{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Johor

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Johor


Atasi segera masalah banjir

Posted: 29 Jan 2014 10:58 AM PST

Oleh ZULHISHAM ISAHAK
utusanjohor@utusan.com.my

ISMAIL Mohamed (tengah) bersama para penerima bantuan pada Program Pengagihan Wang Ihsan bagi Mangsa Banjir Negeri Johor Peringkat Daerah Muar Tahun 2013 di Dewan Orang Ramai, Gugusan Felda Maokil, Pagoh, Johor, semalam.

PAGOH 29 Jan. - Sistem perparitan yang bermasalah di kawasan Bukit Serampang sehingga mengakibatkan banjir terutama di Felda Moakil dekat sini Disember lalu akan diperbaiki.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Serampang, Ismail Mohamed berkata, kerja menaik taraf tersebut akan dilakukan secepat mungkin menerusi kerjasama Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) serta pengurusan Felda.

"Kita mahu pastikan parit dan saluran air dari daerah ini yang masuk ke Sungai Muar mengalir lancar dan tidak tersekat atau disebabkan salurannya kecil serta cetek.

"Antara tindakan segera akan diambil adalah membersihkan laluan air daripada sampah-sarap serta tumbuhan yang menghalang aliran air hingga mengakibatkannya tersumbat dan melimpah," katanya selepas program Pengagihan Wang Ihsan Mangsa Peringkat Daerah Muar 2013 di Dewan Orang Ramai, Gugusan Felda Maokil semalam.

Ismail yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri memaklumkan, Majlis Keselamatan Negara (MKN) memberi bantuan sebanyak RM28,000 kepada 56 keluarga yang menjadi mangsa banjir dengan setiap keluarga menerima RM500.

Beliau berharap sumbangan berkenaan mampu meringankan beban keluarga terbabit untuk membeli barangan keperluan termasuk peralatan elektrik dan perabot yang musnah akibat banjir.

Sementara itu, seorang penerima, Mohd. Salleh Ibrahim, 57, berkata, banjir yang berlaku itu mengakibatkan banyak binatang ternakannya mati selain sebahagian perabot rumahnya rosak.

"Kedudukan rumah saya rendah dan hampir setiap tahun ditenggelami air. Namun, Alhamdulillah bantuan yang diterima ini sedikit-sebanyak meringankan beban keluarga saya untuk membeli barang keperluan harian," katanya.

Mohd. Azman Manap, 29, yang merupakan generasi kedua di Felda pula berkata, masalah banjir di kawasan itu perlu diatasi segera.

Menurut bapa kepada seorang anak ini, banjir setinggi paras lutut mengakibatkan tikar getah, perabot serta perkakas rumahnya rosak.

Pendapatan MPM naik RM36.7 juta, tertinggi pernah dicapai

Posted: 29 Jan 2014 10:58 AM PST

MUAR 29 Jan. - Hasil pendapatan Majlis Perbandaran Muar (MPM) tahun lalu terutamanya kutipan cukai meningkat kepada RM36.7 juta berbanding RM32 juta pada tahun sebelumnya.

Yang Dipertua MPM, Ramlee A. Rahman berkata, perolehan pendapatan tersebut melepasi sasaran ditetapkan sebanyak RM35.7 juta, sekali gus merupakan pencapaian terbaik yang pernah direkodkan.

"Sebanyak 90 peratus hasil kutipan itu disumbangkan oleh kutipan cukai pintu. Pendapatan kita meningkat kerana kesedaran untuk membayar cukai, lesen dan permit semakin tinggi selain keberkesanan penguatkuasaan yang dijalankan.

"Turut menyumbang cukai hasil pembukaan kawasan-kawasan perumahan kebelakangan ini," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan Mesyuarat Bulanan MPM, di sini hari ini.

Beliau berkata, Belanjawan MPM tahun lalu berjumlah RM35 juta dan tahun ini dana sebanyak RM27 juta diperoleh, antaranya untuk membina dan membaiki infrastruktur selain kerja-kerja mencantikkan kawasan, landskap serta pencahayaan.

Daripada jumlah tersebut, sebanyak RM10 juta disumbangkan kerajaan negeri, manakala selebihnya oleh Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan dan dana MPM sendiri.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat