{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Sukan

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Sukan


Malaysia bangkit ikat Korea

Posted: 16 Mar 2014 11:20 AM PDT

Oleh SAYED HESHAM IDRIS
sukan@utusan.com.my

Pemain-pemain Malaysia meraikan jaringan gol penyamaan kedua dalam perlawanan dengan Korea Selatan yang berkesudahan seri 2-2 dalam kejohanan hoki Piala Sultan Azlan Shah di Ipoh semalam. - UTUSAN/ZULKARNAIN MOHD. SAIDIN

IPOH - Dua gol menerusi pukulan penalti sudut membantu skuad negara bangkit untuk mengikat juara Asia empat kali, Korea Selatan 2-2 pada kejohanan hoki Piala Sultan Azlan Shah di sini semalam yang turut disaksikan oleh Pemangku Raja Perak, Raja Dr. Nazrin Shah.

Shahril Saabah memulakan kebangkitan skuad negara yang ketinggalan 0-2 pada babak pertama menerusi jaringannya pada minit ke-58 untuk kedudukan 1-2. Faizal Shaari memastikan skuad negara berkongsi mata hasil jaringan penyamaan pada minit ke-65.

Sebelum itu, skuad Muhammad Dharma Raj Abdullah, yang turun dengan penuh semangat ke padang Stadium Azlan Shah setelah mengalahkan Afrika Selatan 3-2 dalam perlawanan pembukaan Khamis lalu, bermula hambar apabila ketinggalan dua gol pada babak pertama.

Korea Selatan yang membariskan skuad terkuatnya pada kejohanan kali ini mudah membolosi pintu gol skuad negara pada minit ke-10 menerusi jaringan padang Oh Dae Keun.

Juara Asia empat kali itu terus mengukuhkan kedudukan 2-0 pada minit ke-30, sekali lagi menerusi Dae Keun yang menahan bola dan membuat kuisan untuk menewaskan penjaga gol muda negara, Hafizuddin Othman.

Skuad negara cuba bangkit pada babak kedua dengan beberapa asakan namun tidak menjadi sebaliknya hampir dikejutkan dengan gol ketiga Korea Selatan pada minit ke-38, namun Hafizuddin lebih bersedia menampan percubaan pemain lawan susulan daripada pukulan penalti sudut.

Kelemahan meraih gol menerusi pukulan sudut yang menjadi masalah sebelum ini ternyata berjaya diperbaiki apabila menerusi dua situasi itu berjaya menghasilkan gol penyamaan.

Ia bermula pada ke-58 apabila Shahril Saabah bijak melakukan pukulan yang menewaskan penjaga gol lawan Lee Myung Ho untuk kedudukan 1-2.

Pada minit ke-65, Malaysia memperoleh satu lagi pukulan sudut penalti dan Faizal Shaari melakukan tolakan kemas untuk gol penyamaan.

Sementara itu, dalam perlawanan awal, Australia meneruskan pesta gol apabila membelasah Kanada 6-0 setelah mengalahkan China 7-0 dalam aksi pembukaan kejohanan Khamis lalu.

Pasukan juara bertahan itu mendahului 3-0 pada babak pertama menerusi Glenn Simpson (m-10), Jeremy Hayward (m-26) dan Nicholas Budgeon (m-35).

Australia meneruskan penguasaan pada babak berikutnya untuk menambah tiga lagi gol menerusi Rusell Ford (m-46) dan dua jaringan Jacob Whetton (m-54 dan m-64).

Harimau Muda A berpesta gol

Posted: 16 Mar 2014 11:20 AM PDT

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
sukan@utusan.com.my

KUALA LUMPUR - Harimau Muda A terus mempamerkan aksi cemerlang apabila mencatatkan kemenangan selesa 5-2 ke atas Redlands United dalam perlawanan kedua Liga Perdana Kebangsaan (NPL) Queensland di Cleveland, Australia semalam.

Walaupun ketinggalan seawal minit ke-15, menerusi jaringan Rhys Meredith anak-anak buah Datuk Ong Kim Swee tidak panik dan menyamakan kedudukan menerusi Mohd. Amirul Hisyam Awang Kechik hanya tiga minit kemudian.

Wan Ahmad Amirzafran Wan Nadris meletakkan pasukan negara di hadapan pada minit ke-25 namun Redlands hanya memerlukan 10 minit untuk menyamakan semula kedudukan menerusi sepakan penalti Graham Fyfe.

Skuad kendalian Kim Swee meneruskan rentak cemerlang apabila Mohd. Ferris Danial Mat Nasir menjaringkan gol ketiga pada minit ke-79 sebelum pasukan lawan terpaksa beraksi dengan sepuluh pemain apabila James Donnelly dibuang padang dua minit kemudian.

Jaringan keempat Harimau Muda hadir menerusi sepakan penalti D. Saarvindran pada minit ke-82 sebelum Mohd. Ridzuan Abdunloh menjaringkan gol kelima ketika perlawanan berbaki seminit.

Kim Swee ketika dihubungi Utusan Malaysia memberitahu, pasukannya mempamerkan corak permainan yang lebih kemas berbanding perlawanan sebelumnya, selain berjaya menyempurnakan peluang-peluang yang dihasilkan dengan baik.

Meskipun berjaya menjaringkan lapan gol dalam dua perlawanan pertama namun beliau masih tidak berpuas hati kerana pada masa sama pasukannya dibolosi lima gol, setelah sebelum ini seri 3-3 dengan Moreton Bay United dalam perlawanan pertama.

Pada separuh masa pertama kami terikat 2-2 tetapi pada separuh masa kedua berjaya mencari tiga gol menerusi corak permainan pantas yang dipamerkan selain berjaya mengawal rentak permainan bagi memastikan kemenangan.

Saya masih tidak berpuas hati kerana dalam dua perlawanan ini kami sudah dibolosi dengan lima gol. Jumlah ini sangat besar dan tidak boleh berlaku lagi kerana adalah mustahil untuk setiap perlawanan pemain dapat menjaringkan gol yang banyak.

Selepas ini saya akan lakukan sedikit perubahan di beberapa posisi bagi bagi memantapkan pasukan selain memberi peluang kepada para pemain yang belum beraksi," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat