiap nombor itu dijarakkan dan dihantar ke 15888," kata kenyataan itu di sini hari ini.

Jelasnya, perkhidmatan itu akan diaktifkan bermula pukul 10 pagi Khamis ini dan ditamatkan pukul 11.59 malam, 26 Mac ini.

"Pengumuman analisis keputusan pula akan diadakan di Bilik Mesyuarat Utama Kementerian Pendidikan, Kompleks Kerajaan Parcel E, Putrajaya pada pukul 9 pagi hari yang sama," katanya.

Seramai 470,395 calon mendaftar menduduki SPM di 3,616 pusat peperiksaan di seluruh negara tahun lalu.

SMK Cherang Ruku johan olahraga Majlis Sukan Sekolah Daerah Pasir Puteh

Posted: 13 Mar 2014 11:41 AM PDT

Skuad Olahraga SMK Cherang Ruku merakamkan kenangan selepas tampil juara keseluruhan acara balapan dan padang Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Daerah yang berakhir di SMK Jeram, Pasir Puteh, Kelantan, kelmarin. - UTUSAN/Torek Sulong

PASIR PUTEH 13 Mac - Skuad olahraga Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Cherang Ruku muncul juara keseluruhan acara balapan dan padang dalam Kejohanan Olahraga Tahunan, Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Daerah (MSSD) Pasir Puteh.

Kejohanan selama tiga hari dan berakhir semalam itu diadakan di padang SMK Jeram dekat sini.

Ketua Jurulatih skuad SMK Cherang Ruku, Temeji Sabu berkata, kejayaan itu diraih selepas atletnya merangkul 15 pingat emas, 12 perak dan 13 (gangsa) menerusi 18 acara yang dipertandingkan.

Beliau berkata, atlet sekolah itu juga muncul johan kategori 18 tahun dengan merangkul 10 pingat emas, enam perak dan tujuh gangsa yang turut memberi laluan kepada sebahagian besar pelajarnya untuk mewakili daerah ini ke Kejohanan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Kelantan (MSSK) tidak lama lagi.

Di antara acara yang mendapat pingat emas ialah 5,000 meter jalan kaki, 400m lari berpagar lelaki 18 tahun dan lompat kijang perempuan 15 tahun.

Selain itu, kita juga muncul johan dalam acara rejam lembing lelaki 18 tahun, 400m lelaki 18 tahun, 1,500m lelaki 18 tahun dan 15 tahun serta 1,500m jalan kaki 15 tahun," katanya ketika ditemui di padang SMK Jeram dekat sini semalam.

Temiji berkata, sasaran utama pihaknya adalah menjadikan atlet sekolah itu sebagai pelapis sukan olahraga yang boleh diketengahkan ke peringkat kebangsaan, seterusnya di pentas antarabangsa.

Beliau berkata, atlet sekolah itu yang berbakat seperti Ariff Aiman Nazari, 18; Nurul Amira Hamizad, 15; Muhamad Rohaizat Johari, 15; Nur Ain Muhamad, 18, dan Muhamad Saifullah Idham, 18, mempunyai potensi untuk diketengahkan ke peringkat yang lebih tinggi sekiranya digilap menerusi latihan yang berterusan.

Mereka (pelajar) bukan sahaja diberi latihan intensif mengikut jadual yang ditetapkan tetapi turut didedahkan dengan pelbagai ilmu sains sukan bagi memastikan mereka benar-benar berkeupayaan untuk tampil sebagai jaguh yang berkaliber dalam setiap acara yang disertai," katanya.

Pada kejohanan itu, tempat kedua bagi keseluruhan acara yang dipertandingkan dimenangi skuad olahraga SMK Kamil dan tempat ketiga dimenangi oleh Skuad Olahraga SMK Gaal.

Kejohanan MSSD Pasir Puteh itu disertai 13 sekolah menengah di daerah ini.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat