{WARGA FELDA}

WARGA FELDA Blog | Created By Www.BestTheme.Net

Senarai Blog Saya

Utusan Online - Pahang

Posted by Tanpa Nama

Utusan Online - Pahang


Lapor segera kerugian

Posted: 08 Jan 2014 11:02 AM PST

Oleh ZAMZURINA AHMAD
zamzurina.ahmad@utusan.com.my

SHAFIK Fauzan Sharif (kiri) mengiringi Abdul Manan Ismail (bersongkok) dalam Majlis Penyampaian Bantuan Mangsa Banjir oleh Felcra di Kampung Semangat di Kuantan, Pahang, baru-baru ini.

KUANTAN 8 Jan. - Para petani, penternak dan peladang di negeri ini disaran melaporkan nilai kerugian yang dialami selepas hasil pertanian mereka terjejas teruk akibat banjir baru-baru ini.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Asas Tani negeri, Datuk Shafik Fauzan Sharif berkata, mereka perlu segera melaporkan nilai kerugian yang dialami kepada Jabatan Pertanian atau mana-mana agensi berkaitan bagi memudahkan apa juga bentuk bantuan disalurkan.

"Sehingga kini masih terdapat para petani, penternak dan peladang yang belum membuat laporan atau taksiran tentang jumlah kerugian yang dialami.

"Oleh itu, saya nasihatkan mereka segera berbuat demikian bagi membolehkan kerajaan memikirkan bentuk bantuan yang bersesuaian, sekali gus mengurangkan beban yang terpaksa mereka tanggung," katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri Majlis Penyampaian Bantuan Persekolahan Kepada Mangsa Banjir di Kampung Semangat oleh Lembaga Penyatuan dan Pemulihan Tanah Persekutuan (Felcra) di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Ahli Lembaga Pengarah Felcra, Datuk Abdul Manan Ismail dan Pengurus Besar Kumpulan Pentadbiran dan Modal Insan Felcra Berhad, Jahare Abu Bakar.

Menurut Shafik, kerugian yang dimaksudkan adalah seperti jumlah tanaman yang rosak, ikan sangkar yang dihanyutkan air atau musnah dan kematian haiwan ternakan.

"Kerajaan negeri akan memutuskan bentuk bantuan yang sesuai selepas menerima laporan kerugian tersebut," katanya.

RM33.8j naik taraf jalan raya Pos Senderut

Posted: 08 Jan 2014 11:02 AM PST

WAN Rosdy Wan Ismail mengendalikan jentolak ketika merasmikan Majlis Pecah Tanah Projek Menaiktaraf Jalan Pos Senderut di Kuala Lipis, Pahang, kelmarin.

KUALA LIPIS 8 Jan. - Penantian 5,000 Orang Asli dari 14 kampung di Pos Senderut dekat sini untuk menikmati kemudahan jalan raya sempurna akhirnya kesampaian apabila kerajaan meluluskan peruntukan RM33.8 juta untuk melaksanakan projek berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Perbandaran negeri, Datuk Wan Rosdy Wan Ismail berkata, peruntukan projek berkenaan disalurkan menerusi Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.

Beliau berkata, ketika ini, Jabatan Kerja Raya (JKR) telah melaksanakan spesifikasi jajaran, kajian tanah dan alam sekitar dengan pembinaannya dijangka dapat dimulakan dalam tahun ini.

"Tempoh pelaksanaan projek menaik taraf jalan berkenaan memakan masa dua tahun yang dijangka siap pada bulan Oktober 2015.

"Selain daripada pembinaan pembetung, sebanyak lapan buah jambatan baru di sepanjang laluan ke Pos Senderut dan kampung lain turut dinaik taraf menerusi pakej peruntukan ini.

"Sebelum ini penduduk perlu mengambil masa selama empat jam untuk keluar ke pekan Sungai Koyan kerana laluan berlumpur dan kerap terkandas namun dengan adanya jalan raya ini kelak mereka mampu menjimatkan masa perjalanan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis pecah tanah projek menaik taraf Jalan Pos Senderut di kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelai dekat sini, semalam.

Wan Rosdy yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jelai berkata, kemudahan jalan raya itu akan turut memberi keselesaan kepada kakitangan awam berulang alik memberi perkhidmatan kesihatan, pendidikan dan pemantauan kebajikan penduduk di kampung Orang Asli pedalaman Hulu Jelai.

"Projek ini menzahirkan manifestasi kerajaan negeri menjaga kebajikan penduduk tanpa mengira kaum dan fahaman politik sekali gus merangsang pusat pertumbuhan baharu berasaskan sektor pertanian dan pelancongan di Hulu Jelai," ujarnya.

Agensi kerajaan perlu proaktif popularkan silat

Posted: 08 Jan 2014 11:02 AM PST

MARAN 8 Jan. - Agensi kerajaan yang berkaitan perlu lebih proaktif mempopularkan seni silat Melayu dalam kalangan generasi muda yang kini semakin terpengaruh dengan gaya hidup moden.

Guru Tua Silat Bambu Runcing, Abdul Rahman Doloji, 76, berkata, usaha ini termasuk dengan menyokong inisiatif mana-mana pihak membuka gelanggang silat baharu di kawasan tertentu.

Katanya, sokongan agensi kerajaan itu dapat memberi semangat baharu kepada golongan belia mempelajari silat, sekali gus memastikan martabat seni bela Melayu itu kekal dipertahankan.

"Selain itu, institusi pendidikan termasuk sekolah patut membuka gelanggang silat sebagai aktiviti kokurikulum yang dapat membentuk disiplin dan semangat patriotik sejak dari kecil lagi," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Felda Jengka 1 di sini semalam.

Tambah beliau, banyak seni silat pelbagai aliran yang menjadi milik orang Melayu perlu digerakkan semula bagi mengukuhkan jati diri generasi muda.

"Peranan ini turut sama boleh dimainkan media elektronik dengan mempelbagaikan bentuk rancangan berkaitan silat bagi membangkitkan minat rakyat.

"Malah, penerbit filem boleh mengadaptasikan novel-novel sejarah berunsurkan persilatan untuk diketengahkan sebagai jalan cerita bagi merealisasikan usaha ini," katanya.

Leave a Reply

Raja Alias

Segamat

Kuantan

G. Musang

Trolak

J. Bahru

Terengganu

Mempaga

A. Setar

Jengka

Sahabat