{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Kota

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Kota


Projek RM1.5b di tapak Flat Pekeliling

Posted: 22 Jan 2014 11:32 AM PST

Oleh MOHAMAD HARITH MOHAMAD NIZAR
kota@utusangroup.com.my

BLOK A Flat Pekeliling, Kuala Lumpur telah dipasang dengan jaring keselamatan bagi kerja-kerja meroboh yang bermula semalam. - BERNAMA

KUALA LUMPUR 22 Jan. - Tapak Flat Pekeliling di Jalan Tun Razak di sini akan dibangunkan dengan projek bakal menjadi mercu tanda baharu Kuala Lumpur yang menelan kos kira-kira RM1.5 bilion.

Ketua Pengarah Projek Goh Hock Kuan & Associates Architects, Town and Regional Planners, Low Chee Hoo berkata, ia bakal melibatkan pembinaan lot kedai, bangunan pejabat, hotel dan kondominium setinggi 60 tingkat.

Menurutnya, sebanyak 1,000 unit rumah kos rendah juga akan dibina untuk golongan yang berpendapatan rendah.

"Seramai 200 bekas penghuni Flat Pekeliling yang sebelum ini dipindahkan ke Flat Sri Terengganu berpeluang menduduki rumah tersebut apabila ia telah siap dibina.

"Sudah tentu kawasan flat seluas kira-kira 20 hektar ini akan dimanfaatkan sebaik mungkin untuk tujuan pembangunan," katanya selepas memberi penerangan kepada pemberita mengenai kerja-kerja merobohkan lima blok flat tersebut di sini hari ini.

Kerja-kerja itu bermula hari ini dan dijangka mengambil masa selama dua tahun melibatkan perbelanjaan sebanyak RM5 juta.

Flat setinggi 17 tingkat itu yang telah berusia 45 tahun terbiar sejak enam tahun lalu.

Dalam pada itu, Chee Hoo berkata, kuarters polis yang terletak berhampiran flat itu juga akan dirobohkan dan para penghuninya bakal dipindahkan ke kawasan baharu itu.

Beliau memberitahu, berdasarkan perancangan pemaju, kawasan di tebing Sungai Gombak akan turut diperindahkan dengan pembinaan laluan pejalan kaki dan tempat berjoging sepanjang 15.24 meter.

Menurutnya, kerja-kerja pembangunan itu dijangka siap dalam tempoh 10 tahun selepas bangunan Flat Pekeliling dirobohkan sepenuhnya.

Dalam pada itu, konsultan CSK Murni Services Sdn. Bhd., Dr. C. Sivakumar memberitahu, pihaknya dilantik bagi menyelia aspek keselamatan memberi jaminan kerja-kerja meroboh bangunan tersebut bakal dijalankan dengan selamat dan lancar.

DBKL ambil pendekatan positif

Posted: 22 Jan 2014 11:32 AM PST

Oleh NORMAIRAH JAMALUDDIN
kota@utusangroup.com.my

Ahmad Phesal Talib (tengah) melekatkan bendera pada kereta rasminya semasa Majlis Pelancaran Kibar Bendera Wilayah Persekutuan di Kuala Lumpur, semalam.

KUALA LUMPUR 22 Jan. - Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menganggap bantahan yang diterima berhubung kenaikan kadar cukai taksiran oleh warga kota baru-baru ini membuka ruang bagi penambahbaikan mutu kerja dan perkhidmatan pihak berkuasa tempatan itu.

Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Seri Ahmad Phesal Talib berkata, melalui bantahan itu pelbagai masalah yang dibangkitkan dalam kalangan pembayar cukai dapat dikenal pasti.

Menurutnya, ia secara tidak langsung dapat memastikan perkhidmatan terbaik dapat diberikan kepada warga kota.

"Sebagai contoh, mereka mempersoalkan tentang jalan yang tidak diturap sejak lebih 20 tahun serta masalah pembersihan dan kutipan sampah.

"Kita mengambil aduan-aduan itu dengan positif dan cuba memenuhi keperluan rakyat selari dengan cukai taksiran yang dibayar kepada DBKL," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang akhbar selepas merasmikan Majlis Pelancaran Kibar Bendera Wilayah Peringkat Kuala Lumpur 2014 di sini hari ini.

Menurutnya, jumlah bantahan yang diterima sehingga kini ialah sebanyak 166,000.

Dalam perkembangan lain, Ahmad Phesal berkata, sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan, warga kota berpeluang menikmati pelbagai insentif yang ditawarkan sebelum ini.

''Selain kompaun trafik sebanyak RM30, turut diberikan penggunaan kemudahan sukan di bawah kendalian DBKL dan tandas awam secara percuma.

"Tawaran istimewa ini harus dimanfaatkan sebaiknya oleh warga kota memandangkan ia hanya diberi dalam tempoh tertentu," ujarnya.

Tambahnya, apa yang lebih penting, warga kota dapat sama-sama meraikan sambutan itu dengan menyertai pelbagai program yang dianjurkan seperti forum perdana, majlis tahlil dan doa selamat.

Beberapa bangunan di ibu negara bakal dirobohkan - DBKL

Posted: 22 Jan 2014 11:32 AM PST

KUALA LUMPUR 22 Jan. - Beberapa bangunan yang dianggap kurang selamat di sekitar ibu negara bakal dirobohkan bagi tujuan pembangunan pada masa akan datang.

Timbalan Pengarah (Zon Utara) Bahagian Kawalan Bangunan Jabatan Rekabentuk Bandar dan Bangunan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), Alias Marjoh berkata, ia termasuk bangunan yang dirasakan tidak sesuai dari segi reka bentuk serta tidak selesa untuk didiami.

Jika sesebuah bangunan itu didapati tidak wajar lagi diduduki, DBKL akan mempertimbang untuk membangunkan semula kawasan tersebut.

Tujuan utamanya adalah supaya lebih banyak mercu tanda dibina sekali gus memperindahkan lagi suasana di ibu negara," katanya selepas sidang akhbar berhubung kerja-kerja perobohan Flat Pekeliling di Jalan Tun Razak di sini hari ini.

Katanya, beberapa bangunan lama dan uzur kini dalam perhatian DBKL dan penilaian akan dibuat sama ada ia perlu dirobohkan.

Bagaimanapun, beliau tidak mendedahkan bangunan yang bakal dirobohkan dalam masa terdekat.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat